Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Flesweigeren! en slecht groeien, tips?

Hoi allen,

Als jullie mee willen denken heel graag, eerst even ter info voor diegene die het niet meer weten:

Sinds dat dochter 8 weken is, is duidelijk dat dochter koemelkallergie heeft. Sindsdien ben ik op dieet en hebben we besloten dat ik langer bv geef. Sinds begin september werk ik weer 2 dagen, ondanks dat ik dacht dat het kolven problemen op zou leveren, vooral de hoeveelheid, blijkt dat gelukkig niet het geval! BV loopt nog steeds als een trein.

In het begin dronk dochter wel uti de fles, niet veel soms maar met moeite 100 cc en soms 160 cc.

Bij 3 maanden vond de arts bij het cb dat ze niet veel was aangekomen (5070 gram bij 8 weken, 5370 gram bij 3 maanden) wel in lengte gegroeid (58.4 naar 59.9). Ik maakte mij daar geen zorgen over lang en dun zo groeide oudste en ik ook.

Bij 4 maanden is dochter nu 5775 gram en 63.6 cm. Er zit een knik in de curve, verpleegster zei gelijk dat het normaal was bij bv baby's. Dit was gister. So far so good...

Dochte is meestal vrolijk en levendig, soms mopperig en huilerig. Mijn inziens heeft ze meer allergien want ze is vaak mopperig na bv terwijl ze wel genoeg heeft gehad, want ze wil echt niet meer drinken.

Maar nu het probleem: een moeilijke flesdrinker was ze al, maar het wordt steeds erger. Vandaag heeft ze bij het kdv met moeite 80 cc gedronken. Was af en toe huilerig, maar dat kan ook van de prikjes zijn die ze gister heeft gehad. Man heeft het thuis weer gebrobeerd, toen dronk ze niets en huilde ze heel hard, hij heeft er uiteindelijk in bed gelegd en ze is snel in slaap gevallen. Ik heb haar wakker gemaakt toen ik thuis kwam en toen heeft ze beide borsten helemaal leeg gedronken, zo maak ik haar weer wakker en vanavond weer.

Maar ja, door haar (slechtere) groei en voor onze gemoedsrust zou het wel fijn zijn als ze beter uit de fles gaat drinken!! Andere flessen hebben we al geprobeerd, evenals een bekertje.
Vanwege KMA wil ik liever niet aan de pap of aan de fv, nog 7 weken en dan is ze 6 mnd en kunnen we wel langzaam overstappen op iets anders, maar ze lijkt de opgewarmde bv echt niet lekker te vinden, als ze het in haar mond heeft, laat ze het weer uit haar mond lopen!

Wat nu? toch maar dieetfv proberen? Als ze die wel lust kan ze dat drinken op de dagen dat ik werk? Of misschien mengen? Zoals ik al zei, liever niet maar ik weet het nu ook niet meer!!

Tips??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Opm

1. Houdt je je eigen voeding wel 100% koemelkeiwit vrij?
2. Mijn dochter kreeg vanwege flesweigeren op die leeftijd geprakte banaan met een scheut moedermelk op een lepeltje gevoerd in het KDV.

Opm 3

als je denkt dat mogelijk meer allergien een rol spelen kun je ook uit voorzorg hypoallergeen gaan eten. Dat is geen kabeljauw of garnalen, geen citrusfruit, geen scherpe kruiden maar bijvoorbeeld piment in plaats van peper.

dc

dc

27-10-2011 om 20:17

Flesje

Ik zou verschillende flesjes en verschillende temperaturen proberen. Mijn 2e hoefde een flesje alleen als deze eigenlijk te heet was...

En mijn oudste wilde het alleen als hij het zelf vast kon houden.

Biene M.

Biene M.

28-10-2011 om 06:59

Dipje1 en dipje 2

Dipje 1: de beroemde 4-maandendip van borstbaby's. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken, hoort er helemaal bij. Mijn jongste (complete flesweigeraar) steeg daarna zelfs nog hoger in de curve.

Dipje 2: als je dochter niet zo lekker in haar vel zit, na vaccinaties of door een verkoudheid of een doorkomend tandje kan ze tijdelijk slechter uit de fles drinken, maar dat komt vast wel weer goed als ze zich weer beter voelt.

Geen paniek hoor, dat helpt niet.

Sterkte, hopelijk is er niet meer aan de hand dan dipje 1 + dipje 2 en komt het allemaal snel weer goed. Als je wilt heb ik ruim 2 A4-tjes met tips voor flesweigeraars, maar wij hebben vrijwel alles geprobeerd en niets hielp (mijn dochter begon met 9 weken de fles te weigeren, volledig. Dankzij pap kon ik stoppen met op de creche komen voeden toen ze 7 maanden was).

Fransien

Fransien

28-10-2011 om 08:27

Allergie

Marsy, ik word even getriggerd door jouw opmerkingen dat er mogelijk meer allergieen spelen. Mijn derde had een hele stevige en vroege koemelkallergie en ik moest dus ook overal op letten. Pluis echt alle etiketten uit, alles waar melk, soja of ei in zit, ook in de aroma's, kun je niet nemen. Ik moest vanwege de heftigheid van de allergie van mijn dochter ook vis, schaal- en schelpdieren, noten, zaden en pitten laten staan en om het risico nog wat kleiner te maken ook tomaat, selderij, aardbei, citrusfruit, peulvruchten en varkensvlees. De eerste serie voedingsmiddelen (melk, soja en ei) is het normale borstvoedingsdieet, de tweede serie is het zware borstvoedingsdieet, de derde serie was uitzonderlijk omdat dochter uitzonderlijk was. Ik wens je niet zo'n dieet toe, maar het is te doen, je wordt er heel creatief van en ik had geen problemen met zwangerschapskilo's. Uiteindelijk heb ik het 9 maanden volgehouden met hulp van de dietiste.

Opbouwen

en het is handig als je baby gaat eten om dat zonodig in overleg met een dietiste hypoallergeen te doen en per 3 dagen een nieuw voedingsmiddel te introduceren en te kijken of dat goed gaat voor je weer iets nieuws toevoegt. Het is fijn als je bij een allergisch kind eczeem, benauwdheid en darmproblemen kunt voorkomen. Ik wist het wat te laat en dat gaf gedoe dat ik achteraf makkelijk had kunnen voorkomen.

MarSy

MarSy

28-10-2011 om 10:23 Topicstarter

Reactie

Mijn voeding is koemelkvrij, dat weet ik zeker. Ik ga bijhouden wat ik eet en wanneer zij mopperig is. Ik eet behoorlijk Hollands: brood, aardappelen, groente vlees en nassi en macaroni op Hollandse wijze dus weinig kruiden. Gebakken ei reageert ze inderdaad op, dus dat eet ik al niet meer, andere dingen heb ik nog niet kunnen ontdekken, toch wel de moeite waard om uit te zoeken, en inderdaad dit dieet is al goed voor de kilo's!!

Wat betreft opbouwen: dat ga ik in overleg met huisarts en eventueel met dieetist doen, om erger te voorkomen.

Gisteravond heeft dochter alles ingehaald bij mij, ze had zo een volle luier vanmorgen dat haar romper ook nat was, dus dat is alvast een hele geruststelling voor mij!

MarSy

MarSy

28-10-2011 om 10:26 Topicstarter

Reactie dc en biene

De temperatuur van het flesje is nog wel een goede dc, proberen we ook nog even uit.

Biene: gelukkig had dochter vanmorgen weer hele volle plasluier, dat maakt dat ik nu minder bezorgt ben! Vandaag is ze weer naar het kdv, we gaan het zien. Inmiddels heb ik ook van een vriendin het verhaal van haar flesweigerende dochter gehoord, ik stel mij er maar op in dat het niet beter wordt en als ze savonds inhaalt ben ik al lang blij!

Tirza G.

Tirza G.

28-10-2011 om 11:11

Van alles

Er lopen twee dingen door elkaar: het flesweigeren en de allergieen. MarSy, ik heb in deze draad al een hele lijst producten langs zien komen die je zou moeten vermijden. Ik zou je willen aanraden, contact op te nemen met een dietiste. Zomaar op eigen houtje dingen weglaten uit je voeding waarvan je niet eens weet of dat het 'is', is onnodig zwaar, belastend en kan tekorten opleveren. Wat de allergie betreft: heeft je dochter nu ergens last van, behalve de huilerigheid die je aangeeft? Heeft ze eczeem, overmatig snot of gereutel? Huilen na een voeding is vaak helemaal geen teken van 'ergens op reageren'. Allergisch ben je namelijk de hele dag en niet alleen na het eten Het kan bijv. ook zijn dat ze spruw heeft of luieruitslag - en omdat veel baby's 'laden en lossen'(oftewel: tijdens of meteen na de voeding hun luier voldoen) kan dat ook het huilen veroorzaken. Of ze reageert extreem op het lege maag-volle maag verschil. Of ze heeft een verborgen reflux. Zooooooooo. Dat is altijd fijn. Even posten en je hebt er drie problemen bij Wat ik maar zeggen wil: staar je niet blind op die allergie. Er kan iets anders aan de hand zijn en er kan zelfs helemaal niets aan de hand zijn - in de zin van: niks met voeding te maken. Misschien heeft ze wel jeuk op d'r rug, je weet het maar niet.
Flesweigeren is een hoofdstuk apart, er zijn al wat tips voorbij gekomen. Er is vaak wel een directe link met 'niet lekker voelen', dan weigeren kindjes vaak ook de fles. Heel veel baby's hebben een lange periode waarin ze niet eten. Die valt, als je boft, 's nachts. Overdags zorgen ze dan dat ze aan hun voeding komen. Als jouw dochter aan de borst kan als je thuis bent, vang je al heel veel van het weinige drinken overdags op. Hoe veel werk je, hoeveel uur ben je van je kind gescheiden?

Tirza

MarSy

MarSy

30-10-2011 om 19:22 Topicstarter

Productie naar de knoppen...

Het klopt dat het inderdaad twee verschillende dingen zijn, enerzijds niet zo lekker in haar vel zitten, dat kan allergie zijn of iets anders.. Verborgen rflux heb ik ook wel eens aan gedacht. Ik ga gewoon weer eens langs de huisarts, is handiger nu!

Ik werk nu 2 en binnenkort 3 dagen. Afgelopen week is dochter 2 dagen op het kdv geweest. 1ste dag 80 cc gedronken 2de dag 50cc. Beide keren savonds ingehaald. De volgende dag bij mij net zo slecht gedronken, heel vaak helemaal niet willen drinken en soms 1 slokje. 's avonds heeft ze wel veel gedronken, het gevolg is dat mijn productie naar de knoppen is, want 'savonds moest ik om en om voeden net zo lang tot ze genoeg had, ik was al aan het 'opdrogen'. Vandaag gaat het al iets beter, maar drinkt ze nog steeds weinig, vaak maar 1 kant, mijn productie is nog niet helemaal gewoon meer.

Ik heb er dus flink de balen van en maak mij zorgen (dat alleen al is reden om naar de huisarts te gaan). Als ze niet wakker wordt, maak ik haar straks nog extra wakker om meer te drinken.

Fles weigert ze nog steeds, we bieden nu elke dag een fles aan in de hoop dat ze gaat drinken...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.