Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Bv: 'onnodige regeldagen'

En wederom een BV vraag, maar nu duidelijk een 'gevorderde'

Dochter is inmiddels bijna elf weken, en tot een paar dagen terug ging de BV echt helemaal perfect. Maar vorige week wilder ze, opeens vaker (en veel korter) drinken dan anders. Geen probleem: het was warm, en het was wel eens tijd voor een paar regeldagen. Alleen lijkt het nu dat het resultaat wat overdreven is.

Mijn productie is goed opgevoerd. Ik heb echt volle (& een beetje pijnlijke) borsten als ze bijna aan een voeding toe is. En omdat mijn LilyPadz net besloten hebben wat minder goed te plakken (AAArghh) lek ik nu ook echt de hele dag.

Op zich geen probleem, als ze dat nodig heeft. Maar sinds een dag of drie is bijna elke voeding een drama. Als ze begint te huilen krijgt ze eten, en de eerste paar minuten gaat het goed. Drinkt lekker rustig, en gulpt het vrolijk weg. Je kan zien dat er veel melk is, want er staat altijd een 'laagje' tussen mond & borst (en de andere kant begint te druipen), maar dat is in het verleden ook geen probleem geweest. Maar na een paar minuten (zeg anderhalve pagina lezen) is het afgelopen, en begint ze hard te huilen. En eigenlijk wil ze daarna ook niet meer drinken. troosten helpt (een klein beetje) en soms wil ze aan de andere kant nog wel drinken, maar meestal is het einde oefening.

Ze lijkt er (op het huilen na) zelf weinig last van te hebben. Drinkt wel vaker (heel even dus) maar niet extreem. Zeg acht voedingen per dag, waarvan de meeste slechts aan een kant.

Maar ik heb er zelf last van. Als ze zo moet huilen spuit de melk soms echt uit mijn tepel (in haar gezicht. Moet ze nog harder huilen) en / of loopt de andere kant ook over. Je zou denken dat e.e.a. na een dag of twee in productie terugloopt, maar dat heb ik nog niet gemerkt.
Gisteren had ik echt last van 'beginnende harde plekken', maar die lijken nu weer verdwenen te zijn.

Het is zoals het is, maar ik vraag me wel e.e.a. af natuurlijk.
Kan dat, dat de productie 'zinloos' wordt opgevoerd? En krijgt Dochter nu wel genoeg binnen? Want volgens mij krijgt ze nu alleen de voormelk te pakken, en komt ze nog maar zelden aan de vette achtermelk toe. Wat zou een oplossing kunnen zijn? Ik heb al eens eerst gekolfd om de druk er wat af te halen, maar dat leek niet te helpen.
Ik kan een keer helemaal 'leeg' kolver (dan krijgt ze zeker achtermelk) maar zou dat de productie niet alleen maar nog meer opvoeren?

Kortom: te veel ideeën & te veel onzekerheid. Dus alle tips & opmerkingen welkom.

Alvast bedankt,

Kraanvogel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

12-06-2011 om 15:14

Andersom

Als ik je verhaal zo lees, denk ik juist andersom. Je schrijft dat ze een paar minuten vrolijk en goed ligt te drinken. Dan loopt de melk dus vlot en veel. Goeie kans dat ze daaraan gewend is geraakt en begint te huilen als het minder snel loopt.

Tirza

dc

dc

12-06-2011 om 15:28

Gehad

Ik had dat een maand geleden. Toen heb ik 2 keer een beetje (niet lang) afgekolfd voor de voeding, en daarna was het weer ok. Gewoon even proberen lijkt me.

(En ik, die absoluut niet kolven kon, had op eens een vol flesje melk binnen 2 minuten, wist niet wat me overkwam!)

dc

dc

12-06-2011 om 15:29

Tirza heeft een punt

Bij mij was het vanaf het begin dat ze losliet, weer hapte, losliet en huilde! Niet later pas hoor.

Kraanvogel

Kraanvogel

12-06-2011 om 19:58 Topicstarter

Ik vrees ook dat tirza een punt heeft.

Want van de eerste week weet ik nog dat we haar heel lastig aan de borst kregen. Anderhalve slok, en dan vond ze het wel weer genoeg geweest met haar moeite. Elke andere methode van melkaanbod (waarbij enige arbeid van haar kant niet nodig was, zeg maar) vond wel gretig aftrek. Goh, dus zoveel veranderen ze nu ook weer niet in die drie maanden.

De truc lijkt dus te zijn om (lekker puh) alle makkelijke melk even af te kolven, zodat ze weer voor alles moeite moet doen. Zal ik morgen eens proberen. Overigens viel het me op dat liggend voeden minder problemen leek te geven, dus dat heb ik vanmiddag eens geprobeerd. Ging lang niet zo perfect als 's nachts, maar ze leek e.e.a. toch langer vol te houden. Ik ben benieuwd.

ThX!

Kraanvogel.

Massi Nissa

Massi Nissa

12-06-2011 om 20:41

Liggend = ideaal

Kraanvogel, ik zweer bij liggend voeden! Ik geef zeker 3 voedingen per dag liggend, heerlijk relaxed en je neemt er allebei meer de tijd voor - of zo voelt het.

Kraanvogel

Kraanvogel

12-06-2011 om 21:51 Topicstarter

Liggend zou ik vaker moeten doen

Want eigenlijk heeft Massi gewoon gelijk, het is rustiger & gezelliger. En saaier, als Dochter opeens een uur nodig heeft.

Maar bij mijn 'ochtend voeding' (die als ik eigenlijk mijn bed al uit moet zijn, maar ik heb nog verlof) is Dochter juist liggend extreem onrustig, en werkt op de bank zittend beter. Althans, tot drie dagen terug. Ik ben nu nergens meer zeker van.

Ben benieuwd, naar morgen. Ik lek in ieder geval al minder vandaag, dus misschien begint het BV-regelsysteem zich te stabiliseren. (Eergisteren, kwam er een golfje melk uit, elke keer als Dochter een uithaal huilde. Ach gossie).

Kraanvogel

Kraanvogel

Kraanvogel

13-06-2011 om 21:30 Topicstarter

Lijkt opgelost

De laatste paar voedingen dronk ze weer rustig en een 'normale' lengte. Probleem opgelost door en combinatie van tijd & een stiekem meelezend kind hier op OOL. En een paar liggende voedingen extra (we hebben uitgeslapen vanochtend).

Maar goed, voor een volgende keer weten we dus dat het aanpassen een paar dagen kost (inclusief melk-overschot), en dat een beetje voor-kolven waarschijnlijk een goed resultaat zal geven.

Dank allemaal.

Kraanvogel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.