Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

En zo wordt een ei een dodelijk wapen [allergie]

Wij zijn er onlangs achter gekomen dat onze tweeling dames van 9 maanden beide allergisch zijn voor kippenei.

Ik maak altijd zelf warme hap klaar en omdat ik geen rund/kip voorhanden had, heb ik een eitje gebruikt. Kwartier na het eten begonnen ze te huilen, na 20 mn werden ze knalrood, overgeven en diarree. Toen we bij de huisartsenpost aankwamen werd het knalrood heel erg blauw in het gezichtje ( ondanks verneveling met ventolin en O2). Na aankomst ziekenhuis begonnen ze op te zwellen. Anafylactische schok dus n.a.v. een ei.

We zijn inmiddels van de schrik bekomen, maar hoe nu verder? Wie heeft hier ervaring mee? Voor het kdv heb ik een instructiekaart gemaakt, ook met wat je kan verwachten en wat je dan moet doen. Epipen hebben we ook doorgenomen. Maar ik blijf bang dat een invaller een keer iets geeft met ei erin, of een ouder kindje een keer zijn "koek" deelt waarin ei verwerkt zit.
Kun je nog naar een restaurant gaan als ze dadelijk wat ouder zijn?

Alle tips zijn welkom, vooral ervaringsdeskundige

groetjes

As

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

28-04-2010 om 08:32

Jeetje

Jeetje astertje, wat een schrik. Tips, ideen en ervaring heb ik niet. Maar ik neem aan dat je nog begeleiding krijgt van een dietist oid. Ei zit volgens mij door zo veel producten!

vlinder72

vlinder72

28-04-2010 om 08:52

Valt reuze mee

Mijn man is allergisch voor ei. Op school van de kinderen zijn er klasgenootjes die allergisch zijn voor eieren. Goed de verpakking van producten lezen. Er staat altijd op of er ei in verwerkt is. En verder hebben je kinderen het 9 maanden goed gedaan zonder dat je wist dat ze allergisch waren dus blijkbaar heb je het al 9 maanden zonder eieren gedaan. Zo kan je ook denken. Echt niet overal zit ei in. Het valt prima te vermijden. Je kan zelfs pannenkoeken bakken zonder eieren. Straks op school gaat het ook prima. Kinderen vanaf groep 1 weten al of er klasgenootjes zijn met een bepaalde allergie. Als ik soms een kindje mee neem dan krijg je direct te horen van een ouder als een kind ergens allergisch voor is. En mijn man. Hij is inmiddels alweer 40. Hij heeft nooit meer een allergische reactie gehad. Hij is voorzichtig en let op wat hij eet.

liora

liora

28-04-2010 om 09:37

Naar

Hoi Astertje,

Wat eng zeg, wat zullen jullie zijn geschrokken.

Ik snap dat je nu zo bezorgd bent, maar op de creche van mijn oudste waren ook twee kindjes die heel erg allergisch voor bepaalde voedingsmiddelen waren. Vanaf drie jaar namen die kinderen al niks meer van een ander aan zonder een check. Dus jouw tweeling zal vast ook rond die leeftijd niet zomaar een hapje nemen van een koek van een ander kindje en zo.

Lijkt me vooral heel eng als ze kruipen en er dingen op de grond liggen die ze zomaar in hun mond kunnen doen.

Veel sterkte!

Liora

ayla

ayla

28-04-2010 om 18:35

Geen ei maar

mijn oudste heeft coeliakie, dus een intolerantie voor gluten, oftewel, tarwe, haver, gerst, rogge en spelt. Ook dit is een vrij nauwkeurig dieet omdat ze van een kruimel al ziek kan worden, verschil is dat zij niet zo'n ernstige reactie krijgt als jouw dochters. Daarbij is de mijne al bijna 6. Hier wordt 2 keer per dag gezuigd om alle kruimels van de grond te krijgen. We zijn in gesprek gegaan met de BSO en de school om uitleg te geven over haar intolerantie. Ook hebben wij een lijst met voedingsmiddelen gegeven die ze wel mag. Wat wij ook hebben gedaan is een brief aan alle ouders in haar klas schrijven om uit te leggen wat ze heeft zodat zij daar met trakteren etc mee rekening kunnen houden. Inhoudelijk heb ik van een ei-vrij dieet geen verstand maar dit zijn wat praktische zaken. Uit eten doen wij niet veel, tenminste niet met de kinderen, hoogstens een keer macdonalds. dit vind ik namelijk nog wel een onderdeel wat vrij moeilijk is. gewoon, brood, pannenkoeken, frieten, kroketten, etc mag ze allemaal niet hebben. Het is vooral heel veel uitzoek werk en etiketten lezen. Na een paar weken zit je er vrij aardig in en na een paar maanden weet je niet meer beter. Mijn ervaring is echter wel dat het blijft oppassen, vooral bij kleine kinderen.

Lady Grey

Lady Grey

04-05-2010 om 21:21

Dat wordt etiketten lezen

en geen Nijntje biscuit, maar gewoon de goedkope van de Aldi. Evenzo bv. paneermeel, Aldi is eivrij en pannekoeken bak je zelf, eerst een paar zonder ei en dan de rest. Andere kinderen leren: eigen bestek, handen wassen na het eten van ei etc.

Lastige van ei is dat het soms in snoep zit, krijgen ze op school een rol snoep ipv cake, zit er ei in ... (RedBand).

Je raakt eraan gewend, maar ei is redelijk lastig, pinda (zonder sporen van dan) vermijden is iets eenvoudiger.

Enne, testen laten, dubbelblinde voedselprovocatie (bv. UMCG), dan weet je wat de grens is, in die zin dat hier iemand reageert op 16 gram ei (nog net geen anafalax wordt het dan).

Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.