Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
even anoniem

even anoniem

03-10-2008 om 19:58

Cadeautje voor broertje en zusje?

Dag,
Wat vinden jullie?
Als ik op kraambezoek ga bij mijn broer, geef ik dan ook een cadeautje aan het broertje en zusje van de nieuwe baby?
Ik houd er eigenlijk niet zo van dat kinderen het vanzelfsprekend vinden dat er altijd maar cadeaus zijn en ook niet dat iedereen elkaar op kosten jaagt, maar is dat misschien overdreven calvinistisch?
Ik heb ook wel eens in de genante situatie verkeerd dat het zusje (3 jaar) het cadeautje voor de baby uit mijn handen greep, in de veronderstelling dat het voor haar was..
Ik heb zelf een baby, geen twee of drie kinderen, dus ik weet ook niet wat 'gebruikelijk' is. Wat zijn jullie ervaringen, toe jullie tweede of derde kind werd geboren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoi

Gewoon een kleinigheidje kan geen kwaad.
De baby is speciaal maar zeker ook broer of zus.

Ik heb mijn oudste een treintje kado gedaan, die spaart hij. En deze is nu heel speciaal, want toen zijn broertje geboren was kreeg hij.... Hij weet het nu nog en vind het super!

Ik zeg doen!

groetjes

Hangt er van af

Wat vind je broer/schoonzus er van?

Toen mijn 2e en 3e geboren werden deden de meeste mensen die op kraamvisite kwamen het niet, omdat ik en mijn man dat niet nodig vinden. Opa's en oma's wel, maar daar zeg ik niks van, maar verdere visite dus niet.

Als ik zelf op kraamvisite ga vraag ik altijd aan de ouders hoe ze erover denken, sommige ouders vinden het prima, anderen vinden het net als ik niet nodig.

Ik ken kinderen die er inderdaad vanuit gaan dat ze ook wat krijgen. Zelfs als broertje/zusje jarig is verwachten zij ook een cadeautje en dat wordt door ouders in stand gehouden.

Geboorte is speciaal

De geboorte van een broertje of zusje is heel speciaal. Daar koop ik dus regelmatig wel cadeautje voor het oudere kind, bij een verjaardag zal ik dat nooit doen. En dan hangt het er een beetje vanaf hoe mijn band met het kind is. Als ik er weinig contact mee heb neem ik niets mee, anders wel. Neefjes en nichtjes krijgen dus altijd wel wat.

Mijn kind kreeg van ogneveer de helft van de kraamvisite een cadeau. Als hij niets kreeg was het prima (hij was altijd blij met de cadeautjes die z'n zusje kreeg), als hij zelf wat kreeg was hij erg blij. M'n broer kwam voor m'n zoontje niet verder dan een papieren vlag, en die hebben we heel vaak opnieuw moeten plakken en repareren voor hij uiteindelijk afgevoerd was. Iets kleins wordt dus ook erg gewaardeerd.

Hetty,*

Hetty,*

04-10-2008 om 20:54

Niet nodig

Ik vind het persoonlijk niet echt nodig want er komt veeel kraamvisite en dus wordt het oudere kind bedolven onder de kado's.
Toen bij ons de 3e werd geboren (1e overleden), kreeg oudere broer van bijna iedereen een kado. Toen de 4e werd geboren zag je dat dat een stuk minder werd, want dan wordt 3 kadootjes kopen voor een kraamvisite natuurlijk best een kostbare zaak.
Groetjes Hetty,*

jigglypuff

jigglypuff

04-10-2008 om 21:43

Hier ook niet nodig

Onze 2 stoere kerels kregen er 4 maanden geleden een zusje bij en vonden het juist fijn om te zien wat ze kreeg, zelf taalden ze niet naar een kado voor henzelf.
Vooral het helpen uitpakken en de kraamkadootjes aan hun zusje laten zien vonden ze helemaal geweldig!!
Eigenlijk was het krijgen van een zusje hun grote geschenk, want dat was wat ze het liefste wilden allebei!!
Hier was het dus helemaal niet nodig om ze kadootjes te geven, maar ik kan het me voorstellen dat het wel heel leuk is om te doen!!

Wel,

Ik heb dat bij vrienden wel gedaan. Gewoon een klein cadeautje. Een autootje of een kleurboek met wat kleurtjes.

xxx

Iets kleins

Hoi, Hier een oudere broer van bijna 4, zusje is nu 4,5 maand. Oudere broer vond het erg leuk om de kadootjes van zijn zusje uit te pakken, maar was helemaal happy als hij ook iets kreeg. Iets kleins, stickerboek, kleurboek, klein autootje, velletje stickers.
Dus ja, ik zou het zeker doen!

anoniem

anoniem

05-10-2008 om 13:43

Bedankt..

voor alle reactie en ervaringen.
kraambezoek is inmiddels achter de rug.
ik heb geen cadeautjes voor broertje en zusje gekocht.
had er gewoon geen tijd voor.
maar de kraamvrouw vertelde dat ze daar juist blij mee was, de kinderen zijn al zo opgewonden van alles wat er in huis gebeurt en krijgen al meer dan wat goed voor ze is - volgens haar.

Carolien

Carolien

05-10-2008 om 17:55

Zelf

hou ik er in ieder geval niet van om iets mee te nemen voor een kind dat niet jarig is. Bij de geboorte van bay 2 en 3 vond ik het minder erg dan bij een verjaardag, zo lang het echt over iets kleins ging. maar waar ik echt van baalde was het feit dat er enorme hoeveelheden snoepzakken meegebracht werden. Daar snap ik nu helemaal niets van.
groetjes,
Carolien

3 kids mam

3 kids mam

05-10-2008 om 19:50

Hangt van de leeftijd af

Ik denk dat het erg van de leeftijd van broer of zus af hangt. Een kind van 3 begrijpt waarom mensen een cadeautje voor de baby meenemen en niet voor hen. De ervaring met mijn oudste dochter (3) is dat ze het leuk vindt als mensen ook voor haar iets meebrengen maar met een cadeau voor haar nieuwe broertje is ze ook blij en dat vindt ze ook prima. Bij haar jongere zusje (1,5) is dat echter anders. Zij begrijpt het allemaal niet en wordt elke keer heel verdrietig als cadeautjes niet voor haar blijken te zijn. Ik zou dus zelf als ik op kraamvisite ga waar een broertje of zusje is onder de 2 in elk geval wel iets meenemen. Daarnaast ben ik wel van de gezinscadeautjes, bijvoorbeeld een boekje dat voor iedereen leuk is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.