Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

En nog een: buikslaper

Eindelijk eens tijd en puf om al mijn vragen te stellen.

De laatste dagen krijg ik zoon niet in slaap 's avonds/'s nachts. Dat wil zeggen, ik krijg hem wel in slaap maar zodra ik hem in bed leg wordt hij wakker. Of ik hem nou 10 sec of 10 min heb vastgehouden. Zodra zijn hoofd het matras raakt wordt hij wakker en gaat hij heel wild met zijn hoofd, armen en benen zwaaien en schoppen.

Als ik hem op zijn buik draai dan slaapt hij heerlijk in. Maar ik vind dat zo eng ivm wiegedood. Wat moet ik nou hiermee. Toch op de buik laten slapen, inbakeren - ook riskant geloof ik, volhouden met op zijn rug leggen en slaapgebrek voor lief nemen?

Zoon is bijna 10 weken, kan zelf zijn hoofd draaien en slaapt naast mij.

Wie durft haar baby op de buik te laten slapen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

11-11-2011 om 10:28

Hier

En dat was om precies dezelfde redenen, anders kreeg noch de baby noch mama of papa iets van nachtrust. De oudste was zelfs in mijn buik al een buikslaper, en alleen de derde kon slapen op haar rug.
Buikslapen is een risico-factor, maar bij mama op de kamer en met een speentje verlaagt het risico behoorlijk en dan is het weer minder riskant dan alleen op een kamertje. Tot zover de kansrekening, dat zegt iets over de grote getallen maar nooit over een individu. Bij ons was het kunnen slapen de doorslaggevende factor. Zelfs met inbakeren lukte het nauwelijks en met flink risico op heupdysplasie (mijn beide zusjes hebben dat, en de derde heeft het ook gehad) mag inbakeren alleen bij de armen en niet bij de benen.

Poppy

Poppy

11-11-2011 om 11:10 Topicstarter

Eng

Gisternacht heeft zoon voor het eerst de hele nacht op zijn buik geslapen. Vanochtend ik wakker en toen ik zijn wangetje voelde was het ijskoud. In paniek mijn vinger in zijn wang geduwd en toen bewoog hij weer, hij sliep dus gewoon. Ik blijf het doodeng vinden maar anders krijg ik hem echt niet in slaap meer 's nachts.

Overdag slaapt hij al een tijdje op zijn buik maar dan ligt hij in de woonkamer en ben ik erbij en vind ik het minder eng.

Speen blieft meneer trouwens niet.

Wiegedood was bij mijn oudste een van mijn grootste angsten. Elke ochtend een diepe zucht van verlichting als hij weer wakker was. Bij deze zoon had ik dat juist niet maar dat haal ik nu in.

dc

dc

11-11-2011 om 13:44

Zij?

Toen mijn kleintjes wat kleiner waren had ik van die kussentjes die ik om ze heen kon leggen, zodat ze soms op de ene zij en soms weer op de andere konden slapen. Vaak sliepen ze dan beter dan op de rug.

Op de buik alleen in een andere kamer zou ik niet doen, dan zou ik echt een plek op de slaapkamer proberen te vinden voor de baby.

Biene M.

Biene M.

11-11-2011 om 14:42

Buik

Mijn tweede was ook een heel slechte slaper en die ben ik op een gegeven moment wel op zijn buik gaan leggen, maar alleen overdag in de box. In bed altijd op zijn zij. Als de jongste slecht slaapt leg ik haar ook op haar zij, maar die rolde vanaf een maand of 5 ook vaak zelf op haar buik.

tele

tele

11-11-2011 om 16:53

Gevaarlijk

Ik vond het destijds veel gevaarlijker om mijn spuger op haar rug te leggen dan op haar zij, met het risico dat ze op haar buik terecht kwam.

Ze spuugde eigenlijk altijd, dus was altijd bang dat ze op haar rug haar spuug niet kwijt zou kunnen.

Poppy

Poppy

11-11-2011 om 18:06 Topicstarter

Zij

Als ik hem op zijn zij leg draait hij zich gelijk terug. Dan moet ik al iets achter zijn rug leggen omdat te voorkomen. Is zij-liggen veiliger dan buik-liggen wat betreft wiegedood?

Hij ligt trouwens naast mijn bed hoor, anders zou ik hem zeker niet op zijn buik laten slapen.

tele

tele

11-11-2011 om 18:15

Iets tegen de rug aanleggen

Om terugrollen te voorkomen legden wij altijd een opgerolde handdoek of katoenen luier tegen de rug aan. Volgens mij is het enige risico van zijlig, dat baby's dan sneller op de buik draaien (en dat is gevaarlijk). Zijlig is bij spugen ook veel prettiger dan buiklig (lig je in de spuug).
Mijn ervaring is dat doordraaien naar de buik meestal niet gebeurd, het evenwicht van baby's is meestal zo dat ze juist terugdraaien naar de rug.

dc

dc

11-11-2011 om 18:25

Speciaal ding

Ik had een dingetje met een matje en 2 rollen die je dan aan allebei de kanten kon leggen. Baby kon dus geen kant op.

tele

tele

11-11-2011 om 20:11

Ja een zijligkussen

Dat hebben ze volgens mij pas bedacht ruim na de geboorte van onze oudste. Maar ze worden nog steeds verkocht.

(en nog een voordeel: bij afwisselende zijlig tenminste geen vergroeide hoofdjes)

Goede ervaring

Met een zijligkussen. Onze dochter slaapt daar al vanaf haar geboorte in, het maakt haar een stuk rustiger. Inmiddels is ze te groot voor de zijligger en gebruiken we alleen nog de achterkant!

Poppy

Poppy

12-11-2011 om 16:37 Topicstarter

Half succes

Zoon heeft vannacht aardig op zijn zij geslapen met opgerolde handdoeken naast hem. Hij werd 'slechts' twee keer wakker voor een voeding. Ik moest hem nog wel een paar keer oppakken voor hij goed in slaap viel na een voeding maar het ging stukken beter dan op zijn rug en ik kon redelijk gerust slapen.

Joepie.

Wel lekt zijn luier soms als hij op zijn zij ligt dus nog steeds extra was

anna

anna

13-11-2011 om 08:39

Luier die lekt

S'nachts kreeg zoon een maat grooter luier . Het zag er niet uit! werkte heel goed (hij had ook heele vette beetjes dus dat hielp)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Asa Torell

Asa Torell

13-11-2011 om 20:54

Petal

Wat een gehannes allemaal, ik hoop dat jullie snel betere nachten en minder volle wasmanden tegemoet gaan. Hier hebben we voor oudste destijds zo'n echt zijligkussen gebruikt (ivm. voorkeurshouding overigens, geen ervaring met spugen hier), ik zou als je dit blijft doen wel op zoek gaan naar een goedgekeurd product voor zoiets.
Wat lekluiers betreft, hier gebruiken we 's nachts dure luiers van het bekende merk, daarmee gaat het prima terwijl het met de gewone zelfs overdag nog wel eens misgaat.

Fiene

Fiene

15-11-2011 om 22:08

Buik/rug

Hier heb ik een meisje van 7 maanden die zelf kiest hoe ze slaapt. vaak op haar buik en soms ook op haar rug. Ze draait trouwens heel haar bed door, vaak vind ik haar sochtend ergens in een hoek van het bed. Maarja mij hoor je niet meer, sinds ze op haar eigen kamer ligt, slaapt ze hele nachten door, van 7 tot 8 uur sochtends

Poppy

Poppy

17-11-2011 om 12:01 Topicstarter

Kussen

Ik heb inderdaad wel een echt kussen aangeschaft, een bebecal zijlig ding, gisteren ontvangen. Meneer is ontzettend verkouden en na 2 uur hannesen op zijn zij heb ik hem toch maar weer op de buik gelegd: hij sliep meteen. Klein monstertje. Na de 1e voeding wel weer op zijn zij geslapen gelukkig.

Fiene: Als hij straks ouder is en zelf het bed kan doorcrossen dan maakt het me niet uit hoe hij slaapt, maar nu vind ik het nog doodeng.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.