Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
eef!

eef!

08-06-2010 om 14:06

Driekwartier slaapjes, gaat het vanzelf over?

Mijn zoontje van 6 1/2 maand is een kei in drie kwartier slapen. Hij doet dat zo'n 4 keer per dag. Is daarna totaal niet uitgeslapen en, zeker aan het eind van de dag, doodmoe. Nou weet ik dat het bij het slaapritme van babies hoort, en dat ze moeten leren om dan zelf weer in slaap te vallen. Ik weet ook dat waarschijnlijk de beste manier is om hem dan te laten huilen, maar dat kan ik dus niet... Ik vind dat erg moeilijk, en 's middags huilt hij mijn oudste dan wakker. Nou vraag ik me af of dit vanzelf ook een keer overgaat. Eigenlijk hoop ik dus op succes verhalen, zo van: bij 8 maanden was het over en ging hij 2 keer per dag wat langer slapen. Maar misschien hoop ik wel op iets wat niet komen gaat. Wie heeft dit ook meegemaakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

08-06-2010 om 14:31

Toch huilen

Je kunt hem toch beter even laten pruttelen als je dit ritme wil doorbreken. Na 3 keer, zal het 5 minuten pruttelen zijn, en slaapt hij weer lekker door. Dat was hier tenminste het geval. Bij mij sliepen ze vanaf een maand of 5/6 's morgens zo'n anderhalf uur, en 's middags 3 uur achter elkaar.

Hanne.

Hanne.

08-06-2010 om 15:44

Ik "luister" mee

Ik "luister" mee naar de antwoorden, hier zijn het momenteel ook meerdere korte slaapjes, en 1 lang slaapje op een dag. Wanneer kort en wanneer lang is voor mij niet te voorspellen.

Laten huilen/pruttelen werkt hier niet, dan ligt er een volledig overstuur en 'tomatenrood' kind in bed.

Grappige is dat ik dit van de oudste 2 niet ken. Die sliepen inderdaad altijd 2-3 keer per dag lang.

eef!

eef!

08-06-2010 om 16:01

Tja...

ik weet dus dat laten huilen waarschijnlijk de oplossing is. Maar dat kan ik dus niet...
Nou vraag ik me dus af of ik het slaapritme 'verpest' als ik hem maar drie kwartier laat slapen, heb ik dan over een jaar nog een kind die maar drie kwartier kan slapen? Of kan het ook vanzelf over gaan en gaat hij straks gewoon langere rukken maken. Eef

Mijn oudste

had dat, mijn 1 na oudste ook. Bij mijn oudste hielp laten huilen absoluut niet, na 1 minuut was hij al kotsend overstuur, nooit echt doorgezet bij hem, was ook nooit wat geworden, overigens sliep hij nog korter dan 3 kwartier. Hij ging at langer slapen toen hij 1 jaar was, een uurtje of zo. En toen hij anderhalf was misschien anderhalf uur. Bij mijn 1 na oudste hielp eventjes laten huilen wat beter, ging daardoor een uurtje slapen. Ook niet briljant dus eigenlijk. Ook hij ging pas langer slapen toen hij ouder was, maar dan nog maar 1 keer per dag. Helaas, geen succes verhaal hier. Je kan het laten huilen proberen, wie weet lukt het. je hoeft je kind echt lang te laten huilen.

Mijn oudste

Mijn oudste sliep als prille baby overdag nooit langer dan een half uur aaneengesloten. Alleen in de wandelwagen was het wel eens drie kwartier.
's avonds sliep hij wel veel beter trouwens.

Op de creche werd hij op een gegeven moment ingebakerd (deden we thuis ook) en toen sliep hij ineens een keer anderhalf uur, maar achteraf heb ik het idee dat dat anders ook wel zou zijn gebeurd - als ik hem thuis inbakerde 's middags sliep hij evengoed niet lang.

Op een gegeven moment ging hij naar twee langere slaapjes per dag en nog later naar een lang slaapje in de middag, en nog later naar wel een middagslaapje op de creche (tot soms 2,5 uur achtereen) maar niet thuis in zijn eigen bed (maar weer wel als hij op de bank in slaap viel).

Dus ja, ik denk dat de kans best groot is dat dit vanzelf overgaat.

Groeten,

Temet

Aanleggen

Ik legde dan gewoon even aan, waren ze zo weer weg.
Of wakker, als ze genoeg geslapen hadden, kwam ook vaak genoeg voor.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-06-2010 om 10:26

Ook

Hier ook die korte slaapjes van drie kwartier. Mijn oudste haalde zelfs die drie kwartier niet, en was een zeer slechte slaper. Toch ging hij na verloop van tijd langer slapen, soms wel 3 uur achter elkaar toen hij een jaar of 2 was. Maar dat kwam niet zo vaak voor.

De jongste had ook die 3 kwartier-slaapjes, maar nu met 9 maanden slaapt hij 2 x 1,5 tot 2 uur, dus het lijkt er op dat het over is. Ik ging vaak na 3 kwartier naar hem toe en als hij dan wakker werd deed ik snel het speentje in zijn mond of hield hem even stevig vast. Soms sliep hij dan weer verder (3 kwartier!) maar soms ook niet....

eef!

eef!

09-06-2010 om 16:22

Hoop

Zo, dit geeft wel hoop!
Aanleggen na drie kwartier doe ik ook regelmatig (als mijn oudste slaapt) Maar daardoor gaat hij natuurlijk niet zelf 'leren' verder slapen. Maar goed, het werkt voorlopig wel.
Ik 'rommel' maar gewoon weer even verder, en hopelijk is het over een paar maanden beter.
Bedankt, Eef

Slapen kun je niet leren!

Je kunt een baby niet 'leren' verder te slapen. Die wordt wakker met een knagend gevoel, die heeft even een slok nodig om verder te slapen.

Probeer zelf maar eens met een rammelende maag in slaap te vallen.

eef!

eef!

10-06-2010 om 23:40

Dirksmama

Dat denk ik ook wel, van die slok, daarom doe ik dat ook wel. Maar ik ben toch ook bang dat hij daaraan went. Dus wakker worden is mama met de borst. Eef

Hanne.

Hanne.

11-06-2010 om 09:19

Als het honger is

Ik vind het wel een beetje kort door de bocht, als ze wakker worden van de honger is drinken natuurlijk de oplossing, maar babies worden ook wel eens wakker om een andere reden (de mijne tenminste wel). Dan helpt drinken geven echt geen zier!

als je van te voren een fles of bv geeft ? Of hem pas nadat hij er echt moe uit ziet in bed stopt ?

Nou dirksmama

Maar goed dat ik jouw advies niet heb gelezen, want hier lukte dat leren dus wel. Binnen een paar dagen sliep het ventje gewoon door z'n drie kwartierperiodes heen.

Het probleem is dat je ze aanwent om met de borst in slaap te vallen of door ze te wiegen of andere trucs (stukje met de auto rijden, anyone?). En als ze dat aangeleerd hebben kunnen ze het zelf niet meer.

Elk kind wordt iedere 3 kwartier even wakker, hoortbij het slaapritme. Een kind dat geleerd heeft zelf in slaap te vallen valt dan vanzelf weer in slaap. Een kind dat een borst nodig heeft om in slaap te vallen begint te bleren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.