Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Sascha2

Sascha2

26-02-2010 om 14:04

Dochter vier maanden groeit niet echt

Mijn dochter van vier maanden blijkt de laatste maand niet echt te zijn gegroeid (een halve cm en 180 gram). Ze weegt nu 5720 gram en is 61 cm lang. Mijn andere kinderen waren op deze leeftijd allen groter van stuk (met ongeveer dezelfde geboortegewicht en -lengte). Mijn dochter krijgt alleen borstvoeding. Als ik in de curve van borstvoeding. com kijk, zit ze nog net in de groene zone, maar ze bungelt wel helemaal onderaan. Ook is duidelijk te zien dat er een knik in de curve zit (dus geen geleidelijke groei). Mijn eerste ingeving: ze oogt vrolijk, heeft voldoende natte luiers, drinkt geregeld, maar slaapt wel bijzonder veel de laatste twee weken. Ook is ze al twee weken redelijk ziek (flink hoesten, verkouden maar geen koorts), wie weet is het gewoon een klein kind. Advies cb: bijvoeden. Advies van mijn moeder: borstvoeding zal wel te weinig zijn, dus stoppen en over op de vaste voeding.
Kijk, en dan komt toch die onzekerheid om de hoek kijken. Kan het zo zijn dat borstvoeding daadwerkelijk te weinig voedingsstoffen heeft? Bijvoeden, tja, hoe dan? Meer melk geven? Flesvoeding naast de borstvoeding geven? Fruithapjes etc. lijken mij niet echt zoden aan de dijk te zetten voor wat betreft calorieën. Bovendien, dochterlief zit onder het eczeem en ik wilde met de bijvoeding pas later starten (wel regelmatig wat hapjes laten proeven, maar nog niet als hele maaltijden aanbieden). Ik weet het niet...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

26-02-2010 om 14:05

Kleine aanvulling

Het advies van mijn moeder neem ik niet ter harte, het zette me alleen wel aan het denken of ik er niet te laconiek mee omga.

Vaker aanleggen?

als ze honger heeft merk je dat zo. Ik zou geen fruit geven, ze is nog maar 4 maanden en heeft nu al eczeem.

Dat ze zo veel slaapt vind ik overigens wel iets aparts, een baby die honger heeft huilt gewoon meer en gaat niet meer slapen.

Misschien toch even naar de huisarts ermee omdat ze ook ziek is al 2 weken ?

Geen weegfout?

Hoi Sacha,
Kan het zijn dat er een fout is gemaakt bij het wegen of opschrijven? En is het dezelfde weegschaal als bij de eerdere metingen?
En de knik die je ziet in haar groeicurve, zit die in de buurt bij toen ze ziek was/is geworden? Dan kan het inderdaad goed met ziek zijn te maken hebben, en is je zorg haar zo snel mogelijk op te laten knappen. Met de hoop dat ze dan ook weer goed gaat groeien. Of is de knik al eerder begonnen?
Ik ben het met Manda eens, ik zou vaker aanleggen. En dan na 5-7 dagen weer wegen. Als er geen weegfouten zijn (gemaakt) en er weinig groei is dan zou ik naast je borstvoeding ook melk in een flesje aanbieden na elke voeding en dan bij voorkeur gekolfde melk, als je dat hebt. En dan weer na 4-7 dagen wegen. Als er dan nog steeds weinig groei is dan zou ik dat met de huisarts bespreken. Ik zou nu niet aan bijvoeding beginnen.
Maar ik zou nu wel wat gaan doen en niet nog een maand wachten voor verdere actie, 180 gram aankomen in de 4e maand lijkt mij wel weinig en lijkt ook niet te passen bij hoe je oudere kinderen groeiden.
Sterkte!
Amaryllis

vlinder72

vlinder72

26-02-2010 om 15:42

Herkenbaar

Bij mijn zoontje ging het rond de 4 maanden helemaal mis. Daarvoor groeide hij ook al niet zo hard maar met 4 maanden kwam hij echt in een vrije val. Hij viel met zijn gewicht en lengte zelfs buiten de curve. Ook hij kreeg alleen BV. Ook onze zoon was gewoon tevreden. Hij sliep goed. Huilde niet veel maar achteraf gezien kreeg hij toch te weinig. Hij had namelijk weinig kletsnatte luiers. En zag vaak bleek. maar ja, dat realiseer je je pas achteraf. Ik heb op advies van het CB contact opgenomen met een lactatiedeskundige en toen hoorde ik voor het eerst iets over stille ondervoeding. Sommige kinderen krijgen met BV inderdaad te weinig maar zijn verder heel tevreden en laten niets van zich horen. wij hadden twee mogelijkheden: nog vaker aanleggen of gaan bijvoeden met KV. Omdat onze zoon een vierde kind is was extra aanleggen echt niet mogelijk. Het is niet mogelijk om met nog drie jonge kinderen in huis ook nog een baby continu te voeden. wij hebben daarom gekozen voor bijvoeden. Gelukkig maar want daarna is het weer goed gekomen met zijn lengte en gewicht. Onze zoon is nog steeds klein. Hij weegt nu ruim 7 kilo en is 67 centimeter dat is voor een kind van 9 maanden niet echt groot. Hij zit zowel met zijn lengte als gewicht helemaal op de onderste lijn van de groeicurve bij het CB. En ondanks de bijvoeding heb ik mijn zoontje tot ik het zelf wel welletjes vond (met 8 maanden) BV gegeven.

Sascha2

Sascha2

26-02-2010 om 15:56

Korte reactie

Ik ben nu op mijn werk, dus ik moet het even korthouden . Maar alvast bedankt voor jullie reacties tot zover! Fijn dat er meegedacht wordt.
Bij de derde maand was het gewicht van mijn dochter al wat minder dan verwacht, en nu bij de vierde maand dus een flinke afwijking. De weegschaal en degene die woog, zijn hetzelfde als bij drie maanden (en bij de keren ervoor). De knik zit hem dan ook niet precies in de periode van ziekzijn, dat is pas iets van de laatste twee weken. Overigens is ze niet ernstig ziek, het is een verkoudheid die maar niet overgaat en ze hoest er flink bij.
Het is overigens ook mijn vierde en inderdaad, het is wel goochelen om haar te voeden, terwijl er nog drie andere peuters/kleuters rondhupsen. Maar dat lukt me wel, daar zit het hem volgens mij niet in. Vaker aanleggen probeer ik inmiddels, ik hoop dat het werkt.
Ze drinkt pas sinds kort uit een flesje, daarvoor weigerde ze dat. De vrijdag voordat mijn verlof erop zat, begon ze pas uit een flesje te drinken. Op dit moment gaat dat prima, als ik het flesje maar niet geef. Sinds dat ik weer werk, merk ik wel dat ze vaker in de avond en nacht komt. Terwijl de flesjes wel voldoende zijn, volgens mij. Ik zal ook eens proberen om haar na de voeding nog wat meer via een flesje te geven.

liora

liora

26-02-2010 om 18:37

En jij?

Hoi Sascha,

Vervelend zeg, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Hoe is het met jou? Ben jij wel voldoende uitgerust en eet je goed? Slaap je genoeg (waarschijnlijk niet)? Ik weet niet in hoeverre je eigen conditie meespeelt in de kwaliteit van je voeding maar zou me kunnen voorstellen dat enkele dagen rust, goed en gezond eten, veel slapen, veel met baby in bed liggen, dat dat enorm positief werkt voor je voeding.

Sterkte ermee!!!

Liora

Biene M.

Biene M.

26-02-2010 om 20:31

Duim?

Kan het zijn dat ze gaat duimen als ze honger heeft en daardoor pas later van zich laat horen?

elsje78

elsje78

26-02-2010 om 22:10

Dat lijkt toch wel op koemelkallergie

Zou dat niet kunnen? Niet goed groeien en ook nog eens exceem, dat zijn wel 2 duidelijke symptomen...

Je zou kunnen proberen zelf een koemelkvrij dieet te gaan volgen, ik dacht dat na 3 dagen alle sporen uit de voeding verdwenen zijn. Dus dan zou je daarna na nog eens een paar dagen iets moeten merken aan het exceem...Het aankomen moet dan daarna komen.

succes!

Morgana Fata

Morgana Fata

27-02-2010 om 01:57

Sascha

Hier ook ervaring. Bij mijn zoontje was het gewicht met 2 maanden nog goed, met 3 maanden was hij afgevallen. Daarna nog vrij lang doorgemodderd met het CB. Daar heb ik achteraf enorm spijt van. Bij mij zeiden ze maar wat zonder echt verstand van zaken en zonder op tijd in te grijpen. Uiteindelijk is hij met bijna 5 maanden opgenomen in het ziekenhuis om sondevoeding te krijgen. Klein detail, hij weigerde ook ineens de fles vlak voordat hij drie maanden werd.

Achteraf gezien had ik veel eerder naar de huisarts en lactatie deskundige moeten gaan. Maar goed, dat is achteraf. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe erg je zelf aan borstvoeding hecht. Mocht je dat graag nog een tijdje willen doorzetten, neem dan als de donder contact op met een lactatie deskundige. Mocht het niet snel wat beter gaan, ga dan naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een kinderarts.
Nog een klein puntje, in het ziekenhuis vertelde ze me dat dit probleem tegenwoordig veel vaker voorkomt. Vooral bij 3e en 4e kindjes. Hoe en waarom precies weet ik ook niet trouwens.

Morgana Fata

Morgana Fata

27-02-2010 om 02:10

Toevoeging

Hij was super vrolijk en actief, sliep goed en ik had het idee dat hij redelijk dronk. Echt waar, de vrolijkste en makkelijkste baby tot nu toe. Ook aan de luiers had ik niet echt verandering gemerkt, want dat was langzaam aan minder geworden. Uiteindelijk bleek het waarschijnlijk een combinatie van verborgen reflux en hoge energie behoefte. Door de reflux is hij zelf steeds minder gaan drinken, wat ik niet gemerkt heb door de afwezigheid van metertjes op mijn borsten. Daarna dronk hij volgens het schema genoeg, maar kwam nog steeds niet aan. Later bleek zijn behoefte simpelweg hoger te liggen dan gemiddeld. Soms is het antwoord simpel . Hij krijgt overigens nog steeds borstvoeding, met dank aan mijn eigen doorzettingsvermogen en oplettendheid. Dit wordt ondertussen aangevuld met pap en normaal eten. Hij is nu bijna 10 maanden. Al met al wil ik zeggen dat haar vrolijke gedrag geen goede graadmeter is.

Mayte*

Mayte*

27-02-2010 om 09:50

Sascha

Geen aanvullende tips, wel even een arm om je heen. Een babietje dat niet lekker groeit, wat een zorg geeft dat. En dat met alle energie die je er in stopt! Ik hoop dat jullie er snel achter komen wat te doen om de knik in de curve weer een stijgende lijn te laten worden.

Mayte

Sascha2

Sascha2

27-02-2010 om 10:32

Whow

Wat fijn zeg, al die reacties!
Biene, het zou zomaar kunnen, dat ze teveel duimt en het daardoor niet duidelijk overbrengt dat ze honger heeft. Nu je het zegt, mijn derde deed dat dus. Die huilde zelden, maar ging steeds extremer duimen.
Liora, ook jij hebt een punt. Ik ben inderdaad moeier dan moe (hoe bestaat het ) en op zich let ik goed op wat ik eet. Maar ja, sinds ik weer werk lijkt de wereld versneld door te draaien. Wie weet moet ik zelf ook even een pas op de plaats maken.
Morgana Fata, je schreef dat de lactatiekundige jullie heeft geholpen. In welke zin? Wat hielp jouw zoontje om door deze dip heen te komen? Ik ben erg gehecht aan de borstvoeding en wil het nog een lange tijd volhouden. Bijvoeding zie ik eigenlijk niet zitten, althans in de vorm van groente- en fruit (ik zie daar nog geen toegevoegde waarde qua calorien in en bovendien lijkt het mij met het eczeem nog geen goede combinatie).
Elske, tja, dat zou natuurlijk ook kunnen, een koemelkallergie. Op zich neem ik vrij weinig koemelkproducten in (zelf redelijk gevoelig voor koemelkproducten) en sinds ik weer werk ontbijt ik met wat muesli en yoghurt. Dat zou wellicht een trigger kunnen zijn geweest. Ik zal gewoon eens alle koemelkproducten weglaten, baat het niet dan schaadt het niet.
Ik heb nog op het kdv nagevraagd wat hun indruk is van het aantal flesjes. De leidster dacht, dat de hoeveelheid flesjes en de inhoud eigenlijk wel goed was. Het paste bij het drinkgedrag van mijn dochtertje. Ik ga haar toch vragen om een fles meer te geven, eens kijken of dat zoden aan de dijk zet.
Mayte, dank je, wat lief!

Morgana Fata

Morgana Fata

27-02-2010 om 20:58

Sascha

De lactatiedeskundige heeft eerst een voeding bestudeerd. Daarna een gesprekje en daarna een pagina vol advies variërend van meer rust tot vetter eten(gezonde vetten dat dan weer wel. Bij mij was de borstvoeding ongemerkt terug gelopen. Later bleek wel dat hij verborgen reflux heeft en verstopping, daar heeft hij nu poedertjes voor. Omdat er verder geen alternatief was, nou ja behalve sondevoeding, heb ik alles aan de kant gezet en me helemaal daarop geconcentreerd. Eigenlijk is eten hier nog steeds heel spannend. Als er maar even wat tegenzit dan eet hij minder en zakt zijn gewicht in een paar dagen terug en hij zit al onderin de groeicurve. Hij was naar Nijmegen doorverwezen en heeft allerlei onderzoeken gehad, maar ze hebben niks bijzonders kunnen vinden. Hij drinkt gewoon te weinig en waarom is geheel onbekend. Hij maakt ook niet kenbaar dat hij honger heeft, alhoewel dat nu ietsjes beter gaat. Maar als ik hem dan op bed leg bijvoorbeeld, gaat hij gewoon slapen. Dat is toch gek? Ook drinkt de borst niet goed leeg, wat natuurlijk weer een negatief effect heeft op de productie. Ik snap er werkelijk niks van... Het absolute dieptepunt was de ziekenhuis opname, waar ze hem een week lang met sondevoeding bij gevoed hebben.

Bedenk je in ieder geval dat groente en fruit nauwelijks calorieën bevat. Wat ze nodig heeft is melk, daar zit alles in wat ze nodig heeft. Het liefst borstvoeding als je dat wil blijven geven, maar anders kunstvoeding. Het blijkt in de praktijk wel vaak dat de borstvoeding dan snel nog meer terugloopt. Dat is een afweging die je zelf moet maken natuurlijk.

Kiki

Kiki

27-02-2010 om 22:58

Hier ook niet

Staat ook al een maand stil in gewicht. Ik moet woensdag of donderdag weer naar het consultatiebureau en dan zal ik het wel horen.

Tja, hij is vrolijk, hij lacht de hele dag, slapen doet hij gewoon, niet overdreven veel meer.
Het komt bij mij volgens mij gewoon omdat hij als ik werk niet genoeg binnen krijg.
Misschien is dat bij jou ook zo, dat ze niet genoeg uit de fles binnen krijgt.

Rembrand

Rembrand

28-02-2010 om 12:51

Sascha.

Ik zie het draadje nu pas vandaar mijn late reactie.
Ik lees een aantal dingen waar ik zelf ook aan denk. Duimen kan veroorzaken dat een kindje haar zuigbehoefte teveel daarop uitleeft, waardoor ze vergeet om tijdig om de borst te vragen. Wat vaker op jouw verzoek aanbieden kan de oplossing zijn. Als je tot nu toe één borst per voeding gaf, ga dan de tweede borst aanbieden. Of als ze na twee borsten nog niet tevreden is drie of vier borsten. Dat heet ook wel wisselvoeden. Een baby krijgt hier meer melk door binnen en het is een goede stimulans om meer melk te maken.
Als het eczeem begonnen of verergert is toen jij meer melk ging gebruiken lijkt het me een puik idee om de zichtbare melkprodukten tijdelijk weg te laten en te kijken wat er gebeurd. De mindere gewichtstoename kan hier ook mee te maken hebben. Bij eczeem kan het wel twee weken duren tot je een vermindering hiervan ziet. Meer over allergie en borstvoeding kan je lezen via de volgende link : http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/allergie/
Over verminderde groei na een aantal maanden kan je meer lezen via http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/langzame-gewichttoename-na-de-eerste-maanden.html
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Groetjes M.

Sascha2

Sascha2

28-02-2010 om 20:02

Rembrandt

Dank je voor je reactie! Ik heb zeker wat aan de tweede link, die je aangeeft. Mijn dochter is sinds een maand ongeveer flesjes gaan drinken (ik ben weer gaan werken en tot die tijd weigerde ze de fles) en zelf ben ik erg moe, terwijl ik niet echt de tijd neem om tot rust te komen. Het is niet zo dat ik weer zwanger ben . Op zich heb ik het idee dat mijn productie voldoende is. Op mijn werkdagen kolf ik in twee keer ongeveer 350 ml af, dat zijn drie voedingen voor mijn dochter. Ze heeft sinds een paar weken haar duim ontdekt en die zit standaard in haar mond. Zelfs tijdens het voeden laat ze geregeld de borst los om even te duimen. Maar of dat nu de verminderde groei tot gevolg heeft, weet ik niet. Ze was al wat minder aangekomen in de tijd dat ze haar duim nog niet had ontdekt. Het zou zomaar een combinatie van factoren kunnen zijn. Pff, moeilijk hoor! Vandaag heb ik haar extra aangelegd en bovendien heb ik vrijwel niets gedaan. Eerst maar tot 11.00 uitgeslapen en verder prinsheerlijk in bad gelegen. Eromheen dus gevoed, gevoed, gevoed. Maar ja, morgen moet ik weer werken
Groetjes!

Sascha2

Sascha2

04-03-2010 om 11:45

Update

Inmiddels ben ik mijn voeding gaan aanpassen. Dat wil zeggen: meer eten, geen koemelkprodukten (je zette me meteen aan het denken, Elske!) en meer drinken. Afgelopen dinsdag was ik bij het CB en kreeg ik het advies om mijn dochter alleen nog afgekolfde melk te geven, zodat ik kon zien hoeveel ze krijgt. Maar dat advies vond ik zelf niet echt handig. Ik denk juist dat ze aan de borst meer drinkt dan uit een flesje. Juist in de periode dat ik haar met een flesje ben gaan voeden, lijkt haar groei te zijn gaan stagneren. Ze was overigens afgelopen week 70 gram gegroeid, wat meer dan gemiddeld in de afgelopen vier weken maar nog niet voldoende.
Ook ben ik de neusspray Syntosinon gaan gebruiken, omdat ik met kolven een terugval zag.
En nu maar duimen dat dit haar helpt!

Sascha2

Sascha2

04-03-2010 om 11:47

Morgana fata

Dank je voor je uitgebreide toelichting hoe het bij jullie is gegaan. Ik wil zeker bv blijven geven en wil daar inderdaad veel voor doen. Vandaar ook de neusspray en het regelmatig aanleggen etc. Ik hoop dat het mijn dochtertje helpt.
Jeetje, jullie hebben wel een hele medische gang gehad. Ik hoop dat je zoontje steeds beter zijn voeding weet te vragen!

Biene M.

Biene M.

04-03-2010 om 19:41

Sascha

En, heb je effect gemerkt van de neusspray? Ik dacht ook nog, je bent zo druk tegenwoordig (en dan nog zo laat naar bed doordeweeks ), zou het mogelijk zijn wat meer rust te nemen? Misschien ook goed voor je hoofdpijn. Ik hoop dat je maatregelen snel het gewenste effect hebben!

X

liora

liora

04-03-2010 om 22:18

Sascha

Hoi Sascha,

Ik sluit me aan bij Biene! Ook je dochtertje is misschien toe aan rust, kan me voorstellen dat het druk is met al die kinderen om haar heen. Dus misschien lekker even drie dagen in bed liggen met baby (zoveel mogelijk), lekker slapen, veel aanleggen, rust...

Sowieso lekker toch?

Sterkte met je meisje!

Liora

Sascha2

Sascha2

05-03-2010 om 08:56

Biene en liora

Och, dat zou inderdaad heerlijk zijn . De spray helpt wel iets, ik zit weer redelijk op het kolfniveau van twee weken geleden. Het valt nu natuurlijk ook in de vierde maand, de bv-dip kan er nu ook zijn (grrr, ik had de hoop dat die dip nog net in mijn vrije weken zou zitten, net als de vorige keer). Buiten mijn werk en huis om doe ik eigenlijk niets meer (o ja, op woensdagavond bijtanken bij mijn naaiclubje, maar dat is tegenwoordig niet meer dan gewoon kletsen, want echt actief zijn lukt even niet). Het is onwijs druk, absoluut, maar ik heb zelf niet het idee dat ik nog ergens kan bezuinigen op mijn doen en laten. Aankomend weekeinde heb ik in ieder geval geen afspraken. De hele dag in bed blijven zit er om verschillende redenen niet in, maar ik doe verder ook vrij weinig de komende dagen.
Overigens, op het kdv hebben nu drie leidsters aangegeven dat ze de indruk hebben, dat de flesjes voldoende zijn voor mijn dochter. Dat was wel een gerustsstelling. Heel veel meer kan ze niet drinken en na een flesje is ze een tijdje voldaan. Nadeel is nog steeds die duim, ze sabbelt hem er bijna af.
Moeilijk hoor, ik zou zo graag willen dat ik weet hoe ik het op kan lossen. Wie weet is het volgende maand een ander groeibeeld...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.