Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Doopnamen

Hallo,

Ik zou graag wat ideeën willen over mogelijke doopnamen. Onze dochter wordt over ongeveer 3,5 weken verwacht. Ik wil voor de volgende namen een passende doopnaam: Marja, Carien en Annelies. 
Alvast bedankt!🤗


Wij hebben gewoon vernoemd met de roepnamen dus zou Annelies Marja Carien doen

In tegenstelling tot sommige anderen hier, ben ik juist blij met mijn doopnamen, ze zijn mooi en ik vind het helemaal niet erg als ik hier bijvoorbeeld mee wordt aangeschreven. Of dat ze op mijn paspoort staan, prima. Vind het een mooie aanvulling op mijn roepnaam, waar ik ook blij mee ben.

Als ik het goed begrijp wordt het een van de drie namen in de OP toch? Ik vind deze doopnamen allen mooie namen : Maria, Catharina en Anna Elisabeth.

ik heb ook een doopnaam maar mijn roepnaam is tevens mijn eerste voornaam. 

als je iemand jantje pietje roepnaam hendrik noemt zal hij als jantje pietje worden aangesproken bij officiele documenten
Als je iemand dan hendrik jantje pietje noemt ( want je wil hendrik als roepnaam ) is dat probleem opgelost

Mijn kinderen hebben allemaal als eerste naam hun roepnaam en tweede naam is de vernoemde naam. 

Wij hebben onze eigen kinderen trouwens wèl vernoemd. Ze hebben allemaal twee namen. Hun eerste namen zijn met een flinke omweg afgeleid van roep- of doopnamen van opa's/oma's/etc. en de tweede namen zijn een duidelijkere verwijzing. Dan krijg je bijvoorbeeld (niet hier thuis gebruikt) als je twee oma's vernoemt zoiets als Lotte (van Charlotte) Helena. In de praktijk wordt dat Lotte, dus best een hippe naam, maar toch ook vernoemd. 

Ik heb 4 doopnamen gekregen en mijn roepnaam is een combi van de eerste 2. De laatste doopnaam begint met een V. Wat voor sommige bedrijven een reden is om daar dan ‘van’ van te maken 🤔. Ik vind mijn doopnamen wel mooi, zijn alle 4 namen van een koningin: Anna Elisabeth Juliana Victoria.

Mama_M

Mama_M

09-11-2021 om 10:07 Topicstarter

Bedankt allemaal voor jullie meedenken en ben er aan uit🤗 Heb ook nog mijn moeder hierover gesproken en ben tot het volgende gekomen. 
M….. (roepnaam) Maria, Catharina, Elizabeth. 
Maria staat voor zowel Marja (haar oma) en mijn eigen naam Manon. Catharina voor Carien (haar oma) en Elizabeth voor zowel Annelies als Liza (haar overgroot oma’s).

Leuk! 

maud278 schreef op 09-11-2021 om 08:28:


Zelf wel gedoopt en vernoemd, maar wat een hekel had ik aan die ouderwetse doopnaam... zeker op de middelbare school waar ze aan het begin van het jaar bij de presentielijsten altijd je eerst doopnaam gevolgd door de eerste letter van de tweede naam afriepen....

Ik heb er ook echt een hekel aan. Ik heb er wel nog een andere 'eigen' voornaam bijgekregen, maar vooral de 2e doopnaam vind ik vreselijk, vernoemd naar de vader van mijn moeder de de titel opa al lang verspeeld heeft. Zowel mijn ouders als ik hebben al jaren geen contact meer met deze man. Maar ja, vroeger was het gewoon zo hè, je weet gedoopt, vernoemd.... en nu zit ik met een naam van een man die ik niet kan luchten of zien. Ik ben dan ook aan het sparen om mijn doopnamen weg te laten halen. Vooral die 2e doopnaam vanwege de band die er niet is en de 1e doopnaam liefst ook omdat ok absoluut niet gelovig ben. Ik heb me dan ook uitgeschreven bij de kerk.

Hier zijn beide kinderen niet vernoemd en/of gedoopt om dit soort zaken te voorkomen. Ik vind niet dat ik dit voor hun kan beslissen, dopen kunnen ze ook nog later doen als ze dat zelf zouden willen. 

weneri schreef op 09-11-2021 om 10:13:

[..]

Ik heb er ook echt een hekel aan. Ik heb er wel nog een andere 'eigen' voornaam bijgekregen, maar vooral de 2e doopnaam vind ik vreselijk, vernoemd naar de vader van mijn moeder de de titel opa al lang verspeeld heeft. Zowel mijn ouders als ik hebben al jaren geen contact meer met deze man. Maar ja, vroeger was het gewoon zo hè, je weet gedoopt, vernoemd.... en nu zit ik met een naam van een man die ik niet kan luchten of zien. Ik ben dan ook aan het sparen om mijn doopnamen weg te laten halen. Vooral die 2e doopnaam vanwege de band die er niet is en de 1e doopnaam liefst ook omdat ok absoluut niet gelovig ben. Ik heb me dan ook uitgeschreven bij de kerk.

Hier zijn beide kinderen niet vernoemd en/of gedoopt om dit soort zaken te voorkomen. Ik vind niet dat ik dit voor hun kan beslissen, dopen kunnen ze ook nog later doen als ze dat zelf zouden willen.

ik begrijp dat je de naam van je 'opa' kwijt wil maar verder hebben doopnamen niet specifiek met dopen te maken. 
Je kunt het ook tweede namen of derde namen noemen. Doopnamen is maar een bijnaam omdat ze bij je doop allemaal uitgesproken worden, ( en je vaak naar een meter of peter wordt vernoemd ) 

maar ik ken zat mensen met 2, 3 of 4 namen die niet gedoopt zijn, en vooral lid zijn van de golfclub.

dan

dan

09-11-2021 om 20:49

absor schreef op 09-11-2021 om 12:07:

[..]

ik begrijp dat je de naam van je 'opa' kwijt wil maar verder hebben doopnamen niet specifiek met dopen te maken.
Je kunt het ook tweede namen of derde namen noemen. Doopnamen is maar een bijnaam omdat ze bij je doop allemaal uitgesproken worden, ( en je vaak naar een meter of peter wordt vernoemd )

maar ik ken zat mensen met 2, 3 of 4 namen die niet gedoopt zijn, en vooral lid zijn van de golfclub.

Mijn moeder heeft 2 voornamen, mijn vader had er 1. Zus en ik beiden 3, roepnaam lijkt op 1e voornaam. Mijn man heeft ook 3 namen, eerste voornaam is tevens roepnaam. Onze zoon heeft er ook 3, eerste (tevens roepnaam) is een naam die we beiden mooi vonden, de andere 2 namen komen van zijn opa's, helaas beiden overleden.

Hier in Limburg hebben heel veel mensen doopnamen. De meeste mensen van mijn generatie en jonger hebben roepnaam doopnamen dus bijvoorbeeld Bert Petrus Wilhelmus. Van mijn ouders hun generatie hebben ze soms een iets andere roepnaam dan op de officiële papieren staat. Dat is vooral lastig als de letter anders is, bijvoorbeeld Johannes met roepnaam Hans. 
Ik heb zelf ook van die ouderwetse vernoemde doopnamen die ik nooit gebruik.
Onze dochter heeft wel drie voornamen, maar dat zijn gewoon namen die wij mooi vonden. Ze is niet vernoemd. Dopen kan ook met één naam. Voor God maakt het aantal namen dat je hebt niet uit. Onze dochter is niet gedoopt trouwens, omdat wij vinden dat ze dat zelf mag beslissen t.z.t.

Voor Annelies kun je Anna Elisabeth gebruiken
Carien is afkorting van Catharina en 
Marja is Maria

Ja, dat zegt TO ook om 10.07 uur.

Beterlaat2021! schreef op 10-11-2021 om 12:20:

Ja, dat zegt TO ook om 10.07 uur.

Ik dacht dat  ik alle reacties gelezen had, niet dus 

Mama_M schreef op 09-11-2021 om 10:07:


Maria staat voor   (?) zowel Marja (haar oma) en mijn eigen naam Manon. Catharina voor Carien (haar oma) en Elizabeth voor zowel Annelies als Liza (haar overgroot oma’s).

Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden.

Weet je welzeker dat oma Marja ook niet gewoon Maria heet, oma Carien ook niet Catharina en de overgroot oma's gewoon Elizabeth heten?

Waarom gaat het kindje niet gewoon M- ,  Marja, Carien, Annelies heten?

Vernoem je iemand naar de naam volgens de burgerlijke stand of de roepnaam?

Hoe moet het als je eventueel nóg een dochter krijgt, dan zijn alle namen al gebruikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.