Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Doopnamen

Hallo,

Ik zou graag wat ideeën willen over mogelijke doopnamen. Onze dochter wordt over ongeveer 3,5 weken verwacht. Ik wil voor de volgende namen een passende doopnaam: Marja, Carien en Annelies. 
Alvast bedankt!🤗


Beterlaat2021! schreef op 10-11-2021 om 14:20:

[..]

Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden.

Weet je welzeker dat oma Marja ook niet gewoon Maria heet, oma Carien ook niet Catharina en de overgroot oma's gewoon Elizabeth heten?

Waarom gaat het kindje niet gewoon M- , Marja, Carien, Annelies heten?

Vernoem je iemand naar de naam volgens de burgerlijke stand of de roepnaam?

Hoe moet het als je eventueel nóg een dochter krijgt, dan zijn alle namen al gebruikt.

Daar was men vroeger in de tijd van vernoemen heel creatief mee hoor

de ene zoon heette Johannes Wilhelmus, en de andere Wilhelmus Johannes en die heetten dan Jan en Willem

en de dochters  Maria Elisabeth Johanna, Johanna Elisabeth Maria, en dan kon  Elisabeth Johanna Maria ook nog, roepnamen: Marie Jo en Lies

Vroeger kregen mensen soms ook wel 10 kinderen en ik geloof niet dat er ooit iemand naamloos door het leven heeft moeten gaan. 
Wat wel vaker gebeurde was dat de naam van een overleden kind 'hergebruikt' werd. Dat lijkt me toch ook niet fijn, zowel voor het kind niet (je voelt je toch een soort 'vervanging') als voor de ouders (je wordt dagelijks geconfronteerd met het verlies van je eerdere kind).

MamaE schreef op 10-11-2021 om 23:25:

Vroeger kregen mensen soms ook wel 10 kinderen en ik geloof niet dat er ooit iemand naamloos door het leven heeft moeten gaan.
Wat wel vaker gebeurde was dat de naam van een overleden kind 'hergebruikt' werd. Dat lijkt me toch ook niet fijn, zowel voor het kind niet (je voelt je toch een soort 'vervanging') als voor de ouders (je wordt dagelijks geconfronteerd met het verlies van je eerdere kind).

Het opnieuw gebruiken van een naam, gebeurde volgens mij vooral bij kinderen die niet of niet lang hadden geleefd. Ik ken toevallig iemand die als 3e dezelfde naam kreeg, maar die is dus wel de enige die iedereen ècht heeft leren kennen met die naam, dus wat dat betreft zeker geen vervanger! 

Ik ken vrij veel mensen die niet gedoopt zijn, maar wel meerdere voornamen hebben. Ik denk eigenlijk dat ik dat ook zou hebben gedaan. Maar dan wel anders dan een stel dat ik ken: zij kregen een dochter en hij wilde dat ze Anne zou heten en zij wilde dat ze Chantal zou heten, dus het werd Anne Chantal. Maar toen kregen ze 2 jaar later, tamelijk onverwacht, nog een dochter. Die werd toen Chantal Anne genoemd

(De namen zijn gefingeerd.)

Beterlaat2021! schreef op 10-11-2021 om 14:20:

[..]

Hoe moet het als je eventueel nóg een dochter krijgt, dan zijn alle namen al gebruikt.

Kinderen binnen één gezin kunnen prima dezelfde eerste doopnaam hebben omdat er meerdere afgeleide namen zijn.

Catharina: Caran, Carin, Carina, Carine, Carlian, Catalijne, Catalina, Catalyne, Catarina, Catelijne, Cathalijne, Cathalina, Catharina, Catharine, Cathelijn, Cathelijne, Catherin, Catherina, Catherine, Cathie, Cathinca, Cathleen, Cathrien, Catharijn, Catharijne, Cathrijn, Cathy (Engels), Cato (Frans), Catootje, Catrien, Catriene, Catrina, Catrineke, Catriona (Iers, Schots), Catrijn, Ina, Ine, Ineke, Ini, Inke, Jekatarina, Kaat, Kaatje, Karen, Kari, Karianka (+Anna), Karianne (+Anna), Karien, Karijn, Karika, Karin, Karina, Karine, Katalin, Katarzyna, Kate, Katelijn, Katelijne, Katharina, Kathelyn, Katleen, Kathleen, Kathy, Kati, Katinka, Katja, Katjuscka, Katrien, Katrijn, Kathy, Käthe, Kato, Keetje, Kitty, Nienke, Nina, Nine, Nynke, Rina, Rineke, Rini, Thari, Tina, Tine, Tineke, Tiny, Tirina, Toos, Trijn, Trijntje, Trine, Trinette, Tryn, Trynie, Trynke, Tryntje.

Je kan met drie namen al een dorp vullen 😉

yette schreef op 11-11-2021 om 02:29:

[..]

Het opnieuw gebruiken van een naam, gebeurde volgens mij vooral bij kinderen die niet of niet lang hadden geleefd. Ik ken toevallig iemand die als 3e dezelfde naam kreeg, maar die is dus wel de enige die iedereen ècht heeft leren kennen met die naam, dus wat dat betreft zeker geen vervanger!

Ja dat klopt, dat gebeurde vooral bij doodgeboren of kort na de bevalling gestorven kindjes. Maar alsnog. Het overleden kindje heeft ook die naam. Het volgende kind is natuurlijk geen vervanger, maar het kan wel een beetje zo voelen. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Voor mezelf en voor het kind niet. Er zijn meer dan genoeg namen te verzinnen.

MamaE schreef op 11-11-2021 om 09:59:

[..]

Ja dat klopt, dat gebeurde vooral bij doodgeboren of kort na de bevalling gestorven kindjes. Maar alsnog. Het overleden kindje heeft ook die naam. Het volgende kind is natuurlijk geen vervanger, maar het kan wel een beetje zo voelen. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Voor mezelf en voor het kind niet. Er zijn meer dan genoeg namen te verzinnen.

Ik denk dat het persoonlijk is en van allerlei omstandigheden afhangt, hoe je hierover denkt. Vroeger kwam het natuurlijk ook vaker voor dat men een kind verloor. Ik kan me voorstellen dat ouders zich daarom emotioneel indekten door niet te vroeg te juichen. Zelf heb ik met 10-12 weken een paar vroege miskramen gehad. Dat is uiteraard anders dan wanneer een (ongeboren) kind al echt een naam heeft, maar beide keren heb ik ons namenlijstje (met duidelijke voorkeur voor een bepaalde naam) gewoon doorgeschoven. Denk niet dat ik dat zou hebben gedaan als ze al echt een naam hadden gehad.

Ik weet niet precies waarom de ouders waar ik het over heb, die naam drie keer hebben gegeven. Maar ik weet zeker dat ze het, als ze het ook maar een beetje als beladen zouden hebben ervaren, niet zouden hebben gedaan. 

Als de moeders eenmaal vernoemd zijn kan je bij een volgend kind altijd nog grootmoeders, (oud) tantes, nichten en andere familieleden benoemen mocht je graag willen vernoemen. 

Aangezien verreweg de meeste mensen tegenwoordig niet meer dan 1-3 kinderen krijgen  moet het vast lukken om originele doopnamen voor elk kind te verzinnen. 

En zoals iemand hier aangeeft: dat hoeft ook helemaal niet. In heel veel katholieke gezinnen had vroeger elk kind Maria als een van de doopnamen. Roepnaam kon dan van een de andere doopnamen worden afgeleid. 

Mijn kinderen hebben overigens ook meerdere namen en zijn ook deels vernoemd. 

" Aangezien verreweg de meeste mensen tegenwoordig niet meer dan 1-3 kinderen krijgen moet het vast lukken om originele doopnamen voor elk kind te verzinnen."

Ik had ooit een collega die de zevende dochter was. Zij verklaarde blij dat zij een originele naam gekregen had, want tegen de tijd dat zij geboren werd, waren alle vernoemingen al aan de beurt geweest. 

ik ben zelf gedoopt, maar heb geen doopnamen. Dus alleen 1 voornaam.

Mijn dochter is niet gedoopt, maar heeft in totaal 3 namen.

Kyana schreef op 11-11-2021 om 11:32:

Als de moeders eenmaal vernoemd zijn kan je bij een volgend kind altijd nog grootmoeders, (oud) tantes, nichten en andere familieleden benoemen mocht je graag willen vernoemen.

Aangezien verreweg de meeste mensen tegenwoordig niet meer dan 1-3 kinderen krijgen moet het vast lukken om originele doopnamen voor elk kind te verzinnen.

En zoals iemand hier aangeeft: dat hoeft ook helemaal niet. In heel veel katholieke gezinnen had vroeger elk kind Maria als een van de doopnamen. Roepnaam kon dan van een de andere doopnamen worden afgeleid.

Mijn kinderen hebben overigens ook meerdere namen en zijn ook deels vernoemd.

De moeders werden niet als eerste vernoemd, de meest gebruikte volgorde was: oudste zoon naar opa vaderskant(stamhouder) oudste dochter oma vaderkant. De volgende die geboren werden werden naar de ouders van de moeder genoemd, dan kwamen ooms en tantes aan de beurt. Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik me dat niemand van ons naar mijn moeder of vader is genoemd

nlies schreef op 11-11-2021 om 12:16:

[..]

De moeders werden niet als eerste vernoemd, de meest gebruikte volgorde was: oudste zoon naar opa vaderskant(stamhouder) oudste dochter oma vaderkant. De volgende die geboren werden werden naar de ouders van de moeder genoemd, dan kwamen ooms en tantes aan de beurt. Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik me dat niemand van ons naar mijn moeder of vader is genoemd

Toch niet hoor, de meisjes werden eerst naar moeders kant vernoemd. Logisch ook, de jongens naar vaders kant en de meisjes naar moederskant: https://www.voorouders.net/help/regels-voor-het-vernoemen/



Over de naam van een overleden kindje hergebruiken. In die tijd waren namen veel minder bijzonder dan nu. Hele stambomen heten afwisselend Piet en Kees (kleinkind van Piet heet Piet, van Kees heet Kees etc) en ja als er dan eentje al vroeg kwam te overlijden kon je nog eens die naam gebruiken uit het vernoemingenlijstje van hierboven. Stel je voor dat Pietje komt te overlijden en Piet opeens geen kleinkind meer had met die naam Nu denken we zolang na over de naam en komt het niet in ons op om die naam te hergebruiken als het kindje jong sterft. Het is ook absoluut geen vervanger want als dat kindje niet was gestorven was er toch ook weer een volgend kind gekomen. Ik denk dat wij er heel anders naar kijken als men vroeger deed. 

Staat ook in die link: 

Vaak hadden 2 of meer kinderen in een gezin dezelfde voornaam. Meestal omdat het oudere kind inmiddels al was overleden en het ontstane gat in de vernoemingsrij weer moest worden opgevuld. (Zij werden dus NIET genoemd naar het overleden kind, maar naar het familielid waarnaar ook het overleden kind genoemd was.)

Klopt Kerstin 75, toen ik het schreef had ik al twijfels, maar ik heb geen broers om het te controleren

Toch wel fijn dat we inmiddels niet meer hele klassen vol met zes jannen, vijf pieten, drie henken en vier truusen hebben. Hoewel ik sommige 'originele' namen van tegenwoordig wel heeeeel apart vind, vind ik de vrijheid om zelf een naam te kiezen die je echt mooi vindt voor je kind wel vele malen beter dan min of meer verplicht vernoemen.

Ach, ik heb ook een keertje in een overlijdensadvertentie tussen de levenden
'ons kindje'  met een kruisje zien staan.  Dan vond ik zo triest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.