Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Diarree bij baby

Ik wil jullie het volgende voorleggen: Mijn zoontje van bijna acht weken heeft sinds ongeveer één week dagelijks meerdere luiers met diarree-achtige ontlasting. De ontlasting is lichtgroen, vrijwel helemaal opgenomen in de luier en met witte vlokken er in (ik heb gelezen dat dit kan wijzen op onverteerde voeding). Het komt me redelijke vaart in zijn luier, wat soms leidt tot een plakkaat poep op zijn rug.
Het mannetje krijgt volledige borstvoeding. Drinkt over het algemeen goed. Ik merk dat hij de eerste minuten hard moet werken om de melk weg te krijgen, waarbij er soms ook wat melk uit zijn mondhoek loopt. Na ongeveer tien minuten drinken valt hij vaak in slaap en moet dan wakker gemaakt/gehouden worden. Verder is hij na de voedingen tevreden en komt overdag om de ongeveer 2 1/2 of 3 uur en 's nachts om de 4 à 5 uur. Overdag heeft hij veel alerte periodes, lacht hij schattig, etc.
Bij zijn geboorte woog hij 3780 gram. Bij bezoek CB bij vier weken was hij 1010 gram aangekomen en volgde hij de curve nog keurig. We moeten nu op 17/12 weer naar het CB.
Doordat hij verder een tevreden baby is, maak ik me niet zo'n zorgen over die diarree, maar misschien zou ik dat wel moeten doen? Kan het dat hij te weinig voedingsstofen opneemt uit de melk, waar de witte vlokken in de diarree op kunnen duiden? Eventueel kan ik het CB vragen of ik hem tussentijds mag komen wegen? Denken jullie met me mee?
Maanve

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

06-12-2010 om 19:29

Geen zorgen

Hoi Maanve,
Je zegt het zelf al. Hij groeit goed, is tevreden en heeft nergens last van.
De witte brokjes in zijn poep kunnen onverteerde melkdeeltjes zijn. Dit is verder niet erg, want hij groeit als kool.
Borstvoedingspoep kan allerlei vormen en kleuren aannemen, en is doorgaans dun. Als een volledig borstgevoede baby onvervalste drollen maakt ga ik me juist zorgen maken.
Zolang het zo blijft gaan zou ik niet tussendoor gaan wegen, maar soms stelt dat je juist gerust. Volg je gevoel en blijf je gezonde verstand gebruiken en dan is het altijd goed
Warme groet, M.

Primavera

Primavera

06-12-2010 om 19:34

Gewoon veel melk

Hallo Maanve,
Je hebt waarschijnlijk gewoon veel melk, dan kun je dat soort babypoep krijgen. Hij groeit verder goed en is tevreden, dus je kunt gewoon zo door gaan. Veel bv kan geen kwaad in tegenstelling tot veel kunstvoeding, je hoeft je bv dus niet te beperken. Vroeger werd dat wel eens aanbevolen maar leid vaak in mum van tijd tot een onderproduktie ipv een overproduktie door te weinig stimulatie.
Dat wat je baby niet nodig heeft poept hij gewoon weer uit en dat zie je in de luier.
Groeten Primavera

Maanve

Maanve

07-12-2010 om 13:15 Topicstarter

Gerustgesteld!

Bedankt Rembrand en Primavera voor de geruststelling!
Het gekke is dat ik me er zelf ook helemaal geen zorgen over maakte omdat ik zie dat het goed gaat met het mannetje, tot ik dit weekend bij mijn moeder was die borstvoeding maar heel ingewikkeld vindt. Ik kon haar meeste vragen pareren, bijvoorveeld 'het is toch lastig dat je nu niet weet of hij wel genoeg drinkt' en 'vind je het niet lastig dat jij alleen verantwoordelijk bent voor zijn eten en W nooit een flesje kan geven?' en 'flesvoeding is handig hoor want, dan slapen babies toch eerder door?'. En dat zegt de moeder die mij vroeger op mijn buik liet slapen omdat ik dan volgens het CB niet voelde dat ik honger had. Dus ja, ook de nieuwste inzichten over wiegendood maar even besproken... Maar goed, mijn moeder heeft vier kinderen met flesvoeding heeft groot gebracht, volgens eigen zeggen omdat zij bij mijn oudste zus 'te weinig melk' had. Ik heb nog maar niet verteld dat ook dat volgens de nieuwe inzichten niet meer bestaat of dat daar in elk geval iets aan gedaan kan worden.
Maar goed alleen de opmerking van mijn moeder dat babies toch ook kunnen uitdrogen door diarree maakte me een pietsje onzeker dat ik de vraag hier op het forum ging zetten. Ik neem de wijze les van Rembrand ter harte: Volg je gevoel en blijf je gezonde verstand gebruiken en dan is het altijd goed.
Maanve

Rembrand

Rembrand

07-12-2010 om 13:33

Maanve

Heel herkenbaar je verhaal !
Moeders ( en schoonmoeders ) kunnen door hun vragen en verhalen sluimerende twijfels in knagende problemen veranderen........
( been there, done that
Ook mijn moeder heeft maar heel kort borstvoeding gegeven ( aan mij en ik was na drie weken nog niet terug op mijn geboortegewicht).
Dikke knuffel,
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.