Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
ExtrovertedMoose19

ExtrovertedMoose19

07-03-2011 om 12:32

Eten uitspugen

Hallo,

Mijn zoontje van bijna tien maanden heeft nu ontdekt dat hij z'n brood met z'n tong of vinger naar buiten kan duwen.
Nu vraag ik mij af wat hierin de beste manier van handelen is.
Aan de ene kant denk ik duidelijk zijn en nee roepen, maar aan de andere kant denk ik hij heeft dit net ontdekt en wil dat graag uit proberen.
Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Groeten Tamara

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tamara

"Aan de ene kant denk ik duidelijk zijn en nee roepen, maar aan de andere kant denk ik hij heeft dit net ontdekt en wil dat graag uit proberen"

Duidelijk zijn en nee roepen. Dat uitproberen, daar gaat hij vermoedelijk evengoed nog wel mee door maar dan weet hij in elk geval wel dat het niet gewaardeerd wordt.

Groeten,

Temet

Laten doen....

Ik laat persoonlijk mijn zoontje van nu 14 maanden alles uitproberen zolang het niet gevaarlijk of erg ongewenst is. Ik vind het goed dat hij zelf ontdekt wat er allemaal kan (en ook wat er niet kan). Wanneer er iets de spuigaten uitloopt grijp ik wel in. Zijn boterhammen geef ik eerst zelf en als hij bijna klaar is mag hij er een beetje mee spelen. Dat houdt in, naar zijn mond brengen en terug op het bordje leggen. Niet op de grond gooien of uitsmeren over tafel. Dat gaat me net een stapje te ver. Hetzelfde met tanden poetsen. Eerst doe ik het en dan mag hij ook zelf zijn tanden poetsen. Het eindigt meestal in zijn haar maar hij probeert het dan toch. Ik ga ervan uit dat het spannende er uiteindelijk vanaf gaat als je er niet te hard op reageert. En dan vind hij weer iets nieuws!

Joke

Joke

09-03-2011 om 12:03

Niet spelen

Hier nog zo'n monstertje wat dat doet (of, deed...). Hij is nu 13 maanden en probeert er af en toe nog een zooitje van te maken. Maar wij zijn vanaf het begin heel duidelijk geweest dat er met eten niet gespeeld wordt. Uiteraard mag hij uitproberen, met zijn handjes eten en voelen, maar wel binnen de grenzen van het nuttige. Daarmee bedoel ik: niet spelen om het spelen, maar spelen om te leren het naar binnen te krijgen. Als hij zijn eten uitspuugd (en ik zeker weet dat hij nog niet genoeg gegeten heeft, hij doet het namelijk ook om aan te geven dat hij klaar is), zeg ik 1x duidelijk 'nee'. Doet hij het daarna nog een keer dan pak ik zijn bordje weg en negeer hem verder totdat hij weer 'normaal' doet. Daarna mag hij het nog een keer zelf proberen, maar blijft hij klieren dan voer ik hem verder of, in het uiterste geval dat hij geen hap meer binnen wil houden, stop ik gewoon met eten geven. Blijkbaar heeft hij dan toch niet zo heel veel honger...
En inderdaad, heb je dit afgeleerd, dan vindt hij wel weer iets nieuws .

ExtrovertedMoose19

ExtrovertedMoose19

09-03-2011 om 20:48

Niet spelen

Ok. Fijn om een ander zijn mening te horen hierin. Ik ben het er wel mee eens. Tot op een zekere hoogte mag hij ontdekken maar niet gaan spelen. En anders is het maar klaar met eten. Hij doet het ook alleen met brood eten. Savonds vind hij het te lekker of gaat het eten sneller waardoor hij er niet zoveel tijd voor heeft ofzo.

Groetjes Tamara

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.