Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Mayte*

Mayte*

04-11-2009 om 04:32

Help, ik ben het helemaal kwijt. ritme baby in de war.

Kwart over vier in de nacht zit ik dit berichtje te typen. Beneden met een klaar wakkere, erg blije baby.

De laatste tijd slaapt mijn zoontje van 3,5 maand overdag slecht. Hier en daar hazeslaapjes, nooit eens een paar uur. Dit komt volgens mij mede doordat ik hem regelmatig uit zijn bedje moet vissen, omdat ik mijn dochter van school moet halen. Gevolg is dat hij rond een uur of vijf's middags uitgeput 'zijn' nacht in gaat. En rond vier uur, half vijf 's fris en fruitig aan de dag wil beginnen.

Hoe krijg ik het ritme weer op de rails? Overdag moet hij gewoon beter gaan slapen, zodat hij het in ieder geval volhoudt tot een uur of zeven 's avonds, lijkt me. Schort het aan structuur, voorspelbaarheid? Moet ik hem overdag soms gewoon maar laten huilen als hij wakker in zijn bedje ligt? Ik heb behoefte aan weer even het ABC van baby verzorging geloof ik. Ik ben het even helemaal kwijt.

Boehoehoe, ik ben zo moe!!!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

04-11-2009 om 08:17

Wat ik deed

Ik haalde mijn baby vaak zo rond 5/6 uur op van werk, legde hem een uurtje op bed als hij doodop was, en maakte hem dan weer wakker. Nog een goede maaltijd en badje en dan de nacht beginnen.

Abcdefghikjklmnopq....

Mayte,

Helaas, dat abc van die babies kan inderdaad zo lang zijn dat het een hele zoekerij wordt. De situatie die je beschrijft is ook zo herkenbaar. Op zich biedt je baby jou best wat structuur en rust, alleen de match is er niet met jouw ritme.

Je zit tussen twee mogelijkheden in. De ene is het verbouwen van het ritme van je baby en de andere is het meebewegen. In die balans zit je nu bij meebewegen en je vraagt je af of je wat meer moet verbouwen. Volgens mij is dat een vraag waar je de hele babytijd in blijft zitten.

Nog even dan over het verbouwen: al te geforceerd werkt dat niet, maar dat is iets wat jij hier zelf ook altijd verkondigt. Dus je moet kien verbouwen denk ik. Je ruimte zoeken, de plek waar je iets kunt veranderen. Daarmee zeg ik niets nieuws want dat geef je zelf ook al aan. Ik benoem het nog even omdat dat verbouwen vaak zo lastig kan zijn als het te bruut gaat, het zoeken van de plek is dan echt dé truc eigenlijk.

Zelf was ik altijd aanhanger van de these dat de oplossing voor de nacht zit in de dag. Alweer, dat zeg je zelf eigenlijk ook. Je vraagt je af wat je aan die dag zou kunnen veranderen. Laten huilen is wschl de laatste optie. Even troosten in de hoop dat hij verder slaapt zou je wel kunnen proberen. En ook om zijn ritme wat meer vrij te laten zweven. Zou er iets te regelen zijn met buren of ouders in de buurt dat je even een weekje je dochter minder vaak ophaalt? Vaak kan een paar dagen vrij zweven al veel schelen omdat je dan kunt uitvogelen waar jullie makkelijke ruimte hebben om iets aan het ritme te veranderen. Misschien slaapt je zoontje 's ochtends makkelijk weer in, of juist aan het begin van de middag.

Ik weet hoe vermoeiend het is om een baby met een schoolgaand kind te combineren. Zit ie om elf uur nog lekker te pruttelen terwijl je weet dat je anderhalf uur later alweer bij school moet staan. En dan legde ik hem in bed met zo'n gevoel van dit wordt niets... om kwart over 12 begon ie dan pas in te slapen. Duidelijk niet zijn optimale slaaptijd...

Trouwens, 3,5 maand is ook nog erg jong voor een duidelijk ritme. Je bent er bijna, maar nog niet helemaal. Het kan in een paar weken tijd heel erg veranderen.

Kortom: mijn advies: probeer wat te zweven met het ritme overdag, probeer hem nog een keer te troosten als hij nog erg moe lijkt, en vertrouw op je moederlijke speurdersgave om de ruimte te vinden waar je hem overdag meer rust kunt doen nemen. Succes!

Mijn tip

die ik ook nu mee gekregen heb van het cb is, vaste tijden inbouwen voor het slapen. In het begin zal hij het niet leuk vinden, maar naar mate je altijd om dezelfde tijd je kindje er in legt, hoe meer ze het weten. En telkens dezelfde handeling doen, als je je kindje in bed legt. (muziekje aan, wiegen, knuffeltje geven enz)

Mayte*

Mayte*

04-11-2009 om 13:04

Bedankt!

DC, ik heb het gisteren geprobeerd zoals jij beschrijft. Een diep slapend jongetje uit bed gehaald rond half zeven, uitgekleed voor het bad en jawel, slapend en wel in bad gedaan. Hij wordt gewoon niet meer wakker dan. Ik vond het ook niet erg respectvol naar hem toe, dus dat doe ik liever niet weer.

Rodebeuk, wat verwoord je het weer mooi! Het is inderdaad een steeds wijzigende gebruiksaanwijzing die je moet hanteren bij zo'n babietje. Wat in week 4 geldt, is weer totaal anders in week 8, enz, enz. En ik onderschrijf helemaal jouw these dat de oplossing voor de nacht in de dag te vinden moet zijn. Dat zweven heeft hij inderdaad nodig, even uitvinden waar zijn natuurlijke rustmoment ligt op de dag. Weet je, het is zo'n tevreden kind, zelfs als hij niet slaapt overdag en moe is, is hij nog blij. Daardoor heb ik de laatste week niet goed opgelet en hem overal maar mee naartoe genomen. Hij deed zijn hazeslaapjes overal wel. In de bakfiets, in de auto, in de kinderwagen. Vannacht heb ik besloten zijn signalen weer wat consequenter te gaan volgen. En alsof hij mijn wanhoopskreet hier gelezen heeft of mijn gewijzigde koers meteen oppikt....hij slaapt en slaapt en slaapt vandaag!
Eerst met een paar minuten in slaap huilen 2,5 uur 's ochtends. Toen op de terugweg van school in de bakfiets weer in slaap gevallen en nu slaapt hij nog steeds (ook al weer een uur).

Thein, ik wil jouw tip ook meenemen. Rondom het naar bed gaan 's avonds hebben we wel zo'n ritueel. In bad, pyjama en slaapzak aan, nog een keer drinken en dan naar bed. Voor de slaapjes overdag heb ik absoluut nog niet zo'n ritueeltje. Ik ben benieuwd hoe dat er bij jullie uitziet.

mijk

mijk

04-11-2009 om 15:03

Ik zie toch wel iets

in het 's nachts bakfietsen

Mayte*

Mayte*

04-11-2009 om 15:18

Lol mijk

Het 's nachts broodjes smeren heb ik inmiddels al ingevoerd, dus ja, waarom ook niet??

Dag/avondritueel verschilt wel

's Avonds is er voor ons Truusje een duidelijk ritueel: papa gaat met haar douchen, pyjama aan, tandjes poetsen, boekje lezen en slapen.

Overdag doe ik het anders. Ze gaat op vaste tijden naar bed, eigenlijk steeds om 10.00 uur en om 15.30 uur. Als het 09.30 uur is, zet ik koffie, krijgt Truusje een kaakje en sap en kijken we samen de Teletubbies. Daarna zing ik een zelfverzonnen liedje terwijl we naar boven gaan, slaapzak aan, muziekje aan, gordijn dicht en weg ben ik. Iedere dag hetzelfde, ik heb zelfs de Teletubbies opgenomen om ook zaterdag en zondag hetzelfde ritueel te kunnen doen. Zeker toen we de vaste overdagbedtijd hebben ingevoerd ging het steeds beter. Nu zijn we wel weer een beetje aan het tobben, ze lijkt over te gaan naar één slaapje ergens van 10.30 uur tot 12.00 uur. Het zou handiger zijn voor haar als ze om 11.30 uur naar bed zou gaan, dan is de dag mooi in tweeën gedeeld, maar dat haalt ze nog niet. Nu kijken we dus samen om 10.00 uur de Teletubbies, met dank aan de dvd-recorder!

dc

dc

04-11-2009 om 20:52

Goshie

ja, dat heb ik dus nooit meegemaakt, hij werd gewoon wakker en bleef tot een uur of 8 wakker. Ik zou het ook niet meer doen als je hem slapend een badje moet geven hoor!

Sterkte met het vinden van een oplossing.

Slapen in de kinderwagen?

Als hij kennelijk slaapt rond de tijd dat je je dochter moet ophalen, kan je hem dan niet beter gewoon meteen in de wagen leggen in plaats van in zijn bed? Eventueel alvast naar buiten tot hij slaapt, wagen zonodig weer even thuis parkeren of meteen naar school doorlopen, kind in wagen parkeren en wachten tot-ie wakker wordt. Of hij nou in de wagen of in zijn bed slaapt - als hij maar slaapt, zou ik denken.

Groeten,

Temet

Mayte*

Mayte*

05-11-2009 om 14:50

Te ver om te lopen temet

De school van mijn dochter is op 15 minuten fietsafstand. Te ver om te lopen helaas. Anders zou de kinderwagen voor het middagslaapje een uitkomst zijn.

Vanochtend was het trouwens 5 uur. Een uur winst t.o.v. gisteren... Vanochtend heb ik van half negen tot half twaalf samen met hem geslapen. Als een blok, zo moe was ik na al die nachten om 4 of 5 uur eruit. Nu voel ik me wel weer redelijk. Hopelijk slaapt hij vanmiddag weer een uur of een paar uur, zodat hij het weer ietsjes langer volhoudt vanavond. En dan hopelijk weer een uur winst morgen???? Ik ben inmiddels zover dat ik 6 uur opstaan al heel redelijk zou vinden.

Regelmaat

Mayte,

Ik heb veel gehad aan het boek 'regelmaat en inbakeren' van ria blom. Als je wilt kan ik het wel opsturen of wat belangrijke pagina's kopieren?

groetjes je draadgenootje Sim

Mayte*

Mayte*

06-11-2009 om 10:58

Half acht!

Lieve mensen,

Dit draadje kan weer gesloten worden. De rails is teruggevonden hier in huis
Hij slaapt nu 's ochtends een paar uur en 's middags weer. Ik heb een ritueeltje ingebouwd rondom het overdag naar bed gaan en dat werpt nu al zijn vruchten af. (schone luier, slaapzak aan, samen gordijnen dichtdoen, op bed en nog even het muziekdoosje aan.) Gisteren konden we het naar bed gaan rekken tot 7 uur. En vanochtend sliep hij (wel met 3x voedingen tussendoor) tot half acht!!!
Wat een verademing!!!!

Dank voor het meedenken.

Groetjes, Mayte

liora

liora

06-11-2009 om 11:59

Super

Hoi Mayte,

Wat fijn zeg!!! Volgens mij is het ook zo: hoe meer een baby slaapt, hoe meer die slaapt. Als je snapt wat ik bedoel.

Groetjes,

Liora

Wat fijn mayte

..het wisselt allemaal zo snel op die leeftijd!
Fijn dat een beetje zweven al genoeg leek te zijn om betere slaaprimtes te krijgen. En nu op naar de volgende mijlpaal. Regelmatig zes uur aan een stuk slapen ofzo...daar knapt een moeder ook van op! (heb tweede tot bijna een jaar om vier uur 's nachts aan de borst gehad, die kreeg ik maar niet naar een handige tijd, zeven uur 's ochtends ofzo. Dus ik weet wat het is).

Probeer zijn dutjes af te stemmen op de schooluren

start de ochtend met de voeding op een tijd zodat het waak, slaap, eet ritme in de loop van de dag precies uit komt met de school uren van je dochter. na ongeveer 2 à 3 weken heeft je zoontje het gewenste ritme te pakken.

Helaas kan dit niet sneller sorry! ik heb er 3 weken over gedaan voordat mijn 1e dochter zich volledig aangepast had aaan mijn ritme. maar het kan dus wel!

Sinds vandaag ben ik ook begonnen met het aansturen van het dag/nachtritme van mijn dochterje van een maand oud. ik heb van 4 tot 6 met een vinger in haar mondje naast haar bedje gezeten zodat ze een voeding zonder mokken zou overslaan en het is gelukt zonder ook maar 1 traan! Als ze een speentje pakte was het zoveel makkelijker geweest.

succes!

kien

kien

07-11-2009 om 21:11

Fienemien

Is een maand oud niet een beetje jong om te 'dwingen' om een voeding over te slaan? Naar mijn idee laat je een baby op die leeftijd nog gewoon zijn eigen ritme bepalen omdat je anders de borstvoeding behoorlijk kan verstoren. En als ik je zo lees dan ben je al na een week begonnen met het opleggen van een ritme.
Ik ben het met je eens dat je babies wel aardig in een ritme kan krijgen, dat heb ik al drie keer gedaan en ook bij nummer vier lukt het nu aardig. Maar die is nu wel al ruim 4 maanden. Als ik daar eerder mee begonnen was had ik geheid de bv om zeep geholpen.
Als jij je er goed bij voelt moet je het vooral zo doen en als je kinderen er wel bij varen, prima. Ik zou dit echter niet als advies aan anderen geven.

Kien

kien

kien

07-11-2009 om 21:19

Sorry, fien, niet goed gelezen

Zie nu dat die 3 weken gaat over je 1e dochter, en niet over je dochtertje van nu een maand. Verandert overigens niets aan de inhoud van mijn vorige posting.

Kien

Fienemien;

Hallo Fienemien,

Mijn oog viel op jouw opmerking "ik heb van 4 tot 6 met een vinger in haar mondje naast haar bedje gezeten zodat ze een voeding zonder mokken zou overslaan en het is gelukt zonder ook maar 1 traan! Als ze een speentje pakte was het zoveel makkelijker geweest."

Oeioei, wil je dit iedere dag gaan doen? Met je vinger in haar mondje ernaast gaan zitten? Nogal bewerkelijk, lijkt mij.

Een kind kan je niet in een ritme dwingen, daar "zakt" hij of zij vanzelf in wanneer hij of zij eraan toe is. Mijn jongste krijg / krijg ik niet in het schoolritme van oudste, hoor. Dat ligt toch net even anders.

Linda

Mayte*

Mayte*

09-11-2009 om 18:48

Ritme zeer geleidelijk aanpassen

Je kan een ritme inderdaad niet afdwingen. Een baby die moe is is gewoon moe. Wakker houden heeft geen zin. En een wakkere baby valt niet in slaap. Net zoals voeden op verzoek, dat is nooit iedere dag precies hetzelfde. Maar heel geleidelijk aanpassen, werpt wel vruchten af.

Inmiddels kan mijn zoontje al wakker blijven tot half zeven 's avonds en met een beetje geluk slaapt hij dan ook (met wat voedingen tussendoor) tot half zeven de volgende ochtend.
Ik heb deze winst in de avond puur kunnen boeken door hem overdag langer te laten slapen. Dus minder er op uit en meer ongestoorde slaap. Dat is volgens mij het enige wat je kan doen. Inspelen op je kind en zoveel mogelijk rust creeren.
Ik zou ook niet graag midden in de nacht twee uur lang met mijn pink in zijn mond zitten, zoals Fienemien beschrijft. Een voeding is zo gegeven. Werkt dat in jouw geval Fienemien? Komt ze dan echt de volgende dag niet weer gewoon om 4 uur 's nachts? Geef je ook borstvoeding?

Afijn, het gaat hier langzaam aan iets beter met het nachtbraken. Soms weer een mindere nacht, maar hij is toch steeds ietsjes later klaar wakker.

Tja

mijn jongste heb ik eigenlijk altijd in het zelfde ritme als mijn oudste gehad.
was gewoon niet anders en hij deedt het goed.
vlak voor we haar naar de psz brachten kreeg hij eten sliep dan in de maxicosi en liet ik hem ook inzitten tot hij een keertje een beetje wakker werdt en deedt hem dan lekker beneden in de box laten slapen.
als we weer haar gingen ophalen weer een voeding en hop in de auto...
het was heel soms dat het net niet uit zou komen maar dan liet ik hem gewoon zo begaan.
dan kreeg hij ook wel eens als we net terug waren de borst.
hij werdt best afgeleid of sliep dus huilde nooit eigenlijk.
ik ben gewoon denk ik gezegend met makkelijke kiddies.

Mikki Marloes

Mikki Marloes

17-11-2009 om 23:43

En ze liggen heerlijk

Hier ben ik het ook mee eens. Niet teveel storen tijdens het slapen. Dat is naar mijn mening beter dan het kost wat kost verleggen. Die kinderwagens van tegenwoordig liggen volgens mij heerlijk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.