Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
liora

liora

23-02-2009 om 12:34

Cadeau van ouders voor geboorte baby

Hoi allemaal,

Ben benieuwd wat jullie zoal hebben gekregen van ouders/schoonouders voor de geboorte van een kind. En dan ook of er een verschil was in cadeau voor de eerste en de tweede.
En ook ben ik benieuwd naar stiefouders en of die minder geven...

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kraammand

Van mijn ouders hebben onze kinderen 100 euro voor op de spaarrekening gehad. Tevens had ik bij allebei een kraammand gekregen.
Van mijn schoonouders heeft de oudste kleertjes gekregen en de jongste een mooi boxkleed.
Ikzelf kan er niet zo overin zitten wat ze krijgen, het gaat om het gebaar.

Maylise

Maylise

23-02-2009 om 13:50

Kraamcadeaux

Hier verschilde het wel erg tussen de eerste en de laatse.
Bij de eerste twee (tweeling) heb ik van mijn moeder heel veel practische dingen gekregen. Ik had toen weinig geld en twee kinderen op komst. Ik heb van haar een wandelwagen, slaapzakjes en een commode gekregen. Voor de doop heb ik van haar ook nog de doopjurkjes gekregen. Veel practische dingen dus. Schoonouders waren er niet. Of althans die waren er wel maar wisten niet dat ze kleinkinderen hadden (lang verhaal)
Bij derde had ik nog een deel van de spullen van de eerste en tweede en heb ik de aanvullende practische zaken (wandelwagen voor één kind ipv voor twee bijvoorbeeld) zelf gekocht. Van mijn moeder heb ik toen een armbandje en ketting gekregen voor baby, slofjes, een maria beeldje en een geboorte tegeltje. Van mijn schoonmoeder heb ik geborduurde lakentjes en dekentjes gekregen.
Bij de latere kinderen ongeveer hetzelfde soort dingen. Vooral sentimentele cadeautjes als sieraden, geboorte herinneringen ed.

Maylise

Verwend

Wij hebben er maar 1 en van schoonouders kregen we de wandelwagen en accessoires (oa maxi cosi). Van mijn moeder de tripp trapp en van mijn vader een camcorder.

Geen idee hoe het bij een 2e zou gaan en mij maakt het ook niet uit.

Mamvantwee

Mamvantwee

23-02-2009 om 14:05

Verschillend

Van mijn schoonmoeder (-vader is een geval apart) kregen we voor beide kinderen de geboortedatum in euro's voor op hun (nieuwe) spaarrekening, dus bv vandaag 23-2-2009 zou 2320,09 euro zijn. Dat was een heel bedrag, aangezien zoon in de herfst aan het eind van de maand geboren is... Wij hebben overigens de bedragen tussen broer en zus later wel een beetje rechtgetrokken.

Van mijn ouders kregen we allebei de keren een doos met kadootjes, voor de eerste 3 weken en voor elke dag één. Bij de geboorte van de jongste zat er ook elke dag een kadootje voor onze dochter bij. Ik vond dat heel leuk, elke dag een beetje feest!

Asa Torell

Asa Torell

23-02-2009 om 14:06

Hier

Bij de eerste kregen we een wasmachine, en voor zoon zelf een zilveren geboortebeker (familietraditie, ik heb er zelf ook een die weer van mijn oma kwam). En de bewaarde door mijn moeder zelf gebreide babytruitjes van mijn babytijd.
De tweede was een meisje en toen kwamen de bewaarde jurkjes tevoorschijn, alweer uit mijn babytijd, en daarnaast nog een paar oililyspulletjes, en het geboortebekertje. Maar dus geen groot praktisch ding meer zoals bij de oudste, dat was overigens ook niet nodig want we hadden alles nog of zelf alweer gekocht. Zouden we nou krap hebben gezeten, dan hadden ze denk ik wel iets groots kado gedaan bij de 2e, of misschien had ik dan ook wel hints uitgedeeld (omdat ik denk dat ze dat niet erg vinden, bij iemand anders zou ik dat never nooit doen).
Van mijn schoonvader kwam overigens bij de 1e een speelkleed en bij de 2e volgens mij helemaal niets. Daarentegen kwam er nu met kerst wel ineens 50 euro voor elk gezinslid per post (!) en aan zulke dingen doen mijn ouders helemaal niet, de verjaarskadootjes zijn ook altijd heel gewoon, een klein doosje playmobil oid. Wat ik stiekem soms jammer vind (een neefje krijgt van zijn oma altijd enorme kastelen enzo, t is dus maar met wie je vergelijkt) en tegelijkertijd ben ik allang blij dat er niet nog meer speelgoed de woning binnen komt.

Asa Torell

Asa Torell

23-02-2009 om 14:09

Losse kadootjes

Ja, zo kreeg ik die truitjes ook, als een los pakje per dag terwijl ik overtijd zat te wezen en te wachten op de bevalling (41+3 geworden uiteindelijk). Dat was wel heel leuk!

Verschillend

De eerste keer kreeg ik van mijn moeder heeeeeeel veel kleertjes (werkte toen in een boetiekje met dure baby en kinderkleding), een wipstoeltje, beddegoed enzovoorts. Niet perse als kraamcadeau maar gewoon de hele zwangerschap door. Van mijn (toenmalige) schoonmoeder kregen we een kraammand met 8 leuke kleinigheidjes.
De tweede keer kreeg ik van mijn moeder weer een wipstoeltje en wat kleertjes. Ze werkte toen niet meer en voelde zich schuldig omdat ze minder kon geven, onzin natuurlijk. Schoonouders hadden we toen geen contact mee dus niks van gekregen.
De derde keer van mijn moeder weer kleertjes, een boxkleed en hulp in de laatste weken van mijn zwangerschap. Dat was het meest waardevolle cadeau, door BI kon ik zelf bijna niks meer en manlief moest ook gewoon werken. Van mijn schoonouders hebben we toen een wipstoeltje gehad, kleertjes tijdens de zwangerschap en voor de geboorte nog een kraammand.
Nu ben ik zwanger van de vierde en van mijn moeder hebben we een nieuwe box gehad, met boxkleed en kleertjes. Van mijn schoonouders een stapelbed voor de oudste 2 en ook wat kleertjes. Geen idee wat we straks na de bevalling krijgen, vind ik ook eigenlijk niet zo belangrijk.

Hanne.

Hanne.

23-02-2009 om 15:54

Wisselend

van mijn ouders kregen we bij de 1e een trippetrap, en bij de 2e een trippetrap.

van m'n schoonouders kregen we bij de 1e een flink geldbedrag (ook orde geboortejaar), en bij de tweede, een armbandje. (waarvan ik toch van harte hoop dat het niet net zo veel gekost heeft)

Roosje Katoen

Roosje Katoen

23-02-2009 om 16:21

Hier

Van mijn toenmalige schoonouders kregen we een box, van mijn moeder kreeg ik de hele zwangerschap elke maand een klein kadootje en bij de geboorte een bestekje (traditie) en ze kwam vaak langs tijdens mijn verlof om te helpen of voor de gezelligheid. Van mijn vader en zijn vriendin kreeg ik kleertjes en een hobbelschaap en die neemt altijd (!) een kadootje voor mijn zoontje mee als hij langs komt.

De tweede is nu op komst en ik heb nog geen kadootje gezien Heb zelf trouwens ook nog niks gekocht.

Hier

Van mijn ouders kreeg ik een wandelwagen, dat hadden ze van tevoren al gezegd. Dochter werd geboren met meconium aspiratie syndroom en wekenlang was niet duidelijk of ze zou blijven leven.
Schoonouders kwamen op bezoek in het ziekenhuis en schoonma zei letterlijk: "we geven jonge ouders altijd een fotoboek, maar bij deze zullen we dat maar niet doen, want je krijgt waarschijnlijk toch geen foto's om in te plakken."
Toen na zes weken bleek dat dochter bleef leven, hebben we alsnog dat boek gekregen. Ik wilde het niet gebruiken (had het achter in een kast gegooid). Bij mijn scheiding heeft mijn moeder de allerleukste foto's van dochter nabesteld en erin geplakt en het aan mijn ex gegeven met de mededeling dat hij nu elke dag kon zien wat hij achterliet. Het is nooit meer goed gekomen tussen mij en schoonfamilie, maar ook niet tussen ex en mijn familie.
Mijn moeder plakt ook trouw alle foto's die we allemaal van dochter maken in mooie boeken voor dochter. Het zijn er al zes! En dat vind ik nog steeds een doorlopend superkado voor dochter, ook doordat mijn moeder er vanalles bij schrijft. Later (hopelijk veeeel later), als oma er niet meer is, heeft dochter een geweldige herinnering aan haar jeugd en aan oma. En ik ben mooi van het stomme fotoplakken af!

Liona

Liona

23-02-2009 om 19:03

Stoepkrijt

Oh, meid wat een verschrikkelijke ontactische en nare opmerking van je schoonmoeder zeg! Hopelijk heb je ze direct de deur gewezen!! (dat had ik dus gedaan) Allemachtig wat kunnen mensen toch bot zijn!!

Van mijn ouders hebben we voor onze eerste een bugaboo cameleon gekregen, diverse mooie designkleertjes en een zwaar verzilverde rammelaar met gravering erin.

Van mijn schoonouders een box, maxi-cosi, een verzilverd bestekje en een verzilverde muntenset van nijntje en een fotolijstje.

Voor onze tweede heb ik van mijn moeder al kleertjes gekregen, een luiertas van Oilily, lakensetje, kruikenzak en badcape en nog wat kleine dingen.
van schoonouders een spuugdoekje, slabbetje, kledingsetje en slofjes.

Heel veel en duur

Er zijn geen specifieke kado's voor de geboorte.

mijn ouders hebben ons nogal gesponserd, doen ze eigenlijk heel vaak en veel met al hun kinderen en kleinkinderen. Voor de 1e kregen we een wasdroger die we zelf moesten uitzoeken ergens halverwege de zwangerschap. Verder kregen we E 1250 wat het ontbrekende bedrag was voor het inruilen van de auto want ik had eerst een bestelwagen waar geen stoelen achterin zaten. Van schoonpa en ma kleertjes, bugaboorugzak en ik denk ook nog wel geld. Een triptrap kregen we toen dochter er aan toe was ook van mijn ouders. En heel regelmatig duurdere kado's of een gevulde envelop tussendoor van beide opa's en oma's.

Nu hebben we van mijn ouders de nieuwe bugaboo gekregen, als kado dat ik zwanger ben een voedingskussen en mijn moeder wil graag nog met mij gaan winkelen bij prenatal voor de laatste dingetjes straks. Schoonma gaf mij een mooie tube antistriaecreme en een knuffeltje en wou weten wat we voor de nieuwe baby goed kunnen gebruiken, ik weet nog niet wat want ik heb vrijwel alles al.

Verder heb ik ontzettend veel lieve mensen in de omgeving die heel blij zijn voor ons en allerlei dingen aanbieden die ze niet meer gebruiken, ik heb nu genoeg aventflesjes om een weeshuis mee te voeden. Ik kan kiezen uit meerdere wiegjes/bedjes, boxen, commodes, traphekjes etc. De eerste zak kleertjes is al gearriveerd, geen idee of we dat gaan gebruiken want ik heb zelf ook erg veel nieuw klaar liggen.

ja ik ben een enorme mazzelaar, echt een ontzettende mazzelaar.

Christientje

Christientje

24-02-2009 om 09:11

Hier

Ik kreeg van mijn schoonmoeder een kinderwagen toen mijn dochter werd geboren. Toen ik jaren later ook nog een zoontje kreeg, kwam ze aan met een pak pampers. Ze had immer al een duur kado gegeven, en die was nog 'houdbaar' voor ons 2e kind.
Mijn eigen ouders hebben me bij mijn 1e kind verwend met een mooie wieg en allerhande kleine kadootjes (het was hun 1e kleinkind) en bij het 2e kind kreeg ik een geldbedrag.
Christientje

Femke_

Femke_

24-02-2009 om 11:40

Luiers

Het meest ludieke cadeau is toch wel van mijn schoonvader...die betaalde voor alle 4 de kinderen het eerste jaar de luiers! Elk kwartaal stortte hij een geldbedrag op onze rekening met daarbij een opmerking als: 'billen < naam zoon>' of 'poep < naam dochter>'. Verder kwam hij dan ieder keer als hij langskwam in de weken na de bevalling nog met kleine cadeautjes aanzetten (tandendoosjes kleding en dergelijke). Verder hebben we van mijn schoonmoeder en schoonvader bij de eerste de kinderwagen en maxi cosy gekregen. Was voor mijn schoonmoeder echt een principekwestie. Ze zit in de bijstand maar wilde per se haar steentje bijdragen en heeft het toen gedeeld met schoonvader (ze zijn gescheiden vandaar beetje raar). Van schoonmoeder kregen we bij nr 2, 3 en 4 ook nog een bestekje (bij oudste had zwager dat al gegeven) en bij alle 4 een kraammand voor 9 maanden (elke maand een cadeautje).
Mijn ouders zijn niet van de grote cadeau's, die gaven bij elk kleinkind een zilveren spaarpot, gegraveerd met naam en geboortedatum. Het was een jaar of wat geleden nog best lastig iedere keer een andere te vinden, bij de laatste was de keuze veel uitgebreider Hoewel ze niet uitpakken bij geboortes hebben ze de laatste keer tijdens een logeerpartij wel de 3 logerende kinderen in het nieuw gestoken, dat was een hele verrassing toen we ze op kwamen halen! (En duidelijk dat de kinderen het zelf uitgezocht hadden, bijzonder combinaties maar erg schattig!)
Femke

Schoonmoeder

Mijn (voor de rest hele lieve en aardige) schoonmoeder zei gisteren aan de telefoon:"Ja, jullie hebben natuurlijk ons cadeau al gehad, maar ik heb toch nog maar een kleinigheidje gekocht voor als je bevallen bent"

Ik had de neiging om een botte opmerking terug te maken maar heb me gedragen en gezegd dat ik dat erg leuk vond.

rozenstruikje

rozenstruikje

24-02-2009 om 20:15

Tripptrapps

Bij mijn eerste kreeg ik van mijn ouders een tripptrapp en een kraammand met allerlei leuke kleine cadeautjes.
Bij de tweede kreeg ik nog een tripptrapp en bij elk bezoekje een cadeautje voor baby en kleuter.

Ben nu nog steeds erg blij met beide kinderstoelen!

Rozenstruikje

Limi

Limi

24-02-2009 om 20:22

Verschilde

Mijn ouders hadden gewoon wat kleinigheden gekocht voor NA de geboorte (vind ik zelf ook normaal). Mijn schoonouders daarentegen begonnen met kopen, kopen, kopen zodra ze van de zwangerschap wisten. Ik voelde me hier heel ongemakkelijk bij. Nog ongemakkelijker toen mijn schoonouders bij maand 4 of zo mij al gingen vragen wat voor groot ding mijn ouders gingen kopen, want dan konden ze afstemmen. Ik wist nog niet eens was ik uberhaupt nodig had en ze waren al aan het drammen. Ik vond het ook zeker niet vanzelfsprekend dat ze iets groots zouden kopen (en ik wist ook zeker dat mijn familie er niet aan mee ging doen). Maar uiteindelijk hebben de schoonouders dus zoveel gekocht en van zolder gehaald dat ik helemaal niet meer weet wat, naast 999 kledingstukken. (Ik denk geld voor de maxicosi als grootste ding?)

Dat was het eerste kind. Voor het tweede kind zal het wel minder worden, tenzij het een meisje wordt. Dan komen er vast wel weer 999 kledingstukken - al ben ik vast van plan om in zo'n geval een jurk-en-roze-koopverbod op te leggen

Maar wat ik me destijds wel erg afvroeg: is het 'verdelen' van de grote aankopen onder de familieleden misschien regionaal gebonden of zo? Of is het gewoon gangbaar en wist ik er niets van omdat ik de oudste in de familie ben en me daar nog nooit in heb verdiept? Ik schrok me wild van de vraag "wat gaat jouw moeder kopen?" en verwachtte dat mijn moeder ook zou schrikken als mijn schoonfamilie haar zo zou benaderen.

Regionaal gebonden

Mijn moeder is een Rotterdamse en mijn schoonouders zijn Friezen dus lijkt me niet dat dat regionaal gebonden is

Ik denk dat het gewoon per persoon verschilt. Ik zou het zelf wel doen, als mijn kinderen ooit zelf kinderen krijgen en ze er prijs op stellen.

mama van Linde

mama van Linde

25-02-2009 om 12:32

Hier

hebben ouders en schoonouders beide een spaarrekening geopend en daar een bedrag op gestort (bij verschillende banken). Van mijn ouders kreeg ik nog een luiertaart en van schoonouders een kraammand met voor elke dag een cadeautje (waaronder waardebon van restaurant en een oppasbon )

Verder krijgen we van mijn moeder heel vaak kleine cadeautjes zomaar. En van schoonmoeder hebben we de eerste 2 paar schoentjes gekregen en zo nu en dan tussendoor kleding.

Verder krijgen we (alle broers en zussen) zo nu en dan van beide zijden ineens een groot geldbedrag cadeau, onder het motto: "We willen liever zien dat jullie nu van ons geld genieten, dan dat jullie het pas krijgen als we dood zijn."

Schoonmoeder heeft wel een keer gevraagd of mijn ouders iets 'groots' voor ons zouden kopen. Een beetje jammer vind ik dat persoonlijk. Zij zou dan namelijk ook iets 'groots' kopen, maar alleen om niet bij een ander achter te blijven, ipv iets te geven waar een mooie gedachte of emotionele waarde aan zit.

Schoonmoeder is sowieso heel erg van het 'eerlijke verdelen' ipv te kijken naar wat iemand echt graag wil hebben. Bijv. met Sinterklaas mogen we allemaal iets opschrijven wat we graag willen hebben van rond de 30 euro. Als ik dan iets heb wat ik graag wil hebben maar het kost bijv. 27,50 dan wil ze per sé dat ik nog iets bij verzin van 2,50....

Verder wil ik er natuurlijk niet teveel over zeuren, want we boffen enorm met ouders en schoonouders waar we zoveel en gul van krijgen

Verschil

bij de eerste kregen we de wandelwagen (reiswieg, wandelwagen en macicosi met toebehoren) van mn schoonouders omdat we zwanger waren en na de zwangerschap hebben we een eetstoel en nog wat kleine dingetjes gekregen.
Van mijn vader heb ik kleertjes en een bankrekening met geld erop gekregen.
Bij de 2e was dit allemaal wat minder. Omdat we weer zwanger waren kregen we van mijn schoonouders een wieg met toebehoren en toen hij geboren was nog wat kleren
En van mijn vader hebben we een kraammand gekregen met allerlei spulletjes.
Maar het gaat indd om het gebaar, ben met alles tevreden hoor. Het hoeft van mij allemaal niet, maar toch mooi meegenomen dat mijn schoonouders zoveel wilden kopen (scheelt ons natuurlijk weer)

Carolien

Carolien

25-02-2009 om 13:57

Jee zeg,

ik ben er eigenlijk helemaal verbaasd van, al die grote cadeau's die ouders en schoondouders geven bij zwangerschap en geboorte. Kinderwagens, maxi cosi's wiegen, wij hebben wat dat betreft niets gekregen en ik heb het ook niet gemist. Ik geloof dat ik het ook allemaal een beetje 'over the top' vind al die grote cadeau's. Natuurlijk waren onze ouders ook blij met zwangerschappen en hebben we echt wel leuke dingen gekregen: sokjes, een tandenpotje, een leuk boekje voor de geboorte. Bij de geboorte wat kleertjes, speelgoed en een regionale etenswaar die traditioneel bij een geboorte gegeten wordt. Ik vond de grote baby born die babydochter meteen van Oma kreeg al erg overdone, maar oma vond het geweldig.
Groetjes,
Carolien

Ook verbaasd

over al die grote kado's. Ik kan het me goed voorstellen als kinderen krap zitten dat ouders het -juist op zo'n moment- heerlijk vinden om te helpen, maar in andere gevallen gaat het toch gewoon om het idee? Al had ik niets gekregen, het samen blij zijn met het kindje was alles wat telde.

Mijn vader heeft een bankrekening voor de kinderen geopend waar hij maandelijks een klein bedrag (5 of 10 euro, meen ik) op stort. Mijn moeder heeft al haar kleinkinderen een zilveren bestekje met naam en geboortedatum gegeven. Die fietstochtjes naar de juwelier maakte ze iedere keer met de tranen op haar wangen van geluk!

Maar goed, mijn ouders geven ook nooit tussendoor kado's. Geven moeilijk geld uit. Maar geven wel makkelijk aandacht en liefde!

Sascha2

Sascha2

26-02-2009 om 13:10

En hier

Bij de eerste kregen we een draagzak van mijn ouders en een mobile voor in de box van schoonouders. Praktische zaken dus. Bij de tweede kregen we van mijn ouders een zandbak en van mijn schoonouders een babynestje voor in de tweelingwagen, ook weer praktisch. Bij de derde kregen we van mijn ouders een poppenhuis voor op de meidenkamer en van mijn schoonouders een fotosessie van de kinderen. Die moeten we nog laten maken, mijn jongste is sinds gisteren één jaar en nu vind ik het wel leuk om die foto's te gaan laten maken. Een leuk cadeau vind ik zelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.