Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Carolien

Carolien

26-02-2009 om 15:39

Hele domme vraag waarschijnlijk, maar ik stel 'm toch...

Ok, ik hoor hier niet meer thuis, mijn jongste in ruim anderhalf. Maar met een aantal baby's in mijn omgeving heb ik ineens een vraag.
De vraag is: waarom geven we een kind dat last heeft van darmkrampjes geen baby paracetamol. Is daar een contra indicatie voor en is het daarom onverstandig, helpt het niet, vinden we collectief dat baby's maar door deze fase heen moeten, of zijn er nog andere redenen...
Aanleiding; de pasgeborenen in mijn omgeving hebben darmkramjes, zo zielig. Vannacht gaf ik jongste een paracetamol omdat die oorpijn leek te hebben en ik vroeg me ineens af: waarom heb ik nooit aan paracetamol gedacht in de krampjesperiode van mijn kinderen. Nooit in me opgekomen en niemand heeft er ooit iets over gezegd?
Weet iemand het antwoord?
Groetjes,
Carolien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alle dagen paracetamol?

Hmmm, los van de vraag of het effect heeft op de krampjes llijkt met het niet wenselijk een baby met darmkrampjes alle dagen paracetamol te geven. Die krampjes staan namelijk vaak niet op zichzelf. In ieder geval de eerste drie, vier maanden is het darmstelsel onrijp en komen eventuele darmkrampjes dus bijna dagelijks voor als een baby daar last van heeft.

Chris

Carolien

Carolien

26-02-2009 om 20:54

Hmm

dat was een van de dingen waar ik niet aan gedacht had. Ket komt idd vaak wel dagelijks voor dat baby's darmkrampjes hebben....
groetjes,
Carolien

angel3

angel3

27-02-2009 om 18:17

Zou het helpen?

Ik heb er ook nooit aan gedacht eerlijk gezegd maar ik weet wel dat als ik zelf darmkrampen heb paracetamol niet helpt. Ik heb me altijd afgevraagd waarom niet....

mama van Linde

mama van Linde

27-02-2009 om 20:28

Volgens mij pas vanaf 3 maanden

Volgens mij mogen ze pas paracetamol vanaf 3 maanden toch?
Heeft volgens mij met het gewicht van de baby te maken, maar precies weet ik het niet meer. Ik weet nog wel dat ik bij Linde na een vaccinatie een halve zetpil mocht geven, omdat zij redelijk zwaar was. Een lichter kindje had dat dus nog niet gemogen. Maar ik weet niet meer precies hoe oud ze toen was...

Carolien

Carolien

27-02-2009 om 21:44

Mama van linde

Volgens mij mag een kind wel eerder dan drie maanden paracetamol. Toen mijn oudste de eerste vaccinaties kreeg met twee maanden was het standaard advies de kinderen bij koorts of pijn een zetpil paracetamol van 60 mg te geven. Met een maand of zes (dacht ik) mocht 120 mg per keer en vanaf een ongeveer jaar 240 mg. Gewicht is een factor, maar belangrijker is vziw de leeftijd en de daarbij behorende rijping van de lever, omdat die de medicatie moet verwerken en af moet breken.
Groetjes,
Carolien

Gewicht en leeftijd

Volgens mij mag je paracetamol geven vanaf 3 maanden, maar dan moet je wel goed naar het gewicht kijken. Op het doosje van 120 mg staat van 3 maanden tot 1 jaar, 5,5 tot 10 kg.

Ik had een doosje gehaald voor dochter ingeënt werd (was helemaal niet nodig meer, maar vroeger bij oudste echt wel). De apotheek vroeg specifiek naar haar gewicht, en zei dat ik er echt een stukje af moest snijden als ze nog niet op die 5,5 kg zit. Ze was wel 3 maanden, ik heb de inenting uitgesteld. Inmiddels is ze ruim 4 maanden maar nog steeds pas ongeveer 4600 gram, denk ik. Ze mag dus echt nog geen 120 mg zetpillen.

liora

liora

28-02-2009 om 09:34

Vreemd

Hoi Savon,

Vreemd dat de apotheek dan geen 60 mg pillen kon geven, die kun je krijgen namelijk daar weet ik toevallig.
Zelf gaan snijden is lastig, want je zou ze in de lengte moeten snijden, niet het topje of onderkantje eraf. Als je in de lengte snijdt, kom je ook ongeveer op de helft uit, dus dan kunnen ze beter gewoon andere zetpillen aan je verkopen.

Liora

Liora

Ik kreeg gewoon de 120 mg mee, geen idee dat er ook 60 mg bestond. Maar dat soort dingen gebeuren wel vaker bij de apotheek. Toen ik tijdens de zwangerschap Floradix nodig had verkochten ze me de drank, dat dat echt niet te drinken is wist ik ook niet. Waarom zeiden ze dan niet gelijk dat er ook pillen daarvan bestonden, die had ik dan natuurlijk genomen. Beetje eigen initiatief van de apotheek zou ik wel op prijs stellen.

Nu heb ik de paracetamol gelukkig tot op heden niet hoeven te gebruiken, maar stel dat hè, waarom zou ik ze dan in de lengte moeten doorsnijden en niet gewoon de onderkant eraf?

mama van Linde

mama van Linde

28-02-2009 om 12:51

Idd onderkant eraf

en niet in de lengte doormidden, anders is het ook niet zo'n prettig gevoel bij het inbrengen voor de baby, lijkt me zo....

Carolien

Carolien

28-02-2009 om 13:35

Doosjes

Ik heb even gekeken op de doosjes paracetamol, die ik nog heb liggen.
De dosis 120 mg kan worden gegeven van 3 maanden tot een jaar, 2 tot 3 keer per dag. De dosis 240 mg kan gegeven worden vanaf een jaar. De apotheken en drogisten waar ik kom hebben overigens allemaal ook de zetpillen van 60 mg. Die mogen al voor de drie maanden. Gewicht wordt er in de bijsluiter steeds bij vermeld en is ook niet onbelangrijk, maar de rijpheid van de lever die bij een bepaalde leeftijd hoort is ook heel belangrijk.
Bij de huisarts werd me idd aangeraden een te zware zetpil middendoor te snijden. Dat verdeelt de aanwezige paracetamol het best.
groetjes,
Carolien

liora

liora

28-02-2009 om 15:49

Moet

Hoi,

Nou op die manier is de paracetamol goed verdeeld. Het is me uitgelegd door een neurochirurg en ik heb er verder nooit aan getwijfeld.

Liora

Cea

Cea

28-02-2009 om 18:35

Zetpillen

worden gemaakt van een vetmengsel dat smelt bij 37°. Paracetamoldeeltjes lossen er niet in op, maar worden gemengd met het vet. Voordat het vet helemaal gestold is, zakken de deeltjes wat naar beneden. Ze zijn dus niet helemaal gelijkmatig verdeeld over de zetpil, maar als je ze in de lengte doorsnijdt (met een heet mes), heb je daar geen last van.
Groetjes van een apothekersassistente

angel3

angel3

28-02-2009 om 19:23

Dosering

mijn zoon is met 5 weken geopereerd en kreeg 240 mg paracetamol.....natuurlijk is dit uitzonderlijk en dat moet je niet altijd gaan geven, maar je kind gaat er niet dood van hoor als je een keer een 240 mg geeft. Hij heeft 4 keer per dag o.i.d zo n zwaardere zetpil gekregen gedurende een week.....
Maar nogmaals volgens mij helpt het gewoon niet bij krampjes.....daar ben ik toch wel benieuwd naar.....

Cea

Dank voor je duidelijke uitleg!

Carolien

Carolien

28-02-2009 om 21:12

Angel

ja, dat soort situaties als die bij jouw zoontje kwamn ook steeds in mijn hoofd. Er zijn natuurlijk meer kinderen die vroeg geopereerd worden, of die veel te vroeg geboren zijn en aan beademing, allerlei pijnlijke infusen of andere dingen liggen. Die kinderen krijgen ook pijnbestrijding en waarschijnlijk niet te kinderachtig. Dus dat er kinderen zijn die meer paracetamol krijgen dan officieel mag, had ik ook al gedacht. Maar dan worden ze wel medisch goed in de gaten gehouden. Beter dan wij thuis kunnen, lijkt me.
Maar goed, terug naar mijn vraag. Maanden lang iedere dag paracetamol is idd niet wenselijk. Maar zo nu en dan, als het te erg wordt? Er is ook al gezegd dat paracetamol niet zou helpen voor darmkrampjes. Waarom niet dan?
Groetjes,
Carolien

Tihama

Tihama

01-03-2009 om 14:49

Tip

Eerst even mijn ervaring: op zich valt het in tijd gerekend best mee hoe veel/weinig je je kind ziet. Die van ons was altijd om 5 uur wakker en sliep 's avonds pas tegen 21 uur.
Mijn man en ik hadden onze werktijden van elkaar verschoven (ik werkte van half 8 tot 16 uur en hij van half 10 tot 6). Allebei 5 dagen destijds. En dan hadden we allebei nog 50 snipperdagen per jaar (officieel 36 urige werkweek).

Ik kreeg vaak de vraag of ik mijn kind niet te veel miste, maar echt snappen deed ik die vraag nooit. Het voelde namelijk niet zo.
Maar dan de tip: wij hadden een huishoudelijke hulp die 10 uur per week bij ons werkte. Dat betekende dat vrije tijd ook echt vrije tijd was.
Als je moet kiezen tussen 2 dagen salaris inleveren (en je baan verliezen) of 4 dagen werken, wat schuiven met werktijden van je partner én huishoudelijk werk uitbesteden, dan kan de balans er wel eens anders uitzien.

Tihama

mama van Linde

mama van Linde

01-03-2009 om 19:50

Weer wat geleerd

Ik wist dus écht niet dat je zetpillen in de lengte door moet snijden. Gelukkig hebben we hier destijds nooit halve zetpillen hoeven gebruiken. De eerste keer dat we ze nodig hadden waren we al aan de hele toe

Maar is dat dan niet heel lastig inbrengen? Zo'n in de lengte doorgesneden zetpil? Binnenkort verwachten wij nr. 2, dus wie weet dat we het dan wel een keer nodig gaan hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.