Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
-Wendy-

-Wendy-

15-10-2008 om 12:19

Dochter komt te weinig aan (lang)

De titel zegt het al, mijn dochter van bijna zeven maanden komt niet genoeg aan. Toen ze vier maanden was, was ze 70 gram afgevallen, acht weken later is ze maar 240 gram gegroeid. Ze is nu op de onderste lijn van de curve beland en ook haar lengte vlakt af.

Ik geef bv op verzoek en sinds drie weken ben ik begonnen met bijvoeding. En dat laatse gaat er goed in. Na een bv eet ze met gemak een hele banaan.

Het cb adviseerde me nu om haar twee keer per dag een boterham met wat roomboter te gaan geven, fruit en groente met aardappel oid. En evt. yoghurt, maar daar zie ik de toegevoegde waarde niet zo van.

Op zich kan ik me goed vinden in dit advies, ik wil de vaste voeding dan na een bv geven.

Wat ik me wel afvraag is hoe ik haar beter uit de borst kan laten drinken. Ze is altijd al een snelle drinker geweest, in max. 10 min. is ze klaar en dan krijgt ze vaak drie borsten (terwijl ze de eerste maanden aan één borst genoeg had). Ze heeft niet het geduld om eerst een borst leeg te drinken, zodra de melk niet meer snel toestroomt wil ze naar de andere kant. Ze drinkt min. zeven keer per dag.

Het cb raadde me aan om na de voeding nog even na te kolven om zo de productie wat op te krikken. Dit ga ik proberen, maar ik betwijfel of ik er nog iets uitkrijg, ze lijkt mijn borsten namelijk leeg te drinken.

Iemand nog andere tips?

Wendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

15-10-2008 om 14:50

Twee tips

Wendy,
Van bv groeit een baby harder dan van bijvoeding (voedingswaarde bv is vele malen hoger!!). Ten tweede is nakolven niet zozeer omdat je er dan nog zoveel uit zou kunnen halen, maar omdat het je borsten tot meer produktie aanzet in de loop van de dagen erna. als je dochter vaker zou willen drinken dan die 7 keer zou ik dat zeker doen, want zij doet het nog beter dan de kolf kan .
Ik zou gewoon een paar dagen intensief borstvoeden, geen zaken erbij, gewoon kijken of je die produktie kunt opvoeren en hoe zij daar dan onder is.
Ik reken overigens min of meer uit dat ze nu zo'n 6 maanden is? Op zich natuurlijk de leeftijd om minder hard te groeien en de leeftijd waarop je met bijvoeding kunt beginnen, maar het is normaliter echt nog BIJvoeding dus kleine beetjes. Voor de lol kun je haar natuurlijk een beetje laten kluiven op een stukje peer ofzo, maar echt wonderen qua voedingswaarde moet je daar nog niet van verwachten. Het zou jammer zijn als je je bv ervan zou zien teruglopen, door het cb-plan.
Sterkte!
Angela

Kari1

Kari1

15-10-2008 om 16:43

Wendy

Zoals ik het lees is ze vanaf de leeftijd van 3 maanden tot 6 maanden 170 gram gegroeid. Dat is idd weinig. Als haar lengtegroei nu ook begint af te vlakken is dat een signaal dat ze waarschijnlijk echt te weinig voedinggstoffen krijgt. Of dat komt omdat je productie niet hoog genoeg is, je dochter te ongedurig is en het te snel voor gezien houdt, of beide, het feit ligt er.
Met 7 maanden is bijvoeding bij de borstvoeding geen gek idee, het lijkt mij prima dat je daarmee bent gestart en dit gaat uitbreiden.
Angela zegt: "Van bv groeit een baby harder dan van bijvoeding (voedingswaarde bv is vele malen hoger!!)" Ik denk dat je dat zo niet kunt zeggen. Dat hangt van de soort en de hoeveelheid van beide af. Voor een boterham met roomboter of margarine zou een kind 200 cc moedermelk moeten drinken om dit te evenaren. Als ik het zo lees dan lijkt me dat in Wendy's situatie niet echt reëel (deed haar dochter dat maar!).
"Wat ik me wel afvraag is hoe ik haar beter uit de borst kan laten drinken." Kolven na de voeding is niet verkeerd. Ook al krijg je er weinig uit, het spoort je borsten wel aan tot harder werken en dat kan je dochter helpen om beter door te drinken.
Angela: "Het zou jammer zijn als je je bv ervan zou zien teruglopen, door het cb-plan." Ja. Het zou nog jammerder zijn om Wendy's dochter te zien teruglopen, door te halsstarrig nauwelijks/geen bijvoeding te willen geven, ook als Wendy al lang minstens 7 x per dag voedt en haar dochter desondanks zeer matig groeit.
Kari

Angela67

Angela67

15-10-2008 om 17:50

Natuurlijk kari

hoi Kari,
natuurlijk moet het kind groeien, geen twijfel aan. Maar zie jij het als reeel dat er boterhammen met roomboter gaan gegeten worden door een baby van koud 6 a 7 maanden? Desnoods kv erbij, maar om op een dergelijk jonge leeftijd groeiwonderen te verwachten van bijvoeding lijkt me ook een langdurig programma. Zeven keer voeden is best veel maar als je ook je energie steekt in het opvoeren van de melkproduktie (oa dus door nakolven) en wellicht andere tips (borstcompressie, in rustige ruimte voeden om kindlief misschien wat meer bij de les te houden als dat het probleem is) zorg je er in ieder geval voor dat de bv op een beter peil komt. En dat komt het kind natuurlijk ten goede (je doet het niet voor je vriesvoorraad, dat nakolven, dat geef je natuurlijk als lekker vet slokje na het voeden in een cupje oid).
Wendy, zet 'm op! Wel lijkt het me handig om een slimme weegmomenten te kiezen, ik kan me voorstellen dat bijv. elke week wegen op deze leeftijd wat weinig info geeft, misschien dat elke 2 weken een beter beeld geeft?
Groet,
Angela

Ardnax

Ardnax

15-10-2008 om 18:26

Tip cb (angela)

Sorry, maar wat zegt het CB nou ?:
Na de bv afkolven om de productie op te voeren. Lijkt me helemaal geen slechte tip, sterker nog, in je eerste posting herhaal je gewoon deze tip, alsof je iets nieuws geeft en vat je het advies van het CB helemaal verkeerd op.
Ik vind de benadering van het CB bijna een lofzang waard (ik hoor het niet vaak zo, als ik hier lees); krik de bv op en probeer je dochter aan te laten komen door bovenop de bv bijvoeding met veel kcal. te geven. Oftewel, bv de hoofdmoot, de rest is lapmiddelen.
7 Maanden is een prima leeftijd om lekker met bijvoeding te beginnen en als het kind boterhammen met roomboter lekker vind, het weg kan krijgen en er van aankomt en ook nog eens gewoon aan de borst blijft is er helemaal niks mis mee.
En wat je inderdaad kan doen is wat warmtecompressie te geven waardoor je melk makkelijker stroomt en je dochter in haar tijd meer krijgt. Samen met het kolven nà een voeding zal het én meer worden per keer en makkelijker stromen (en heeft je dochter misschien heel geen behoefte meer aan banaan of roomboterboterhammen)
Grtz.
Ardnax

Ardnax

Ardnax

15-10-2008 om 20:10

Mieke

Just my 2 cents; Wendy schreef al dat 3 borsten per keer aanbied, maar dat haar dochter (van 7 maanden) na 10 minuten gewoon klaar is en niet meer wil (dus zelf loslaat). Al vanaf 4 maanden speelt dit. Ook geeft ze MINSTENS 7x per dag de borst.
Een goed aangelegde baby haalt meer uit de borst dan een kolf. Helemaal waar, maar een kind wat niet meer wil haalt er mi toch écht minder uit dan een kolf.
Oké, ik ben geen lactatiekundige maar me dunkt dat dit geen probleem is wat opeens speelt.
Ik persoonlijk, zou meer voelen voor het CB advies, dan de bijvoeding laten vallen en nog vaker aanleggen dan die (al minstens) 7x. Waar blijft dan het voeden op verzoek-principe ?
Maar ja, Wendy vraagt de tips en wie weet heeft zij wel de tijd en de zin om nog vaker aan te leggen, maar mijn oplossing zou dat toch niet zijn. Zeker niet bij een kind van 7 maanden (bij een kind van 3 maanden zou ik anders denken) wat al aan bijvoeding toe is én het ook lekker vindt blijkbaar.
grtz.
Ardnax

-Wendy-

-Wendy-

15-10-2008 om 20:43

Mieke (en anderen)

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Dan antwoord op de vragen van Mieke. Het klopt wat Ardnax zegt. Mijn dochter krijgt volledig op verzoek (al wil ze 10x), ze stopt meestal zelf en ik heb het idee dat ze beide borsten leeg drinkt en ik bied meestal drie borsten aan (wat klinkt dat eigenlijk stom ) Ik voed zonder tepelhoedje, gebruik geen medicijnen en dochterlief duimt alleen als ik haar op bed leg. Pijnlijke tepels heb ik gelukkig ook niet.

Vandaag ben ik toch begonnen met het cb-advies. Ik heb haar rond 11 uur ná de bv een (kleine) banaan gegeven die ze zonder problemen opat. Om 13 uur heb ik haar na de bv een fijn volkoren boterham met korsten en een beetje roomboter gegeven en ook die ging er helemaal in. Waarschijnlijk was een deel van een tweede boterham ook nog wel gelukt.

Vervolgens om 16 uur bv, om 18 uur een derde courgette en 3 tl zilvervliesrijst. Daarna weer bv (ze klokt dan goed, maar niet lang). Toen nagekolfd en daar kwam max. 7 cc uit. Ze lijkt dus niet minder te drinken door de bijvoeding.

Vanochtend had ze om 4.30, 7.00 en 9.30 ook al gedronken. Vanavond komt daar nog zeker één voeding bij.

Overigens ben ik op zich erg blij met de manier van adviseren door het cb, over kv is bijvoorbeeld niet gerept, maar wel over het opkrikken van de bv en dat op zich vind ik al een pluim waard!

Wendy

-Wendy-

-Wendy-

15-10-2008 om 22:55

Mieke

M'n dochter is hartstikke gezond en ook erg vlot qua ontwikkeling. Sinds de laatste keer bleef haar lengte nu voor het eerst ook iets achter (1 cm in twee maanden). Allergieën zitter er gelukkig niet in de familie.

Het verbaast me ook zo. Ik heb inmiddels bijna vier jaar bv-ervaring en dan dit! Ze lijkt goed aangelegd. Ze ligt met haar buik tegen me aan en haar onderlip krult mooi naar buiten. Ook als ik liggend voed, ligt ze met haar buik tegen me aan. Het klopt wel dat ze na de eerste melkstroom stopt, vandaar dat ik haar wisselvoed. Daardoor lijkt ze de borst toch wel leeg te drinken, alleen lijken ze soms te snel leeg. Ik heb een lactatiedeskundige wel in mijn achterhoofd, maar wil het nog even aankijken.

Ik ben nu gewaarschuwd (ik had namelijk echt het idee dat ze groeide) en daardoor extra alert.

Wendy

-Wendy-

-Wendy-

16-10-2008 om 20:55

Na een nachtje slapen

Ik heb besloten om me niet te druk te maken. Natuurlijk moet ze gaan groeien, maar ik ben ervan overtuigd dat ze dat gaat doen. Mijn middelste dochter was toen ze vier maanden was ook afgevallen (130 gr) om daarna op een lagere lijn van de curve door te groeien.

En de jongste is de laatste paar weken gewoon hartstikke tevreden, ook weer na een voeding. Ze voelt ook voller aan. Dit was ruim een maand geleden niet zo, toen wilde ze na een voeding eigenlijk nog meer. Ik vermoed nu dat ze na de weging twee maanden geleden nog iets meer is afgevallen en dat ze nu gewoon weer aan het stijgen is. Over twee weken ga ik een keer extra wegen om te kijken of mijn vermoeden klopt.

Wel ga ik wat meer bijvoeden. Iedere dag fruit, groente en één boterham', na de bv. Ze eet het zó graag! En ze lijkt het ook al echt te verteren. Bij de middelste kwam het eten er in het begin uit zoals het erin was gegaan, de ontlasting van de jongste ziet er veel normaler uit.

Kortom, ik blijf erop letten dat de bv goed loopt (met wisselvoeden en evt. borstcompressie), ga wat meer bijvoeden en over twee weken een keer wegen.

En Mieke, ik heb de links die je hebt gegeven gelezen en ik heb het inderdaad druk. Drie kleine kinderen en net een verhuizing achter de rug. Ik ga dan ook wat meer tijd nemen voor de voedingen (vind ik bovendien prettiger dan nakolven!).

Bedankt voor jullie meedenken!

Wendy

Probleem toch opgelost?

Kind blijft op verzoek drinken, minimaal 7x per dag, eet met smaak van de bijvoeding, die er dus echt BIJgekomen is. CB dat bv-vriendelijk advies geeft, moeder die er zin in heeft.
Ik zou niet meer gaan kolven. Hooguit tussendoor slokjes geven, mocht je dochter daar interesse voor hebben.

-Wendy-

-Wendy-

17-10-2008 om 15:31

Dirksmama

Tja, zo lijkt het inderdaad niet zo ingewikkeld, hè? Nu maar hopen dat deze aanpak het gewenste resultaat heeft!

Wendy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.