Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Bv vraagje [ingetrokken tepel]

Ik ben hier op dit moment nog "illegaal", maar wil me toch goed voorbereiden op de bv.
Ik wil weer graag bv gaan geven, heb al 2 kinderen maar daarbij is de bv nooit helemaal gelukt zoals ik het wilde. Het valt mij nu eigenlijk pas op dat bij mij een tepel niet ( hoe moet je dat zeggen) uitrekt, mijn tepel blijft als het waren ingetrokken. Kan dit de bv beinvloeden of hoeft dit geen probleem te zijn.
Groetjes Poldergirl

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoeft geen probleem te zijn

Volgens mij zou een ingetrokken tepel geen belemmering hoeven vormen om succesvol bv te kunnen geven. Ik vond in de vraagbaak het volgende antwoord op deze vraag (is wel heel verhaal):

"Ofschoon u nog niet zwanger bent, maakt u zich zorgen of u borstvoeding kunt geven. Daarover kan ik kort zijn: het antwoord daarop is ja. uitgaande van een gezonde baby die na de geboorte wil happen, kunt u borstvoeding geven.

Wel kan het nodig zijn om goede hulp te hebben bij het aanleggen van de baby. Een lactatiekundige, of een goede kraamverzorgster die ervaring heeft met vlakke of ingetrokken tepels, kan veel uitmaken in het succes tijdens de eerste aanleg-pogingen.

Wat zijn ingetrokken tepels?
Ingetrokken tepels zijn tepels die niet naar buiten komen bij stimulatie (dat wil zeggen: kou of aanraking), maar juist naar binnen trekken. Dit naar binnen trekken tijdens stimulatie komt doordat de bindweefsel-strengetjes die in de tepel lopen, kort en stug zijn.

U kunt zelf nagaan of u ingetrokken tepels heeft. Daarvoor kunt u duim en wijsvinger ongeveer twee tot twee en half centimeter uit het midden van de tepelhof op uw borst leggen. U knijpt zachtjes in de borst. Komt er een tepel naar buiten, of blijven de tepels dan uit staan (als u altijd al verheven tepels heeft), dan heeft u géén ingetrokken tepels.

Als tijdens deze knijptest de tepels niet echt van vorm veranderen en de tepels steken niet uit, dan heeft u waarschijnlijk vlakke tepels. Alleen wanneer tijdens deze test de tepel naar binnen vouwt en er een kuiltje ontstaat, heeft u echt ingetrokken tepels. Soms zien tepels er vlak of ingetrokken uit, maar blijken ze na stimulatie wel uit te gaan staan.

Wat betekent dit voor de borstvoeding?
Ingetrokken tepels hoeven geen belemmering te zijn voor de borstvoeding. Door de zwangerschap en door het geven van borstvoeding worden de tepels vaak wat flexibeler, zodat het probleem zich eigenlijk vanzelf wat oplost.

Sommige moeders merken per baby dat het aanleggen makkelijker gaat en de tepels meer naar buiten komen bij stimulatie en tijdens het voeden.

Het aanleggen bij ingetrokken tepels dient wel met zorg te gebeuren: u zult er in het begin hulp bij moeten hebben van iemand met kennis en ervaring (zoals een lactatiekundige of een vrijwilligster van een borstvoedingsorganisatie). Eventueel kunnen deze deskundigen u informeren over aanvullende maatregelen en hulpmiddelen.

Tip voor aanleggen
Ik heb een tip voor iedereen die te maken heeft met vlakke of ingetrokken tepels.

Door de borst met één hand een beetje plat te duwen, zoals het samendrukken (met duim en vingertoppen) van een hamburger voor het nemen van een hap, kan de baby beter een flink stuk van de tepelhof in zijn mond nemen.

Wat voor vorm uw tepel ook heeft: de baby zal altijd ook een stuk tepelhof in de mond moeten nemen voor het optimaal legen van de borst.

Voorbereiden met niplette of tepelvormers
In de laatste weken van de zwangerschap kan – na overleg met een arts of verloskundige – een niplette worden gebruikt. Ook tepelvormers kunnen in de laatste weken gebruikt worden, waarbij de draagtijd elke dag wat verlengd wordt.

Ná de bevalling kunnen tepelvormers ongeveer 10 tot 20 minuten voor een voeding gedragen worden, waardoor de tepel wat naar buiten gedrukt wordt. De baby kan dan makkelijker aanhappen.

Er zijn echter ook moeders met ingetrokken tepels die nooit een niplette of tepelvormer gebruiken en toch hun baby kunnen borstvoeden.

Esthetische toepassing
Ik heb geen ervaring met het gebruik van niplettes en tepelvormers voor esthetische doeleinden en kan u daarin dus niet raden. Wat ik wel weet, is dat (te) veelvuldig gebruik kan leiden tot irritaties van de tepelhuid. Ook dient de hygiëne van de tepelvormers en de niplette in acht genomen te worden.

In hoeverre het resultaat blijvend is, is afhankelijk van de stugheid van het bindweefsel in de tepels.

Nanny Gortzak"

Succes in ieder geval met de bv!

Chris

poldergirl

poldergirl

13-06-2009 om 10:07 Topicstarter

Chris

Bedankt voor de informatie. Zoals jij het hebt beschreven, dan heb ik geen ingetrokken tepel. Er komt in ieder geval geen kuiltje te voorschijn. Hij wordt ook niet groter en rekt verder niet echt mee, maar er steekt dan toch een heel klein stukje uit. Zal het bij de volgende controle bij de vk aankaarten en bij de kraamzorg misschien dat ik dan iemand krijg die daar wat meer van weet.
Nogmaals bedankt.
Poldergirl

Rembrand

Rembrand

13-06-2009 om 20:29

Informatieavonden bezoeken.

Hoi Poldergirl,
Vaar er niet blind op dat je kraamverzorgende en verloskundige alles over borstvoeding weten. Als je van plan bent een auto te kopen vraag je toch ook niet aan de buurman of hij weet hoe dat ding werkt ?
Je goed voorbereiden op de borstvoeding is echt een heel goed plan. Bijvoorbeeld informatieavonden over borstvoeding volgen van VBN of LLL en een goed boek over borstvoeding kopen. ( het nieuwste boek over borstvoeding van Mary Broekhuizen en Stefan Kleintjes of het boek van Adrienne de Reede zijn aanraders ).
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.