Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Hoe erg is het om bv te combineren met standaard kv i.p.v. hypoallergene kv?

De titel zegt het al. Ik wil mijn zoontje van 7 maanden twee keer in de week een flesje kunstvoeding geven naast de borstvoeding en kreeg in verband met het risico op het ontstaan van allergieën als advies hypoallergene poedermelk te gebruiken.

Maar meneer blieft de Friso hypoallergeen niet (meer). Ik vermoed dat de overgang van zoete moedermelk naar vieze voorverteerde eiwitten te groot is. Ik wil daarom nu gewone standaard Friso proberen. Hoeveel kwaad kan dat? Cb biedt niet echt uitkomst.

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anna3

Anna3

17-03-2009 om 12:01

Dr. spock en voedingsindustrie

Hallo Chris,
Heb je aanleiding om te verwachten dat je kind allergisch is, bijvoorbeeld omdat het in de familie zit?
Ik zat met dezelfde vraag als jij, toen ik ivm een medische behandeling moest stoppen met bv.
(Bij ons geen voedselallergieen in de familie.)
Eerst kocht ik hypoallergene voeding, want 'je wilt toch het beste voor je kind'.
Ik ben geen expert maar las in Dr. Spock over hypoallergene voeding:
'Een probleem van deze voeding is wel dat het aantal moleculen dat erin voorkomt veel groter is dan in de andere zuigelingenvoedingen; de grote eiwitmoleculen zijn immers verknipt tot allemaal kleine brokjes. De natuurkundige eigenschappen van deze voeding in de darm zijn daardoor anders. Dit maakt dat sommige kinderen juist hypoallergene zuigelingenvoeding minder goed verdragen dan gewone zuigenlingenvoeding. De hypoallergene zuigelingenvoedingen op basis van gehydroliseerde koemelkeiwitten zijn dieetzuigelingenvoedingen die op medisch advies gebruikt moeten worden. Het is geen goed idee daar zomaar mee te experimenteren.'
(Voor wat het advies van Dr. Spock waard is...)
Ik heb ook met het Voedingscentrum gebeld, en die zeiden ook dat je geen hypoallergene voeding hoeft te geven als er geen allergieen in de familie voorkomen.
Ik ben dus met die -dure- hypoallergene voeding gestopt. Trouwens ook omdat ik geen zin had om de zuigenlingenvoedingsindustrie te sponsoren, die naar mijn idee misbruikt maakt van de onzekerheid van ouders.
Groet, Anna

ChrisH

ChrisH

17-03-2009 om 12:42 Topicstarter

Wel allergie in familie

Anna, zijn oudere broer had als baby koemelkallergie en heeft vanaf 7 maanden tot zijn tweede jaar Pepti Nutrilon gedronken. Dus ja, het zit in de familie.

Ik ben het met je eens dat er niet alleen in de zuigelingenvoedingsindustrie (leuk woord voor galgje), maar in de hele baby-industrie flink wordt ingespeeld op het 'je wilt toch het beste voor je kind'-sentiment en dat je soms onnodig moeilijk doet/duur uit bent.

In ons geval weet ik gewoon niet goed wat wijsheid is. Ik wil de borstvoeding, die verder prima loopt, niet gaan afbouwen enkel en alleen omdat ik niet genoeg kan kolven voor het kinderdagverblijf waar hij twee dagen per week naar toe gaat. Dan lijkt het me een betere optie om naast de bv twee keer per week 1 flesje standaard kv te geven (even aangenomen dat hij dat wel drinkt, want dat heb ik nog niet getest).

Iemand die zoiets ook heeft meegemaakt?

Chris

Anna3

Anna3

17-03-2009 om 14:15

Chris

Wat vervelend dat er koemelkallergie in de familie zit.
Heeft je zoontje er last van als hij op het kdv minder (bv) drinkt dan thuis? Onze dochter dronk op het kdv soms ook heel weinig of zelfs niets, omdat ze niet van de fles hield. Ze bleef vrolijk. Schijnt dat ze dat 's morgens en 's avonds aan de borst weer inhalen. Maarja, ik snap dat je het vervelend vindt om maar zo weinig mm mee te geven naar het kdv.

Rembrand

Rembrand

17-03-2009 om 14:35

Geen melk voor die twee keer?

Hoi Chris,
Als ik het goed begrijp gaat het om twee melkvoedingen per week ?
Wellicht kan je overwegen om die twee voedingen te vervangen door water of sterk verdunde diksap met een flinke fruit of groentenhap ?
Als hij thuis onbeperkt toegang tot de borst heeft zal hij echt geen tekorten oplopen van die twee gemiste melkvoedingen.
Krijgt hij al bijvoeding ?
M.

ChrisH

ChrisH

17-03-2009 om 14:51 Topicstarter

Bijvoeding nog minimaal

Het gaat inderdaad om twee flessen van ca. 160/170 cc per keer. Ik ben begonnen met bijvoeding toen hij zes maanden was, maar hij eet nog altijd niet overdreven veel fruit, hooguit driekwart potje fruit van 125 gram.

Ik ben ook niet zo bang dat hij een tekort zal oplopen, maar ik vind het vervelend de leidsters op het kdv op te zadelen met een ontevreden, huilend kind omdat ik niet genoeg voeding kan meegeven. Ik kom elke kdv-dag zo'n 100 cc tekort, die ik dan op de tussenliggende dagen tussen de bv-voedingen door bij elkaar moet kolven en dat gaat gewoon heel moeizaam bij mij.
Misschien moet ik jouw eerdere tip van drie keer kolven op een dag nog eens proberen. Ik heb dat geprobeerd, maar mijn productie raakte daardoor zo van slag, dat ik harde plekken kreeg in mijn borsten.

Los van het feit dat ik echt mijn best doe om genoeg bij elkaar te kolven, wil ik graag die escape hebben om hem een fles kv te kunnen geven, vandaar mijn vraag.

Chris

Alle bijvoeding op kdv?

Bij zo'n broertje zou ik nog eerder voor pepti dan voor HA kiezen als het echt niet anders kan.

Maar kun je niet een beetje schuiven met alles, als je het niet meer bijelkaar gekolfd krijgt?
Voltanken net voor je hem wegbrengt, voltanken als je hem ophaalt en verder naast wat je wel gekolfd krijgt zoveel mogelijk andere dingen op het kdv laten geven, zoals groente, fruit, boterhammetje, water of slappe thee. En dan gewoon zoveel mogelijk borst als ie weer bij je is.

ChrisH

ChrisH

17-03-2009 om 16:31 Topicstarter

Boterham?

Dirksmama, Pepti is echt geen optie á 25 euro per pak, dat niet wordt vergoed door de verzekering omdat er nooit een allergie is vastgesteld. Bovendien blijft het probleem dat hij het niet moet!

Ik kan natuurlijk wel vragen op het kdv of ze hem wat anders kunnen geven dan melk als ik een keer niet genoeg heb, had daar eigenlijk nog niet aan gedacht, vooral omdat hij eigenlijk thuis alleen nog maar fruit en melk krijgt. Vanwege de verhoogde kans op allergie ben ik voorzichtig met het introduceren van nieuwe dingen. Als je de richtlijn vanaf zes maanden bijvoeden aanhoudt, kun je er denk ik niet vanuit gaan dat alle kinderen al met zeven maanden aan de boterham zitten.

Chris

hout anne

hout anne

17-03-2009 om 16:41

Chris

Hoi Chris,

Bij kans op koemelkallergie (dus als het niet is vastgesteld) kun je net zo goed gewoon standaard gebruiken ipv HA. In HA zit nl. ook gewoon de eiwitten, die zijn niet speciaal behandeld. Dit is wat de KA mij vertelde. En pas als je denkt dat je kind er last van heeft kun je overstappen op pepti (dan heb je nl. ook gelijk de medische indicatie).
Maar wellicht kun je het het beste bij de HA of KA navragen, die kennen de voorgeschiedenis beter als wij hier op het forum

Overigens kun je met brood (gluten) het beste wachten tot minimaal 8 maanden, zeker bij gevoelige kinderen!
Maar ook dat is maar een richtlijn.

Succes iig!

Ervaring zat met allergie

Ik heb zat ervaring met allergie en langzaam introduceren. Ben na 6 maanden pas echt met groente begonnen, fruit kwam pas veel later. Maar met 7 maanden gaf ik toch ook wel stukjes (koemelkvrij, zelf gebakken) brood.
Het kan dus wel, hangt er gewoon van af wat je wanneer introduceert.
Ik heb me min of meer gehouden aan wat er in 'Van Borst tot Boterham' staat.

Ik zou allereerst toch proberen wat Rembrandt ook al voorstelt en de kunstvoeding pas als laatste kunstgreep achter de hand houden.

Jakiro

Jakiro

18-03-2009 om 12:20

Zelf een dieet?

Volg je zelf ook een dieet ? Want als je nu "gewoon" bv geeft zonder zelf een dieet ivm mogelijke allergiën te volgen en alles gaat goed, waarom dan wel opeens op de hypoallergene kv over stappen ?
Zo ja, dan zou ik het wel doen.
Maar je hoeft toch niet één flesje met alleen kv te geven. Je kan toch ook ieder flesje bv aanvullen met kv, ongeacht welke vorm je geeft.
De smaak van de bv overheerst dan.
Dus ipv 2 flesjes volledige kv, kan je toch ook alle flesjes met voornamelijk bv en een klein beetje kv geven ?

Jakiro

Rembrand

Rembrand

18-03-2009 om 15:17

Jakiro.

Als je een allergisch kind hebt hoef je niet automatisch zelf op dieet als voedende moeder.
Veel kinderen hebben geen klachten als ze borstvoeding krijgen. Moedermelk is van zichzelf al behoorlijk hypo-allergeen. Pas als blijkt dat de baby toch een reactie heeft op de allergenen die via de moedermelk meekomen dan kan er geëlimineerd worden ( en later weer geprovoceerd ).
M.

Ardnax

Ardnax

18-03-2009 om 19:35

Bijna alles

Bijna alles gaat over in moedermelk. Bij écht allergische kinderen zal het kind ook allergisch reageren bij moedermelk.
Bij de allergieen die overgaan bij een bepaalde leeftijd (bv koemelkeiwit), zal de hoeveelheid in moedermelk zo laag zijn dat er niet op gereageerd wordt. Is jouw kind echter allergisch voor bv kiwi of pinda's, zal jouw kind toch echt na een paar slokken mm reageren als jij dat toch gegeten hebt (rode mond en bijvoorbeeld iets later vlekken), één allergeen is al genoeg voor een reactie.
Als je kind zo allergisch is dat het de hypo-allergene voeding MOET hebben en dat het door een ka voorgeschreven wordt (waar het ook voor bedoeld is), dan kan je kind ook niet tegen mm zonder dat moeders een dieet volgt.
Er zijn in ieder geval kinderen die te laat een diagnose voor een bepaalde allergie krijgen omdat ze moedermelk krijgen en de misvatting bestaat dat moedermelk hypoallergeen zou zijn.
Zelf ben je denk ik al best wel tegen het feit aangelopen dat een borstgevoed kind onverklaarbare huiduitslag heeft en dat dan later blijkt dat moeders een antibioticum tegen een borstontsteking gebruikt.

Jakiro

Kari1

Kari1

18-03-2009 om 21:39

De huidige adviezen

zijn om, als er allergieën in de familie zitten, tot 6 maanden preventieve hypoallergene melk te geven. Dat hoeft dan geen intensieve gehydrolyseerde melk te zijn zoals pepti (die is voor behandeling van aangetoonde allergie) maar de melk die bedoeld is voor preventie. Er zijn verschillende merken van.
Vanaf 6 maanden is die preventie niet meer echt nodig. Men gaat er dan van uit dat de darmen genoeg gesloten zijn om niet meer snel het gevaar te lopen alsnog allergieën te ontwikkelen. De nummer 2 preventieve hypo-allergene voedingen zijn dus eigenlijk niet nodig (al wil de fabriek natuurlijk wel graag dat je ze koopt ).
Bovendien blijkt het zo te zijn dat het te lang onthouden van voedingsmiddelen juist ook niet gunstig is. Ook wachten met brood tot 8 maanden wordt daarom niet meer aangeraden. Dat "mag" vanaf 6 maanden.
Kari

Rembrand

Rembrand

18-03-2009 om 22:22

Ardnax, wel wat kort door de bocht.

In heel veel gevallen is borstvoeding zonder dieet toch nog beter voor een baby dan HA kunstvoeding.
Enne, ik ben allergisch voor het woord MOETEN, al helemaal als het met stemverheffing wordt uitgesproken.
Ik heb overigens niet gezegd dat moedermelk hypoallergeen is. De allergenen die in moedermelk komen zijn al ietwat voorverteerd en zullen minder snel klachten geven. Bij een aantal ernstig allergische kinderen zal de moeder inderdaad het advies krijgen om op dieet te gaan. Ik begeleid op dit moment een moeder wiens dochter de borst weigerde als haar moeder een foutje in haar dieet maakt. Dit kind is inderdaad ernstig allergisch. Moeder was bijna gestopt met de borstvoeding door de slechte begeleiding in het ziekenhuis. Kinderarts vond dat moeder moest stoppen en dochter Neocate moest gaan geven. Dochter weigerde deze voeding en ging hier van overgeven. Ze ging pas weer groeien toen moeder een aantal allergenen uit haar eigen voeding schrapte. Moeder heeft hard moeten vechten en had het gevoel dat haar dochter van het ziekenhuis was. De lactatiekundige die in dienst was van het bewuste ziekenhuis werd niet geconsulteerd door de kinderarts, en moeder kreeg haar niet te zien terwijl ze hier wel om gevraagd had.
Ik vind het diep treurig hoe het allemaal gelopen is.
M.
N.B: De moeder is zelf kinderverpleegkundige en gaat waarschijnlijk de opleiding doen bij de VBN.

ChrisH

ChrisH

19-03-2009 om 13:09 Topicstarter

Het kan dus?

Ik zie veel reacties voorbijkomen, variërend van 'je moet pepti geven' tot 'het is geen probleem' om na zes maanden standaard kv te geven' aan een baby wiens broertje als baby koemelkalllegie heeft gehad.

Kari, jouw bewering dat de industrie met nummer 2 preventieve hypo-allergene voedingen eigenlijk inspeelt op onzekerheid en dat allergiepreventie vanaf 6 maanden eigenlijk niet meer nodig is, is voor mij de bevestiging dat het niet zo'n kwaad zou kunnen om mijn zoontje maximaal twee keer per week een flesje standaard kv te geven.

Nogmaals, het is zeker niet de bedoeling te stoppen met de bv. Ik wil gewoon de mogelijkheid achter de hand hebben om mijn zoontje kv mee te geven als ik een keer niet genoeg heb kunnen kolven voor het kinderdagverblijf.

Chris

Yoghurt

Als je geen hypoallergeen gaat geven dan kun je net zo goed voorr die 2x per week gewoon aanvullen met yoghurt. Aangezuurde zuivel wordt ook makkelijkere verdragen.

ChrisH

ChrisH

19-03-2009 om 15:16 Topicstarter

Dirksmama

Bedankt voor de tip. We eten hier altijd roer-biogarde, ik zal eens kijken of dat hem bevalt.

Chris

Sunja

Sunja

21-03-2009 om 21:35

Yoghurt

is een uitstekende tip. Mijn zoontje lust/wil ook de (standaard)kunstvoeding niet en krijgt naast bv biogarde roer - heerlijk vindt hij dit! Ik was net van plan bij het cb na te vragen of die hele kv dan geschrapt mag worden bij 11 maanden. Ik wil nl stoppen met bv, maar gezien hij de kv niet lust/wil, durfde ik dat tot nu toe niet. Zou dat kunnen, bv vervangen door yoghurt zogezegd en wellicht gewone melk ipv opvolgmelk? Bij 11 maanden dan he.
Overigens kun je yoghurt ook meegeven naar kdv, deed ik ook, ik lengde het soms wel een beetje aan met water - dan deed ik het in een flesje.

Rembrand

Rembrand

22-03-2009 om 00:06

Sunja.

Als een kindje van elf maanden nog twee tot drie borstvoedingen per dag krijgt heeft hij niet eens andere zuivel nodig behalve die van zijn moeder.
M.

Asa Torell

Asa Torell

22-03-2009 om 10:57

Rembrand

Sunja wil stoppen met bv. Dus het is als vervanging bedoeld.

Rembrand

Rembrand

22-03-2009 om 11:58

Sunja.

Sorry, ik had niet goed gelezen. Volgens mij kan een kind van 11 maanden gewoon over op koemelk als er geen borstvoeding meer gegeven word. Eer je klaar bent met afbouwen is hij wellicht toch al 12 maanden ?
M.

Sunja

Sunja

22-03-2009 om 22:56

Rembrand

Zooo, dat zou heel fijn zijn! Ik ga gelijk morgen proberen of hij 'gewone' melk lust, naast zijn yoghurt. En inderdaad, dan dus toch maar afbouwen die bv - tegen de tijd dat hij er vanaf is, is hij zeker een jaar.
Dank voor het advies!

michaja

michaja

24-03-2009 om 10:18

Gewone melk

Ik ben bij mijn beide meisjes ook vanaf 11 maanden gewoon over gegaan op gewone melk. Dat ene maandje moet denk ik niet zo heel veel uitmaken? Dat was in ieder geval mijn gedachtengang.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.