Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
liora

liora

09-07-2009 om 17:28

Groei baby op bv

Hoi,

Weer een bv-vraag: kan het kwaad als een baby meer dan de ideale 200 gram per week aankomt op bv? Bij mijn baby is dat het geval. Verder heeft hij nergens last van, soms een beetje buikpijn. Hij verslikt zich soms wel aan de borst, maar nu geef ik vaker 1 borst en leg ik hem wat anders aan (iets minder horizontaal) en gaat het veel beter.
Dinsdag is hij gewogen en morgen ga ik weer, maar wat als er nu in drie dagen weer 200 gram bij is of zo, is dat slecht?

Ik heb geen last van pijnlijke of lekkende borsten of zo.

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

09-07-2009 om 17:47

Nee

Van borstvoeding word je baby nooit te dik. Het gaat volgens mij heel goed!
Wat groeit dat hard hé!

Tirza G.

Tirza G.

09-07-2009 om 19:25

Nee

Zeker niet! Bv-baby's groeien vaak de eerste twee maanden onnoemelijk hard. En ja, ze kunnen helemaal mollig worden, maar bv legt geen vetcellen aan waar je je leven lang lol van hebt. Integendeel Bv is de eerste stap in de strijd tegen obesitas. Lekker genieten van je Michelin-mannetje!

Tirza

400 gram

per week, dat werd bij mij als grens aangegeven. Als het daaroverheen ging raadde de lk (ook van het borstvoedingscentrum in Amsterdam Oost trouwens, ook in de zin van ook in Mokum) aan om even te checken of de beeb er geen last van had, van dat snelle groeien. Het is zo lastig inschatten voor jonge moeders, maar het kan dan zijn dat ze gewoon buikpijn ervan krijgen of te veel lucht binnen van de toeschietreflex. Nou ja, wat ze toen precies zei weet ik niet meer, dat hormonenbrein heeft het niet onthouden allemaal.

Onder de 400 gram niets om je zorgen over te maken iig. Dat heb ik onthouden. Wat lekker voor je trouwens dat dat mannetje het zo goed! Heerlijk hoor.

Fiena

Fiena

09-07-2009 om 23:26

Bv groeicurve

Vandaag een handige link gevonden. Op de site http://www.borstvoeding.com/groeicurve/ kunnen je zelf de groeicurve bijhouden van je kind. De groeicurve is de standaard van de WHO en is gebaseerd op borstgevoede kinderen i.t.t. de groeicurve hier die gebaseerd op KV kinderen.

Liora

Onze kleine Mirthe groeit ook vrij snel momenteel.
Ze was met vier dagen 2970gr, tien dagen later 3350gr, en gisteren zes dagen na de laatste weging 3740gr, net geen 400gr in nog geen week :o). Ik dacht al dat haar hemdjes zo spanden LOL. De regioverpleegkundige hier zei "ah je hebt goei melk!" ;o)

Jenneman

Rembrand

Rembrand

10-07-2009 om 14:28

Liora.

De groei van de borstgevoede baby mag in die eerste weken echt wel hoger zijn dan 200 gram per week. Volgens de WHO groeicurves is de gewenste groei van borstgevoede baby de eerste weken tussen de 180 en 320 gram.
Hoe jou manneke het doet kan je zelf online bijhouden in de WHO-groeicurves op www.borstvoeding.com
Hij gaat vanzelf minder hard groeien. Wellicht is het wel een idee om de fles kunstvoeding die je hem nu bijgeeft te laten staan. ( ik begreep laatst dat hij elke dag een fles kunstvoeding krijgt ). De combi borst-kunstvoeding kan het risico op overgewicht op latere leeftijd namelijk wel vergroten.
M.

liora

liora

10-07-2009 om 16:10

Openbaar

Hoi Rembrandt,

Die fles kan er niet af, want die geef ik als baby een voeding nodig heeft en ik ben op een openbare plek. Ik kan nog niet baby discreet aanleggen. Zodra ik dat wel kan, gaat de fles eraf hoor, maar daarmee wordt het aantal voedingen niet minder want dan komt de borst ipv de fles.
Ik zit nog op acht voedingen per dag, probeer nu terug te gaan naar zeven en probeer zo vaak mogelijk 1 borst te geven ipv twee.

Liora

mirreke

mirreke

10-07-2009 om 17:59

Het gaat om de combi, liora

Dus als je ventje 8 x bv krijgt is dat voor zijn spijsvertering toch iets anders dan 7x bv en 1x kv. Even over in het openbaar voeden. Ik zag dat ik ergens boven nog te zien ben met een berichtje over een sling. Ik heb geen aandelen , maar echt, in een sling kun je ook heel gemakkelijk én discreet voeden zodat het echt niet opvalt.
Plus dat het echt heerlijk draagt, een baby in een sling. Ik voelde me totaal niet belemmerd in mijn bewegingen, en kindlief sliep meestal heerlijk. Dat is echt fijn vooral met een ouder kind dat je bv. ook in de school begeleiden.
Als je tijd en zin hebt om te googelen: er zijn veel plaatjes te vinden van babies in slings en babies die de borst krijgen in een sling. En anders wil ik wel voor je kijken, vanavond.

liora

liora

10-07-2009 om 21:35

Mirreke

Hoi Mirreke,

Dank voor je bericht. Ik kan niet voeden in een sling, mijn borst zit daar niet, of althans, de tepel niet. Maar goed, ik merk wel dat zowel ik als baby steeds handiger worden, en heb wel een soort grote sjaal gekocht om ons te bedekken. Vanavond zowaar zonder kussen mijn baby gevoed elders, wel in een kamer waar ik even alleen zat, maar toch. Dit konden we twee weken geleden absoluut niet!

Dus ik denk dat over een paar weken ik wel in het openbaar kan voeden en dan gaat de fles eruit.

Liora

Rembrand

Rembrand

11-07-2009 om 00:20

Handig kledingstuk.

Hoi Liora,
Op de site van pretty mum zag ik een handig item dat je kan aantrekken en waarin je discreet kunt voeden.
Het staat bij borstvoedingskleding met lange mouw en het heet mothers wrap.
Erg handig.
M.

liora

liora

11-07-2009 om 10:11

Ja!

Hoi Rembrand,

Die heb ik!! Dus het gaat goed komen hoor, zal flink oefenen...

Liora

Rembrand

Rembrand

11-07-2009 om 11:31

Liora.

Dat is mooi dat je die ontdekt hebt !
Ik geloof het ook dat het helemaal goed gaat komen.
Liefs M.

Biene M.

Biene M.

11-07-2009 om 13:45

Liora

Het is echt wat lastiger hè, in het openbaar voeden met grotere borsten. Ik raakte wel geïrriteerd toen ik in BV-magazine las "ga maar eens voor de spiegel zitten voeden, je zult zien dat je borst volledig uit het zicht wordt genomen door het hoofdje van je baby." Ja, echt niet! Misschien als mijn baby een waterhoofd had gehad of zo. En verder heb je drie handen nodig in het begin: babyhoofdje vasthouden, borst vasthouden en liefst ook nog borst en baby ondersteunen. Thuis in alle privacy al geen sinecure.

Maar, na een tijdje hapt je baby vanzelf goed aan, dat gaat nu misschien al makkelijker dan in het prille begin. En jij wordt ook overal handiger in.

Ik heb geïnvesteerd in een heel handige voedingstop: een zwart mouwloos hemdje dat overal bij kon. En een grote maar dunne sjaal die ik nog over mijn borst en baby heen kon slaan. Het nadeel van voedingskleding vind ik wel dat het niet mooi zit als je een grote cup hebt, maar ja, dat is niet anders.

Het geeft je wel veel vrijheid hoor, zeker van de zomer, als je overal kunt voeden. Lekker naar Artis met grote zoon terwijl kleine zoon in de wagen slaapt. Zodra hij piept, ga je op een bankje of op je picknickkleedje zitten en geef je hem de borst terwijl oudste een ijsje eet. Zo makkelijk wordt het met een flesje nooit. En ook op vakantie is het ideaal. Nou ja, ik hoop dat jullie binnenkort zo ver zijn dat het lukt

liora

liora

11-07-2009 om 14:10

Biene

Hoi Biene,

Het valt inderdaad niet mee! Gisteren heb ik dus op een stoel gevoed zonder kussen, en dat ging al heel aardig! Baby is al een stuk 'professioneler' geworden, en ik ook, en bovendien is hij veel groter en steviger! Ik moet inderdaad met 1 hand mijn borst vrij houden van zijn neus, anders kan hij niet ademen, en met de andere hand moet ik baby zelf vasthouden, dus ik heb geen hand meer om een sjaal elegant over de borst te draperen. Maar over een maandje lukt dat vast ook wel.

Ik probeer nu het aantal voedingen iets te minderen, en daardoor kan ik misschien wat makkelijker thuis kolven en wellicht het flesje kunstvoeding vervangen door gekolfde melk.

Maar op zich ben ik al supertevreden dat het zo goed loopt allemaal, dat baby zoveel groeit, ja ik ben echt heel blij en ook trots op mezelf, want het vergt behoorlijk wat commitment en doorzettingsvermogen vind ik. En dan heb ik niet eens kloven of andere problemen ondervonden.

Liora

Rembrand

Rembrand

11-07-2009 om 21:28

Liora.

Wellicht kan je hem met zijn kontje wat verder naar je toe halen zodat zijn koppie wat meer uit de borst komt.
Op de site van Jack Newman kan je filmpjes bekijken die wat voedingshoudingen laten zien.
http://www.nbci.ca/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=6&Itemid=13
of via


http://www.youtube.com/watch?v=T5k9MMTaGv8
M.

Morgana Fata

Morgana Fata

12-07-2009 om 11:22

Voeden in het openbaar

Zelf ben ik ook 'gezegend' met een flinke cup. De eerste paar weken ging ik lekker naar boven als ik visite had. Kon ik even rustig voeden, terwijl anderen de oudere kinderen in de gaten hield. Daarna eerst thuis geoefend met discreet voeden.
Daarvoor een aantal hemdjes met spagettibandjes aangeschaft. Waarbij er wel wat rek in moeten zitten, waardoor het hemdje tot onder de borst getrokken kan worden. Daarover trek ik dan een shirtje, die bij het voeden omhoog gaat. En ik hou een hydrofiele luier bij de hand.
Ik leg de baby op schoot, friemel on mijn shirt voedingsbh open, trek hemdje naar beneden en leg baby er recht voor. Pas dan gaat shirtje omhoog, tot net boven de tepel. Baby hapt en die bedekt wel mijn zijn hoofdje het gedeelte tepel-onderkant borst. Eventueel kan je de luier er nog overheen leggen.
Na het voeden trek ik meteen het shirtje omlaag en gaat de baby recht voor het boertje. Daarna leg ik baby even weg en friemel onder het shirtje de bh en hemdje weer recht. Met bloesjes (als je die kan vinden met een grote cup) gaat het andersom, dus hemdjes omhoog en bloesjes opzij, waarbij ik hem niet helemaal openknoop en zodoende geen blote buik heb. Dan is de hydrofiele luier wel fijn.
Nou, hopelijk heb je er wat aan. Oefening baart kunst. Succes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.