Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Eventuele motorische achterstand

Ik maak me zorgen over de ontwikkeling van mijn zoon.
Nu 6,5 maanden, geboren met 35 weken.
Bevalling niet goed verlopen.
Hypoglicemie, vacuum, week morfine gehad en 3 weken infecties,maagsonde enz...
Mogelijk heeft de traumatische bevalling of het glucose te kort geleid tot hersenbeschading. De hersenbeschadiging was geconstateerd na 4 dagen (dag 1 was er niks) in de witte stof. Na 3 weken was er geen beschadiging meer te zien op de echo.
Wij wilden geen verder onderzoek.

Ik ben nu toch bang dat hij motorische problemen heeft.
Hij rolde van rug naar buik met 4 maanden, maar kan nog steeds niet terug rollen. Is dit normaal?

Hij kan wel spulletjes vasthouden, maar laat het snel uit zijn handen vallen. Hij gaat wel opzoek naar zijn speelgoed door er naar toe te draaien en het te pakken.
Slaap met een doosje of speelgoedje vindt hij het leukste. Hij snap echter niks van knijpbeestjes die geluid maken.
Je leest ook dat kinderen met 5 maanden zelf hun fles vast kunnen houden (al geef ik BV) hij kan dit echt niet zelf.

Hij kan wel zijn speen pakken en die probeert hij in zijn mond te doen, wat hem vaak ook goed lukt.

Ik maak me met name zorgen om het terug rollen en het vasthouden van speelgoed.

Denken jullie dat mijn zoon een motorische achterstand heeft?

Groetjes mamamayo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elsje78

elsje78

16-09-2010 om 10:08

Hoi

Zo op het eerste oog klinkt dit vrij normaal vind ik. Ben natuurlijk geen expert maar mijn zoontje van 12 maanden rolde ook pas terug rond een maand of 7, en die rolde echt met 4 maanden nog niet op zijn buik. Hij vond kijken toen ook nog het leukst en deed actief niet zo heel veel. Wel alles in de mond proberen te doen, maar een bijtring is wel veel makkelijker dan een speen in de mond doen.

Zelf de fles vasthouden doet hij pas sinds een maand of 8-9 dus daar zou ik me niet zo druk om maken, zeker niet omdat hij bv krijgt en dus ook niet zoveel kan oefenen.

Je kan altijd eens op het cb een extra afspraak maken om eens te vragen wat zij vinden, maar als hij verder vrolijk is, alert en oogcontact maakt zou ik me voorlopig geen zorgen maken.

O ja, mijn dochter van 4 deed niets tot ze 1 was, alleen maar zitten. die rolde weinig, kroop absoluut niet en speelde alleen een beetje op de plaats. Is helemaal goed gekomen

groetjes Elske

Fianna

Fianna

16-09-2010 om 11:24

Mamamayo

Als ik eerlijk ben, lees ik niks waar ik me zorgen om zou maken. Ik heb 4 kinderen en mijn jongste is nu 8 maanden. Hij heeft nog geen een keer gerold. Mijn oudste deed dat ook nooit, mijn 2 middelste wel. Daar zou ik me echt geen zorgen om maken. Je kind is pas 6 maanden! Heel veel babies rollen dan nog niet. Eigen fles vasthouden op die leeftijd? Ik heb dat nog nooit gezien hoor. Mijn baby van 8 maanden kan dat ook nog niet. Ik vind het wel weer heel knap dat je kindje zelf zijn speen in zijn mond kan stoppen! kan die van mij nog niet hoor!
Dat hij snel spulletjes laat vallen is ook volstrekt normaal op die leeftijd hoor!
Ik snap je zorgen heel goed hoor door zijn geboorte. Daardoor twijfel je natuurlijk enorm. Maar afgaande van de dingen die jij noemt, ontwikkelt jouw zoon zich doodnormaal, niks om zorgen om te maken.

Fianna

Fianna

16-09-2010 om 11:26

Oja

Nog even over dat rollen: met 4 maanden van rug naar buik rollen is wel volgens mij heel vroeg hoor! Ik vind dat knap voor een baby van 4 maanden.

Merel78

Merel78

16-09-2010 om 11:28

Hoi mamamayo

Ik vind het ook heel normaal klinken hoor. mijn zoontje is zondag 7 maanden, dus vergelijkbaar met jouw zoontje. Hij kon van rug naar buik rollen met 5 maanden. En sinds een paar dagen zie ik dat hij ineens ook veel heen en weer rolt. Vasthouden van speelgoed kan hij prima, afhankelijk van wat voor soort speelgoed het is (sommige dingen zijn handiger dan andere dingen), maar laat met regelmaat dingen vallen en dan pakt hij het later weer als hij er bij kan. speen pakken en in zijn mond stoppen was bijna het eerste wat hij gericht deed en zelf de fles vasthouden (hij krijgt afgekolfde bv) kan hij niet. Mijn dochter heeft dit ook nooit gekund. en het rollen e.d. deed zij met 4 en 6 mnd. zij is nu 3 en loopt op veel vlakken voor (taal, tellen enz.). motorisch is ze niet de handigste (al liep ze voor het 1e jaar), maar volgens mij is dat gewoon een genetisch iets want manlief en ik zijn dat ook niet.

Oh ja en die knijpbeestjes: ik snap dat niet, want de speeltjes voor baby's hebben dat, maar ze kunnen het nog niet en zodra ze het kunnen zijn ze baby-af en spelen ze er niet meer mee. Maar ja, een oudere zus die er in knijpt da's dan wel weer leuk

Kortom, ik zou me niet zoveel zorgen maken vooralsnog. Al kan ik me wel voorstellen dat je het doet, gezien de moeilijke start! Ik vind het in elk geval heel normaal klinken, eigenlijk doet ie hetzelfde als mijn zoontje (en die is geboren met 40 weken + 2 dgn, zonder verdere bijzonderheden).

groetjes, Merel

Fransien

Fransien

16-09-2010 om 12:59

Ervaring

Uit eerste hand. Ik ben zelf met 30 weken geboren, groeiachterstand van 3 weken, zuurstoftekort voor en tijdens geboorte met hersenschade die nu nog aantoonbaar is. Wat ik lees van je uk is dat hij het prima doet. Hij is te vroeg, dus corrigeer zijn leeftijd met een maand, en dan zit hij zich prima te ontwikkelen. Mijn moeder had destijds te horen gekregen dat we blij mochten zijn dat ik had leren lopen en praten en dat lom-school het hoogst haalbare was (is universiteit geworden). Bij mij was er duidelijk sprake van spasticiteit, licht, ben ik overheen gegroeid, en algemene onhandigheid, valt prima mee te leven, gewoon wat langer doorgaan met plastic bordjes en bekers, kreeg ik ook wel onder de knie. Bij mij liep de ontwikkeling met horten en stoten en iets achter ten opzichte van leeftijdsgenootjes, maar kwam ook helemaal goed. Tsja, goed in gymnastiek ben ik nooit geworden, maar zelfs dat is overkomelijk. Taalontwikkeling liep bij mij normaal, wel lang moeite gehad met de r en de k, maar met een paar keer logopedie had ik dat ook door.
Als ik jouw verhaal lees, snap ik dat je je zorgen maakt, maar zie ik niets verontrustends. Als het je gerust stelt, kun je rustig wat motorische spelletjes met je ukkie doen, is altijd gezellig en kan geen kwaad, maar reden is er niet voor.

Klinkt niet vreemd

Ik heb er eentje van 9 maanden en ik vraag me af of die destijds verder was. Ik kan me je zorgen wel voorstellen, maar gezonde kindjes ontwikkelen zich ook in verschillend tempo. Sommigen zijn gewoon wat slomer.

mamamayo

mamamayo

16-09-2010 om 16:49 Topicstarter

Dank

Bedankt voor de reacties.
Fransien, heb je ook concrete voorbeelden van motorische spelletjes?

Fransien

Fransien

16-09-2010 om 17:18

Motorische spelletjes

Zijn feitelijk spelletjes om te stimuleren dat je kind zich gaat omrollen, draaien, zittend evenwicht leert bewaren (voor over een paar maanden pas!). Pak een leuk vrolijk gekleurd speeltje en houd die voor je kind als die wakker is en best zin heeft in spelen. Kind zal het speeltje dan pakken, vrolijk prijzen dus. Vervolgens speeltje voor het kind houden en langzaam naar links/rechts bewegen zodat het kind zich wat moet draaien om het te pakken te krijgen. En uitbouwen op een manier die leuk blijft voor je kind maar waar hij toch moeite voor moet doen om het speelgoed te gaan pakken. Kan liggend op buik of rug, kan zittend en later staand. Het enige waar je een beetje op moet letten is dat je niet te veel tegelijk wilt, dit kun je rustig twee of drie keer 5 minuten op een dag doen, het is ook een vorm van aandacht geven en dat vinden baby's nooit erg .

Tijgeroog

Tijgeroog

16-09-2010 om 17:37

Hier goedgekomen

Hoi,

mijn dochtertje heeft een goede start gehad, maar ondanks dat gebeurde er de eerste tijd motorisch niet veel. Ze lag vooral om zich heen te kijken in de box, terwijl haar 5 weken jongere nichtje alles al vastpakte en rondzwaaide. Rollen (beide kanten op) deed ze pas toen ze ruim 6 maanden was.
Maar ze heeft alles ingehaald, ze is vrij snel daarna heel snel gaan kruipen, lopen etc. Ze liep voor ze een jaar was en nu is ze bijna 3: klimt overal in, fietst zonder zijwieltjes, kan een beetje zwemmen...
Kortom, hoe het in het begin gaat wil niets zeggen over hoe ze zich verder ontwikkelen. Als je je zorgen maakt kun je het natuurlijk wel op het cb vragen, als het toch te langzaam gaat zul je daar ook wel een doorverwijzing voor fysiotherapie krijgen, ik zie bij een vriendin dat daar goede resultaten mee te halen zijn.
Trouwens, pas terugrollen na 6,5 is niet uitzonderlijk hoor. En mijn kinderen hebben ook nooit iets van knijpbeestjes begrepen, dat kost best veel kracht om goed voor elkaar te krijgen. Je kindje kan wel zelf z'n speen in z'n mond stoppen, daar is ook een goede motoriek voor nodig. Dus ik vind het allemaal niet afwijkend klinken (maar ik ben natuurlijk niet deskundig)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.