Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Ervaring met preverbale logopediste ?

Hi!

Mijn zoontje van 5 maanden wilt sinds 2,5 maand niet meer uit een flesje drinken . Ik oefen elke dag ook op een speelse manier en zelfs met kunstvoeding erin , maar hij wil lid er alleen maar via d’r borst drinken … iemand ervaring met een prof hiermee ? En hoe lang duurde het voordat het effect had ?

Praktisch maar jij oefent er elke dag mee lees ik, maar geeft er ook wel eens iemand anders de fles? Bij jou weet baby natuurlijk dat de borstvoeding er is. 

Elvirap

Elvirap

20-09-2025 om 23:18 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 20-09-2025 om 23:14:

Praktisch maar jij oefent er elke dag mee lees ik, maar geeft er ook wel eens iemand anders de fles? Bij jou weet baby natuurlijk dat de borstvoeding er is.

Ja mijn vriend probeerde het ook soms en de crèche heeft het ook geprobeerd ( was zijn 2e keer daar) 

Wn waarom wil je dat?

Je kunt natuurlijk weer iemand inschakelen maar het lijkt me echt dat er nog veel te winnen valt met je partner en de opvang goed te laten oefenen.  En wat ik in je andere topic zei: ga zelf weg en laat ze niet te snel opgeven. Elke dag oefenen, niet ' soms ". Je zoon moet oefenen ermee, en dat betekent dat de vader moet doorgaan met aanbieden, ook als het niet meteen goed lukt. Volhouden en consequent zijn, daar moeten jullie misschien ook mee oefenen maar gaat je veel brengen in de opvoeding.

Bij mijn dochter duurde het tot 11 maanden. Het is uiteindelijk gelukt door de fles te vullen met moedermelk en geen kunstvoeding en zelf weg te gaan. Mijn partner of de kinderopvang moesten dan wel. Gaandeweg steeds iets meer kunstvoeding toegevoegd aan de fles, tot ze uiteindelijk alleen kunstvoeding kreeg.

Elvirap

Elvirap

21-09-2025 om 09:02 Topicstarter

Ambra schreef op 20-09-2025 om 23:44:

Je kunt natuurlijk weer iemand inschakelen maar het lijkt me echt dat er nog veel te winnen valt met je partner en de opvang goed te laten oefenen. En wat ik in je andere topic zei: ga zelf weg en laat ze niet te snel opgeven. Elke dag oefenen, niet ' soms ". Je zoon moet oefenen ermee, en dat betekent dat de vader moet doorgaan met aanbieden, ook als het niet meteen goed lukt. Volhouden en consequent zijn, daar moeten jullie misschien ook mee oefenen maar gaat je veel brengen in de opvoeding.

Geloof me ik weet het maar al te goed , ik heb een 4,5 jarige dochtertje . Consequent zijn is belangrijk. En elke dag oefent m’n vriend ermee en crèche is maar 1x in de week. Maar tot nu toe geen geluk , ik probeer andere flesjes etc . Denk dat iemand beter even kan kijken eerst een prof 

Heeft er al iemand gekeken naar het tongriempje? Mijn kinderen hadden allebei een te kort tongriempje waardoor het drinken niet goed ging. Bij de tweede hebben we gelijk die check gedaan, maar bij de eerste was het een hele zoektocht voordat we de oorzaak vonden.

Ik zou er eerst even een lactatiekundige naar laten kijken , die kan ook even naar het tongriempje kijken.
Door een te kort tongriempje kan een baby drinkproblemen krijgen.
Grotere kinderen kunnen hierdoor problemen krijgen met praten.
Bij mijn kleinzoon bleek dat een gemiste diagnose en moest het tongriempje alsnog gekliefd worden met 5 maanden in het Catharina ziekenhuis. (KNO arts)
Daarna ging het drinken veel beter.

Een heel ander idee. Zou je het niet kunnen uitzitten? Je kindje kan prima drinken, want uit de borst lukt wel. Met een maand of zes mogen ze langzamerhand ook wel wat anders dan melk gaan eten, dus het gaat geen jaren meer duren. Sommige kinderen drinken niet graag uit de fles. Wel uit de borst, of een bekertje. Ik ken een baby die ook niet uit de fles wilde drinken. Die dronk 's avonds en 's avonds vooral veel uit de borst. De moeder in kwestie heeft het uitgezeten. Uiteindelijk is het kind (uiteraard) op vaste voeding overgegaan (is inmiddels een puber).

Ik heb ook preverbale logopedie gehad voor mijn dochter. Ze wilde ook absoluut geen fles pakken. Er was een houding wat eerst wel effect leek te hebben, maar dat was helaas van korte duur. Misschien dat jij er wat aan hebt.
Ik moest met opgetrokken knieën zitten. Het hoofdje van de baby op je knieën laten rusten. Billen tegen je buik. Waardoor ze dus schuin naar boven keek. 
Uiteindelijk was het voor ons uitzingen en ging ik maar de ziektewet in.. na 7 maanden was het klaar toen was de borst niet meer interessant. 

Elvirap

Elvirap

21-09-2025 om 15:50 Topicstarter

wild-flower schreef op 21-09-2025 om 10:53:

Ik zou er eerst even een lactatiekundige naar laten kijken , die kan ook even naar het tongriempje kijken.
Door een te kort tongriempje kan een baby drinkproblemen krijgen.
Grotere kinderen kunnen hierdoor problemen krijgen met praten.
Bij mijn kleinzoon bleek dat een gemiste diagnose en moest het tongriempje alsnog gekliefd worden met 5 maanden in het Catharina ziekenhuis. (KNO arts)
Daarna ging het drinken veel beter.

Ja alleen kan dat dan alsnog nog met de tong? Want 2,5 maand geleden dronk hij wel nog gewoon uit flessen..

Mijn kinderen hebben ook nooit uit een fles willen drinken. Gelukkig was ik veel thuis.
Met een half jaar beginnen ze met vast eten. Ik heb ze toen ook vrij snel geleerd om zonder fles te drinken. Een tuitbeker wilde de oudste ook niet, dus gelijk met een normale plastic beker. Dat beviel zo goed dat ik dat ook bij de jongste heb gedaan. 

Elvirap

Elvirap

21-09-2025 om 19:11 Topicstarter

Evaluna schreef op 21-09-2025 om 16:29:

Mijn kinderen hebben ook nooit uit een fles willen drinken. Gelukkig was ik veel thuis.
Met een half jaar beginnen ze met vast eten. Ik heb ze toen ook vrij snel geleerd om zonder fles te drinken. Een tuitbeker wilde de oudste ook niet, dus gelijk met een normale plastic beker. Dat beviel zo goed dat ik dat ook bij de jongste heb gedaan.

Maar dus wel plastic beker voor vanaf half jaar? En deed je ook zelfs pap in? Of deed je dat met lepel 

Elvirap schreef op 21-09-2025 om 19:11:

[..]

Maar dus wel plastic beker voor vanaf half jaar? En deed je ook zelfs pap in? Of deed je dat met lepel

Kun je zeker mee beginnen met half jaar. Hier adviseert het cb dat ook vanaf die leeftijd. Bij mij krijgt ze daar water in. En oudste destijds op een gegeven moment yoghurt. Ook om het zelf te leren. Pap heb ik nooit geprobeerd, dat krijgt mijn jongste met een lepel. Maar kan vast ook uit een beker. 

Mijn jongste is nu 8 maand en krijgt nog maar één fles gedurende de dag. Die fles zou ook pap kunnen zijn en dan dus met een lepel. Ochtend en avond gewoon de borst. (even om wat perspectief te geven, dan 'moet' je dus nog maar ca 2 maanden)

Elvirap

Elvirap

21-09-2025 om 20:17 Topicstarter

Meesje schreef op 21-09-2025 om 19:22:

[..]

Kun je zeker mee beginnen met half jaar. Hier adviseert het cb dat ook vanaf die leeftijd. Bij mij krijgt ze daar water in. En oudste destijds op een gegeven moment yoghurt. Ook om het zelf te leren. Pap heb ik nooit geprobeerd, dat krijgt mijn jongste met een lepel. Maar kan vast ook uit een beker.

Mijn jongste is nu 8 maand en krijgt nog maar één fles gedurende de dag. Die fles zou ook pap kunnen zijn en dan dus met een lepel. Ochtend en avond gewoon de borst. (even om wat perspectief te geven, dan 'moet' je dus nog maar ca 2 maanden)

Ja precies , dankjewel!! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.