Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Help, zoon weigert van ene moment op het andere de borst

Sinds vanochtendvroeg weigert mijn zoontje van 14 maanden van het ene op het andere moment de borst. Ik leg hem aan, hij neemt de tepel in zijn mond en laat deze onmiddellijk weer los om in een erbarmelijk gebrul uit te barsten.

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat er aan de hand is. Acute spruw? Inmiddels heb ik sinds vijf uur vannacht niet meer 'gezoogd' dus ik ga zometeen maar kolven! Er komt een tandje door, maar dat weerhoudt hem er ook niet van om brood te eten en z'n avondeten. Herkent iemand dit? Is dit dan het einde van de bv?

Ik post het even hier i.p.v bij Dreumestijd, want het is daar vrij stil momenteel.

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

24-09-2009 om 21:40

Chris

Dit wordt "borstweigeren" genoemd en het komt bij kindjes van deze leeftijd wel vaker voor. Is er iets gebeurd waardoor hij de borst associeert met iets naars? Je ziet het bijv. wel eens als moeder van iets schrikt tijdens het voeden (heftig), dat het kind de volgende keer de borst weigert.
Pijn kan een reden zijn, maar in veel gevallen is het een negatieve associatie met iets wat tijdens het voeden is gebeurd. Een harde knal buiten ofzo.
Een andere mogelijkheid (maar dan weigeren ze vaak niet zo acuut) is een doorkomende menstruatie. Er staat nog veel meer over borstweigeren in de dossiers op de website van LLL: www.lalecheleague.nl
Een goeie truuk kan zijn om je kind slapend aan te leggen. Of in een héle andere situatie, lopend bijvoorbeeld.

Sterkte!

Tirza

Slapend

Heb twee borstweigeraars gehad, en idd, wat nog wel eens hielp, was ze 's ochtends "overvallen", dan waren ze nog niet zo alert en hapten ze direct toe
Eén keer leek het gerelateerd aan een naderende menstruatie, bij de ander heb ik ws. uiteindelijk te laagfrequent gevoed om het nog interessant te houden (althans dat wa de verklaring die ik hier opdeed).

Zwanger?

Mijn oudste was ongeveer 16-17 maanden, dronk alleen 's avonds nog een slokje voor het lekkere en het ritueel, toen hij op een keer meteen na aanleggen zelf afkoppelde en zei: 'Bah!' Vlak daarna bleek ik zwanger...
Zou dat misschien kunnen?

Caroro

ChrisH

ChrisH

25-09-2009 om 11:28 Topicstarter

Weigeren

Nou, ik zit hier met bijna ploffende borsten te typen. Tirza, het klopt inderdaad dat de voeding vóór de weigering vervelend eindigde omdat hij me beet en ik hem vrij abrupt afkoppelde. Dat bijten is op zich niets nieuws, het was zelfs al een tijdje geleden dat hij het voor het laatst deed en ik heb altijd zonder problemen kunnen afkoppelen.

De nachtvoedingen zijn vooral als troost bedoeld als hij huilend wakker wordt en werken daar ook bijzonder goed voor. Het abrupte afkoppelen van de laatste keer door mijn reactie op de pijn hebben bij hem misschien inderdaad een nare associatie in het leven geroepen.

Ik zal het nog eens proberen als hij wat duffer is en als het echt niet lukt zal ik toch maar gaan afbouwen door te kolven. Vind het erg jammer dat we het niet wat natuurlijker kunnen laten eindigen.

Caroro, zwangerschap is gelukkig uitgesloten . Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.

Chris

ChrisH

ChrisH

25-09-2009 om 14:13 Topicstarter

Pfffeew

Pffeew, opluchting hier. Tirza, ik heb vanmiddag je tip opgevolgd om hem al rondlopend te proberen aan te leggen en dat is gelukt! Het leek eerst of hij weer wilde weigeren, toen keek hij onderzoekend rond naar het vreemde uitzicht en begon daarna gelukkig te drinken. Het gedwongen stoppen met bv lijkt daarmee van de baan.

Heel erg bedankt!

Chris

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2009 om 16:52

Chris

Ik zucht met je mee, heeeeeeerlijk Iedereen stopt een keer met bv, maar als het kan wel een beetje lollig en geleidelijk.
Bijten (en dan met name de reactie van de moeder) leiden vaker tot dit soort taferelen. Ik wil baby's geen vrijbrief geven om te bijten, maar het is voor moeders wel goed om te weten, dat heel hard AU roepen of echt "boos uitvallen" net een beetje te veel kan zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat-ie nu nooit meer zal bijten
Een weigerende baby herken je eigenlijk altijd aan de frustratie bij de baby zelf, ook al weigert hij toch echt zelf Wat ik bedoel: als een baby zichzelf speent, zelf van de borst afgaat, zal hij op je borst neutraal of vrolijk reageren. Een weigerende baby huilt bij het zien van de borst, hij is er duidelijk zelf ook niet gelukkig mee.
Fijn dat het is opgelost!

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.