Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
michaja

michaja

12-03-2009 om 13:06

Bv - minder melk

Een paar dagen terug had ik al een draadje gestart omdat mijn zoontje van bijna 5.5 maand erg onrustig was de laatste tijd. Na afgelopen dinsdag een bezoek te hebben gebracht aan het CB weet ik nu ook waarom. Hij is in een maand 250 gram aangekomen. Hij had dus gewoon honger.
Nu leg ik hem zo vaak mogelijk aan om mijn melkproductie te stimuleren maar vraag mij af of ik hem 's avonds ook wakker moet maken om de 2 uur om hem te voeden. Ik heb dit de afgelopen dagen wel gedaan maar heb het idee dat dit niet zo goed is voor zijn slaapritme. Gisteren werd hij namelijk uit zichzelf om de 2 uur wakker terwijl hij dat normaal dus helemaal niet doet. Ook wordt hij weer 's nachts wakker. Wat op zich normaal is als je niet gewoon eten krijgt overdag. Maar toch.
Nu heb ik ook nog het idee dat mijn eerste ongesteldheid er aan zit te komen. Wat natuurlijk helemaal niet helpt voor mijn melkproductie. Ik heb mijn twee oudste dochtertjes 11 maanden gevoed dus ik weet dat ik het kan.
Na hoeveel dagen moet mijn melkproductie weer "normaal" zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

13-03-2009 om 08:55

Michaja.

Het kan voorkomen dat een baby op deze leeftijd even een dip in de groei heeft. Hoe is zijn gewicht als je het in de groeicurve op www.borstvoeding.com zet ? ( online groeicurve voor borstgevoede baby's ).
Je naderende menstruatie kan even tijdelijk een rem op de productie gezet hebben. Dit heb je waarschijnlijk bij je dochters ook ervaren. Als je mensturatie doorbreekt zal het echter weer snel opkrikken ( mede door de kunstmatige regeldagen die je nu hebt ingelast).
Wat ook erg effectief is is wisselvoeden. Als hij na twee borsten niet tevreden is kan je hem weer naar de eerste borst leggen etc. ( dus meerdere borsten per voeding ). Dit zorgt ervoor dat hij op dat moment meer melk binnen krijgt en het stimuleert de productie goed.
Dat hij uit zichzelf komt voor voedingen is op zich wel goed natuurlijk. Blijkbaar deed hij dit voorheen niet en was hij "alleen" maar onrustig.
Heeft je zoontje een fopspeen of is hij een fanatiek duimer ? Dit kan er mede voor gezorgd hebben dat hij te weinig om de borst vroeg en zijn zuigbehoefte vooral op de speen of duim heeft gericht. Dit kan een echte instinker zijn voor de voedende moeder.
Meer over de groei van de borstgevoede baby en te weinig melk kan je lezen op www.borstvoeding.com
Groetjes "uit volle borst",
M.

michaja

michaja

15-03-2009 om 07:58

Rembrand

Hoi M,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels lijkt de bv weer wat op te lopen. In ieder gval heb ik 's morgens weer ect volle borsten. Vanaf de 3e voeding voel ik nog wel steeds dat ik niet hel erg vel melk heb. Hij komt dan ook vaker om te drinken. Maar ik heb er weer alle vertrouwen in dat het met een dag of twee weer gewoon helemaal goed is! Hij is de afgelopen nachten ook niet meer gekomen en een beetje extra laap ooet wonderen

Verder krijgt hij heel sporadisch een speen. Dus dat is het zeker niet geweest. Ik denk dat het gekomen is door een combinatie van dingen. Van 5 voedigen naar 4 voedingen, ik heel erg moe en een aankomende ongesteldheid. Die er volgens mij al een tijdje aan zat te komen maar maar niet doorzette. En nu helaas wel.

Ik houd id zijn curve bij op de site van bv.com. Daar volgt hij de middenlijn waar hij nu iets van begint af te wijken (naar beneden).

Ik heb van het cb hier in FR ook een kruidenthee gehad die schijnt te helpn bij het stimuleren van de mlkproucti. Daar ben ik ook een aantal dagen mee bezig. Baadt het niet dan schaadt het niet.

Nogmaals bedankt voor je reactie. En ik heb er weer alle vertrouwen in dat hij op 14 april (mijn afspraak bij het cb) weer goed is aangekomen. Wat is trouwens een normaal gewicht om aan te komen voor een baby van 6 maanden?

Rembrand

Rembrand

16-03-2009 om 08:48

Michaja.

Ik denk dat je zelf al heel goed opsomt wat de oorzaken waren van je productieprobleem en zijn tragere groei van afgelopen tijd. Gelukkig merk je dat je aanpak al vrucht ( lees "melk" ) afwerpt.
Ik ben benieuwd wat voor thee je gekregen hebt. Was die thee ipv goed advies of samen met goed advies ?
M.

michaja

michaja

17-03-2009 om 21:06

Kruidenthee

Ik had wel verwacht dat je met de vraag kwam wat voor kruidenthee ik heb gekregen als tip. Op het moment van typen had ik geen tijd om alle kruiden op te zoeken in het woordenboek (woon in Frankrijk).
Maar de volgende kruiden zitten in de thee:

brandnetel, hob, karwij, dille en venkel en nog een kruid waarvan ik de vertaling niet kan vinden, galéga.

Ik was nogal verbaasd om de eerste vraag die ze me hier op het CB stelde. Of ik wilde gaan bijvoeden met een fles?!!! Niet te geloven toch?

Galega officinalis

Zo te zien geven geiten er ook meer melk mee...

In Nederland heet het ook wel Franse sering.

Galega officinalis
From Wikipedia, the free encyclopedia
Galega officinalis
Galega officinalis flowers
Scientific classification
Kingdom: Plantae
Division: Magnoliophyta
Class: Magnoliopsida
Order: Fabales
Family: Fabaceae
Subfamily: Faboideae
Tribe: Loteae
Genus: Galega
Species: G. officinalis

Binomial name
Galega officinalis
L.
Galega officinalis, commonly known as goat's rue, French lilac, Italian fitch or professor-weed, is an herbaceous plant in the Faboideae subfamily. It is native to the Middle East, but it has been naturalised in Europe, western Asia, and western Pakistan. The plant has been extensively cultivated as a forage crop, an ornamental, a bee plant and as green manure.[1] Its name derives from gale (milk) and ega (to bring on), as Galega has been used as a galactogogue in small domestic animals (hence the name "Goat's rue"). Galega bicolor is a synonym. It is a hardy perennial that blooms in the summer months.

Galega is used as a food plant by the larva of Coleophora vicinella, a species of moth.

michaja

michaja

18-03-2009 om 14:14

Dirksmama

Bedankt voor het googlen. Had ik zelf ook kunnen bedenken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.