Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kadonaj

Kadonaj

13-07-2010 om 22:57

Bv afbouwen en flesweigeraar...

Ik heb nooit problemen gehad met de bv, ging altijd heel makkelijk en volop, deze keer ook, alleen wel steeds tegen een borstontsteking aan, ze drinkt goed, drinkt de borst leeg en toch...

Na de 5e keer intense pijn en hondsberoerd ben ik het goed zat, jongedame is nu 5 maanden, ik kap ermee! Dus, afbouwen, alleen 1 groot probleem, madam weigert de fles, nog steeds, we proberen het al 4 maanden, alle soorten spenen gehad, nu spuiten we maar steeds iets in haar mond, maar dan nog drinkt ze maar 30-40 cc flesvoeding (of afgekolfde bv)

Nu durf ik dus, zeker met dit warme weer, niet de volgende voeding af te bouwen. Want ze vertikt dus echt te drinken (voor de duidelijkheid, ze KAN het wel, ze WIL het niet...)

Maar ja, ik wil dus wel van die bv af...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hey

Ik zat aan pap te denken. Maar weet niet of dat al wel mag. En/of ze dan misschien teveel voeding binnenkrijgt.....En wil ze wel water of slappe thee ofzo? Misschien wil ze wel uit een rietje drinken. Je hebt er misschien niet zoveel aan. Was even hardop aan het meedenken. Hoop dat je snel een oplossing vindt want lijkt me super vervelend.
sterkte en succes

Wat wil je dan?

Je kind wil geen fles, jij wil geen borst, wil je je kind dan doodhongeren?
Denk dat gewoon even doorbijten voor jezelf tot je door de extreme hitte heen bent en je kind wat ouder is en bijvoorbeeld uit een beker kan drinken toch echt realistischer is.

Pijn: lactatiekundige

"Na de 5e keer intense pijn en hondsberoerd ben ik het goed zat"

Borstvoeding mag geen pijn doen. Ben je al naar een goede lactatiekundige geweest om te kijken wat er aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden?

Nog een maand, en je mag met de bijvoeding beginnen! Juist dan is borstvoeding extra handig, daar zit nl. geen limiet op, terwijl je de flesvoeding moet gaan afbouwen, of je kind dat nou wil of niet. Met borstvoeding kun je rustig je kind aan vast voedsel laten wennen. De leukste manier is met de Rapley-methode...

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/

Ik vond de borstvoeding na 6 maanden veel leuker worden, omdat de druk van de ketel was en het kind ouder en "steviger". (En de borstvoeding was bij mij allesbehalve makkelijk, vanwege een veel te vroeg geboren kind.)

Kiki

Kiki

15-07-2010 om 21:08

Ik wil je niet bangmaken

maar mijn baby weigerde ook gewoon de fles. Ik ben nog maanden vanuit mijn werk op en neer gereden om ervoor te zorgen dat hij toch eten kreeg.

Pas toen ik me erbij neerlegde dat ik borstvoeding zou geven tot aan zijn pubertijd en me er verder niet druk over zou maken ging het ineens wel goed.
Hij is nu negen maanden en krijgt nu bijna geen borstvoeding meer.

Kinderen voelen dat feilloos aan, ik zou het gewoon opgeven zodra het geen moeten meer is gaat het vast beter

liora

liora

15-07-2010 om 23:16

Hennah

Dit is nou de tweede keer dat ik jou hoor praten over flesvoeding die je moet afbouwen als een kind gaat eten. Ik weet niet wat je bedoelt. Als een kind na maanden oefenen met bijvoeding echt gaat eten neemt de behoefte aan melk af. En ook als je bv geeft ga je toch niet je kind eerst voeden en daarna eten geven? Ik neem aan dat je het andersom doet.

Volgens mij weet jij niet veel van flesvoeding.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kunstvoeding, borstvoeding en bijvoeding

Liora,

Ik weet veel over flesvoeding. Ik heb nl. mijn baby noodgedwongen altijd met deels kunstvoeding en deels borstvoeding gevoed, omdat hij twee maanden te vroeg geboren was en het mij niet is gelukt om voldoende moedermelkproductie te hebben. Juist daarom heb ik me er goed in verdiept.

Kunstvoeding moet je na 6 maanden afbouwen, Kijk maar naar de schema's die je vindt op de pakken kunstvoeding en in de informatie van het consultatiebureau (groeiboekje o.i.d.). Als je kind 1 jaar is mag deze max. 300-500 ml. kunstvoeding of koemelk krijgen. Meer is niet gezond, om diverse redenen. Dit schema is best "strak" en er zijn moeders die in de stress komen omdat ze de kunstvoeding moeten afbouwen maar hun kind nog onvoldoende bijvoeding wil/kan eten.

Borstvoeding mag een baby/kind onbeperkt en geheel naar behoefte krijgen. Het is en blijft volwaardige voeding. Het "afbouwen" van de borstvoeding kan aan het kind zelf overgelaten worden; het kind hoeft dus niet te worden beperkt. De enige beperking zijn de capaciteiten (geduld enzo van de moeder en de belangstelling van het kind. Dit houdt in dat vanaf 6 maanden de bijvoeding rustig kan worden opgebouwd, in het tempo van het kind, en dat er geen druk op ligt. En als het kind bijv. ziek is, dan kan zo nodig het zwaartepunt tijdelijk weer meer op de borstvoeding gelegd worden. De borstvoeding hoeft niet afgemeten of beperkt te worden. Als een kind langzaam is met het leren eten, waarderen, verdragen of goed verteren van vast voedsel of ander drinken, dan is er, gecombineerd met borstvoeding, geen probleem. Hierdoor hoeft de bijvoeding niet opgedrongen te worden; dit voorkomt eetproblemen, door het ontbreken van druk of stress en het volgen van het tempo dat bij het kind past. Er zijn kinderen die laat zijn met het eten van vast voedsel, en dan is het een uitkomst als ze nog lang veel moedermelk kunnen drinken.

Met borstvoeding kunnen moeder en kind zelf bepalen wanneer er gevoed wordt, eerst borstvoeding en dan vast voedsel of andersom, of los van elkaar. Het is mijn ervaring dat zich dit vanzelf regelt en dat ik er meestal niet eens bij nadacht: gewoon naar behoefte en wat het beste uitkwam. Wil je je kind stimuleren om vast voedsel te eten, dan biedt je de borstvoeding na het eten aan; maar er kunnen ook goede redenen zijn om eerst borstvoeding en dan vast voedsel te geven. Dit is dus afhankelijk van de situatie. Mijn baby was en is een goede en vrolijke eter en ik heb me nooit druk gemaakt over de volgorde van het voeden - we deden gewoon waar we zin in hadden en wat het beste uitkwam.

Met de dosering van de kunstvoeding ben ik daarentegen altijd strikt geweest, en heb ik inderdaad in het voorgeschreven tempo geprobeerd af te bouwen. Maar mijn zoontje kreeg ook nog borstvoeding (zoveel als voorradig en dat maakte het makkelijker. Ik heb me er over verbaasd dat dit voordeel van borstvoeding zo weinig genoemd wordt. Ik vond het nl. een heel groot voordeel.

Er was een tijd dat mijn zoontje geen of weinig koemelk wilde drinken (na 1 jaar), toen was ik blij dat ik me daar niet druk over hoefde te maken, omdat hij ook nog borstvoeding kreeg. En op een gegeven moment viel het kwartje en nu drinkt hij wel regelmatig koemelk - prima zo.

Anna3

Anna3

16-07-2010 om 09:36

@hennah

Ik heb me nooit zo verdiept in kunstvoeding, maar het klinkt niet logisch dat een product dat in principe tweede keus is (kunstvoeding) uit gezondheidsoogpunt in kleinere hoeveelheden mag worden gegeven aan kinderen van een jaar dan aan pasgeborenen (jonger dan 6 maanden).

Ik dacht dat de aanbevolen hoeveelheid kunstvoeding (poedermelk) voor oudere baby's is gebaseerd op het feit dat het vanaf 6 maanden voor kv-baby goed is om ander voedsel te krijgen, waardoor de hoeveelheid kv vanzelf minder wordt. (Als je een liter kv per dag blijft geven, dan hebben ze waarschijnlijk geen zin meer in een boterham of groente.)
Ik dacht dus dat het dus niet zo is dat poedermelk op zichzelf, naarmate een baby ouder wordt, minder gezond wordt. Uit jouw posting lijkt het alsof je dat wel bedoelt.

Limitering kunstvoeding

Bij kunstvoeding zit er sowieso een limiet van 1 liter. Als je kind groter wordt, heeft hij meer nodig. Maar je mag niet meer geven. Je moet dus bijvoeding bijgeven.
En verder moet kunstvoeding inderdaad na 6 maanden afgebouwd worden.

Er zijn meer links maar ik heb nu geen tijd om verder te zoeken. Bedenk: extra water geven is lekker "handig" als je kind weigert om water te drinken. Vooral bij warm weer!

Dit schrijft kinderdiëtist Stefan Kleintjes:
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/nederlands.html#fles
"Kunstvoeding heeft altijd dezelfde samenstelling en verandert niet gedurende het drinken of wanneer de baby ouder wordt. De fabrikant van de kunstvoeding geeft op de verpakking aan hoeveel een kind van een bepaalde leeftijd en een bepaald gewicht mag drinken, of moet drinken. En dat is het. Heeft je baby meer dorst, bijvoorbeeld op heel warme dagen, dan moet je de voedingen verdunnen, of je geeft hem naast de voeding met de fles, nog water of slappe thee. Hij mag dus niet onbeperkt aan de fles."
"Hoewel als hij dus op een bepaald moment op de dag aan zijn limiet zit, dan mag hij niet nog meer kunstvoeding uit de fles. Punt is namelijk dat je baby dan teveel calorieën krijgt en dat leidt tot overgewicht nu en/of op latere leeftijd.
Geef je kind dus de hoeveelheid flesvoeding die past bij de leeftijd en zijn gewicht, en geef ander drinken in de vorm van slappe thee of gewoon water."
"Wat betreft de hoeveelheid bij flesvoeding; volg hierbij de instructies op die de fabrikant geeft. Ze zijn vaak aan de ruime kant, hou dat wel in de gaten: iets minder is door de bank genomen beter."
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/faqs-bijvoedingsforum/faq-22.html
"Stefan Kleintjes: 'Het eten van stukjes en kunstvoeding kan prima samen, het enige waar je op moet letten is dat je niet in de drinkbehoefte van je kind volledig kunt voorzien met kunstvoeding. Aan de hoeveelheid kunstvoeding is een limiet, anders wordt je kind te dik. Dus naast de hoeveelheid die je mag geven, geef je water te drinken.
De hoeveelheid die je mag geven is afhankelijk van het merk en de fabrikant. We raden je aan je kind zeker niet meer dan dat te geven; in de regel is minder voeding ook genoeg. "
"Beate mv Joris (dertien maanden) en zwanger (08/07): Wij hebben het uiteindelijk zo opgelost dat ik 's nachts verdunde kunstvoeding gaf en overdag en 's avonds normale dikte waarbij ik probeerde niet te ver boven de aanbevolen hoeveelheden te komen en daarbij bleef ik natuurlijk twijfelen of ik hem zo niet weer te kort deed en te weinig energie gaf... Om te compenseren dat hij niet onbegrensd kunstvoeding mag drinken, heb ik wel heel vaak op een dag eten aangeboden."

Ja maar hennah

In je eerdere posting zeg je dat een kind maar maximaal 300-500 ml (nogal een marge trouwens) kv of koemelk mag na een jaar, en later zeg je dat er op kv een limiet van 1 liter zit.
Wat is het nou? Dat er best strakke schema's zijn wil ik aannemen, ik heb met verbazing naar die cb schema's gekeken die er ook maar vanuit haan dat mijn baby die zes maanden volledig bv kreeg met zes maanden en een week ineens flinke porties vast voedsel zou kunnen verwerken. Waarom je in dat geval die schema's niet serieus hoeft te nemen maar dat ineens wel strikt moet navolgen als het om kv gaat ontgaat me.

Vziw ligt de limiet voor kv inderdaad op 1 liter per dag. Da's twee keer zoveel als 500 ml en meer dan 3 x zoveel als 300 ml. Marge zat, dus. Ik lees in jouw postings een sterke drang om kv heel snel af te bouwen, en ik snap niet waarom dat per se nodig zou zijn. Als een bv-baby niet meteen enorme hoeveelheden vast voedsel aankan, waarom zou een kv-baby dat dan wel meteen moeten kunnen? Die ukkies kunnen die schema's nog helemaal niet lezen.

Groeten,

Temet

Eerst borst, dan hap

Liora vraagt zich af:
"Dit is nou de tweede keer dat ik jou hoor praten over flesvoeding die je moet afbouwen als een kind gaat eten. Ik weet niet wat je bedoelt. Als een kind na maanden oefenen met bijvoeding echt gaat eten neemt de behoefte aan melk af. En ook als je bv geeft ga je toch niet je kind eerst voeden en daarna eten geven? Ik neem aan dat je het andersom doet."

Ja, dat is dus precies wat je de eerste maanden als een kind vast voedsel krijgt WEL doet met borstvoeding:
je biedt eerst een borst aan, dan het vaste voedsel en dan als toetje weer een borst. Tegen dat ze een jaar zijn is het dan eten en een toetjesborst.
Moedermelk bevat namelijk enzymen die helpen bij het verteren en verdragen van iets anders dan moedermelk, en daarom combineer je bij voorkeur vast voedsel altijd met moedermelk. In tegenstelling tot kunstvoeding, waar je altijd een pauze van zeker een uur tussen kv en vast voedsel moet aanhouden omdat kv de opname van voedingsstoffen remt.

Wat de maxima betreft:
-tot 6 maanden is het maximum 1 liter (30 schepjes) aan kunstvoeding. Dat is redelijk veel omdat kinderen al hun voeding uit de kunstvoeding moeten halen
-na 6 maanden moeten kinderen minimaal 500cc zuivel (inclusief kunstvoeding) per dag hebben, en dat bouw je trapsgewijs af tot minimaal 300cc met een jaar
De samenstelling van kunstvoeding voor kinderen na 6 maanden is anders. Het bevat meer ijzer, maar dan van een soort die moeilijk door het lichaam opgenomen wordt. Teveel van die ijzerverbindingen in de darmen maken een kind een stuk gevoeliger voor darminfecties, omdat pathogene bacteriën gedijen in een ijzerrijke omgeving. Daarnaast bevat opvolgmelk een flinke stoot zetmeel. Dat geeft een voller gevoel, zodat ze met minder melk toekunnen. Nadeel van dat volle gevoel is meteen ook dat ze dan minder geneigd zijn hun bord leeg te eten.
I.v.m. die andere samenstelling zit er aan opvolgmelk een ander maximum, namelijk 800cc (24 schepjes).

Kari1

Kari1

16-07-2010 om 14:07

Wat een boel moet en mag niet

wordt er beschreven bij kunstvoeding. Dat valt allemaal nogal mee volgens mij. "De fabrikant van de kunstvoeding geeft op de verpakking aan hoeveel een kind van een bepaalde leeftijd en een bepaald gewicht mag drinken, of moet drinken." Wat er op zo'n pak staat zijn gemiddelden, omdat sommige ouders het prettig vinden om dat als houvast te hebben. Er moet niks en mag veel. Want wat nou als je kind wat meer nodig heeft dan op het pak staat? Laten hongeren? Of als je kind niet op krijgt wat er op het pak staat? Proppen?
Kunstvoeding is nagemaakte borstvoeding. Bij borstvoeding kunnen verschillende kinderen heel verschillende hoeveelheden drinken en bij kunstvoeidng net zo. Niks mee mis.
Het geven van andere voeding gaat net zoals bij de borst. Of je eerst melk geeft, eerst een hapje, of het hapje tussen de melkvoeding infrommelt (melk-hap-melk) of tussen 2 melkvoedingen in aanbiedt: ouder en kind mogen samen bepalen wat het beste bevalt. Ook het afbouwen van de hoeveelheid melk is bij borst of kunst hetzelfde, het kind mag het zeggen en geeft het tempo aan.
Opvolgmelk bevat geen stoot zetmeel. In gewone opvolgmelk zitten dezelfde suikers als in BV. Helaas wordt er wel een markt gecreëerd voor allerlei soorten zwaardere pap-achtige voedingen, daar zitten wel dingen in die het wat calorierijker maken. (Geldt overigens net zo goed voor al die suikerwatertjes als diksappen en roosvicees, en ik verwonder me er vaak over dat ook borstvoeders dat aan kind menen te moeten geven.) Maar als je die niet geeft dan kun je kunstmelk net zo gebruiken als borstmelk.
Kari

liora

liora

16-07-2010 om 14:17

Kari

Dank je, eindelijk iemand die weet waar ze over praat.

Hennah, ja er is een maxuimum aan kv waar je niet overheen mag en later een minimum waar je niet onder mag. Maar met bv is er ook een minimum aantal voedingen waar je niet onder mag, er is alleen geen maximum. Alhoewel ik toch vermoed dat er weinig baby's van 11 maanden zijn die 10 voedingen per dag krijgen aan de borst. En als wel, lijkt me dat niet echt helemaal de bedoeling.

Enne, ik ben 40 en gebruik meer dan 300 cc melkproducten per dag. Mag dat? Het is geen moedermelk.

Liora

Tirza G.

Tirza G.

16-07-2010 om 19:36

Niet helemaal liora

Er is niet echt een minimum aantal voedingen bij borstvoeding. Alleen: je kunt je dan wel afvragen of je productie op gang komt en of je kind genoeg krijgt. Maar als het jou zou lukken om de totale voedingsbehoefte van je baby in één voeding te proppen, is dat geen probleem. Net zoals bij flesvoeding. Eén fles per dag en klaar is Klara. Dat het kind het waarschijnlijk niet aan kan, tja.

De gemiddelde volwassene steekt elke anderhalf uur iets in zijn mond. Van boterham tot slokje water, van dropje tot warme maaltijd, van 2e kopje thee tot aan chips. En een volwassene hoeft er niets eens meer van te groeien. Een kind van 11 mnd met 10 voedingen is niet uitzonderlijk. Ze zijn dat wel snel klaar

Het gebruik van melkproducten door volwassenen is niet onomstreden.

Tirza

Kari1

Kari1

16-07-2010 om 21:03

dat maximum waar je niet overheen mag of minimum waar je niet onder mag met kunstvoeding, dat is ook niet zo vast. Het kind blijft leidend, hongeren is niet de bedoeling en proppen ook niet. Het overgrote deel van de kinderen zal het goed zal doen op een hoeveelheid die tussen dat vermeende minimum en maximum ligt, maar er zijn er ook altijd een handjevol aan de uiteinden van de Gausse kromme.
Dat het gebruik van melkproducten bij volwassenen nou zo omstreden is valt ook wel mee. We zijn idd het Joris Driepinter tijdperk wel voorbij, en zuivel moet niet maar het mag best. Zoals met zoveel dingen: alles met mate. Zuivel is een makkelijke en praktische calciumbron, als je de hoeveelheid maar aanpast aan je hoeveelheid lactase. Dat betekent dat de meeste volwassenen (ook de niet-Westerse) prima een meer of minder grote hoeveelheid per dag kunnen verdragen.
Kari

Anna3

Anna3

16-07-2010 om 21:18

Tirza (beetje ot)

"De gemiddelde volwassene steekt elke anderhalf uur iets in zijn mond. Van boterham tot slokje water, van dropje tot warme maaltijd, van 2e kopje thee tot aan chips."

Het zou voor die gemiddelde volwassene gezonder en beter voor zijn tanden zijn als hij/zij dat niet deed. Dus dit is geen reden om voor baby's hetzelfde aan te houden.

Tirza G.

Tirza G.

16-07-2010 om 23:07

Dat klopt

Maar een baby moet groéien, een volwassene niet. En een baby heeft nog geen tanden Waar ik altijd moeite mee heb is het beperken van het aantal voedingen voor hulpeloze baby's die het zelf niet kunnen pakken, terwijl we zelf wel gewoon elke anderhalf uur iets in onze snavel steken. We denken allemaal dat we *drie maaltijden en vier tussendoortjes* per dag nuttigen, maar dat is gewoon niet zo.
Op een feestje al zéker niet, en dat ligt baby boven in bed te wachten tot-de-drie-uur voorbij is.

Tirza

10% zetmeel

Een portie van 100cc aangemaakte opvolgmelk bevat 13,6 gram poeder. Van die 13,6 gram is 1,4 gram toegevoegd zetmeel. Dat vind ik een stoot zetmeel.

Kadonaj

Kadonaj

16-07-2010 om 23:34

Thanks

@ dirksmama, je bent wel erg kort door de bocht zeg, als ik mn kind dood zou willen hongeren, zou ik geen hulp vragen toch? Gaat een ander pesten, alsof ik met dat soort 'hulp' echt geholpen wordt...

@ Hennah: De pijn komt iedere keer van een borstontsteking, keiharde rode en superpijnlijke borsten, hoe dat kan? Beats me, maar de lactatie deskundige kan weinig voor me doen, ze drinkt prima en meer dan genoeg, ze is met 5 maanden ruim 7 kilo en heeft bijna maatje 74 Verder, jij hebt ook veel meegemaakt zeg, alles door elkaar en zo, respect

wel grappig om te zien hoe het onderwerp compleet is veranderd hihi, probleem bij mij is dat die voeding er dus niet met de fles ingaat...

Gisteren nog even langs het consternatie bureau geweest (normaal heb ik daar veel commentaar op ) Zij raadde aan toch lekker met de pap te beginnen (ze zei ook groente en fruit, maar daar wil ik echt verder even mee wachten, ze heeft dat nog niet nodig...) maar de pap gaat erin als pap! Ze vind het heerlijk en eet zo de voeding weg! Dus mijn probleem is opgelost, t schaapje krijgt haar voeding zo ook binnen en ik kan beginnen met afbouwen...

Want doodhongeren wil ik niet, maar een borstonsteking is ook niet erg handig en plezierig met drie kids onder de 6...

Bedankt allemaal!

Temet

"In je eerdere posting zeg je dat een kind maar maximaal 300-500 ml (nogal een marge trouwens) kv of koemelk mag na een jaar, en later zeg je dat er op kv een limiet van 1 liter zit."

De hoeveelheid kunstvoeding die een baby mag drinken, is gerelateerd aan het gewicht van de baby ca. 150 ml per kilo per etmaal), met een maximum van 1 liter. Vanaf 6 maanden moet de kunstvoeding worden afgebouwd.
Bij 1 jaar is 300 ml koemelk (ev. in de vorm van opvolgmelk) voldoende, maar het mag ook wat meer zijn, max. 500 ml. Soms wordt 400 ml aangeraden. Tot 1 jaar is bv of kv van essentieel belang. Als een kind vanaf 1 jaar geen koemelk drinkt (bijv. bij allergie), dan kan dat, maar dan moet wel gezorgd worden voor een voedingspatroon dat dit compenseert, m.n. voor het calcium.
Is het zo duidelijker?!

"Dat er best strakke schema\'s zijn wil ik aannemen, ik heb met verbazing naar die cb schema\'s gekeken die er ook maar vanuit haan dat mijn baby die zes maanden volledig bv kreeg met zes maanden en een week ineens flinke porties vast voedsel zou kunnen verwerken. Waarom je in dat geval die schema\'s niet serieus hoeft te nemen maar dat ineens wel strikt moet navolgen als het om kv gaat ontgaat me."
Tja dat is nou net wat ik bedoelde: baby's hebben vanaf 6 maanden de tijd nodig om te leren eten, en het is fijn als ze die tijd ook krijgen en er geen druk op ligt. Bij bv is dat geen enkel probleem.
Die schema's van het cb zijn gebaseerd op een kv-regime. Bij kv moet de kv-inname wel gelimiteerd worden. Dat is inderdaad sneu voor de baby en lastig voor de moeder die daar mee moet omgaan. Dat is nou precies wat ik bedoelde.
Moedermelk en kv zijn nou eenmaal niet precies hetzelfde. Kv is een goede en noodzakelijke vervanging, mits het in een goede dosering wordt gegeven.
Vandaar dat ik de bv juist vanaf 6 maanden als zo'n groot voordeel heb ervaren.

Kadonaj

Kadonaj, wat fijn dat je kind pap wil eten en zo de melk binnen kan krijgen! Dat moet een hele opluchting zijn... In het papmeel zelf zit weinig voeding, maar het is een manier om melk binnen te krijgen, dat is het belangrijkste.
Wat naar zeg, die borstontstekingen. Denk er wel om dat je zorgvuldig moet afbouwen, anders kun je juist meer last van borstonsteking krijgen. Ik zou toch een goede lactatiekundige inschakelen, al was het maar voor het afbouwen en voor je eigen gezondheid. Misschien afbouwen via kolven (en de moedermelk als pap toedienen)?
Bij 5-6 maanden zit de baby op het maximum van de melkbehoefte en moet je als moeder ook maximaal "leveren", dat vond ik ook een zware periode. Vanaf 6 maanden vond ik het veel leuker en makkelijker worden!

Liora

"Hennah, ja er is een maxuimum aan kv waar je niet overheen mag en later een minimum waar je niet onder mag. Maar met bv is er ook een minimum aantal voedingen waar je niet onder mag, er is alleen geen maximum."
Ja precies, dat bedoel ik, bij borstvoeding is er geen maximum en dat kan heel handig zijn.
"Alhoewel ik toch vermoed dat er weinig baby\'s van 11 maanden zijn die 10 voedingen per dag krijgen aan de borst. En als wel, lijkt me dat niet echt helemaal de bedoeling."
Ja hoor, er zijn zat borstgevoede baby's van 11 maanden die nog 10 keer per dag wat bv drinken - soms veel, soms weinig, soms twee borsten, soms een hele borst, soms een klein slokje. Het hangt ook af van de melkproductie van de moeder. Ik had en heb een hele lage productie, dus ging mijn baby vaak drinken om toch zoveel mogelijk binnen te krijgen. Met het aanpassen van frequentie en hoeveelheid kan de baby ook regelen of hij juist waterige of juist vette melk binnenkrijgt, afhankelijk van honger of dorst, warm weer, ziekte, etc. En bij borstvoeding denk je niet in het aantal voedingen, zeker niet als het kind ook ander voedsel eet - dan laat je het gewoon gebeuren, naar behoefte. Veel moeders weten niet eens hoeveel borstvoedingen hun baby krijgt - waarom zou je dat gaan tellen... En over wiens "bedoeling" heb je het eigenlijk?!

"Enne, ik ben 40 en gebruik meer dan 300 cc melkproducten per dag. Mag dat? Het is geen moedermelk."
Goh Liora, jij doet wel erg je best om me niet te begrijpen. Ja ik heb nog steeds hetzelfde voedingspatroon als toen ik 1 jaar was, zo'n 1000 Kcal per dag. Gelukkig mag ik als 40+-er wel alcohol drinken, daarmee kan ik het aanvullen.

Kari1

Kari1

17-07-2010 om 08:49

Hennah en dirksmama

"De hoeveelheid kunstvoeding die een baby mag drinken, is gerelateerd aan het gewicht van de baby ca. 150 ml per kilo per etmaal), met een maximum van 1 liter."
Nee, 150 ml/kg is een gemíddelde. Het grootste deel van de babies doet dat anders, en daarbij zit 50% boven en de andere 50% onder dat gemiddelde . En daarbij komen sommigen dus boven dat vermeende maximum en dat mag.
"Vanaf 6 maanden moet de kunstvoeding worden afgebouwd.
Bij kv moet de kv-inname wel gelimiteerd worden…Vandaar dat ik de bv juist vanaf 6 maanden als zo'n groot voordeel heb ervaren." Kunstvoeding kan op dezelfde manier worden gebruikt als BV, zie mijn eerdere posting. Er moet niets, het kind geeft aan hoe en wat. (BV heeft uiteraard wel veel ándere voordelen voor moeder en kind .
"Ja ik heb nog steeds hetzelfde voedingspatroon als toen ik 1 jaar was, zo'n 1000 Kcal per dag." Wow, daar zou ik het niet op redden, zo'n karige inname.
Dirksmama, over welke soort van welk merk heb je het dan? In de normale opvolgmelk zit geen zetmeel. Het is wel toegevoegd aan de speciale opvolgmelken, maar ook daar vormt het geen extra calorieënbron. Het zetmeel komt daar in plaats van een evenredig deel van de enkelvoudige suikers, het is dus "zwaarder" omdat het meer vertering vraagt. En nee, m.i. niet nodig (neem maar de licht verteerbare BV als natuurlijk voorbeeld) maar het is dus niet zo dat babies daardoor meer gespekt worden.
Kari

liora

liora

17-07-2010 om 09:44

Hennah

"Ja hoor, er zijn zat borstgevoede baby's van 11 maanden die nog 10 keer per dag wat bv drinken - soms veel, soms weinig, soms twee borsten, soms een hele borst, soms een klein slokje."

Als ik dat lees ben ik weer zo blij met flesjes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zetmeel

Dat er in gewone nutrilon 2 zetmeel zit heb ik van de voedingskundige van Nutricia, Charlotte Mainz (ooit nog eens actief geweest hier op het forum, geloof dat ze het destijds ook eens hier op het forum geschreven heeft).
Die precieze aantallen die ik gaf zijn van de Nestlé opvolgmelk.
Friso bevat het volgens hun infolijn ook, maar details over de hoeveelheid heb ik niet.

Ik meen me te herinneren dan Nutricia aardappelzetmeel gebruikt en Friso rijstzetmeel.

Liora

Liora:
{{"Ja hoor, er zijn zat borstgevoede baby's van 11 maanden die nog 10 keer per dag wat bv drinken - soms veel, soms weinig, soms twee borsten, soms een hele borst, soms een klein slokje."

Als ik dat lees ben ik weer zo blij met flesjes!}}

Tja je kunt er maar blij mee zijn. Ik ben in zo'n geval een stuk blijer met borsten, veel minder moeite en gedoe.

Kari1

Kari1

17-07-2010 om 12:48

Kijk

daarin kan de verwarring zitten, er zijn heel veel soorten opvolgmelk. Standaard, extra, comfort, omneo, AR, hypoallergeen, pepti, forte, groeimelk, pyjamapap, goedenacht, etos, kruidvat en nog veel meer. In sommige soorten zit zetmeel. Ik kan het je sterker vertellen, in sommige (niet-standaard) voedingen voor 0-6 maanden zit zetmeel. In de standaard nutrilon opvolgmelk 2 zit het niet.
Kari

Anna3

Anna3

17-07-2010 om 14:45

Waarom...

blijven bv-voorstanders/-fanatici het andere deel van de bevolking voorhouden dat bv zo ont-zet-tend makkelijk is en zo ont-zet-tend weinig gedoe??
Een les in communicatie/voorlichting gericht op gedragsverandering (je wilt dat die ander ook bv gaat geven): sluit aan bij de behoeften en de ervaringen van je doelgroep. Anders word je niet serieus genomen.

Kari1

""De hoeveelheid kunstvoeding die een baby mag drinken, is gerelateerd aan het gewicht van de baby ca. 150 ml per kilo per etmaal), met een maximum van 1 liter."

Nee, 150 ml/kg is een gemíddelde. Het grootste deel van de babies doet dat anders, en daarbij zit 50% boven en de andere 50% onder dat gemiddelde . En daarbij komen sommigen dus boven dat vermeende maximum en dat mag."

140-160 ml per kilo per etmaal wordt aangegeven. En er wordt veel voor gewaarschuwd om een baby niet te veel kv te geven.

""Ja ik heb nog steeds hetzelfde voedingspatroon als toen ik 1 jaar was, zo\'n 1000 Kcal per dag." Wow, daar zou ik het niet op redden, zo\'n karige inname."
Sjonge Kari1, hoe zullen we het noemen: (mislukte?) humor, ironie, sarcasme? Het was je in ieder geval ontgaan...

Liora

""Ja hoor, er zijn zat borstgevoede baby\'s van 11 maanden die nog 10 keer per dag wat bv drinken - soms veel, soms weinig, soms twee borsten, soms een hele borst, soms een klein slokje."

Als ik dat lees ben ik weer zo blij met flesjes!"

Ja hoor Liora, wat weet jij eigenlijk van borstvoeding? En hoe kan je dit nou zeggen als je het zelf niet hebt meegemaakt? Ik vond de borstvoeding de eerste 6 maanden ontzettend zwaar, ik heb vloekend en huilend zitten kolven soms, toen mijn premature baby in het ziekenhuis zat, ik heb heel veel kritiek op de rooskleurige borstvoedingsvoorlichting want ik vind dat de inspanning, demoeilijkheden en de problemen veel meer erkend moeten worden - maar na 6 maanden werd het steeds leuker en werkelijk, mijn kind krijgt de borst als hij en ik dat willen, ik tel het niet, het is geen belasting voor mij, het is leuk en gezellig!
En pfffff die flesjes wat een gedoe vind ik dat, die viezigheid, het schoonmaken, het steriliseren, het afmeten, niet te heet en niet te koud, gauw de fles nog wat afkoelen voor de huilende ongeduldige baby - wat ben ik blij dat we daar van af zijn nu!

Kari1

Kari1

17-07-2010 om 21:50

Hoeveelheden

"140-160 ml per kilo per etmaal wordt aangegeven." Ja. Als gemiddelde richtlijn, niet als minimum of maximum.
"En er wordt veel voor gewaarschuwd om een baby niet te veel kv te geven." Ja. Want alles waar te voor staat is niet goed. Te veel kv wil zeggen meer dan een kind nodig heeft. Voor een kind dat 120 ml/kg nodig heeft is 150 te veel, ook al zit dat keurig in het gemiddelde gebied. En een kind dat 165 ml/kg nodig heeft mag dat krijgen.
Bij kv kan het makkelijker gebeuren dat een kind meer krijgt dan het nodig heeft dan bij bv, je moet er alerter op zijn, vandaar de waarschuwing. Dat komt o.a. omdat je bij bv niet ziet wat het kind heeft gedronken, als het stopt bij 120 ml/kg dan wordt gewoon aangenomen (en terecht) dat het wel goed zal zijn. Bij kv kan dan eerder de reactie zijn om toch wat te gaan duwen en proppen "want er is zo weinig gedronken". Ook wordt bij bv de melk gaandeweg de voeding steeds vetter zodat kinderen niet zo makkelijk te ver doordrinken.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.