Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Merel78

Merel78

01-03-2010 om 12:15

(door)slapen bij jonge baby + bv

Ik ben 11 dagen geleden bevallen van mijn zoontje, een heerlijk, relaxt ventje, die het heel goed doet. Hij krijgt borstvoeding, wat wennen was voor zowel mij als hem, hij meldt zichzelf niet zo snel, dus ik moet hem veelal wakker maken, met als gevolg dat hij niet altijd goed drinkt. Inmiddels gaat dat wel iets beter en ook het aanleggen, m.n. rechts gaat goed. Lactatiekundige is er al bij geweest, we hebben veel hulp gehad om de borstvoeding goed op gang te krijgen. Rechts gaat nu dus goed, links iets minder, maar lukt op zich wel met wat proberen. Alleen, hij slaapt dus heel veel, eigenlijk vooral 's nachts, overdag is hij veel wakker en komt hij veel moeilijker in slaap. Maar 's nachts maakt hij rukken van 4, 5 of 6 uur en dan maken we hem wakker voor een voeding (waarna hij dus niet altijd even goed drinkt). Gisteravond had hij bijv. om 8 uur gedronken, toen had hij ook nog eens om half 10 (tien min.) en half 11 (5 min.) gedronken, en vervolgens slaapt hij tot kwart voor 5 (wakker maken).
Nu dan mijn vraag: op advies van de kraamverzorgster laten we max. 6 uur tussen 2 voedingen 's nachts en moet hij minimaal 6 voedingen krijgen. Dat laatste lukt wel (als we hem wakker maken), maar weet niet wat er gaat gebeuren als hij langer zou slapen. Maar vanaf wanneer mag hij langer dan die 6 uur slapen? Mag dat nu echt al niet, want ik heb liever dat hij zichzelf meldt en dan goed drinkt (het gaat me dus niet zozeer om de gebroken nachten, al is het natuurlijk heerlijk dat je langer kan slapen). En wat telt als een voeding, is dat elke keer dat je aanlegt? of moet hij minimaal 5, 10 of 15 minuten drinken? Wat ik lastig vind, is dat hij er soms makkelijk 4 uur tussen laat (of meer als ik hem niet wakker zou maken, ook overdag), en soms vraagt hij na een uur of 2 uur al om nog wat drinken. Dat laatste maakt me niet uit, de borstvoeding gaat nu in zoverre goed dat ik dat geen punt vind, maar ik weet dus niet of ik hem op die andere momenten wakker moet maken of hem zichzelf moet laten melden.

wie kan mij wat verder helpen?

Merel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

01-03-2010 om 13:12

Niet wakker maken

Ik heb altijd begrepen dat je baby's niet wakker moet maken voor een voeding. En daar ook altijd naar gehandeld. Bij mijn kinderen duurde het tot een week of 6 a 8 voordat ze echt lang door gingen slapen (meer dan 10 uur), en toen waren ze inmiddels zwaarder dan 5 kilo dus 'mocht' het ook van het cb. Mijn jongste had al vanaf de kraamweek een 'lang' slaapje van zo'n 6,5 uur. Helaas niet 's nachts

Rembrand

Rembrand

01-03-2010 om 13:32

Vragen aan lk.

Hoi Merel,
De meeste lactatiekundigen hebben nog opvolgtelefoontjes of de mogelijkheid tot mailvragen nadat ze een huisbezoek hebben gedaan. Ik neem aan dat zij op de hoogte is van de groei van je zoontje en andere zaken die van belang kunnen zijn als het gaat om voeden op zijn verzoek of jouw verzoek. Wellicht is het beter als je die vragen aan haar stelt ?
Sommige baby's vragen niet uit zichzelf om de borst en moeten dan inderdaad op jouw verzoek drinken.
M.

Merel78

Merel78

01-03-2010 om 17:18

Nou

ik heb het gevraagd, aan de mw. die belde van het CB om een afspraak te maken. Zij stelde voor om te wachten tot hij op zijn geboortegewicht was (zat er gisteren 80 gr. onder) en we zeker zouden weten dat hij goed zou groeien. Dat vond ik op zich wel een goed idee, want hiervoor was hij steeds, 10, 20, 30 gr. per dag gegroeid, en pas 2 keer echt 50 en 70 gr. (waarvan de laatste op de laatste dag van de kraamzorg, dus zondag). Als ze op hun geboortegewicht zijn dan mogen ze wel doorslapen. Ik zal het de lactatiekundige ook nog vragen, die belt vrijdag en anders kan ik haar nog bellen, ben het vandaag vergeten, omdat ik van het CB een antwoord had. We zullen dus zien hoeveel hij vrijdag is aangekomen. Merk wel dat hij sinds gisteren dus af en toe wat vaker komt voor een 'korte' voeding van 5 minuten. Dus vooralsnog maken we hem gewoon na max. 6 uur wakker.

Bedankt in elk geval voor het meedenken.

Merel

Lieke28

Lieke28

04-03-2010 om 18:14

Geef borstvoeding naar wat je kind nodig heeft

Hi hi,
Vanharte gefeliciteerd met je kleine!
En fijn voor je dat de borstvoeding goed op gang is gekomen. Voor mij was het ook heel herkenbaar dat de ene borst beter ging dan de andere. Wat volgens mij niet zo heel erg is. Er bestaan zelfs vrouwen die maar een borst gebruiken voor het geven van borstvoeding. Om melkstolling te voorkomen is dat niet echt aan te raden.
In het ziekenhuis is mij verteld dat tussen 4 en 5 uur 's morgens er in je lichaam een stofje vrij wordt gemaakt die de melkproductie stimuleerd. Het is dus theoretisch goed wanneer je je zoon rond die tijd aan de borst kunt leggen. Verder heb ik ook geleerd dat je je richten moet naar je kind. In het begin wordt er globaal alle 3 a 4 uur aangehouden. Maar na verloop van tijd komt je zoon vanzelf.
Ik heb ervoor gekozen om mijn dochter door te laten slapen 's nachts. Is makkelijk voor later en je merkt het heus wel als je zoon komt voor zijn voeding. Ik merkte het in ieder geval en vriendinnen van mij hebben dit ook bevestigt dat als je kind gaat huilen dat er melk in je borsten schiet.
Geniet van het geven van borstvoeding, het is iets heel bijzonders tussen je zoon en jou.
Succes ermee!
Groetjes

Rembrand

Rembrand

04-03-2010 om 19:21

Lieke.

Je geeft informatie waar ik ( als lactatiekundige ) nog nooit van gehoord heb. Wat bedoel je precies met melkstolling ? En waar kan ik onderzoek vinden die duidelijk maakt hoe het zit met dat stofje wat je tussen vier en vijf uur s'morgens aanmaakt )?
Borstgevoede baby's zullen zich ( hopelijk ) in het begin vaker melden voor een voeding dan om de drie of vier uur. De maag van een pasgeborene is erg klein en er kan maar weinig melk in ( de eerste dag vaak nog geen 10 cc ). Wellicht kan je je voorstellen dat hij dan echt wel vaker wil ( en moet ) drinken dan om de drie of vier uur. Voor het op gang komen van de melkproductie is dit ook erg belangrijk ! Meer over het proces van melkproductie en hoe je borsten werken kan je lezen op www.borstvoeding.com
M.

Merel78

Merel78

05-03-2010 om 11:08

Tja

de bv op zich qua melk komt goed op gang, alleen heb ik inmiddels weer zulke kloven die niet dicht gaan dat ik nu weer aan het kolven ben. Overigens in overleg met de LK. Ze komt maandag ws. nog een keer bij een voedingsmoment kijken. Heb wel het gevoel dat ik er alles aan doe/ gedaan heb, hoop dat het nog goed komt. En anders maar kijken of ik nog een tijdje kan kolven. Hij meldt zich overigens niet altijd, meestal om de 3-4 uur, soms wat eerder en uiteraard krijgt hij dan melk. De afgekolfde melk krijgt hij in een fles (ik weet het, niet optimaal voor tepel-speenverwarring, maar heb nu even geen andere keus wil ik zelf niet vergaan van de pijn de hele dag door), en dan drinkt hij echt best veel.

Heb zelf overigens ook nog nooit gehoord van melkstolling.

groetjes, Merel

Lieke28

Lieke28

05-03-2010 om 19:31

Moedermelk helpt tegen kloven

Hi Merel,
Mijn verloskundige raadde mij aan om moedermelk op de tepels te smeren. Het schijnt een goed middeltje te zijn, ook als de billetjes van de baby schraal zijn kun je daar moedermelk op smeren.
Daarnaast wordt lumicol aangeraden, een vette creme die je op je tepels kunt smeren waardoor ze zacht blijven. Het lijkt een beetje op uierzalf. Wordt bij koeien gebruikt maar is volgens mij een heel oud huis-tuin en keukenmiddeltje.
Mocht je echt bang zijn dat je zoon tepelverwarring krijgt, waar ik overigens niet bang voor zou zijn dan kun je bij de apotheek speciale drinkbekertjes bestellen waar de baby uit kan drinken. Medela is op dit gebied een goed merk die veel producten heeft wat borstvoeding betreft. Anders moet je even kijken op www.medela.nl
Succes met het kolven en borstvoeding geven.
Groetjes

Rembrand

Rembrand

05-03-2010 om 19:41

Merel.

Tepelkloven worden bijna altijd veroorzaakt door onjuist aanleggen of onjuist aanhappen. Ik neem aan dat de LK hier naar gekeken heeft ? Als een baby wel goed aan de borst ligt ( en de tepel nog mooi rond is aan het einde van de voeding ) kunnen tepelkloven soms veroorzaakt worden door spruw. Je voelt dan ook vaak een branderige en stekende pijn tussen de voedingen door. In dat geval moet je geen melk op je tepels smeren want die kan het nog erger maken.
Purelan is een fijne zalf voor op je tepels. De zalf die Lieke bedoelt ken ik niet en ik weet dus ook niet of er toevoegingen inzitten die beter niet in de baby terecht kunnen komen. ( als hij gaat drinken krijgt hij altijd wel wat van de zalf naar binnen immers ).
Groet M.

Merel78

Merel78

05-03-2010 om 21:30

Rembrand

zie mijn draadje febr./maart. maandag zou de lk nog weer langskomen, tot die tijd kolf ik. maar mogelijk krijg ik nu borstontsteking erbij, ben d'r bang voor spruw zou het volgens de medewerkster van het CB niet zijn, al roepen meerdere mensen dat ik daar miss. last van had vanwege het feit dat bij het aanzuigen ik pijn had aan de tepel die doortrok tot aan mijn schouder. maar zijn mondje is schoon, dus ja, dan neem ik aan dat dat het ook nie tis.
druppel melk heb ik al steeds op mijn tepels gedaan, dit hielp goed, de kloven leken dicht te gaan, tot die 3 voedingen die hij slecht dronk en toen alles weer verergde (kloven, de intense pijn enz.)

Merel

Rembrand

Rembrand

06-03-2010 om 00:03

Merel.

Pijn die doortrekt tot tussen je schouderbladen zou op spruw kunnen wijzen. Je hoeft bij spruw niet altijd iets te zien in het mondje. Lees even het informatieblad over spruw van de VBN. Hierin staat hele duidelijke informatie over de verschijnselen en de behandeling van spruw.
http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427606_deel_2_IB_1.pdf
M.

Merel78

Merel78

06-03-2010 om 19:43

Rembrand

zie mijn reactie nog bij febr/maart draadje. toch borstontsteking, helaas. Arts dacht niet aan spruw.

gr. Merel

Toch spruw

Als je nu nog geen srpuw hebt, dan krijg je het vrees ik automatisch na de antobiotica die de arts voorschrijft.

Ik zou ECHT om spruwbehandeling voor jezelf en je kind vragen!

Merel78

Merel78

10-03-2010 om 19:43

Over spruw

Ik weet dat je van de antibiotica grote kans op spruw/ schimmelinfectie hebt. Maar ik zie het nut er niet van in om medicijnen te vragen voor mezelf en mijn kind als dat nog niet het geval lijkt te zijn. Kortom, ik vind het nog te vroeg. Ik houd het zeker goed in de gaten, maar vooralsnog lijkt niets er op te wijzen dat mijn zoontje spruw heeft, gelukkig. Hij drinkt goed, is rustig, geen parelmoeren lipjes, geen witte vlekken in zijn mond die niet weg te krijgen zijn. Maar ik blijf uiteraard alert.

Wat betreft de borstontsteking, mijn melkproductie lijkt heel licht iets toe te nemen. Ik heb weinig pijn, alleen een wat stekerig/ prikkerig gevoel. Ik probeer goed te masseren tijdens het kolven, maar da's lastig omdat die plek dus net onder het kolfstuk zit. Heb wel het idee dat het allemaal wat minder wordt. Bij twijfel ga ik vrijdagochtend nog even naar het spreekuur, denk ik, van de huisarts.

dank voor alle tips en reacties.

Merel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.