Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

22-12-2008 om 23:30

Hoe houd ik mijn zoon rookvrij

Laat ik voorop stellen, ik ben zelf een roker al jaren. Gestopt tijdens de zwangerschap en de borstvoeding, helaas daarna weer begonnen.

Ik rook niet waar mijn kind bij is. Ik rook niet in huis. Ik rook op geen enkel moment in zijn buurt. Zoals ik al zei ben ik direct gestopt na het roze plusje en heb geen sigaret aangeraakt.
Ik wil niet dat mijn zoon weet dat ik rook. OK, hij is nu nog klein, maar later.

Maar nu de rest van de wereld. Hoe houd ik mijn kind uit de rook. Ok in Nederland tegenwoordig vrij makkelijk, ware het niet voor mijn asociale oom en tante die gewoon roken als het kind erbij is. Nou ja niet helemaal waar, maar zodra hij bijvoorbeeld even de kamer uit is gaat gelijk die sigaret weer aan. Of mensen die in de gang roken of in de keuken. Dat is hun manier van rekening houden met en ik waardeer dat echt waar. Ik vind het alleen niet genoeg.
Schoonvader rookt ook, maar niet waar hij bij is. Maar dan wel als hij slaapt boven. (alsof die lucht gelijk verdwenen is)
Laatst, eerlijk waar, de loodgieter die MIJN huis binnenkomt met een brandende sigaret. Is hij gek geworden ofzo. Mijn kind is in die ruimte. Het stortregent 'ach mevrouw, mag ik onder de afzuigkap roken' Nee natuurlijk niet, ga maar lekker buiten staan. Dat doe ik ook en als het regent rook ik niet.
Op vakanties in het buitenland in restaurants, al die mensen die zijn wagen induiken (ja eerlijk waar met sigaret en al)
Waarom is er geen wet die iedereen verbied te roken bij kinderen. Ik gruwel echt als ik mensen zie met kinderen voorop de fiets, een sigaret in hun hand. In mijn hoofd zie ik die mensen vallen en het kind branden. Ik vind roken achter de kinderwagen vreselijk asociaal staan.

Overdrijf ik misschien een beetje? Ik weet in mijn hoofd ook wel dat van een keer een half uurtje in een restaurant zitten hij niets krijgt. Of van die ene verjaardag die we binnen moeten uitzitten (de rest is in de zomer jarig) Maar mijn hart verzet zich daartegen. Ik wil het gewoon niet. Ik kan er niet tegen.
Mag en kan ik verwachten dat mensen in hun eigen huis hun sigaretten laten staan. Om nou helemaal mijn sociale plichten te stoppen.
Bijkomend probleem is natuurlijk mijn eigen rokende zelf, ik kan moeilijk eisen stellen aan rokers. Direct, en ook wel terecht, weerwoord is 'Ja maar jij rookt zelf ook' 'Ja maar niet bij mijn jochie' en dan zo'n stilte waarin ze me beleefd niet geloven
Moet ik gewoon flinker zijn, het stomme is, normaal ben ik ook heel zelfverzekerd. Ik heb 20 mensen onder me werken, dat is geen probleem.
Maar dit gaat om mensen in mijn directe omgeving en dan kan ik het ineens niet.
Dus hier mijn vraag: Hoe houd ik mijn kind uit de rook

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

23-12-2008 om 07:06

Gewoon zeggen

ik rook ook, en ook nooit bij mijn kinderen. En als iemand het waagt om bij mijn kind in de buurt te roken, dan zeg ik gewoon dat ik dat niet waardeer. En als ze wel willen roken, wij gaan.

Bij rokers zou ik het van te voren duidelijk maken. "We willen graag komen, maar als er binnen gerookt wordt, dan komen we liever 's avonds een keertje zonder de kinderen". Mijn kinderen komen gewoon niet in een huis waar gerookt wordt.

Ik ben eerlijk gezegd nog nooit tegen onwil aangelopen op dit punt.

Zeggen

Hangt er denk ik wel vanaf hoe je het zegt. Er zijn mensen die letterlijk eisen dat iemand in zijn eigen huis niet rookt. Dat kun je niet maken, vind ik.
Wel kun je vragen of er rekening mee gehouden wordt en wil die persoon dat niet kun je er zelf je conclusies aan verbinden.
Ik rook nu niet vanwege zwangerschap, maar weet ook dat ik dat waarschijnlijk niet vol ga houden als ik bevallen ben. Mijn man rookt ook. En ja, ook binnen, ook waar de kinderen bij zijn. Fout, ja vast wel, maar die discussie wil ik nu niet voeren. Maar als er vrienden van ons komen, waarvan ik weet dat ze het vervelend vinden als er gerookt wordt bij hun kinderen dan roken we gewoon niet. Ook niet vlak voor ze komen want die lucht trekt niet in een uurtje weg inderdaad.
Mijn schoonmoeder kan slecht tegen rook en ook als zij er is wordt er in huis gewoon niet gerookt. Maar dat doen we uit onszelf, het is ons nooit gevraagd.

Ik heb wel ooit eens bijna ruzie gehad met iemand die mijn (toen 3 maanden oude) dochter op schoot wilde maar vervolgens weigerde om zijn sigaret uit te maken.

Rookvrij huis

Domweg VERBIEDEN!
Duidelijk vermelden (bordje op de voordeur?) dat jouw huis ROOKVRIJ is. Je rookt zelf niet binnen, dus anderen ook niet!

Groetjes Cass

Juliëtte

Juliëtte

23-12-2008 om 14:36

Gewoon zeggen

Bij ons in huis word idd niet gerookt, door niemand niet. Zoals Cas aangeeft, we hebben dit duidelijk gemaakt. Wil je roken ? Prima daar is de voortuin en de peuken ga je maar in de container. Dat geldt voor familie, vrienden maar ook elke toevallige bezoeker zoals de loodgieter.

Bij anderen is het lastiger. Ik vind dat ik niet kan eisen dat mijn zus bijv niet in haar eigen huis rookt als wij er zijn. Maar ik waardeer het wel heel erg dat zij en haar man op eigen initiatief buiten roken als wij er zijn met de kinderen. En dan ook tegen de overige rokers zeggen en verzoeken om buiten te roken.

Maar in mijn huis?? No way !

Hanne.

Hanne.

23-12-2008 om 15:16

Sluit ik me bij aan

In je eigen huis kan je iedereen verbieden om te roken, bij een ander helaas niet.

Wel kan je natuurlijk je voorkeur uitspreken, en hopen dat een ander rekening met je wil houden. (en gelukkig kan je tegenwoordig ook ergens in een restaurant of cafe afspreken

Wat ik me trouwens afvraag. In je 1e posting schrijf je 'ik wil niet dat mijn zoon weet dat ik rook' (of woorden van gelijke strekking) Waarom niet, iedereen heeft z'n fouten, waarom je eigen 'fouten' krampachtig voor een ander verborgen proberen te houden.

Kiki

Kiki

23-12-2008 om 21:56

Hanne, je hebt natuurlijk gelijk

Echter hebben kinderen van rokers zelf een verhoogte kans om te gaan roken.
Ik wil dit natuurlijk voorkomen, want laten we wel wezen het is een verschrikkelijke verslaving waar moeilijk meer vanaf te komen is.

Tsja, ik snap inderdaad niet wat de moeite is om niet bij kinderen te roken. Maar sommige mensen maken daar zo'n ophef over. Alsof ik om de wereld vraag.

Asa Torell

Asa Torell

24-12-2008 om 09:54

Eigen huis kan prima

Een vriendin van mij die zelf rookt heeft ook een rookvrij huis. Zij en vriend gaan gewoon in de tuin staan en het bezoek ook. Bovendien niet eens vanwege kinderen (die hebben ze niet) maar omdat ze het vindt stinken. Kortom dit kun je prima van je bezoek eisen, ook als roker.
Hoe je het bij iemand thuis moet doen weet ik niet, schoonvader rookt na jaren campagne van ons eindelijk alleen nog buiten, of uit het raam hangend. Dit na ons dreigen de volgende keer in een hotel te gaan, en dat wilden wij omdat zijn zoon (mijn vriend dus) zelf bijna stikt van die rook. Kortom dat kostte nogal wat moeite terwijl de gevolgen bij vriend erg duidelijk te zien waren en niet op de lange termijn lagen zoals wanneer je geen rook bij je kindje wilt. Maar de aanhouder wint dus soms, dus het enige advies dat ik kan geven is volhouden hierover...

Sara

Sara

24-12-2008 om 12:17

Oei, stokpaardje

want mijn huis is rookvrij.

Sinds wij een uitdrukkelijk verbod van de kinderarts hebben gekregen om onze dochter ook maar in de buurt van rokende mensen te zetten, merk ik pas hoe moeilijk dat eigenlijk is.

Godzijdank voor het rookverbod in restaurants, want eindelijk eindelijk kan ze ook mee uit eten. Ze is nu 2, en wordt heel benauwd van sigaretterook.

In mijn eigen huis heerst er dus een verbod, ik heb iedereen zelfs verboden buiten te roken als mijn dochter ook buiten is. Men moet dan aan de andere kant van het huis maar een peuk op steken.

Afgelopen november, dochter werd 2, ik ga even naar de wc. Ik kom terug, vriend van ons stond buiten te kleumen en te roken, met de schuifpui half open. Alsof dat dan de rook buiten houdt ofzo?? En hoe vaak ik het ook zeg, elke keer weer vinden mensen het schijnbaar moeilijk.

Bij deze vrienden komen wij ook nog maar zeldzaam, in ieder geval zonder dochter, want ze weigeren thuis niet te roken. Prima, hun huis. Maar dat vanwege de gezondheid van mijn kind het niet mag, en dat dan maar raar vinden dat we niet komen?? Ik snap het niet hoor. Zal wel aan mij liggen.

Maar resumé. Ondanks dat het bij ons echt niet mag, zijn er altijd mensen die hardleers zijn. Ik lul al 2 jaar als brugman, en nu ben ik gewoon erg streng. Ik draai er niet meer om heen, het mag gewoon niet. Mijn huis, mijn regels. Punt. Hoe duidelijker de boodschap des te beter het resultaat.

uma

uma

24-12-2008 om 13:07

Kiki

hey kiki,

niet verkeerd opnemen hoor, maar denk dat je er iets te hard op gefocust bent
het allerbelangrijkste is dat je kind opgroeit in een rookvrij huis! da's super en zo hoort het.
maar misschien net omdàt jij rookt let je er ook zo hard op waar er overal wél gerookt wordt en waar niet...
zoals je zegt, eventjes in een omgeving zijn waar rook hangt is geen ramp hoor, als je dit zo doordrijft moet je consequent zijn en je kind nooit in de auto stoppen (de uitlaatgassen komen ook in een auto) en kan je nooit op wandel in de stad.
natuurlijk begrijp ik dat in sommige gevallen op doktersadvies je er meer moet op letten maar ik zou hierover in jouw geval iets meer relaxen, je wordt gek anders hè?
regels opleggen is prima, en die moeten gerespecteerd worden maar af en toe eens een uitzondering, niet zo over panikeren denk ik...

Guinevere

Guinevere

24-12-2008 om 21:25

Buiten rokende ouders zijn ook ongezond

Uit het NRC Handelsblad van 28 juli:
" Kinderen roken mee als ouders buiten staan
Gepubliceerd: 28 juni 2008 16:58 | Gewijzigd: 28 juli 2008 14:00
Door Hilde van Halm
Rotterdam, 28 juni. Kinderen wier ouders buitenshuis roken maken drie keer zoveel kans op astma en andere ademhalingsproblemen dan kinderen van ouders die niet roken.
Buiten rokende ouders zijn voor kinderen net zo ongezond als ouders die soms binnen roken.
foto ap Dat vonden Autralische onderzoekers. Het effect van buiten roken bleek vergelijkbaar met dat van het af en toe binnen roken. (Indoor Air, International Journal of Indoor Environment and Health, juni).

De onderzoekers verrichtten metingen naar nicotineconcentraties in 92 huishoudens. Nicotine staat daarbij model voor alle slechte stoffen in rook. In huishoudens waar – volgens de ouders – alleen buiten werd gerookt, troffen zij even even hoge concentraties nicotine aan als in huishoudens waar men af en toe binnen opsteekt.

De onderzoekers hebben (statistische) redenen om aan te nemen dat de rapportage van de ouders over hun buiten roken betrouwbaar genoeg is. De nicotine in huis verklaren zij uit binnendringing via ramen en deuren. Ook nemen terugkerende rokers nicotinedeeltjes mee op hun kleding, haar en huid. Eenmaal in huis kunnen de nicotinedeeltjes maandenlang op oppervlakten blijven liggen en zich ophopen in stof. Airconditioning, open ramen en ventilatie krijgen niet alle nicotinedeeltjes en fijnstof het huis weer uit.

De resultaten werden vergeleken met de gezondheidsproblemen van de kinderen (vier tot negen jaar). Van de kinderen van niet-rokende ouders had 46% astma en ademhalingsproblemen en van kinderen met de buiten rokende ouders 54%.

De bevindingen komen overeen met de cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie. Die meldt dat de risico’s van passief roken de kans op astma en luchtwegaandoeningen met 20 tot 50 procent doet toenemen. De Nederlandse Gezondheidsraad meldt dezelfde cijfers in de nota Volksgezondheidsschade door passief roken (2003). Het advies van de Australische onderzoekers: als je je kinderen wilt beschermen voor de kwalijke effecten van meeroken stop dan zelf helemaal. De Gezondheidsraad is het daar mee eens. "

hout anne

hout anne

25-12-2008 om 14:27

Gewoon vragen

Ikzelf neem mijn zoontje niet mee als ik weet dat er binnen gerookt wordt. Ik ben hier heel strikt in. Als ik bij een ander uitgenodigd wordt en ik weet dat er gerookt wordt dan vraag ik van te voren of ze willen zorgen dat er niet gerookt wordt vlak voor of tijdens dat ik er ben met de kleine. Kunnen ze dit niet garanderen dan sla ik beleefd de uitnodiging af. Het gaat hier wel om de gezondheid van mijn zoon! En zeker voor kleine baby's is het gewoon heel schadelijk.
Nu moet ik zeggen dat om mij heen de mensen al steeds meer rekening houden met kinderen, familie en de meeste vrienden gaan buiten staan als er kinderen aanwezig zijn.
Zelfs tijdens mijn zwangerschap werd er in hun eigen huis al rekening met me gehouden!
Mijn man rookt overigens nog wel (buiten natuurlijk!), ikzelf ben gestopt toen ik stopte met de pil.
Ik geloof opzich wel dat er nog steeds nicotinedeeltjes in huis komen via de huid, haar en kleding, maar ik denk dat het minder schadelijk is als op visite gaan met je kind waar er gerookt wordt.

En laten we wel wezen, vroeger werd er geen rekening gehouden met kinderen als er gerookt werd (ook in mijn jeugd niet) en het aantal kinderen met astma loopt nu steeds meer op!
Natuurlijk is roken bewezen slecht, daarom ga ik ook niet met mijn kleintje in een rimte zitten waar gerookt wordt! Maar ik denk door de manier waarop we nu met properheid omgaan (we zijn té proper!!) kinderen steeds bevattelijker zijn voor allergiën.

Kiki

Kiki

26-12-2008 om 12:55

Tsja, misschien ben ik wel iets te strict omdat ik zelf rook

Het is ook gewoon een gevoel. Ik kan het moeilijk loslaten.

Hypocriet? Nou Sonja, dat weet ik niet. Mensen geven hun kinderen toch ook geen alcohol en zouden boos worden als hun kinderen het voorgezet krijgen van een ander. Ben je dan ook hypocriet? Of is het dan. 'Je moet niet moeilijk doen, je drinkt zelf ook een wijntje'

Maar ja, dat zal wel het excuus van een roker zijn volgens jou. Dus laten we daar nou niet over gaan discussiëren, daar ben ik niet naar op zoek.

Kiki

Kiki

26-12-2008 om 13:03

Mmm, dat wist ik niet overigens

Ik dacht dat buiten roken het summum was.

Nicotinedeeltjes op kleren en huid, maar dat zou betekenen dat je je kind sowieso niet buiten de rook of rookdeeltjes kan houden.
Zelfs als ik niet zou roken, rookt mijn hele omgeving wel.

Mijn schoonvader rookt, mijn oom en tante, bijna al mijn vrienden. Hij zit een dag in de week bij mijn schoonouders (die rookt dan niet binnen) Hij zit redelijk veel bij een vriendin van me, zij rookt niet, maar haar kinderen dan weer wel en dan ook buiten.

Chantelle

Chantelle

28-12-2008 om 01:19

Gelukkig...

Iedereen weet dat ik roken echt verschrikkelijk vindt. Ook al toen ik nog geen kinderen had. Waag het neit om in mijn buurt een sigaret op te steken.

Gelukkig zijn we gezegend met weinig rokende familieleden, vrienden en kennissen. Mijn kinderen kennen maar twee kinderen waarvan de ouders roken (volgens mij niet in huis).

Bij ons vorige huis hing er bij de deur een piepklein bordje met de tekst "bedankt voor het niet roken". Ik heb dat bordje laten hangen. Ik vind het een heel net verzoek om niet binnenshuis te roken.
In ons nieuwe huis hoef ik niet eens een bordje aan de deur te schroeven. Wat dat betreft vind ik de cultuur toch wel erg veranderd. Die enkele roker in onze omgeving, verdwijnt geruisloos even naar buiten.

En inderdaad ik krijg het ook benauwd van rook die in de kleding en haren hangt van mensen die buiten roken. Kan me dus niet voorstellen dat dat niet ongezond is.

Gelukkig vinden mijn kinderen het bij bepaalde buurtkindjes thuis stinken (ouders zeggen dat ze nooit binnen roken, maar er hangt zo'n verschrikkelijke rookgeur in huis...), ze gaan daar alleen naar binnen om te vragen of ze buiten komen spelen

Waar ik wel enorm van baal is van terrasjes die nu bevolkt zijn door rokers. Je zit dan in de buitenlucht maar de rook walmt alle kanten op. Ook richting je kleine meisje van een paar weken oud. Ik zit dan maar constant de kinderwagen te verzetten... Grrrrr!

Tja

Hier nog een roker met kids. Ook ik rook buiten en in ons huis wordt door niemand gerookt. Als ik bij mijn ouders op bezoek ga, roken wij allemaal buiten. En ik was altijd mijn handen na het roken met zeep en neem kauwgom Gelukkig doen mijn rokende vrienden dat ook, dus als ik daar ben, zitten mijn kids ook niet in de rook. Als ik naar iemand toe ga die wel binnen rookt, vraag ik van tevoren of ze buiten kunnen roken als mijn kids er zijn en anders ga ik gewoon niet (is al 1x voorgekomen). Dat is de manier hoe ik ermee omga en eigenlijk boeit het mij niet zo als iemand zich daar niet in kan vinden. Dus Kiki, gewoon duidelijk zijn en je grenzen trekken. En dat heeft niets met je werk te maken en het feit dat je leiding geeft aan 20 mensen. En ook niet dat je zelf rookt. Jij maakt je eigen regels en schrijft je eigen boek (ja, da's er 1 van mijn moeder). Heel veel succes.

Greetz
Marisie

Sandra Huizenga

Sandra Huizenga

29-12-2008 om 14:13

Tja

Het onderwerp roken blijft iets moeilijks Kiki, en helemaal als het over behoorlijk verslaafde mensen gaat. Ik ben zelf ook een roker, maar rook samen met mijn man buiten. Afgelopen kerstdagen is er echter bijna een familie ruzie ontstaan over dat verrekte staafie. De vrouw van mijn vader weigerde bij voorbaat buiten te gaan staan. De rest van de familie ging overigens wel naar buiten de vrieskou in, dus zij moest uit eindelijk ook. Het blijft een moeilijk iets als je het hebt over een ander zijn huis. Verbieden kan je het niet, maar zoals menig vrouw van dit forum je al heeft verteld, er is niks mis met je eigen standpunt innemen. Mijn man en ik hebben ons nu voorgenomen dat we bij voorbaat vragen of mensen gaan roken als onze kleine er is. (in de kamer of niet, we willen het helemaal niet hebben dat ze in de rook zit, vers of niet vers). Als diegene die ons uitgenodigd heeft dit niet kan garanderen, slaan we de uitnodiging vriendelijk af. Het is onze kleine, en willen haar een goede start geven!!! En dat is je goed recht als ouder vind ik.

Dat je niet wil dat je kleintje weet dat je rookt... tja, als jij daar belang aan hecht moet je dat doen. Maar ik weet dat kinderen iets heel snel door hebben, en als je dan iets stiekems doet gaan ze dat eventueel overnemen.... Je bent neit feilloos als moeder, en mag best je zwakke kanten als moeder laten zien, ze hebben het echt snel genoeg door!!!

Good luck met alles, enne wees sterk wat betreft je eigen huis, en mening wat betreft het roken om je kleintje heen.

Lieve groet,Sandra

Kiki

Kiki

29-12-2008 om 23:58

Haha sandra

Mijn oom en tante komen ook niet meer bij mij thuis, juist doordat er binnen niet gerookt mag worden. Zij roken binnen op alle verdiepingen en alle kamers, mijn nichtje heeft allemaal longaandoeningen. Maar ze blijven maar binnen roken. We hebben ook beleefd geweigerd daar te komen met Kerst.

Binnen bij mij wordt er sowieso niet gerookt. Het probleem zit hem in de huizen van familie en kennissen.

Vandaag trouwens wel een treurig voorval meegemaakt. Vriendin, kind en ik lopen een cafe binnen om te eten. We zitten daar te eten, zijn bijna klaar. steekt de eigenaar zelf een sigaret op en menig klant volgt. Dus ik naar die bar toe om die man aan onze wetgeving te herinneren. Gaat hij toch een partij schelden, dat ik dan mijn kind maar lekker thuis moest laten en een cafe geen plek was voor kinderen. Hij had toch expres geen kinderstoel voor die reden. Dat het zijn zaak was en ik niet moest zeuren en we moesten maar direct vertrekken.
Dus ik liep terug naar de tafel waar mijn vriendin en mijn zoontje zaten. Hij loopt achter ons aan en smijt echt mijn jas naar mij toe.
Dus een beetje beduusd lopen wij de zaak uit. Ik zit nog een beetje te dubben of ik er nu wat aan ga doen. We hebben daar dus wel gratis gegeten.

groetjes
Kiki

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.