Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
kien

kien

23-12-2009 om 23:41

Bv hulp, rembrand/tirza (lang)

Zoon en ik zijn het borstvoedingsspoor een beetje bijster. Volgende week is hij 6 maanden en tot een week of 5 geleden liep het allemaal prima. Met een maand of vier zat hij op 5 voedingen, soms 6, sliep hij meestal van ½ 8 tot een uur of 4, 5 en bleef hij goed groeien. Af en toe regeldagen maar ook dat liep goed. Ideaal dus, en een aangename verrassing na mijn vorige twee kinderen. Vanaf ongeveer vijf weken geleden zijn we echter een beetje van het spoor geraakt. Ten eerste werd hij steeds vaker wakker. Eerst verschoof het naar een uur of 2, daarna naar een uur of 12. In eerste instantie probeerde ik hem met een speentje en een aai over zijn bol weer in slaap te krijgen en hield 2 uur als vroegste tijd (niet heel strikt) voor een voeding aan, omdat ik niet de indruk had dat hij honger had en het idee had dat hij weer even moest wennen aan doorslapen. De laatste twee weken liet ik die 'regel' varen omdat hij helemaal niet leek te wennen, en waarschijnlijk toch gewoon honger had. Maar nu zijn we het ritme eigenlijk helemaal kwijt. Ik kan niet goed meer inschatten wanneer hij honger heeft en geef hem dus al snel weer wat als hij een beetje piept. Als hij 's avonds wakker wordt denk ik meteen dat hij honger heeft, terwijl hij voorheen ook wel eens wakker werd, vanwege lucht in zijn darmen. Als ik hem voed wordt hij, vooral 's avonds, soms na korte tijd onrustig en gaat huilen. Hij laat dan los, keert zijn hoofd om en probeert even later wel weer te drinken. Ik heb dan het idee dat er niet genoeg meer uitkomt, maar soms denk ik dat hij juist alleen wil sabbelen en niet wil dat er melk uitkomt. Ik kan ook niet goed meer inschatten of hij nog echt slikt bij het voeden of dat hij alleen zuigt. Kortom, ik ben het een beetje kwijt, en waarschijnlijk daardoor zoon ook. Stom hè, dit is mijn vierde en ik dacht dat ik het, na soortgelijke problemen bij tweede en derde, wel aardig doorhad.
Maandag was ik op het cb en daar bleek dat hij in 4 weken 215gram aangekomen was. Niet veel, maar volgens de arts geen probleem. Zij verwacht dat hij weer wat meer zal gaan groeien omdat hij de komende tijd gaat eten, maar daar ben ik een beetje huiverig voor. Ik wil vanaf volgende week wel gaan beginnen met wat groente en fruit, maar ik ben bang dat als hij flink wat gaat eten, de borstvoeding helemaal terug gaat lopen en dat is niet de bedoeling. Wil voorlopig nog wel even blijven voeden.
Hoe komen we weer op het juiste spoor, zodat zoon ook weer lekker gaat slapen? Ik vind het geen probleem om 's nachts nog te voeden, maar dan wel als het nodig is en niet omdat ik dénk dat het nodig is.
Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk.

Kien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

24-12-2009 om 15:02

Ehhh even meedenken

Hoi ,
heb je je menstruatie al?
want sommige kinders drinken ook dan onrustiger als je eerste menstruatie er weer aan zit te komen.
Dan smaakt de melk anders en kan het ook zijn dat het wat minder is.

bij mijn jongste ging ze onrustiger drinken bij nieuw aankomende tanden bijv.... die weigerde dan rustig 3 dagen borst...erg lastig!

Heb je wel een goede TSR?
Als je onzeker wordt en teveel druk maakt over hoe je bv loopt kan dat ook invloed hebben op jouw ontsapnnen zijn en op je TSR ...
ook daar word ie dan misschien onrustig van.
en ik zou zelf de bijvoeding even afwachten tot je zeker weet dat je produktie weer op peil is...misschien heb je gewoon regeldagen.
leg zo vaak mogelijk aan en als alles weer loopt aan bijvoeden starten...dat doet echt niet meteen heelveel van je produktie verlagen in het begin valt dat wel mee volgens mij.
sucses!
als je verder geen antwoorden krijgt hier waar je iets aan hebt...bel even met een CP van VBN of LLL

Tirza G.

Tirza G.

24-12-2009 om 15:35

Kien

Alles wat Evy-Leigh zegt
Bijvoeden in de zin van: borstvoedingen vervangen door andere voeding, gaat niet helpen om te groeien. Zeker bijvoeden met groente en fruit niet, dat bevat namelijk nauwelijks calorieen (wat eet je zelf veel als je af wilt vallen? Juist).
Het lijkt er op, dat je zoontje behoefte heeft aan meer voeding. Moedermelk is licht verteerbaar, dus zo wonderlijk is het niet dat je kindje al snel weer honger heeft. Vaker voeden is dan een heel logisch iets om te doen, ware het niet dat je rond deze leeftijd zo'n beetje gaat kijken naar andere dingen om er bij te geven.
Als je wilt beginnen met bijvoeden, kun je het beste éérst de borst geven, dan kijken of hij wat vaste voeding wil eten en als dat avontuur achter de rug is , nogmaals de borst geven. Je weet dan zeker dat-ie in elk geval voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Tirza

kien

kien

27-12-2009 om 21:05

Bedankt ...

... Tirza en Evy-Leigh voor jullie reacties.
Zoontje lijkt inmiddels wat rustiger te worden aan de borst. Ik probeer hem weer wat meer op verzoek te voeden i.p.v. vaak aanleggen (om de twee uur). Ik durf het weer wat meer op zijn beloop te laten en het lijkt erop alsof ik hem een beetje aan het overvoeren was de afgelopen dagen. Misschien dat daar zijn onrust vandaan kwam. Vanavond voor het eerst weer rustig in slaap gevallen aan de borst en hem zo in bed gelegd. Dinsdag ga ik even wegen en als hij dan deze week aardig gegroeid is durf ik het wel aan om voorzichtig met wat groente te beginnen.
Ik las overigens in mijn Handboek Borstvoeding dat, wanneer een kind rond de zes maanden veel om voeding blijft vragen, ook nadat je hem een aantal dagen vaak hebt gevoed, waarschijnlijk aan de introductie van vast voedsel toe is. Zou dus inderdaad ook goed kunnen bij ons.
In ieder geval bedankt voor jullie reactie in deze rommelige dagen.

Kien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.