Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
shirley

shirley

06-07-2009 om 14:58

Bv en grote tepels

Beetje genante vraag, maar ik zit er mee. Ik ben zwanger van mijn 2e kindje, en bij de eerste heb ik maar een paar weken bv gegeven. Het deed veel te veel pijn, werd nie minder. Ik denk dat het komt omdat ik grote tepels ( en grote borsten) heb. Die opmerking kreeg ik zowel in het ziekenhuis als van de kraam thuis. En zo'n babytje kan dan minder goed happen.. Wie heeft er tips voor mij zodat het deze keer wel kan lukken ? het is mijn laatste kindje en wil het graag goed laten lukken. bedankt ! Oja, ik had wat gegoogled en enige dat ik kon vinden was, schakel een lactatiekundige in, maar wat kost zo iemand ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

06-07-2009 om 15:07

Lastig

Hoi Shirley,

Ik vind het helemaal geen genante vraag! En ik vind dat er veel te weinig info is over voeden met grote borsten. Op de site van borstvoeding.com staat alleen maar dat voeden in het openbaar lastiger is met grote borsten en dat je het toch maar moet proberen. Geweldige tip (maar niet heus).

Ik heb grote borsten en dat maakt voor het voeden niet zoveel uit. Ik vind de rugby-houding verreweg het fijnst. Wat ik dus nog totaal niet kan is voeden zonder voedingskussen, en ik denk dat dat met kleinere borsten makkelijker is.

Ik heb geen grote tepels, en dat werd door de lactatiekundige wel expliciet als voordeel genoemd. Mijn baby was een kleintje bij de geboorte en ze zei dat voor een kleine baby grote tepels heel lastig kunnen zijn. Maar misschien krijg je een baby met een groot mondje en dikke wangen?

Ik zou het gewoon afwachten en zodra je bent bevallen een lactatiekundige bellen en zorgen dat die na een paar dagen langskomt voor advies. Hier kostte dat 130 euro en de verzekering vergoedt daarvan 100 euro. Maar dat is het zeker waard joh!

Liora

Ook met kleine tepels

kan het heel lastig zijn. Ik heb de eerste week gekolfd, als het nu niet lukt is dat misschien iets voor je ?

H

H

06-07-2009 om 17:00

Lactatiekundige

Omdat mijn zoontje niet genoeg voeding binnen kreeg heb ik in de kraamweek al een lactatiekundige laten komen aan huis. Heeft bijna 80 euro gekost.
Na 6 weken kwam ik op nacontrole bij de gyneacoloog en toen hij hoorde dat ik zoveel pijn had bij het voeden kreeg ik gelijk een doorverwijzing naar een van de lactatiekundigen in het ziekenhuis. Hartstikke goed en het heeft me niets gekost. Misschien een tip als je bij een gyneacoloog terecht komt?

Succes

MY2

MY2

06-07-2009 om 20:10

Informatie inwinnen

Er zijn genoeg manieren om je kindje goed aan de borst te krijgen (ook als je grote borsten/tepels hebt). Je kunt je kindje in verschillende houden voeden waardoor de baby makkelijker kan happen.
Als je de borst iets vormt (dat wat je met een driedubbel broodje hamburger ook doen, plat maken) kan je baby ook makkelijker aanhappen.

Je zou een kunnen kijken of er in je omgeving informatie avonden worden gegeven door de VBN (www.borstvoedingnatuurlijk.nl) of LLL.
Daar komt alles over voeden aan de orde en je kunt persoonlijk je vraag stellen.
Door na te gaan (met iemand van de VBN of LLL of lactatiekundige) van de vorige baby periode kan je er misschien ook achter komen wat er toen niet lekker ging. Kwam het wel door je grote borsten/tepels of was er misschien sprake van een niet goede drink/aanhap techniek van de baby of spruw.

succes, ik hoop dat je hier iets aan hebt

Gerdina

Gerdina

07-07-2009 om 09:00

Hier ook

Grote borsten, normaal cup G en met de bv cup H) en een grote tepelhof. De tepel zelf (het puntje) is dan weer niet zo groot. Zoontje (nu 10 maanden) heeft de neiging om ook alleen daaraan te drinken.
Hier werkt ook de rugby-houding het beste. En inderdaad de borst een beetje platknijpen en erin stoppen. Zoontje was randprematuur (36 weken) maar na een paar dagen wist hij wel hoe het moest. Ik heb wel de eerste 3 maanden met pijn gevoed. O.a. door spruw. Ik he echt huilend zitten voeden. Maar ik had in mijn hoofd zittendat ik 6 maanden wilde voeden en heb wel doorgezet. Maar het is wel heel zwaar geweest. En toen hij 6 maanden was wilde hij geen fles meer, dus nu krijgt hij nog steeds de borst.
Bij mijn oudste ging het sneller goed. Na opstartproblemen, die volgens mij echt kwamen door die grote vlakke tepelhof, ging het daarna heel goed. Ook spruw gehad, maar dat was met 2 weken over. Haar heb ik verder pijnloos gevoed. Zij heeft 8 maanden bv. gehad.
Het kan dus wel!
Kijk wel je verzekering na, de onze vergoedt een lactatiekundige pas als je 3 sterren bent bijverzekerd.
Succes ermee!

Rembrand

Rembrand

07-07-2009 om 10:48

Filmpjes over aanleggen.

Op de volgende website kan je duidelijke videoclips bekijken over aanleggen. De moeder in het filmpje heeft ook vrij grote tepels. http://www.drjacknewman.com/
Verder is het goed om voor je bevalling informatieavonden over borstvoeding bij te wonen ( bijvoorbeeld van Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of La Leche League ).
M.

marjanne

marjanne

07-07-2009 om 11:27

Ervaring

Toevallig heb ik (als kraamverzorgende) afgelopen week gewerkt bij een Mw met grote tepels. Het kindje had geen moeite de tepel in de mond te nemen. Na het voeden zag je wel dat niet de hele diameter ver in de keel werd gezogen maar de tepel toch wat in een punt vormde. Zonder pijn of schuurplekjes.
Ik heb geadviseerd de babie tot hij wat groter wordt aan te leggen in de 'doorgeschoven bakerhouding' (http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoedingshoudingen.html) je kan dan met je vrije hand de borst makkelijk vormen ( met je hand in een u-greep) Op deze manier kan je je grote borst goed vormen voor een klein mondje. Soms hoeft dit alleen tijdens het aanleggen, soms is dit de eerste tijd tijdens de hele voeding nodig. Dit is trouwens ook een fijne beginhouding wanneer je een erg klein kindje hebt. Mijn ervaring is dat moeders die in de kraamtijd advies vragen bij een lactatiekundige daar erg veel baat bij hebben. Veel succes! Marjanne

Fiena

Fiena

09-07-2009 om 23:22

Ook maatje xl tepels

Hier ook een maatje XL en dit bleek toen ik na opstartproblemen BV een lactatiedeskundige over de vloer kreeg.
Ik had destijds een borstkolf nodig om de BV op gang te helpen. Ze meten dan met een speciaal setje van Medela (enige merk borstkolf met opzetstukken in alle maten!) welke maat je hebt. Bleek ik de allegrootste maat te hebben.
M'n eerste kind had er totaal geen problemen mee. Tweede kind wel. Maar heeft het nu intussen helemaal onder de knie gekregen.
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.