Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Anna3

Anna3

10-02-2012 om 12:39

Bv en bril/contactlenzen en beugel (tanden)

Onze dochter is nu ruim twee maanden, tijd om weer eens in mezelf te investeren. Ik wil graag een nieuwe bril en heb ook nieuwe (harde) contactlenzen nodig. Maar ik meen te hebben gehoord dat je je sterkte pas goed kunt laten opmeten nadat je x aantal maanden bent gestopt met bv. Iemand die weet of dat klopt?
Andere vraag: ik overweeg om mijn voortanden recht te laten zetten - dus een beugel aan te laten meten. Tijdje terug las ik op dit forum over een mogelijk verband tussen zwangerschap, borstvoeding en botontkalking. Ik vraag me dus af of mijn gebit op dit moment wel de conditie heeft voor een beugel. (Ben onlangs nog bij de tandarts geweest en daar zijn trouwens geen gevolgen gevonden van de zwangerschap voor de conditie van mijn gebit. Ik heb overigens niet echt een goed gebit, veel vullingen in kiezen en een paar kronen.)
Iemand die hier meer van weet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

10-02-2012 om 13:02

Anna

Wat sterkte-verandering en borstvoeding betreft, daar heb ik nog nooit van gehoord of zelf iets van gemerkt (4 kinderen later...). Als je twijfelt, even bij de opticien navragen.
Botontkalking en tandverlies door zwangerschap en borstvoeding schijnt een bakerpraatje te zijn. Minder weerstand en daardoor eerder tandvleesontstekingen is helaas geen bakerpraatje. Als jij graag een beugel wilt, zou ik dat gewoon aan de tandarts vragen. Bovendien, voordat je zo'n ding daadwerkelijk hebt, ben je zo een paar maanden verder.

Biene M.

Biene M.

11-02-2012 om 07:12

Botontkalking

Ik heb zwangerschaps- en borstvoedingsgerelateerde osteoporose, helaas is dat geen bakerpraatje. Wel is het heel zeldzaam, zo zeldzaam dat niet bekend is hoe vaak het voorkomt, dus Anna, ik zou er niet vanuit gaan dat je het hebt. Overleg gewoon even met een orthodontist.

Over de ogen weet ik het niet precies, er staat me iets bij dat je sterkte kan veranderen (verbeteren) als je gestopt bent met bv, maar hoe lang je dan zou moeten wachten, geen idee.

Tandverlies

Bij de zwangerschap van mijn 2 kinderen heb ik 2 kiezen verloren en 2 andere zo zwak dat ze later niet meer te redden bleken. Ondanks het gebruik van extra calcium en een goed voedingspatroon. Je doet je best maar je kunt niet alles voorkomen. En het kan erfelijk zijn. Mijn moeder had al jong een kunstgebit. Ik heb er dan ook niet meer voortdurend aan laten sleutelen en inmiddels ook een kunstgebit.

Wiebe Nik

Wiebe Nik

12-02-2012 om 03:13

Mijn tandarts (zwangerschap)

Mijn tandarts zei dat de eventuele schadelijkheid van de zwangerschap voor de tanden, komt door veel overgeven (zwangerschapsmisselijkheid). Het maagzuur is nl. slecht voor de tanden. Maar als je niet overgeeft, was een zwangerschap niet slecht voor de tanden, volgens hem. Bij mij klopt het inderdaad, ik heb niet overgegeven tijdens de zwangerschap en er is niets met mijn tanden/kiezen gebeurd. Maar ik heb sowieso een goed gebit.

Over een verband tussen borstvoeding en tanden/ogen heb ik nog nooit iets gehoord. Vraag het anders eens op borstvoeding.com of op het borstvoedingsforum.

Anna3

Anna3

13-02-2012 om 14:46

Biene

Dankje. Ik hoop dat ze het bij jou kunnen stoppen, of liever genezen.

Anna3

Anna3

13-02-2012 om 14:51

Wiebe

Wiebe,
overgeven (zuur) is idd heel slecht voor je gebit, maar volgens mij zijn er meer factoren of (indirecte) oorzaken van verslechtering van je gebit door zwangerschap.
Vaak ga je (iig ik) tijdens de zwangerschap en na de bevalling anders eten, namelijk vaker - en dat is voor je gebit niet goed. Of je bent te moe om goed te poetsen en te stokeren en te flossen.
Ik herinner me dat ik na de bevalling 's nachts na het vele borstvoeden doodmoe en hongerig beschuiten met kaas ging eten. Dat leek me nog redelijk onschuldig, want ik had natuurlijk geen puf om nog een keer tanden te gaan poetsen.
Kort na de bevalling ging ik naar de tandarts met ontstoken tandvlees. Zij vertelde dat dit hormonaal was, en dat ik over een maand maar terug moest komen. Toen was het idd een stuk beter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.