Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Luda

Luda

27-01-2009 om 21:16

Flesvoeding baby bijna 6 maanden

Morgen krijgt ons zoontje voor het eerst flesvoeding. Hij is over een week 6 maanden. We hebben zowel hypoallergene voeding 1 als 2 in huis. Welke zullen we geven?

Moet het echt klaar gemaakt worden met gekookt water zoals op de verpakking staat? Of is dat alleen voor heel jonge baby's en kan het anders? We hebben hier namelijk geen ervaring mee.

Bedankt,
Luda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou

de voeding nummer 2 gebruiken, wie weet kun je nr 1 nog terugbrengen en geld terugkrijgen? Die ene week maakt niet zoveel uit volgens mij.
Hier een flesgevoed kind, ik heb de fles alleen de 1e maand met gekookt water klaargemaakt, daarna gewoon kraanwater. Kraanwater in de fles, deze in de magnetron en als hij van goede temperatuur is het poeder erbij doen. Even schudden en klaar is klara

quinta

quinta

27-01-2009 om 22:06

Water

Mijn zoon krijgt ook fles voeding, ik heb het zelfde gedaan als sanneke. de eerste weekjes gekookt en daarna gewoon kraanwater en wat sanneke zegt ff in de magnetron, poeder en bij ff schudden en klaar is klara.

succes quinta

Celine*

Celine*

27-01-2009 om 22:27

Gekookt

Ik zou gewoon nummer 2 geven en wij gebruiken gekookt water voor de flesjes. Onze zoon is 7 maanden. Waarom gekookt water? Gewoon gevoel. Mijn thee drink ik ook met gekookt water. Vind het een prettiger idee. Het kan echter prima met gewoon water uit de kraan, inderdaad even opwarmen, poeder erbij en klaar.

Succes!

Eerst poeder, dan magnetron

Wij doen inmiddels bij baby van 3 maanden kraanwater, poeder erbij en dan in de magnetron. Waarom doen jullie eerst water opwarmen en dan poeder erbij?? Doe ik het nou verkeerd?? OF maakt het niet uit???

Pilar

Oplossen

Pilar, of de eigenschappen van melkpoeder negatief worden beïnvloed door het opwarmen in de magnetron weet ik niet, maar als je eerst het water opwarmt en dan de poeder erbij doet, lost de poeder meestal beter op en heb je geen klontjes. Maar misschien heb jij dat probleem helemaal niet en dan maakt het niet uit.

Inderdaad klontjes

Hier ook eerst water warm maken dan pas poeder erbij ivm klontjes. Zeker bij grote flessen met 6 of 7 schepjes poeder gaat bij mij de boel anders erg klonteren. Vandaar dus.

Rieke

Rieke

28-01-2009 om 11:57

Wat ik deed

met kokend water de poeder oplossen en met koud kraanwater aanvullen tot het op drinktemperatuur was. Doe ik trouwens nog steeds met de pap voor de bijna 2 jarige hier.

Kersen

Kersen

28-01-2009 om 13:14

Eerst water opwarmen

ik doe ook eerst water in de magnetron en dan de poeder.
Ik heb trouwens vanaf dag 1 gewoon kraanwater gebruikt. Gelukkig met beide kid's geen last gehad van kraampjes, diarree of i.d.

Eerst water warm, dan poeder

Het is beter om het poeder in warm water op te lossen.
Dus fles water in magnebom, dan pas poeder toevoegen.

Ten eerste lost het beter op, waardoor je mlnder hoeft te schudden en je minder last krijgt van het milkshake effect (krampjes, boeren)
Ten tweede kunnen in opgewarmde melk hotspots ontstaan. De temperaturen kunnen daarin tot ver boven de 100 graden oplopen, waardoor de eiwitten en vetten kunnen veranderen. Bij niet g+ed schudden nz het opwarmen kan een babj de mond lelijk branden.
Er is ook nog het risico dat niet opgeloste klontjes poeder exploderen...

zon

zon

28-01-2009 om 18:23

Warm kraanwater.

Ik zou eerst nr 1 opmaken en daarna overgaan op nr 2.
Wat het klaarmaken betreft. Wij doen gewoon warm kraanwater in de fles, poeder er bij, even schudden en klaar. De meningen hierover zijn verdeeld maar ik vind het erg makkelijk en geloof dat het bij een kind met een beetje weerstand echt geen kwaad kan.

Anna3

Anna3

28-01-2009 om 20:23

Hier ook gewoon lauw water uit de kraan

Phew, dacht dat ik de enige was die zich er zo makkelijk van af maakt maar gelukkig niet
Ik heb nog even het groeiboekje erop na geslagen: 'Het kraanwater is in Nederland zo veilig dat u het niet eerst hoeft te koken.'
Ik denk maar zo, op het kinderdagverblijf en in bijvoorbeeld de tram krijgen ze ook vast een heleboel bacterien binnen. En wat te denken van alles wat ze in haar mondje stopt, speelgoed, bandjes van de wipstoel, mijn vingers, tas, rand van de tafel. Dan lijkt het mij verspilde moeite om steeds eerst water te koken.
Maar misschien is het voor kleine baby's wel anders. (Onze dochter is 6m+)

Liever koud kraanwater

Voor de volledigheid: (www.medicinfo.nl)

"Voor het aanmaken van flesvoeding kan in Nederland meestal gewoon kraanwater gebruikt worden. Alleen in oude huizen met loden leidingen is kraanwater ongeschikt vanwege een te hoog loodgehalte. Het waterleidingbedrijf (buitenleidingen) of een loodgieter (binnenleidingen) kan informatie geven over de gebruikte materialen. In het geval van loden leidingen (en bij een vakantie in het buitenland) is het beter om verpakt water te gebruiken. Kies voor bronwater met een laag gehalte mineralen en zonder koolzuur (prik). Laat voordat u het kraanwater gebruikt de kraan een paar tellen lopen. Alle restjes water die nog in de leiding zaten spoelen weg en u krijgt fris water. Gebruik alleen koud water. Warm water wordt vaak opgewarmd in een geiser of boiler en kan een te hoog gehalte aan metalen en soms bacterieën bevatten."

Chris

hout anne

hout anne

28-01-2009 om 22:56

Jeetje kan leidingwater ook?

Ik kook nog braaf iedere dag een flinke kan water en zet deze in de koelkast (mijn zoontje is nu 11,5 week).
Ik kook overigens ook nog elke dag de flesjes uit (met de magnetronsteralisator), is zeker ook overdreven?
Hoe vaak moet je alles nog steraliseren (flesjes/ speentjes, etc)?

Nooit warm leidingwater

De waterleidingsbedrijven waarschuwen op hun sites dat je als volwassene al geen warm water uit de kraan moet drinken omdat ze de kwaliteit (metalen, bacterien) niet kunnen garanderen. Dus dan lijkt me dat voor een kwetsbare baby al helemaal geen strak idee (ook al kan die baby wel tegen een stootje).

Kersen

Kersen

29-01-2009 om 13:46

1x uitkoken

ik doe ook 1x per dag alles uitkoken, ook in de magnetron.
Ik gebruik voor elke voeding een schone fles/speen. Soms spul ik ook de gebruikte fles met warm water om opnieuw te gebruiken, als wij bijv. ergens anders zijn

Tink

Tink

29-01-2009 om 16:19

Nooit geweten

... dat het moet zoals Dirksmama zegt, dus eerst koud kraanwater opwarmen, daarna poeder erbij. Wij deden altijd koud kraanwater, poeder erbij en dan in de magnetron. Zo kon ik het beste inschatten of de fles warm genoeg was. (Inderdaad altijd nog even schudden na het opwarmen om hotspots te voorkomen.)
Volgens mij stond het zo ook op de blikken trouwens, maar dat kan ik nu niet meer nakijken helaas. Dochtertje heeft gelukkig nooit last gehad van krampjes oid.

De vergelijking met thee van Celine ("Mijn thee drink ik ook met gekookt water.") vind ik een rare, thee kun je niet anders maken dan met kokend water.

Anna3

Anna3

29-01-2009 om 17:03

Tegenstrijdige berichten

Je wilt natuurlijk het zekere voor het onzekere, ook de adviserende instanties.
Op de site van Etos staat over het bereiden van babyvoeding dat het met opvolgmelk (dus voor baby ouder dan een halfjaar) wel mag met warm water uit de kraan. NIET uit de boiler, dat begrijp ik, want dat water wordt niet voortdurend ververst. En ook NIET als de bereide voeding niet meteen wordt geconsumeerd.
Bij mijn waterleidingbedrijf (Waternet) wisten ze het niet, ze zeiden dat ik bij het Energiebedrijf (Nuon) moest informeren.
Ik ga ook nog even informeren bij Nutricia.., om het tot de bodem van de put uit te zoeken.
Want ik schrik wel als ik hoor dat de meeste (vaders en) moeders het water eerst koken.
Hoewel er voor mijn gevoel niks mis kan zijn met water dat pas wordt verwarmd op het moment dat je de kraan opendraait.

Celine*

Celine*

30-01-2009 om 09:41

Tink

Ja, dat dacht ik ook altijd totdat ik bij verschillende mensen een kopje opgewarmd water uit de magnetron kreeg met een zakje erin (bah). Vandaar dat ik het water kook

Groetjes Celine

Tink

Tink

30-01-2009 om 22:44

Ieks

Dat is inderdaad bah, Celine!

Consultatie bureau

Het consultatie bureau heeft mij aangeraden om alleen gekookt kraanwater te gebruiken anders spa blauw. Bij mij is de verhouding 1/3 gekookt water, 2/3 spa blauw en dan poeder erbij: schudden en klaar!

Anna3

Anna3

02-02-2009 om 12:02

Mijn laatse posting hierover

Dag nog een keer,
Ik heb vanochtend gebeld met de afdeling stadsverwarming van Nuon, dat hebben wij namelijk. Zij adviseren idd ook om koud water te gebruiken en geen warm water. Voor de zekerheid ga ik dat voortaan ook doen, hoewel ik persoonlijk denk dat het voor oudere baby's geen kwaad kan om warm water te gebruiken. Het is hier allemaal nieuwbouw dus nieuwe leidingen en het water wordt tot 190 graden verhit, hoorde ik vanochtend. Maar voor de zekerheid.. en het is een kleine moeite. Ben ik daar ook weer uit. Nu nog de vader overtuigen..
(Tot 6 maanden heeft onze dochter trouwens alleen bv gehad, dus ik maak me niet ongerust.)
Groet, Anna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.