Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Doopnamen

Hallo,

Ik zou graag wat ideeën willen over mogelijke doopnamen. Onze dochter wordt over ongeveer 3,5 weken verwacht. Ik wil voor de volgende namen een passende doopnaam: Marja, Carien en Annelies. 
Alvast bedankt!🤗


Wat is een doopnaam?
Is dat een naam die je dagelijks gebruikt, of staat die alleen maar in de burgerlijke stand?

Ik zelf heb maar één naam, ben niet gedoopt, deze naam wordt gewoon gebruikt en niet afgekort.

Ik ken mensen met de naam Marja en Annelies. Die hebben de volgende doopnamen: 
Marja: Marigje
Annelies: Arine Elisabeth
Beide vernoemd naar oma’s.
Van Annelies zou je ook Anna Elisabeth kunnen maken. Twee klassieke namen.
Bij Carien kun je nog denken aan Caroline.
Maar waarom gebruik je niet hun roepnaam als doopnaam?

Beterlaat2021! schreef op 09-11-2021 om 07:29:

Wat is een doopnaam?
Is dat een naam die je dagelijks gebruikt, of staat die alleen maar in de burgerlijke stand?

Ik zelf heb maar één naam, ben niet gedoopt, deze naam wordt gewoon gebruikt en niet afgekort.

Ik zelf heb twee officiële namen. Mijn roepnaam is een afgeleide van mijn eerste doopnaam.

Vroeger werd bijna iedereen gedoopt vandaar dat de officiële namen doopnamen werden genoemd.

Bij doopnamen denk ik aan een katholiek doopsel wat dan volgt.  Klopt dat?  Bij ons is het dan gebruikelijk dat de oorspronkelijke naam, waar namen van de peter of meter van afgeleid zijn, worden gegeven. 
Voor Marja is dat Maria voor Carien, Catharina en voor Annelies kan ik dat zo gauw even niet vinden.
Je zou dus kunnen maken:
Naam dochter Catharina Maria Annelies
Ala alle namen worden gebruikt maar de volgorde zou je kunnen wisselen, of niet alle namen gebruiken. 
4 namen is erg veel.  Dat krijg je bijna niet ingevuld in de hokjes als je je kind moet opgeven op school of weet ik waar. 
Bij mijn moeder stond in de jaren 40 op het geboortekaartje:
Wij noemen haar: Maria Petronella Johanna Antonia, roepnaam Ria.
Inmiddels wordt ze 80 en vindt nog steeds dat het korter had gemogen. Meestal schrijft ze de eerste 2 voluit en dan J.A. simpelweg omdat het niet past. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

09-11-2021 om 07:46

Bakblik schreef op 09-11-2021 om 07:41:

Bij doopnamen denk ik aan een katholiek doopsel wat dan volgt. Klopt dat? Bij ons is het dan gebruikelijk dat de oorspronkelijke naam, waar namen van de peter of meter van afgeleid zijn, worden gegeven.
Voor Marja is dat Maria voor Carien, Catharina en voor Annelies kan ik dat zo gauw even niet vinden.
Je zou dus kunnen maken:
Naam dochter Catharina Maria Annelies
Ala alle namen worden gebruikt maar de volgorde zou je kunnen wisselen, of niet alle namen gebruiken.
4 namen is erg veel. Dat krijg je bijna niet ingevuld in de hokjes als je je kind moet opgeven op school of weet ik waar.
Bij mijn moeder stond in de jaren 40 op het geboortekaartje:
Wij noemen haar: Maria Petronella Johanna Antonia, roepnaam Ria.
Inmiddels wordt ze 80 en vindt nog steeds dat het korter had gemogen. Meestal schrijft ze de eerste 2 voluit en dan J.A. simpelweg omdat het niet past.

Klopt, mijn doopnamen zijn Gerardus Maria Jacobus. En dan nog mn voornaam erbij. Past ook nooit als ik ergens mijn volledige naam moet schrijven.

Voor mijn gevoel, denk je in de verkeerde volgorde. Of ik begrijp je vraag niet. 

Bij het geven van doopnamen begin je bij de vraag naar wie je je kind wil vernoemen. Van die persoon/personen kies je de doopnaam (dus verwijs je bijvoorbeeld naar oma An met Antoinette en naar tante Lies met Liesbeth). Vervolgens bedenk je bij de doopnamen Annoinette en Liesbeth een roepnaam: Annelies. 

Het nadeel van doopnamen op deze manier, is dat je kind vaak aangeschreven zal worden als Antoinette. Als je wil dat het duidelijk is dat je haar Annelies noemt, zou ik die als eerste naam aangeven bij de burgerlijke stand. Anders komt haar roepnaam niet in haar paspoort. Dus dan krijg je Annelies Antoinette Liesbeth. 

Misschien ook handig om te kijken naar welke afkorting het samen oplevert en of dat niks geks betekent. Met de voorletters AAL is op zich niets mis, maar als je Visser heet, wil je dat misschien toch niet 

Doopnamen gaan veelal ook over het vernoemen.
Aangezien zowel moeder als schoonmoeder behoorlijk "naamziek" waren, heb ik besloten onze dochter "slechts" een roepnaam te geven.

Zelf wel gedoopt en vernoemd, maar wat een hekel had ik aan die ouderwetse doopnaam... zeker op de middelbare school waar ze aan het begin van het jaar bij de presentielijsten altijd je eerst doopnaam gevolgd door de eerste letter van de tweede naam afriepen....  

Zeker als eerste naam de roepnaam doen. Ik word ook altijd officieel aangeschreven met de officiële eerste doopnaam Petronella. Nou, dankjewel pa en ma 😂. 

maud278 schreef op 09-11-2021 om 08:28:

Doopnamen gaan veelal ook over het vernoemen.
Aangezien zowel moeder als schoonmoeder behoorlijk "naamziek" waren, heb ik besloten onze dochter "slechts" een roepnaam te geven.

Zelf wel gedoopt en vernoemd, maar wat een hekel had ik aan die ouderwetse doopnaam... zeker op de middelbare school waar ze aan het begin van het jaar bij de presentielijsten altijd je eerst doopnaam gevolgd door de eerste letter van de tweede naam afriepen....

Herkenbaar. Ik heb twee traditionele doopnamen, mijn roepnaam is daar een afgeleide van, maar staat niet officieel geregistreerd. En die niet geregistreerde roepnaam van vier lettergrepen (!) werd bovendien vrij snel na mijn geboorte al door mijn moeder afgekort tot een wèl leuke naam van één lettergreep - die helemaal nergens op slaat in combinatie met mijn officiële namen. 

Voelde alsof ze aan het begin van het schooljaar vroegen waar 'Beatrix Wilhelmina Armgard, Prinses der Nederlanden' zat. En dan moest ik uitleggen dat ik Kim werd genoemd. 

Mama_M

Mama_M

09-11-2021 om 08:57 Topicstarter

klopt het is voor een katholiek doopsel. Ik, papa en zus en broer zijn ook gedoopt en hebben doopnamen. Maar het is dus meer voor de doopsel en ze hebben gewoon een roepnaam. Deze wordt ook als eerste genoteerd en daarna de 3 doopnamen. Ik heb de meeste moeite met een doopnaam voor Annelies (mijn oma). Marja dacht ik inderdaad ook aan Maria en Carien ook Catharina. Ik snap dat dit steeds minder vaak wordt gedaan maar wij vinden dit leuk om erin te houden. Ze zijn trouwens niets verplicht om hierna verder iets mee te doen zoals communie, vormsel of trouwen in de kerk. Dat mogen ze zelf bepalen😉

Leene

Leene

09-11-2021 om 08:58

Ik vind vernoemen wel een mooi gebaar, je staat tenslotte op de schouders van je voorgeslacht niet waar. Zal ook wel van de band afhangen die je hebt . Het voorkomt ook een beetje dat je kind een toptien naam krijgt. Vriendin wilde persé niet vernoemen en een naam die ze leuk vond, uiteindelijk hebben alle drie haar kinderen een naam uit de toptien van die tijd, mag natuurlijk maar zou mijn keus niet zijn. Mijn ( schoon) ouders zijn niet "naamziek" maar vonden het toch wel leuk. Dochter heeft een afgeleide van 2 namen en zoon heeft roepnaam en nog één extra naam.

Annelies: Johanna ( of Anna) Elizabeth
Carien: Catharina Of Carola Catharina ( niet zo geweldig eigenlijk)
Marja komt van Maria. ( Maria vind ik persoonlijk mooier dat Marja of de hebreeuwse vorm van Maria: Mirjam, ook mooi)

Verder houd ik absoluut niet van doopnamen die niets te maken hebben met de doopnaam. Zie je ook wel eens. Teunis Pieter Klaas en we noemen hem Rick

Mama_M schreef op 09-11-2021 om 08:57:

klopt het is voor een katholiek doopsel. Ik, papa en zus en broer zijn ook gedoopt en hebben doopnamen. Maar het is dus meer voor de doopsel en ze hebben gewoon een roepnaam. Deze wordt ook als eerste genoteerd en daarna de 3 doopnamen. Ik heb de meeste moeite met een doopnaam voor Annelies (mijn oma). Marja dacht ik inderdaad ook aan Maria en Carien ook Catharina. Ik snap dat dit steeds minder vaak wordt gedaan maar wij vinden dit leuk om erin te houden. Ze zijn trouwens niets verplicht om hierna verder iets mee te doen zoals communie, vormsel of trouwen in de kerk. Dat mogen ze zelf bepalen😉

Ik denk dat het voor Annelies lastig wordt, omdat dat een samengestelde naam is. Je kunt het toch ook op Annelies houden? Of je kind krijgt 4 namen: Maria Catharina Anna Elisabeth.

Welke doopnamen heeft oma Annelies? Misschien kan je daar iets mee? 

In mijn familie zijn er twee nichtjes die Annelies heten en vernoemd zijn naar een Elisabeth. Blijkbaar was dat een logische roepnaam bij die doopnaam. 

ik zou gewoon de namen zoals ze zijn aanhouden óf de officiele naam van deze personen (en dat kun je vragen) 

dus "truusje" Marja Carien Annelies
of
"truusje" Maria Catharina Annelies (maar dan wel allemaal navragen want mensen vinden het speciaal als ze vernoemd worden zeg ik als ervaringsdeskundige

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.