Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Fruithapje maken en bewaren...

...hoe doe ik dat?

Stoofappeltjes kun je koken, pureren en in de koelkast zetten/invriezen. Komt niets aan, een dag later kun je ze nog geven. Stoofpeertjes idem dito. Maar hoe maak je bijvoorbeeld meerdere bananenhapjes klaar, zonder dat deze ranzig worden? Of welk fruit kun je wel pureren en bewaren, een dag in de koelkast of wat langer in de vriezer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom zou je?

Een banaan pellen en met met de staafmixer pureren is toch in 2 tellen gebeurd?
Ik kan ook geen vers fruit verzinnen dat je enigszins kan bewaren. Peer, appel, mango, aardbeien, pruim, alles wordt bruin en viezig als je het bewaart.
Voor extreem snelle hapjes en voor onderweg kan je eventueel potjes fruit nemen.

Emine

Emine

02-01-2009 om 23:15 Topicstarter

Omdat....

....mijn staafmixer bij kleine hoeveelheden wel een roggelend geluid maakt, maar pureren ho maar. Ligt dat aan mij(n staafmixer) dan? En de hakmolen dat gaat nog niet, is kindje nog te klein voor.

liora

liora

03-01-2009 om 00:36

Alles

Hoi,

Ik kookte altijd een lading fruit, zoals appels en peren, banaan kon er zo bij. En dan pureerde ik alles, stopte het in potjes en dan in de vriezer. Elke twee dagen een potje ontdooien. Geen probleem en blijft weken goed.

Liora

Tink

Tink

03-01-2009 om 11:10

Roerzeef?

Is een roerzeef gebruiken misschien een idee, als het met de staafmixer niet lukt?
Banaan heb ik trouwens nooit met de staafmixer bewerkt, die kun je ook gewoon heel fijn prakken met een vork.

Net al tink

Banaan kan je toch fijn prakken zonder mixers ?

Waarom koken jullie fruit?! Fruit zit vol van vitaminen die je toch deels teniet doet bij koken. Je kan appel en peer gewoon fijn raspen. Mango, kiwi die rijp is kan je ook fijn pletten of eventueel cutteren of in de blender doen.

Groentehap dat deed ik ook in grote hoeveelheden en dan invriezen maar fruit is zo snel gemaakt ...

liora

liora

03-01-2009 om 16:55

Omdat

Hoi,

Omdat mijn zoon als baby ging kokhalzen als iets niet helemaal zacht en glad was.

Liora

Staafmixer

Ik denk dat het toch aan je staafmixer ligt. Ik krijg elke groente of fruit tot een glad papje...

Banaan prak ik inderdaad. Appel maak ik appelmoes van en de rest gaat in de staafmixer. Bij groente kan je er het beste wat kookvocht bij doen dat pureert makkelijker.

groetjes lisa

dc

dc

03-01-2009 om 20:48

Jampotjes

ik kook fruit (met een heel klein laagje water, zodat je niets weg hoeft te gooien, ook geen vitamines). Daarna doe ik het in jampotjes, laat het een beetje afkoelen, maar niet teveel, en dan doe ik het dicht. Zo maak je een vacuum en kun je het heel erg lang bewaren zonder dat het plek inneemt in de koelkast of vriezer.

-Wendy-

-Wendy-

03-01-2009 om 21:28

Hoe oud?

Hoe oud is je kindje? Vanaf zes maanden is pureren namelijk echt niet meer nodig (uizonderingen daar gelaten) en kun je gewoon stukjes geven of evt. prakken/raspen. En voor die zes maanden hebben ze sowieso nog geen fruit nodig, maar je zou kunnen kiezen voor banaan, kiwi en mango. Dat is ook zonder staafmixer prima fijn te krijgen.

Liora

Ow ja nu snap ik het. Mijn dochter die had dat ook in het begin...

Geen kiwi als eerste fruit!

Kiwi is fiks allergeen en erg scherp. Dat geef je pas met een jaar.

Maar so wie so: pureren van fruit is bij een normale baby die op tijd met bijvoeding begint natuurlijk helemaal niet nodig.

Fruit geef je VERS. Bewaar je het of vries het in, dan gaat er veel te veel goeds uit het fruit verloren.

Dus als je kind de hele portie niet opkan: restje lekker zelf oppeuzelen. Fruit is ook erg gezond voor mama's.

-Wendy-

-Wendy-

08-01-2009 om 09:07

Dirksmama

Wow, dat wist ik dus echt niet van kiwi! En ik ben nog wel zo'n trouwe bezoeker van dit forum

Mijn jongste (nu bijna 10 mnd) heeft (gele) kiwi volgens mij als tweede of derde fruitsoort gegeven. Gelukkig reageert ze er goed op, zeker nu ik heb gelezen waar een baby allemaal last van kan krijgen na het eten van kiwi!

Chantelle

Chantelle

08-01-2009 om 13:53

Misschien helpt...

Misschien helpt het als je het banaanfruithapje mengt met wat sinaasappelsap. De vitamine C in het sap voorkomt verkleuring.

Verkleuring?

Baby's geven geen mallemoer of een fruithapje verkleurd is. Als het maar smaakt. Sinaasappelsap kan ook diarree veroorzaken.

En wat lekker is, inderdaad, Dirksmama, als ik een hapje van peer en banaan heb gemaakt met de staafmixer, wat overblijft, drink ik zelf op. Heerlijk en snel fruit binnenkrijgen!

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.