Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
S@s

S@s

18-09-2008 om 19:25

"de tevreden baby" en bv-rommeligheid

Hallo!
Ik las laatst ergens over het boek "de tevreden baby" van Gina Ford. Op bol.com lees ik er veel lyrische recensies over (en een paar negatieve). Kent iemand het? Welke principes hanteert ze?
Ik ben Ria Blom-ritme gewend (behalve de kookwekker natuurlijk..), maar dit schema lijkt bij mijn zoontje veel minder aan te slaan dan bij mijn oudste. Ook merk ik dat ik wat behoefte heb aan "duidelijkheid": een béétje weten wanneer meneer slaapt enzo. Nu is het zo'n rommeltje dat ik er soms moedeloos van wordt. Het gaat ook ten koste van speeltuin-tijd voor mijn oudste. Hij drinkt nu al weken elke twee uur (maar ook wel eens minder en soms iets langer). Meneer is een zeer langzame drinker en ben dus minstens 45 minuten bezig.. Inclusief boeren blijft er dan dus een klein uur "kinderwagen-tijd" over zodat ik naar de speeltuin oid kan. Voeden in de speeltuin is voor mij geen optie, want mijn oudste is nogal een kamimaze-piloot. Ik wil hem kunnen begeleiden op de glijbaan en hij heeft ook een obsessie voor de uitgang....
Ik ben het voeden op verzoek en de onzekerheid of hij wel genoeg heeft gedronken en de onregelmaat zó zat dat ik steeds meer ga denken aan fv... Maar toch wil ik dat ook weer niet.

linda

linda

18-09-2008 om 20:32

Gina ford

HOi

Ik heb dat boek én RIa Blom allebei gelezen en geprobeerd uit te vogelen of het nou wat voor me is of niet... maar ik moet toch erkennen dat ze allebei hun punten hebben die werken, en allebei punten die eigenlijk alleen de onekerheid verergeren.
Ze hanteren allebei de kookwekker, maar grofweg kun je met RIa Blom nog enigszins een algemeen ritme aanhouden (wakker - voeden- spelen - slapen) en met FOrd moet je op de klok.

Wat ik vooral moeilijk vond aan Fords boek, is dat het echte leven met nog een kind gewoon niet zomaar in dat schema past. Je kunt wel wíllen dat ze van (pak weg, ik heb het boek niet meer) 9 tot 11 slapen, maar wat als ze dat niet doen? Ik zie het aan mijn buurvrouw, die het nog wel een soort van bijhoudt (zij heeft 1 kind), maar je krijgt gewoon een patstelling. En het andere punt: die vaste tijden voor voedingen klinken theoretisch ideaal, maar in míjn praktijk werkte dat dus niet zo. De boodschap die bij mij is blijven hangen: als je de tijden zus niet aanhoudt, dan gaat de voeding zo niet goed, en dan krijg je slaaptijd hier in de knoop met voeding daar en dan is je hele schema in de soep. Kortom: je moet er wel tegenkunnen dat iemand je probeert te vertellen hoe het moet, zonder dat ze je kan steunen als het niet zo makkelijk gaat.

Eerder zou ik je aanraden om eens te kijken of je verzekering een lactatiekundig consult vergoedt -wie weet valt er nog wat te winnen op dat gebied. Ik ken meerdere mensen die rond 4 mnd toch nog zijn gegaan en die bijv toch nog wat hadden aan tips rond beter aanleggen. Het is gek, maar soms heb je niet door dat het anders kan. Je weet nooit.
Je zou ook kunnen kiezen om in de speeltuin een korte 'overbruggings'voeding te geven. Dan maar even kort en niet helemaal tevreden kind 1, dat haalt ie wel weer in.

Sterkte, wat een gegoochel met 2 soms he!

S@s

S@s

18-09-2008 om 21:30

Zo stellig op de klok lijkt me ook niks. Ik ben de laatste weken al zo onzeker of ik het goed doe, dit klinkt als een boek dat het alleen maar erger maakt.
Heb al een lactatiekundige geraadpleegd, maar veel leverde dat niet op. We blijven toch hangen in zo'n lange voeding. Soms vind ik het na een half uur welletjes. Maar kort of lang: hij blijft na (binnen!!) twee uur weer komen. Na een lange voeding waarbij ik hem echt heb zien drinken en hij ook behoorlijk spuugt, denk ik wel eens vol goede moed: nu heeft 'ie zóveel binnen, we kunnen er vast even op uit! Maar dat is me al vaak tegen gevallen. Is dit nou normaal voor een kindje van 8 weken?? Hij doet op deze manier ook van die hazeslaapjes. de namiddagen zijn nóg rommeliger.
Ik voel me er echt rot door. Heb heel erg het gevoel dat ik er helemaal niks van bak.
Als iemand tips heeft, dan héél graag!!

linda

linda

19-09-2008 om 09:52

8 weken...

wel jammer dat het advies van de lk geen verschil heeft gemaakt!

Maar verder herken ik érg het gevoel 'ik bak er niks van' maar bedenk ineens dat dat inderdaad op z'n ergst was rond 7 /8 weken (regeldagen). Dat gaat alleen niet op als je er al wéken mee worstelt.

Mijn kind (iets meer dan 4 mnd oud) drinkt eigenlijk ook om de 2,5 uur ongeveer, geloof ik, als ik eerlijk ben. Ik 'zeg' om de 3 uur, maar ik leg hem veel vaker aan. NIet per se op verzoek, ook gewoon als het mij uitkomt, maar in praktijk voed ik wel vrij vaak geloof ik (vandaag 4.30, 6.30, 8.00 en net om 9.30) Die van 8 uur zie ik als een hapje tussendoor, dan krijgt hij dezelfde borst als om 6.30 -ik hoop dan dat ie beter slaapt maar dat is helaas niet altijd zo. Misschien dat dat nog helpt bij jou? ALs hij binnen 2,5 uur komt, dezelfde borst geven en niet beschouwen als 'weer een voeding'? Misschien is het ook een beetje zuigbehoefte (speen??). Wat gebeurt er als je m in (bijv) een draagdoek wurmt en gaat rondlopen? Mijn zoon valt dan meestal wel in slaap (duimt). Zo rek ik wel eens de tijd tussen voedingen alshet de spuigaten uit begint te lopen. Maar goed, hij drinkt niet zo bezopen lang dat ik het gevoel krijg de hele dag alleen maar met voeden bezig te zijn, dat scheelt wel.

En nog een: het is nu wel ongeveer de tijd om een fles te proberen, als je ooit weer wilt gaan werken (hebben wij niet consequent genoeg gedaan, zo'n gedoe met een ander kind dat ook aandacht nodig heeft!). Wij lopen nu te klooien met tuitbekers en weet ik wat al om 'm te verleiden toch rubber te accepteren. Misschien dat je met een fles kunt zien wat hij neemt en hoe lang dat dan duurt.

Weet je heel zeker dat hij de tepel ver genoeg pakt?

S@s

S@s

19-09-2008 om 12:27

Linda

Wat een opluchting te horen dat je het gevoel herkent én dat jouw kindje ook vaak drinkt, terwijl hij "al" 4 maanden is..
Volgens mij pakt hij de tepel echt wel ok. Zeker in de nacht en ochtend zie en voel ik dat. In de namiddag, als ik toch al het gevoel heb dat mijn borsten leger zijn, vind ik dat hij matig hapt. Ik help hem veel, maar na twee slokjes laat hij de tepel toch weer een stukje wegglijden. Hij zuigt dan ook oppervlakkig en trekt veel. Legere borsten + dit drinkgedrag maakt dat ik vanaf 16.00 tot de laatste voeding het idee heb dat we in een cirkeltje belanden van weinig drinken, snel weer wakker, lege borsten, slecht happen etc etc. Met tranen en frustratie (van mij) als gevolg.
Flesje doen we sinds week 3 regelmatig. Hij pikt hem goed op. In het begin was een 1-speen (Avent) al heftig, maar ik merk nu dat deze veel te traag gaat.
Een draagdoek heb ik van Lodger (shelter). Ik heb vaak het gevoel dat hij er zó ver in wegzakt, dat hij niet lekker ligt of geen lucht meer kan krijgen. Of is het de bedoeling dat ze helemaal verstopt en in elkara gedoken liggen?
Dank voor je medeleven en advies!
Saskia

linda

linda

19-09-2008 om 15:35

's avonds

Hier precies hetzelfde. Na 'de' voeding van een uur of 1600 ga ik gewoon maar over op om het uur, soms anderhalf uur. Ik geef het liefst rechts als laatste, en meestal lukt het wel om na een uur of vier links gewoon steeds aan te bieden. Als hij daar echt niet meer tevreden mee is, komt rechts wel, maar dat rek ik tot een uur of 1900 (met bed, beetje rondhopsen) en dat is zijn bedtijd, daarna gaat hij voor de nacht naar bed. Eerder sliep hij door tot de volgende ochtend, maar we hebben een rommelige periode acther de rug met 2 x wakker (ik voed niet altijd, eerst even afwachten want hij kán het wel en hij kan het ook aan). Op dit moment een vroege voeding van rond half vijf, dat is ook hanteerbaar vind ik.

Ik heb een slendang, een draagdoek van life tree (ff marktplaats kijken) daar kun je ze wel prettiger in krijgen, en ook zoals in een baby bjorn. Ik loop daar nog veel mee. Ze kunnen er zo ver in wegzakken als je de doek hebt geknoopt. Hoe strakker hoe minder zeg maar, goed af te stellen kortom. Er zijn wel websites waar ook vrouwen zijn die voorlichting geven over hoe dat werkt, maar het zal wel onder reclame vallen om die link te geven. Even googelen op draagdoeken en instructies of zo. succes!!

Tevreden baby

Met mijn 2e heb ik het schema van Gina Ford gevolgd. Ging helemaal goed. Overigens alleen de voedingstijden, niet de voedingen. Ik heb tot 8 mnd BV gegeven. Dus met de 3e wilde ik dit ook weer doen. En het lukte helemaal niet. Aantal tips over slapen vind ik wel goed (zelf leren in slaap vallen, donkere kamer, in bed voordat baby erg moe is). BV lukte niet op schema. En helaas nog steeds krijg ik er geen goed ritme in (6,5 mnd). Maar ze slaapt wel door 's nachts en verder doe ik ook maar wat. Voeden gaat natuurlijk wel makkelijker naarmate de baby ouder is. Ik bedoel aanleggen gaat bijna vanzelf, drinken duurt minder lang. Dus dan wordt het wel makkelijker.
Wat bij mij wel veel scheelde: als ik 's middags ging slapen, was de voeding rond een uur of 4 veel meer (dacht ik tenminste). En dan is het boek van Gina wel weer makkelijk om ritme te krijgen in het slapen, helemaal als je er 2 hebt.

Succes, keep up the good work!!!!

Hoi Saskia

Hoi Saskia,

Ik herken dat ook wel erg. Mijn zoontje is nu 11 weken oud en de leeftijd van 10 weken wilde hij ook na iedere 2 uur weer drinken. Om gek van te worden! En vooral als men zich er ook nog mee gaat bemoeien, zo van 'krijgt ie nu alweer te drinken?' En 'volgens mij heeft ie het niet nodig hoor!'. Maar als ik het niet doe gaat hij krijsen.. Dus dan toch liever de borst. Ik moet wel zeggen, nu hij 11 weken is, dat hij er steeds iets langer tussen laat zitten en we voor mijn gevoel een lekkerder ritme hebben samen. Ik houd aan: voeden, knuffelen, spelen in de box (met stemmetjes en een balletje dat ik heen en weer zwaai) en zodra hij gaat gapen (vaak na 1 uur wakker te zijn) leg ik hem in bed. Meestal valt ie dan wel voor 1.5 uur in slaap, en dan begin ik weer: voeden, knuffelen etc. De laatste voeding voor bedtijd geef ik flesvoeding omdat hij daar langer op doorslaapt, en dat heb ik wel even nodig na al die gebroken nachten. Hij slaapt er niet op door maar blijft wel 5 uur weg voordat ie weer wil eten, en dat is luxe. Wat is ook wel eens doe is een flesje maken met de helft borstvoeding en de helft flesvoeding. Flesvoeding verteert minder snel dus hij kon daar iets langer op doorgaan en ik had wel het gevoel dat hij zo ook nog de gezondere borstvoeding binnenkreeg.

Ik denk niet dat je aan het prutsen bent, je kindje is nog heel jong en wil veel drinken. Volgens mij is dat wel gezond omdat hij zoveel indrukken opdoet en moet groeien. Groeit hij wel goed?

Groetjes Sarah

Sarah

Oh en moeders, als je op Facebook zoekt op 'Moeders in Leiden' dan vind je een nieuw aangemaakte groep voor moeders in de buurt, zodat we die ene leuke yogadocente of die grappige foto met elkaar kunt delen. We hebben het soms al lastig genoeg, dus zo helpen we elkaar een handje en wordt moeder zijn nóg leuker Link naar de groep: https://www.facebook.com/groups/1452394664980217/

Tijgeroog

Tijgeroog

16-01-2014 om 11:20

Sarah

Het bericht van Saskia is ruim vijf jaar oud, dus ik vermoed dat haar kindje inmiddels wel wat gegroeid is.

Tijgeroog

Haha wat stom zeg! Voor niks gereageerd..

Groetjes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.