Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
TL

TL

01-12-2020 om 15:14

Geelzucht baby 5.5 week

Hallo

Ons zoontje is nu 5.5 week en ziet nog geel, vorige week is er voor het eerst bloed afgenomen om het bilirubine te bekijken.

Nu was deze waarde net over de 200, wat volgens de dokter 10x hoger was dan een normaal bilirubine gehalte, maar de artsen geven aan omdat hij verder geen symptomen heeft (poept goed, plast goed, groeit goed en als hij wakker is komt hij niet suf over) dat we het gewoon aan moeten kijken.

Zoontje krijgt borstvoeting, dus het zou moedermelkgeelzucht kunnen zijn, maar omdat ik overal lees dat een te hoge waarde mogelijk tot hersenbeschadiging kan leiden, maken we ons toch zorgen.

Wat kunnen we doen?

Marie

Marie

01-12-2020 om 15:50

Mamoe

Mamoe

01-12-2020 om 16:59

Richtlijnen

Mijn ervaring met zoon, 3 jr geleden. Borstvoeding en heeft erg lang flink geel gezien, werden niet doorgestuurd want poep goed, alert etc. Is overgegaan.

Dochter van half jaar werd doorgestuurd voor bloedonderzoek bij eerste controle cb. Ik vond dat ze helemaal niet geel was, juist mooi roze in vergelijking met zoon. In overleg met ha geen bloed afgenomen, zij vond haar ook mooi roze plus weer borstvoeding. Bij cb gaven ze vervolgens aan dat richtlijnen zijn veranderd en ze nu veel sneller doorsturen. Misschien is dat bij jullie ook t geval? Dus borstvoedingsgeelzucht icm nieuwe richtlijnen.

Ik zou er vanuit gaan dat de arts weet wat hij doet?

Dees

Dees

01-12-2020 om 21:18

Zonlicht

Mijn zoontje is van december, en was ook een tijd geel. Dat gele hebben veel kinderen die geboren worden in de donkere maanden.

Probeer dat als er zonlicht is je je kindje goed in de zon te houden kans dat dag helpt.

borstvoeding kan oorzaak zijn

Ik heb ook ervaring (al heel wat jaartjes geleden ). Mijn kind was ook heel geel en had verder geen symptomen (dronk goed, groeide goed, was actief). Dit was aan het eind van de kraamweek. Hij heeft uiteindelijk een bloedwissel gehad omdat de waardes boven de 500 uitkwamen waardoor er een risico bestond op hersenbeschadiging. Voor en na de bloedwissel heeft hij onder meerdere lampen gelegen op de IC neonatologie van een academisch ziekenhuis. De bloedwissel heeft wel enig effect gehad, maar te weinig (hij bleef ook rond de 200 hangen). Ook moest ik tijdelijk stoppen met borstvoeding en kreeg hij speciale flesvoeding. Uiteindelijk heeft hij iets meer dan 2 weken in het ziekenhuis gelegen en mochten we thuis verder afwachten. Wel moesten we om de dag bloed laten prikken, die consequent hoog bleven. Uiteindelijk is de waarde uit zichzelf ineens naar 15 gegaan. Hij is op van alles onderzocht (voor de bloedwissel zijn er 11 buisjes bloed afgetapt) en daar is niks uitgekomen. De artsen verklaren het door een combinatie van fysiologische geelzucht in combinatie met borstvoedingsgeelzucht.
Hij is nu trouwens een gezonde puber die eigenlijk nooit iets mankeert.

TL

TL

09-12-2020 om 11:46

Nogmaals geprikt

We hebben deze week nogmaals laten prikken en de waarde is gedaald van 208 naar 155, nog steeds te hoog, maar volgens de artsen komt dit door de borstvoeding, en zit er een dalende lijn in.

Ik heb er hierdoor dan ook vertrouwen in dat het langzaam verder zal zakken naar normale waardes.

Mamoe

Mamoe

09-12-2020 om 15:36

Fijn

Fijn om te horen!
En dat je het nog even post, hebben anderen met dezelfde zorgen misschien nog wat aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.