Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Clusteren?

Ik heb een zoontje van inmiddels 24 dagen. Vanaf dag 11 begon hij ineens met een soort van clusteren en dacht hierbij meteen aan de regeldagen. (van 10-14 dagen)
Inmiddels clustert hij nog steeds en kom ik zelf niet aan mijn rust toe terwijl ik die zo hard nodig heb (heb een keizersnee gehad en bekkeninstabiliteit)

Hij slaapt 's nachts met een beetje geluk 2 keer 3 uur, maar verder krijg ik er niet meer dan 1 uur tot anderhalf uur tussen.. Hij moet toch ook moe zijn? Hij drinkt verder wel echt goed, heeft enorm veel poep en plasluiers, een pink of speen maakt hem alleen maar erg boos...

Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

22-07-2011 om 07:49

Herkenning

Hai Mam79, mijn zoon is inmiddels vier maanden en zou nog steeds het liefst dag en nacht continu aan de borst hangen. Gelukkig komt er wel van lieverlee wat meer tijd tussen de voedingen (ik voed ook op verzoek), soms zelfs netjes drie uur. Mijn zoon wordt ook erg boos als ik probeer om tijd te rekken tussen de voedingen.
Wel zwaar voor jou, zeg, BI en een keizersnee. Wat ik zou proberen is een goede dubbele kolf regelen (die kun je ook huren bij lokale zorgleveraars, je weet wel, waar je ook krukken en rolstoelen enzo kunt huren). En dan na elke voeding even tien minuutjes kolven. Aan het einde van de dag heb je dan zeker een hele voeding bij elkaar, en die kun je je man laten geven in een flesje terwijl jij heerlijk gaat douchen of even lekker een tukje doet. Is dat iets?
Groetjes
Massi

Mam79

Mam79

22-07-2011 om 10:05 Topicstarter

Kolf

hoi Massi Nissa, ik heb al een dubbele kolf, de medela advanced pump in style traveler. Ik kom echter nauwelijks aan kolven toe... En als het dan lukt, klokt meneertje gerust een flesje van 150 weg om dan nog niet tevreden te zijn... ik krijg dat niet bijgebeend...

dc

dc

22-07-2011 om 11:48

Nee

Volgens mij gaat clusteren niet de hele nacht door. Als hij na een uur wakker wordt, dan zijn het waarschijnlijk krampjes. Geef je hem dan nog meer melk, dan wordt het enkel erger. Dus, als hij na een uur of anderhalf uur wakker wordt, vraag je aan je man om met hem rond te lopen. (met buik op arm is fijn voor ze). Zorg er ook voor dat hij een boertje doet voor je hem neerlegt.

Mam79

Mam79

22-07-2011 om 15:59 Topicstarter

Nee, geen krampjes

Nee, dit zijn echt geen krampjes, die herken ik wel.. smakkend mondjes, maaiende armpjes en zelfs bij mijn echtgenoot door het t-shirt heen de tepel weten te vinden...
Daarbij is de nacht het grootste probleem niet, dan slaapt ie 2 x 3 uur.. het is juist van de ochtend tot aan de nacht...

dc

dc

22-07-2011 om 16:18

In dat geval

Als je kunt, samen je bed in kruipen. Lekker veel in bed, half slapend voeden. Zo geef je je melkproductie een enorme boost en zou het binnen 2 dagen weer genoeg moeten zijn.

Trouwens, baby's waarbij een boertje dwars zit, maken vaak wel dezelfde bewegingen als een baby die wil drinken, alleen drinken ze dan onrustig. Maar dat terzijde.

Mam79

Mam79

23-07-2011 om 00:03 Topicstarter

Pffft

ik heb de eerste 2 weken bijna alleen maar in bed gelegen ivm de bekkeninstabiliteit en de keizersnee, dus voel er weinig voor om weer hele dagen erin te gaan.. want daar komt het dan wel op neer... hij slaapt overdag zo weinig, dat het clusteren voor mijn gevoel de hele dag en avond duurt.. dat is toch niet vol te houden?

Volgens mij is de productie ook het probleem niet, zeker omdat ik hem al zo vaak aanleg. Het spuit er echt uit bij de voedingen en hij heeft echt heel veel volle plasluiers...

anna

anna

23-07-2011 om 02:06

Hoe lang

Leg je hem aan?
Je wil waarschijnlijk dat hij gewoon even lekker een uurtje slaapt tussen je voedingen, ik had dat probleem ook (en keizersnee).

Dus, als hij niet te zwaar is en dat je wel een beetje kan rondlopen, zou ik hem in een "wrap" doen en op me tot dat hij in slaap valt (bij mij werkte sleepy wrap heel goed), en dan als hij na 20 minuutjes wakker word, even lopen weer en dan, volgens mij, zou hij weer gaan slapen. Het feit dat je weet dat hij een beetje rust krijgt overdag zal jou ook rustiger maken.

En dan hopen dat z'n lichaam daar aan went...
Het klinkt vermoeiender dan het is!
Hoe meer ik hier aan denk hoe meer ik voel dat het meer een overdag slaap probleem is... Als hij iets langer slaapt, dan gaat hij meer eten bij iedere voeding en dan gaat er meer tijd tussen zitten.

Ik werd er zelf ook zo moe van, en gek! Dan nam m'n zusje hem even mee en dan deed hij ineens anderhalf uur in haar armen.. Hmmmm

Veel sterkte
Anna
Sorry iedereen voor m'n NL fouten, nooit geleerd...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

23-07-2011 om 08:26

Slapen

Ja, dat slapen overdag, daar heb ik ook al maanden gedoe mee met onze zoon. Hier helpen eigenlijk maar twee dingen: aan de borst in slaap laten vallen en in de wandelwagen leggen en in slaap wiebelen. Dat laatste moet te doen zijn, ga zelf lekker op de bank zitten met een boek of een leuke DVD en wiebel je zoon tot hij slaapt. Als hij wakker wordt, snel nog wat wiebelen.
Ik herken de rest ook, veel drinken, zelf enorme productie, veel volle luiers. Ik heb zelf het ei van Columbus ook nog niet ontdekt, maar hier drinkt zoon wel beter als ik hem liggend voed en dan ontspan ik zelf ook heerlijk met een boekje erbij. Kan me voorstellen dat jij dat liggen zat bent, trouwens, ik vind het gewoon de lekkerste voedhouding. Zeker nu onze zoon al zo zwaar is dat ik een lamme arm van hem krijg.
Wat ik hier ook wel eens doe (niet doorvertellen aan de kinderbescherming) is laten huilen als ik sta te koken of echt dringend onder de douche moet. Als ik zeker weet dat er niets vreselijks aan de hand is, zet ik hem dan een kwartiertje in de slaapkamer. Hij valt nooit in slaap (I should be so lucky), maar wordt wel moe van het huilen. Als ik hem dan troost en even aanleg, slaapt hij wel. Tja, ik heb ook nog een man en een dochter, hij kan gewoon niet 24 uur per dag op de arm.
Heel veel sterkte, het wordt wel stapje voor stapje beter, hoor!
Groetjes
Massi

dc

dc

23-07-2011 om 08:38

Maand

Maar je baby is nog maar een maand oud! Dan is het eerlijk gezegd vrij normaal dat ze vaker kleine beetjes drinken. Mijn kinderen zaten toen ongeveer op elke 2 uur, vaak ook na anderhalf uur. Nu bij 3 maanden drinkt mijn dochter zo'n beetje elke 2,5/3 uur. Ik denk dat voor uitstellen van voedingen je baby echt nog te jong is.

Dus als je het idee hebt dat je productie prima is, hij zonder loslaten rustig drinkt, en je geen pijn hebt aan je borsten, je er meer bij gebaat bent het gewoon even te accepteren. Paar goede boeken, met een voedingskussen achter de computer. Als je met een van deze dingen problemen hebt, dan zou ik contact opnemen met een lactatiekundige. Dat kun je misschien sowieso even doen, kan in elk geval geen kwaad.

En als je denkt dat je baby genoeg heeft gedronken, lekker in bed leggen. En als hij na 45 minuten wakker wordt, even een paar minuutjes wachten met eruit halen, vaak vallen ze dan weer in slaap. De mijne wel tenminste. Dan heb je in elk geval de tijd dat hij slaapt even rust.

dc

dc

23-07-2011 om 08:42

Massi

Dat af en toe een beetje laten huilen is volgens mij helemaal niet erg hoor. Ik moet ook wel met 2 oudere jongens die rondlopen. Maar goed, zij valt gewoon in bed in slaap. Doet een beetje miouw 10 minuutjes en slaapt dan. Maar goed, dat lukte bij de jongens ook niet, dus is echt babyafhankelijk

Massi Nissa

Massi Nissa

23-07-2011 om 08:44

O ja

Ik weet nog dat ik na de geboorte van mijn dochter (eerste kind) tegen mijn moeder klaagde dat ik werkelijk continu leek te voeden. Mijn moeder keek me toen verbaasd aan en zei: "Maar borstvoeden is die eerste maanden gewoon een dagtaak, wist je dat niet?". Dat zette me toen wel met beide beentjes op de grond. En net wat dc zegt, je zoon is pas een maand oud. Die heeft nog geen ritme, dat komt echt nog wel. Ik zou toch proberen om beetje bij beetje een hele voeding te kolven en dan je man in te schakelen, zodat jij eens een paar uur tijd voor jezelf hebt. Je kunt dan natuurlijk de voeding die hij met de fles geeft weer afkolven en die de volgende dag gebruiken.
Groetjes
Massi

dc

dc

23-07-2011 om 08:58

Anna -ot

voor iemand die geen nederlands heeft geleerd, schrijf je echt heel erg goed!

Mam79

Mam79

25-07-2011 om 00:15 Topicstarter

Aanvullende info

Even iets meer uitgebreide en achtergrondinfo, dat maakt het wat makkelijker denk ik om gerichte tips te krijgen.

* De momenten waarop ik meneertje ga voeden zijn de momenten dat hij smakgeluidjes maakt, met de armpjes maait en wanneer ik hem oppak hij echt aan het zoeken is. Zelfs bij mijn man heeft hij door het t-shirt heen al meerdere malen de tepel gevonden.

* Verder is mijn productie volgens mij prima, want na het voeden lukt het me zelfs nog wat te kolven. Ik ben er gisteren even 3 uurtjes tussenuit geweest met mijn andere zoontje zodat hij ook wat exclusieve aandacht kreeg en in die 3 uur tijd heeft mijn man de hele voorraad van 280 cc moeten geven. Meneertje was daarna overigens wel rustiger dan de voorgaande dagen.

* Bij de geboorte was mijn zoontje 54 cm en 4135 gram (een week te vroeg met een keizersnee) Gisteren, op dag 25, was meneer 58 cm en 5400 gram! Hij krijgt dus zat binnen, ook te zien aan de vele volle luiers.

* Ik heb heel erg mijn best gedaan om na de keizersnee en het vele bloedverlies zo veel mogelijk aan te leggen, ook al gebeurde dit door mijn complicaties pas na 4 uur. Het resultaat was dat mijn kleine grote vent op dag 6 al weer boven zijn geboortegewicht kwam!

* Onderstaand het dagprogramma wat nu al vanaf dag 10 tot en met heden dag 26. Dit zijn echt geen regeldagen meer...

00.00 - 01.30 voeden (om en om en ca. 20 min per borst)
01.30 - 04.00 slaap
04.00 - 04.45 voeden
04.45 - 07.30 slaap
07.30 - 08.30 voeden
08.30 - 09.15 wakker
09.15 - 09.45 badderen
09.45 - 10.00 voeden
10.00 - 11.15 slaap
11.15 - 13.45 voeden
13.45 - 14.30 slaap
14.30 - 15.15 voeden
15.15 - 15.45 wandelen, waarvan laatste 5 minuten slaap
16.00 - 16.30 voeden
16.30 - 17.15 slaap
17.15 - 19.00 voeden
19.00 - 20.00 slaap
20.00 - 22.00 voeden
22.00 - 22.45 slaap
22.45 - 00.00 voeden

Als ik nu nog alleen maar te horen krijg dat ik op bed moet gaan liggen en het moet accepteren, maakt dat het borstvoeden er niet aantrekkelijker op. Ik hoor zat verhalen dat er wel 3 uur tussen zit op deze leeftijd, het is dus niet standaard zo en anders zal ik toch weer naar de combi KV en BV gaan. Dat heb ik bij de eerste ook gedaan na 6 weken (was totaal uitgeput) en dat werkte.. Het zou zonde zijn, vandaar dat ik hoop op wat tips die ik nog niet heb geprobeerd...

liora

liora

25-07-2011 om 07:28

Korter voeden

Hoi,

Het aantal voedingen is denk ik niet wereldschokkend, maar de duur wel. Vraag eens een lactatiekundige om langs te komen. Zij kan meekijken met een voeding en vertellen hoe lang hij aan elke borst moet.

Liora

dc

dc

25-07-2011 om 11:24

Het lijkt me echt dat je een paar keer eerder in bed moet leggen in plaats van weer te voeden.

11.15 - 13.45 voeden ?? Dit is inderdaad echt niet normaal. Ook niet van 22.45 tot 1.30.

Ik zou 3 borsten per keer geven, en dan eventjes alleen laten spelen, en dan gewoon op bed leggen. Ik heb het idee dat je baby veel te moe is om goed te eten, en er daarom zo eindeloos over doet. Als je hem even laat huilen, dan heb je kans dat hij wat langer slaapt, en als je daarna gelijk aanlegt, hij wat beter drinkt. 2 uur achter elkaar wakker, ook al is het om te voeden, is voor een baby van een maand echt te lang! Zo zie ik dat hij in feite van 7.30 tot 10.00u wakker is, en dat trekt mijn baby van 3 maanden nog niet eens.

Ook zie ik dat je je baby na 45 minuten standaard uit bed haalt. Niet doen. De slaapcyclus van een baby is 45 minuten, maar vaak vallen ze na 10 minuutjes rommelen weer in slaap, want zijn ze echt nog niet uitgeslapen! Het is wel handig dat ze dan op dezelfde plek zijn als ze in slaap zijn gevallen, zodat ze weten waar ze zijn.

En als je pijn hebt aan je borsten, heb je kans dat hij niet goed aangelegd is, en dan zou ik zeker een lactatiekundige even laten kijken (kun je vaak vergoed krijgen heb ik van horen zeggen).

Ik denk eerlijk gezegd dat je zoals alle eerste moeders, te snel naar je baby toe gaat. Doe gewoon alsof je er nog 2 hebt, en voor je tijd hebt ernaar toe te gaan, slaapt hij weer. Dat gebeurt hier regelmatig (En met mijn eerste zeulde ik de hele tijd rond... Ging dus ook voor geen meter, was na 4 maanden alleen nog maar aan het huilen).

Mam79

Mam79

25-07-2011 om 13:06 Topicstarter

Ben geen eerste moeder!

Dit is mijn 2e! De lange rukken waren de clustermomenten heb ik me laten vertellen. Hij drinkt ook gewoon goed, sabbelt niet en mijn borsten doen ook zeker geen pijn. De kraamverzorgsters die ik had (had er 2, heel gezellig) zeiden juist dat ik het schoolvoorbeeld was van hoe je een kind goed aanlegt en hoe mooi mijn tepels eruit zagen. Als ik hem niet goed aanleg of hij alleen sabbelt, had ik daar allang last van moeten hebben.

Qua tijd, ik haal hem erut als hij smakkende geluiden maakt en begint met zijn Neeeeeeeeeh-huiltje. Dat is zijn hongerhuiltje... ik heb hem een paar keer wel laten huilen, maar dan is hij na 5 minuten ZWAAR overstuur en paars aangelopen...

Groeien

Als babies groter groeien krijgen ze meestal vanzelf wel belangstelling voor andere zaken dan jou borst. Tot die tijd zou ik me niet al teveel zorgen maken. Babies hangen aan de borst om gevoed te worden, getroost, om te spelen en te sabbelen. Allemaal goed. Probeer het liever wat te rekken door het aanbieden van een wandeling, al is het op de arm door het huis, een mobiel dat ze kunnen aanraken, broertjes en zusjes die zichtbaar spelen.
Ik had bij 2e een opwindbare schommelstoel waar dochter op hoogte de kamer kon overzien. Dat gaf veel afleiding en daardoor had ik makkelijk even mijn handen vrij en kind in de buurt als ik in de keuken was en ik kon haar daar inzetten. En anders had ik een draagdoek of gingen we even zitten. Ook voor je eigen rust even fijn.
Ik telde de minuten niet maar ging erbij een boek lezen of de krant lezen of even mijn ogen dicht doen.
Bij 1e had ik nog kunnen twijfelen, die had buikkrampjes, maar dochter was een tevreden kind, alleen vaak aan de borst. Vooral 's avonds om in te halen van een dagje op de kinderopvang. In het begin gewoon om te groeien.

joep

joep

25-07-2011 om 20:45

Misschien is inbakeren nog iets

Mijn kinderen "sloegen" zichzelf vaak wakker, hadden veel zuigbehoefte, en gingen dan met knuist richting wang en hup te hard: weer wakker.
Hier gingen ze stukken beter slapen als ze in ieder geval de armen maar omlaag hielden. Ik weet niet of het nog gedaan wordt hoor. Voor mijn jongste heb ik inbakerzakken gebruikt, een soort slaapzak, met een extra laag voor de armen.
Als een normale speen niet geaccepteerd wordt, zou je ook nog kunnen kijken voor 1 van avent, die zijn platter en zachter, dat kwam hier ook nogal nauw.

Anna3

Anna3

25-07-2011 om 22:04

Schoolvoorbeeld?

Phoe, zwaar hoor, lijkt mij. Een schoolvoorbeeld alleen als je geen enkele andere ambitie hebt dan borstvoeden. Helaas geen tips hier, mijn dochter was altijd in max. 20 minuten klaar met drinken en hoefde ook niet zo vaak. Ik kan je alleen maar toewensen dat je een oplossing vindt. Lactatiekundige raadplegen lijkt me i.d.d. een goede tip.

Massi Nissa

Massi Nissa

26-07-2011 om 20:58

Wordt echt beter

Mam79, heb net even in het forumarchief gezocht naar mijn draadjes eerder dit jaar over onze zoon. Ik schreef toen dat ik bang was dat hij uiteindelijk terecht zou komen bij Overeaters Anonymous, omdat hij de hele dag door niets anders deed dan eten. Hij groeide ook de spuigaten uit, ruim acht kilo met drie maanden (dat was een pond per week). Inmiddels groeit hij veel minder hard en drinkt hij met langere tussenpozen. Soms zit er wel zes tot acht uur tussen ('s nachts) en overdag in elk geval een uur of drie. Let wel, af en toe gaan we nog de mist in, 's avonds clustert hij nog wel een paar uurtjes (maar dan heb ik ook niet veel voeding meer, dus het is meer een hele voeding in beetjes bij elkaar sprokkelen denk ik). Ook krijgt hij vaak een paar slokken om in slaap te vallen. Maar ik zie een duidelijke stijgende lijn en hoop dat jij die ook zult vinden.
Groetjes
Massi

Mam79

Mam79

05-08-2011 om 11:41 Topicstarter

Geen zuigbehoefte of huidhonger

Ik was vorige week bij de huisarts, omdat ik inmiddels met 39,9 koorts lag, geen borstontsteking (kon ook niet, kind drinkt prima en geen symptomen) maar endometritis, baarmoederslijmvliesontsteking. De huisarts drukte me op het hart meer rust te nemen, mijn man zei daarop dat het nauwelijks lukte met de grote honger van ons ventje. Ik kreeg antibiotoca en peniciline mee...

Daar ik op het borstvoedingsforum alleen maar reacties kreeg als "accepteer het gewoon" en "zit er dan wel genoeg voeding in" en ook hier op dit forum geen tip kwam waar ik echt iets mee kon, hebben we besloten weer hetzelfde te doen als bij de eerste, combineren met kunstvoeding. Nu krijgt hij eindelijk een regelmaat en is veel rustiger. Er zit gewoon genoeg voeding in mijn borsten, zo'n 150 cc kolf ik er ineens uit, maar meneer wil meer..
Nu krijgt hij 1 borstvoedingsfles van 150 cc, 2 keer kunstvoeding van 180 cc en de rest lekker borst (6 borstvoedingsmomenten) en zit hij dus aan 9 voedingen per dag. Hij slaapt nu rustiger en wat langer per keer en is nu als hij wakker is ook lekker tevreden in het rond aan het kijken en geluidjes aan het maken... en mama is ook gelukkiger!

Mam79

Mam79

05-08-2011 om 11:43 Topicstarter

Aanvulling

meneer was dinsdag 5 weken en woog toen 5700 gram... maat 56 ligt alweer op zolder...

Massi Nissa

Massi Nissa

05-08-2011 om 12:10

Mam79

Wat fijn dat je een manier hebt gevonden om voor jezelf wat rust te creeren. Ik herken veel in je verhaal, hoor, onze zoon is ook een ontzettende veelvraat en groeit ook de pan uit (nu 4,5 maand en maat 80, maak je borst maar nat voor wat betreft het wegleggen van kleine babymaatjes). Het lukt mij tot nu toe nog net om het qua bv bij te benen - ik drink werkelijk liters per dag en eet tegen de klippen op - maar ik vermoed dat ik straks alls ik weer ga werken, ook zal moeten bijvoeden. Ik krijg wat hij drinkt nooit gekolfd, vrees ik. Het zij zo, het belangrijkste is dat jij er zelf niet aan onderdoor gaat - zo'n baarmoederontsteking klinkt akelig, sterkte ermee. En veel plezier met je grote vent!
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.