Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Sunja

Sunja

15-12-2012 om 12:17

Bv en flessespenen

Hoi,
Mijn zoontje is nu bijna 5 maanden en ik ga na de kerstvakantie weer werken (boehoe) We hebben goed geoefend met de fles en hij drinkt er aardig uit. [Dit is al een hele opluchting omdat zijn oudere broertje weigerde] Gekolfde melk dus. Nu dacht ik even wat flesjes bij te bestellen, handig voor in de koelkast en voor de gastouder ook.
Maar ik twijfel over het type speen: moet ik nou zo'n speen voor 6 maanden kopen of juist niet? Mijn tepels worden niet wijder neem ik aan zo na een maand of zes ) En ook de grootte: hij drinkt volgens mij per voeding niet meer dan 150cc, ik weet dat het bij flesvoeding meer wordt na een tijdje - is dat bij bv ook zo? Ik leg hem namelijk wel twee keer aan per voeding - ehm, ik bedoel: ik voed hem (2 borsten) en dan voordat hij gaat slapen nog een keer (1 borst). Dus dan is 2x 150cc beter dan een grote fles opwarmen dacht ik.
Nuja, misschien heeft er iemand ervaring hier!
En dan even een vraag die hier geheel los van staat: hoe lang zijn jullie doorgegaan met bv, qua leeftijd van je kindje bedoel ik? Ik voed zijn oudere broertje van 2,5 nog en ik vroeg het me gewoon af. Er staat hier wel eens zoiets van 'ik heb 5 jaar gevoed in totaal' maar ik zou wel eens willen weten tot hoe oud mensen doorgaan. Ik wilde doorgaan tot hij zelf zou stoppen maar dat is dus nog niet het geval
BEdankt! Sunja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lang borstvoeden

Mijn beide kinderen kregen naast en na de borstvoeding karnemelk met fruit. De behoefte aan bekertjes karnemelk met fruit bleef tot hun 4e jaar. Ik dacht altijd dat dat de leeftijd had kunnen zijn tot wanneer ze borstvoeding hadden kunnen krijgen. Maar ik heb in die tijd ook een moeder gesproken die haar kinderen tot hun 6en en 7e jaar nog weleens borstvoeding gaf. Ik ben zelf vanwege het commentaar gestopt met 2,5 jaar bij mijn dochter. Bij mijn zoon was ik gestopt met 9 maanden omdat ik er graag nog een kind bijkreeg en ik werd tijdens de borstvoedingsperiode niet ongesteld.

dc

dc

15-12-2012 om 15:28

Tot ze niet meer willen

Bij de oudste 2 was dat rond de 19 maanden, de jongste is nu 20 maanden en ze gaat vrolijk door.

Ik denk dat ik zo tegen de 3 jaar er misschien zelf wel een einde aan wil breien, maar dat zie ik dan wel weer.

Kolven heb ik na 6 maanden niet meer gedaan. Als ik er niet was (op werk) dan kregen ze kunstvoeding. En 's morgens en 's avonds borstvoeding.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-12-2012 om 19:50

Bijna 4 jaar

Beide kinderen hebben bijna 4 jaar bv gehad, waarvan 1,5 jaar samen. Ik had willen stoppen als ze dat zelf aangaven, maar na een jaar of vier vond ik het wel goed en zijn ze op mijn initiatief gestopt.

liora

liora

15-12-2012 om 21:19

Speen

Je kunt best een speen voor zes maanden nemen. Ik neem aan dat als je kind uit een beker drinkt je ook niet denkt: ik zet er een babyspeen op want mijn borsten hebben ook geen beker-opening.

Speen

Maakt niet zoveel uit volgens mij. Het gaat sneller met een groter gat; mijn man knipte de speen vrolijk verder open zodat het lekker opschoot ( daar was ik dan niet bij haha).

Prema

Prema

16-12-2012 om 02:58

Speen voor jonge baby's, borstvoeding, plus lang verhaal

Ik heb noodgedwongen (omdat vanwege vroeggeboorte en slechte start ik niet genoeg melk produceerde) altijd borst met fles (meestal met kunstvoeding, soms ook met afgekolfde melk als ik er niet was) moeten combineren, en we zijn altijd het "jonge" model speen blijven gebruiken, van Difrax, dat zoveel mogelijk lijkt op borstvoeding.

Dit ten eerste omdat kind het gewend was, het prima ging en geen problemen gaf – waarom zou je dan veranderen?

Ten tweede omdat ik mijn best wilde doen om de (weinige) borstvoeding in stand te houden, en zoveel mogelijk wilde voorkomen dat de fles een oneigenlijk concurrent werd (veel en snel melk uit de fles, moeite doen en langzamer aan de borst). Hoe minder graag kind aan de borst zou willen drinken, hoe meer de borstvoeding zou afnemen.

Ten derde was mijn kind, door de borstvoeding en door dit flesbeleid, gewend aan deze manier van drinken en ook aan kleine porties (borstvoeding was helaas ook een "kleine" portie). We hebben daarom ook de flesvoeding aangepast aan het borstvoedingsritme, vaak een kleinere portie i.p.v. weinig grote porties, en niet de aanwijzingen op het pak gevolgd. Vaak kleine porties, niet te snel, is ook beter voor de maag en de spijsvertering, zeker als je kind dat gewend is. Met grote porties flesvoeding raakt de maag van het kind gewend aan grote porties. (En vaak drinken aan de borst houdt de borstvoeding beter in stand dan weinig keren per dag, dat was voor mij een issue maar niet voor iedereen natuurlijk).

Vanaf 6 maanden zijn we begonnen met bijvoeding volgens de Rapley-methode. Ging heel goed en heeft ons veel plezier en profijt gebracht. Vanaf 1 jaar zijn we geleidelijk gewone melkproducten gaan gebruiken in een beker in plaats van fles kunstvoeding. Maar kind bleef nog lang prijs stellen op de fles, en de borst nog veel langer. Ik heb het laten afhangen van de signalen die kind gaf. Maar: fles altijd met de kleinste maat speen. Om de fles niet een te gemakkelijk alternatief te laten zijn en om volstoppen te voorkomen. Hoe we de fles hebben verlaten ben ik eerlijk gezegd vergeten, is "vanzelf" gegaan, zo'n fles is ook een heel gedoe met schoonmaken en zo, en als kind steeds meer andere dingen gaat eten en drinken houdt het vanzelf op. Maar kind heeft nog best lang de fles gekregen als vervanging van of aanvulling op de borst, naast gewoon eten en drinken.

Om het doorslapen te bevorderen hebben we lange tijd 's avonds voor het slapen gaan, na de maaltijd maar voor het tanden poetsen, nog een fles/beker kunstvoeding of melk aangeboden, als aanvulling op de borstvoeding die hij ook 's avonds wilde. In de hoop dat het doorslapen beter zou gaan. Een tijdlang heeft kind dat met smaak gedronken, maar tegen de tijd dat hij stopte met borstvoeding, werd hij opeens ook veel moeilijker met melk drinken. Interessant.

Overigens is dat slapen op een gegeven moment vanzelf goed gegaan, toen hij er aan toe was. Het is de vraag of wat dan ook we geprobeerd hebben om het slapen te bevorderen, heeft geholpen. Het was duidelijk dat hij op een gegeven moment er aan toe was om alleen op zijn eigen kamer door te slapen. Dat moment kwam wat later dan we verwachten/hoopten, maar toen was het ook in één keer goed en sindsdien maakt hij ons zelden 's nachts wakker.

Borstvoeding heb ik ook "vanzelf" laten gaan, het kind gevolgd, en mijn/onze praktische omstandigheden. Vanaf twee jaar (grens advies WHO) heb ik de borst nooit meer aangeboden maar altijd gewacht op verzoek van kind. Dit resulteerde in borstvoeding tot in het vierde jaar (op het laatst 1 a 2 keer per dag, maar wisselend, afhankelijk van de omstandigheden en wat kind nodig had). Na 4 jaar en een maand of twee, toen kind op school zat, is het vanzelf gestopt, zowel kind als ikzelf hadden er geen zin meer in, het ging niet meer fijn, kind klaagde over gebrek aan melk, en toen vroeg hij er niet meer om en was het klaar... Een natuurlijk maar een beetje sacherijnig einde, als een nachtkaars...

Kind is nu vijf en een uitstekende eter, met prima gewicht en lengte, die uit zichzelf gevarieerd en veel groente eet, zich nooit overeet, ook bij snoep duidelijk aangeeft wanneer hij genoeg heeft (hij heeft nog steeds een schaal van Sint Maarten staan, waar hij af en toe wat uit neemt - zo heeft hij drie dagen met een minimarsje gedaan...), gewoon met de maaltijden mee-eet en weinig tussendoortjes. Drinken doet hij matig, kleine porties, meestal water, soms vruchtensap, weinig melk. Op school drinkt hij meer (groepsdruk?). Natuurlijk verbeelden wij ons dat zijn goede eetgedrag komt door ons voedingsbeleid, maar het kan natuurlijk ook een kwestie van geluk zijn...

Mea Proefrok

Mea Proefrok

16-12-2012 om 08:10

Kort verhaal

Mijn zoon was ook bijna zes maanden toen ik weer ging werken. Ik heb tot en met maand negen op het werk gekolfd, eerst tweemaal en later eenmaal. Zoon dronk de melk in porties van ongeveer 150 cc, de ochtendvoeding meestal wat meer dan de middagvoeding. Speen was die voor pasgeborenen, idd omdat borstgevoede baby's erg krachtig zuigen.
En ik heb hem nu met 22 mnd nog aan de borst. Ik begrijp niet wat AnneJ bedoelt met commentaar. Hij krijgt nog iets van tweemaal per dag, 's ochtends en 's avonds, en daar is eigenlijk nooit iemand van buiten het gezin bij. Trouwens, al zou iemand het raar vinden, dan is dat toch geen reden om te stoppen?
Heel veel succes! Vergeet niet om oxytocine spray te regelen als je het kolven nog niet zo gewend bent.

Sunja

Sunja

16-12-2012 om 21:20

Jeminee

tot 7 jaar doorgaan, wauw. Dat ga ik vast niet volhouden. Ik dacht eigenlijk nu te stoppen, maar dat dacht ik ook toen hij 1 werd, toen ik zwanger wilde worden, toen ik zwanger werd, toen ik 20 weken was, etc. En nu denk ik: in elk geval nog even die winter door Dus dat gaat nog even duren op deze manier ben ik bang. Ik laat het maar op z'n beloop.
En hoewel ik ook nog maar twee keer per dag voed (nuja, alles wat ik hier zeg geldt voor mijn 2-jarige - ik voed mijn baby van nog geen 5 maanden wel volledig) thuis, in de slaapkamer zonder iemand erbij, herken ik de opmerking van AnneJ wel. Ik zeg het gewoon ook niet meer tegen mensen. Maar als ze zitten te zeuren of het gaat erover zeg ik wel eens iets lossigs erover. Maar dan krijg ik inderdaad bijna standaard commentaar. Mensen weten ook altijd heel goed te vertellen dat het niet goed is om twee kinderen te voeden, ineens sta ik dan tegenover een zelfbenoemde lactatiekundige ofzo. Of ik krijg zo'n opmerking in de trant: 'Goh, wat ben je dan nog stevig, als je twee kinderen voedt' Ook altijd lachen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2012 om 23:06

Oh wat aardig

(Die opmerking over je figuur).

Hier heeft de jongste tot zijn 3e verjaardag gedronken. Ik ben op een gegeven moment gestopt met aanbieden en uiteindelijk was ik er min of meer toevallig een aantal keren niet rond zijn vaste drinktijd. En toen was het opeens over. Tot een half jaar later, toen dacht ie opeens o ja ik kan drinken bij mijn mama. Daar ben ik toch maar niet meer aan begonnen.

Ik vond het mooi geweest, en dat mijn omgeving allang vond dat het mooi geweest was heeft daar zeker aan bij gedragen. Maar ach, ik vond dat altijd iets tussen hem en mij en voelde me niet geroepen om daar verantwoording over te geven. Wel af en toe te grappen dat ik gewoon zijn 11 uurtje zou gaan geven in groep 1. Zo ver is het dus niet gekomen

Bij de oudste 2 ben ik naar mijn gevoel te vroeg gestopt. Bij de jongste heb ik dat gevoel helemaal niet. Het was mooi geweest en klaar. Zo zou het moeten zijn.

dc

dc

16-12-2012 om 23:17

Sunja

Dankzij OOL krijgen de zelfbenoemde lactatiekundigen die negatieve opmerkingen tegen me durven te maken een standaard halfuur verhaal over waarom ze het helemaal fout hebben. Ik krijg niet zoveel commentaar eigenlijk

In frankrijk zei mijn huisarts zelfs dat ik de borstvoeding moest stoppen toen ik zwanger was, en iemand suggereerde zelfs dat mijn miskraam daardoor was gekomen. Nu bij de derde boeit het me echt niet meer wat anderen vinden. Ik vind het wel fijn om er hier af en toe over te kunnen praten, dat is voldoende voor me.

Borstvoeding is gewoon zo handig. Gistermiddag werd mijn kleine meid echt ontzettend huilerig en sacherijnig wakker. Ik ben in bed met haar gaan liggen, heb haar 10 minuten gevoed, en ze was weer helemaal vrolijk.

20-21 maanden

De oudste heeft hier 21 maanden gehad. Ook een miskraam in die tijd, maar ik denk toevallig.... Hij dronk tot ik geen voeding meer had omdat ik 3 maanden zwanger was van de 2e. Bij haar ben ik doorgegaan tot 20 maanden, ze werd vervelend aan de borst dus ik vond het prima.

Commentaar van anderen heb ik niet mee laten wegen erin.... Op mijn werk kon ik na de eerste 9 maanden in de pauze doorgaan met kolfen. Ik voede vooral nog als slaapmutsje, lekker intiem, samen op de slaapkamer, niet meer in het openbaar na denk ik ongeveer 1 jaar.

Men vond dat je na 3 maanden wel kon stoppen, kon mijn man ook eens een flesje geven, de ziel..... Daarna kregen ze tandjes, dan kon het ook niet meer, enz. Enz.

Ach doen waar jij je goed bij voelt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Veronique Thijssen

Veronique Thijssen

21-12-2012 om 18:04

Flessenspenen

Hoi sunja,

Even over de flessenspenen.
Bij borstvoedingskindjes kan het handig zijn om gewoon door te gaan op de newbornspenen. Je kunt die speen zellfs flink strak aandraaien en de fles zo horizontaal mogelijk houden tijdens de voeding.

Dit doe je om te voorkomen dat de melk ontzettend snel uit de fles stroomt en je kindje daarna nog ontevreden is. De voeding kan veel te snel gegaan zijn waardoor hij nog niet doorheeft dat hij genoeg gegeten heeft (hebben wij ook als we heel snel eten) en zijn zuigbehoefte kan nog onbevredigd zijn. Zo kan het dan gebeuren dat je het idee krijgt dat je niet genoeg voor hem kolft terwijl dat eigenlijk niet zo is. Lekker zo doorgaan dus!

Vero

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.