Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Flesvoeding klaarmaken

Voor mijn dochter van 5 weken kolf ik iedere 3 tot 4 uur. Om op alles voorbereid te zijn heb ik in elk geval een pak babyvoeding in huis gehaald. Nu zit ik dat pak eens te lezen en blijkt dat ze tegenwoordig afraden de voeding te bewaren. Bij mijn oudste 2 (maar die zijn al 8 en 11) maakte ik gewoon 's avonds de melk klaar, die bewaarde ik in de koelkast en warmde ik de dag erna op. Het is mijn bedoeling uiteindelijk het kolven af te bouwen door bij iedere fles borstvoeding zo'n 10 ml flesvoeding te doen en dat te verhogen. Maken jullie nou inderdaad iedere fles apart klaar? Het lijkt me zo'n gedoe, iedere keer een beetje maken, zeker als ik straks weer ga werken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

22-11-2008 om 07:31

ik ga echt geen risico's lopen met bacterien. Het is ook een goede reden dat ik 's avonds en 's ochtends gewoon doorga met bv. Stuk makkelijker. Maar de flessen in het weekend worden stuk voor stuk klaargemaakt.

Asa Torell

Asa Torell

22-11-2008 om 12:47

Inderdaad, zeker niet voor de hele dag

Vorig jaar is er een draad geweest in Algemeen over borstvoeding waarin er allerlei info over onfrisse bacterien in het melkpoeder voorbijkwam. Vooral bij niet hygienisch werken en lang van te voren klaarmaken kunnen die een probleem geven, anders valt het wel mee. Zoek anders eens in het archief op Sakazakii. (postings van Jessicah). Ben blij te horen dat het op het pak dus ook wordt afgeraden!
Ik heb zelf trouwens alleen opvolgmelk gegeven en dat vond ik qua klaarmaken niet zo veel werk. Gewoon water opwarmen in de magnetron (20 seconden ofzoiets), poeder erbij, schudden, klaar. Maar met die hele kleintjes moet je het eerst echt koken denk ik, dan duurt het natuurlijk veel langer.
Ik geloof trouwens dat een van de borstvoedingsorganisaties ook een informatiefolder over flesvoeding heeft gemaakt, misschien via het cb te krijgen. Voor onafhankelijke info los van de producenten. Misschien staan dit soort dingen er ook in.

3 kids mam

3 kids mam

22-11-2008 om 12:50

Warm water uit de kraan?

Ik hoorde van de kraamhulp dat je tegenwoordig bij flesvoeding gewoon warm water uit de kraan kan nemen. Weet iemand of dat waar is?

Klopt

Onze kraamhulp zei dit ook. Bij onze 1e moesten we het eerst koken (meen ik me te herinneren...), bij de 2e warmden we het op in de magnetron. Maar als je logisch denkt is het water wat warm uit de kraan komt natuurlijk niet anders dan als je het in de magnetron opwarmt. Wel natuurlijk als je het eerste kookt, dat snap ik.
De richtlijnen voor dit soort dingen veranderen volgens mij sowieso om de haverklap, net als over steriliseren, gebruik van magnetronsterilisator etcetc. Je kunt het beste alles aanhoren en dan je verstand en/of gevoel volgen en doen wat jou het beste lijkt!

groetjes, Maartje

En hier

Een kleintje van 6 maanden. In het begin maakten wij (op advies van de kraamzorg) een kan voeding klaar die we in de koelkast bewaarden. Deze maakten we dan wel klaar van 3 minuten doorgekookt water. Hygienisch klaarmaken, dus schone theedoek op het aanrecht, handen wassen en vanzelfsprekend een schoon mes om het schepje af te strijken.
Nu ze grotere flessen heeft, maken we de fles per stuk klaar met gewoon in de magnetron opgewarmd kraanwater.

Nowee

Nowee

22-11-2008 om 17:23 Topicstarter

Maar

zou je dan bijvoorbeeld een kan gekookt water in de koelkast kunnen zetten, water in flessenwarmer kunnen verwarmen en dan melkpoeder er bij doen. Dan voorkom je de bacterien in melkpoeder en heb je toch redelijk snel een fles. Mijn dochter is echt een lief, makkelijk meisje, maar ze zet het 's nachts op een krijsen als de fles iets te lang wegblijft en ik wil graag dat de jongens blijven slapen.

Mariska

Mariska

22-11-2008 om 18:22

Savon

Ja hoor, afgekoeld gekookt water in een flessenwarmer naast je bed - in flesje, poeder erbij en klaar is klara

Warm water uit de kraan

Een goede vriendin van me kreeg deze zomer ook te horen dat ze warm kraanwater kon gebruiken. Het verbaasde ons, ook omdat de waterleidingmaatschappij op de website aangeeft dat je geen warm kraanwater mag drinken.
Dus speciaal nog een keer contact opgenomen met het kraamzorgorganisatie, hoe dat zou zat, en uit de nieuwste onderzoeken was gebleken dat kraanwater net zo veilig was, zelfs voor pasgeboren baby's. Het hoeft dus ook niet gekookt te worden ofzo.
Sindsdien maakt zij dus alle flesjes met warm kraanwater en is ze heel snel klaar (en ook de badkamer heeft een warme kraan )

Maargoed, hoewel ik voor haar mijn kraamzorgorganisatie gebeld heb, is het dus wel 2e-hands ervaring (zelf geef ik bv)

angel3

angel3

23-11-2008 om 17:03

Zou het niet doen

google hier even op. Op div. sites staat toch wel degelijk dat er meer metaaldelen in warm water zitten dan in koud en dat de kwaliteit van direct warm water uit de kraan niet gegarandeerd wordt. Ik zou het niet doen dus...

Nowee

Nowee

23-11-2008 om 19:13 Topicstarter

Dat warm water-verhaal

vind ik ook raar. Dan zou je ook thee kunnen zetten met warm kraanwater (als kind ooit gedaan en dan drijft er zo'n wit laagje op, bleh).

Puck2

Puck2

23-11-2008 om 19:53

Dat zegt niets savon

Je kan best thee zetten van kraanwater maar doordat het niet gekookt heeft krijg je zo'n schuimlaagje. Maar dat zegt niets over ongezond of niet goed of iets dergelijks dus je vergelijking met babyvoeding gaat niet op. Dat is niets anders dan een wit laagje

Nowee

Nowee

23-11-2008 om 22:13 Topicstarter

In mijn herinnering

was het toen ook hele vieze thee, maar ik was 8 jaar of zo en durfde het gas niet aan te steken om water te koken. Misschien kan het wel hoor, flessen maken van warm kraanwater, maar ergens lijkt het me niet goed. Het waarom weet ik niet, ik zal eens googlen zoals Angel3 zei.

Puck2

Puck2

24-11-2008 om 10:12

Savon

Natuurlijk is die thee vies, Net zoals andere etenswaren die op een verkeerde manier zijn bereid. Aardappels die een uur koken zijn ook niet lekker denk ik en een stooflapje is na 5 minuten ook niet te etn. Maar dat zegt nog steeds helemaal niets over dat het niet goed is. Maar als je het niet vertrouwt of er tegenstrijdige info over vindt dan zou ik het gewoon niet doen. volg je gevoel.

Kraanwater.nl

De site van de gemeenschappelijke waterbedrijven raadt het drinken van warm water uit de kraan af omdat de kwaliteit niet gewaarborgd kan worden (bacterieel en verontreinigingen via geiser of boiler). Dat geldt voor volwassenen, lijkt me nog sterker te gelden voor babies!

Ik heb nadat ik zo'n idioot advies gehoord had in mijn omgeving maar gewoon eens het kraambureau gebeld. Op de bijscholing kregen de kv's te horen dat vers kraanwater mocht. Blijkbaar blijven boodschappen niet goed hangen, want de dames maken er dan zelf van dat WARM water uit de kraan mag.

Water koken en dan bewaren zou ik niet doen. In stilstaand water (ook als het gekookt is) groeien bacterien sneller dan in stromend kraanwater. Dus niet flesje naast je bed, maar even naar de kraan lopen en opwarmen in de magnetron.

Maar goed, laten we maar hopen dat je het helemaal niet nodig hebt omdat borstvoeding en kolven gewoon goed genoeg gaan!

Nowee

Nowee

27-11-2008 om 09:26 Topicstarter

2 dagen geledem

ben ik begonnen met het afbouwen van het kolven. Het is gewoon te zwaar aan het worden. Dochter krijgt nu 60 ml borstvoeding en 30 ml water met een schepje flesvoeding. Overdag ga ik gewoon kraanwater gebruiken. Warm water uit de kraan voelt niet goed, dat doe ik niet. In elk geval bedankt voor alle adviezen!

marjanne

marjanne

27-11-2008 om 17:48

Warm of koud

Ik ben zo'n 'dame van het kraamburo'. OIp een voedings symposium waar voedingscentrum,fabrikant en kinderarts aanwezig was is ons meegedeeld dat warm en koud water uit de kraan te gebruiken is als je hem even laat doorstromen. Ik laat de keuze aan de klant, ik geef alleen voorlichting. Alles mag en kies waar jij je goed bij voelt
Marjanne

Info over kraanwater

Raar dat de mensen die zo'n syposium organiseren dan niet eerst even hun licht opsteken bij de waterleidingbedrijven. Die adviseren namelijk om warm kraanwater NIET te drinken.
Aangezien zij degenen zijn die het product drinkklaar maken en leveren lijken zij me toch degenen die op dit punt de beste info geven.

Van de site verswater.nl (van Vitens, het grootste waterbedrijf van Nederland.):
Mag ik warm kraanwater drinken?
Nee, dat kan je beter niet doen. Want verwarmd water kan extra (en soms zelfs teveel) metalen bevatten. Het waterbedrijf kan alleen de kwaliteit van koud leidingwater garanderen. Natuurlijk mag je wel warm water drinken, dat eerst is gekookt. Thee of afgekoeld water zijn dus geen enkel probleem.

Biene M.

Biene M.

28-11-2008 om 09:11

Wat wij doen

Wij vullen een flesje voor de helft met kokend water en vullen dat aan met barleduc uit de koelkast. Dan nog melkpoeder erbij en dan is de melk meteen op temperatuur. Moet er wel bij zeggen dat mijn zoontje bijna 9 maanden is; ik weet niet of ongekookte barleduc ook geschikt is voor een klein baby'tje.

Als we van huis gaan, doe ik trouwens een flesje met kokend water in een isolatietasje. Een paar uur later is dat doorgaans bijna op drinktemperatuur en hoef ik het hooguit nog een beetje onder de kraan te koelen. Misschien kun je dat ook meenemen naar de slaapkamer als je naar bed gaat (en een afgemeten hoeveelheid melkpoeder).

Puck2

Puck2

28-11-2008 om 11:08

Vage informatie dirksmama

Ik vind de tekst niet zo duidelijk van vitens: "Natuurlijk mag je wel warm water drinken, dat eerst is gekookt."
Daaruit zou je op kunnen maken dat je warm water uit de kraan kunt tappen, dat kunt koken en dan kunt drinken. Dat lijkt me dus niet, die zware metalen blijven er dan net zo goed inzitten. Ik hoop toch echt dat ze bedoelen te zeggen dat koud getapt water dat gekookt wordt gedronken kan worden.
En Biene, zeker in Nederland is ongekookt water dat koud is gewoon geschikt voor babies, maar sommige kinderen lijken er op te reageren en dan wordt nog wel eens flessenwater aangeraden, maar ook dat mag volgens mij gewoon koud en ongekookt gegeven worden.

Biene M.

Biene M.

28-11-2008 om 11:55

Puck

Dit staat op de website van nutrilon:
-------------------------------------
34. Moet ik het water koken voor de bereiding van flesvoeding?
Ja, zowel kraan- als bronwater moet worden gekookt voor de bereiding. Ook mineraal- en bronwater is niet steriel. Let erop dat je tijdens het bereiden van flesvoeding uiterst zorgvuldig en hygiƫnisch te werk gaat. Wanneer je het water even doorkookt is dit voldoende.
-------------------------------------
Bij een ukje van 5 weken zou ik me daar aan houden.

marjanne

marjanne

28-11-2008 om 23:10

Kraanwater

Weet je, vraag op jouw consultatieburo naar de laatste richtlijnen.
Voedingsfabrikanten en het waterleidingsbedrijf zijn als de dood voor claims van ouders en proberen zich met hun advies aan alle kanten in te dekken. ( water is veilig tot de watermeter)Het voedingscentrum heeft de voeding met kraanwater getest en hun advies daarop gebaseerd.
Marjanne

Anna3

Anna3

29-11-2008 om 08:23

Water

Wat je in ieder geval niet moet doen, is warm water gebruiken die uit een boiler komt, want de 'verversing' van dat water is heel gering.
Wat je met koken van water iig niet bereikt, is dat de zware metalen eruit gaan (voorzover water zware metalen bevat), dat lijkt me onmogelijk.
Water uit flessen zoals Barleduc e.d. is helemaal niet nodig, het leidingwater in Nederland is heel goed, vaak zelfs beter dan fleswater. Is bovendien veel goedkoper en milieuvriendelijker. (Behalve misschien als je in een heel oud huis woont met nog koperen of loden (?) leidingen.)

Warm leidingwater

je hebt twee soorten 'warm leidingwater':
-water dat warm uit de kraan komt als je de warmwaterknop draait
-water dat koud uit de kraan komt en dat je daarna warm maakt

ik kan nergens op de site van het voedingscentrum vinden dat je water uit de warme kraan mag gebruiken. ik kan het me ook echt niet voorstellen dat ze zoiets aanraden. dat je geen water uit de warme kraan moet drinken is wat mij betreft zoiets van 'dat weet toch iedereen', net zo min als je water uit een tuinslang zou drinken of zo.

femmetje

femmetje

30-11-2008 om 11:48

Mijn kraamverzorgster zette ook altijd de "nacht flesjes" kant en klaar in de koelkast...
Die maakte ze dan wel met gekookt water maar wel al kant en klaar en Onze zoon is nu 17 maanden en we verwachten nu nummer 2 in febr en ik ga dat weer doen vond dat wel goed gaan toen. Maakte het flesje in de nacht gewoon warm in de flessenwarmer of magnetron...

Fem

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.