Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Daphne mv Jochem

Daphne mv Jochem

21-12-2008 om 15:44

Hoe kom ik van de hazeslaapjes af

Hoi,

sinds twee weken heeft mijn zoontje van nu 12 weken alleen nog maar hazeslaapjes. Voor die tijd sliep hij steeds na het voeden en alleen spelen tot de volgende voeding, ongeveer drie uur. Nu opeens is dat nog maar een half uurtje per slaap, en dat ongeveer drie a vier keer per dag. Hij lijkt niet meer in de diepe slaap te komen. tot eergisteren was het 's avonds slapen geen probleem, maar gisteravond was ook dat heel moeilijk.
Hij is volgens mij niet ziek maar wel verkouden geweest de afgelopen weken (is nu over).

Ik volg "ria blom" en dat beviel ook heel goed voor mijn eerste zoontje. Bij de tweede heeft het heel erg geholpen in de eerste paar weken. Maar sinds hij ongeveer 10 weken is, is dat dus over.

Wie heeft er tips?
Ik wordt zelf zo moe van al dat voeden en moet ook eerdaags weer gaan werken. Hoe zal dat gaan bij de oppas, zoveel melk krijg ik vast niet bij elkaar gekolfd.

Daphne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen hazeslaapjes maar babyslaapjes

Mik Ria Blom en haar hazeslaapgeneuzel alsjeblieft in de prullenbak.

Het is heel normaal voor een baby om kort te slapen. Kind wordt ook ouder. Verder zit je nu op een leeftijd dat je weer regeldagen kunt verwachten (en die kunnen soms een week of langer duren). Gewoon op verzoek voeden en op verzoek in slaap laten vallen, dan regelt het zich vanzelf.

Maak je niet te veel zorgen over de oppas, de meeste kinderen gedragen zich daar heel anders dan thuis. Het is echt niet nodig om hele liters te gaan zitten kolven hoor. Het is wel handig om meerdere kleine flesjes van 50-90cc mee te geven, vooral als je kind in zo'n 'kleine snacks per keer periode' zit. Met kleine flesjes is het gemakkelijker voor je oppas om op verzoek te voeden.

Gnome

Gnome

22-12-2008 om 10:24

Komt vanzelf

lekker zn eigen ritme laten houden, dan langer slapen komt vanzelf weer terug, de jongste hier is nu 4 maanden en komt nu sinds een week in zn ritme, slaapt tot half 10, is dan wakker tot een uur of 12.30, slaapt dan tot een uur of 3-4 en is dan wakker tot het avondeten, slaapt dan weer tot een uur of 8, is weer 2 uur wakker en slaapt dan weer de hele nacht door...

Gerdi

Gerdi

23-12-2008 om 21:00

Met periodes

Hoi Daphne,

Mijn dochter is 10 maanden en slaapt nu overdag en snachts meer dan in het begin!
Ze heeft ook periodes gehad met hazeslaapjes. Soms stond ik net onder de douche of met de stofzuiger in de aanslag en dan was ze na een kwartiertje al weer klaarwakker.
M.i. zijn het vaak periodes: soms sliep ze periodes wel goed (lees: langer) overdag; dan weer minder.

Is zijn slaapkamer wel donker genoeg? Wil ook nog wel eens helpen (was tip van de opvang).

Met dat het krijgen van meer ritme & structuur in de dag zullen de slaapjes overdag ook een vaster patroon krijgen, is mijn ervaring.

Kan maar zo zijn, dat hij over een paar dagen weer goed (wat langer) slaapt overdag.

Groetjes!

Sunja

Sunja

27-12-2008 om 21:46

Ook blom gebruikt

en het werkte heel goed, ondanks dat de meningen erover verdeeld zijn. Mijn zoontje is nu 8 maanden en slaapt sinds 2 maanden in een slaapzak (dus niet meer ingebakerd bedoel ik) en ik volg nog steeds het regelmaat-gedeelte van Blom. We hebben hele perioden hazenslaapjes gehad, maar het ging vanzelf weer over. Soms na een paar dagen soms na een langere tijd. Ik bleef gewoon de Blom-methode volgen, met opeenvolgende handelingen en uiteindelijk ging het dan vanzelf weer beter. Nadat een baby ziek(jes) is geweest is het trouwens altijd lastig weer in een ritme te komen, maar dat lukt meestal wel. Als je tenminste niet het idee hebt dat je kindje misschien nog of weer ziek is, dan zou ik langs de huisarts gaan (verkoudheden gaan soms gepaard met oorontstekingen bijvoorbeeld) Maar anders: gewoon volhouden, moeilijk he? Maar het gaat echt over (als er niet iets medisch is) en naarmate je baby ouder wordt zeker, dat houd ik mijzelf tenminste ook af en toe voor! Ik denk trouwens niet dat bij het 'snacken' (mooi uitgedrukt!) er veel gedronken wordt, kleine beetjes apart bewaren is een goede tip. Het kan ook in ijsblokzakjes of in speciale moedermelkzakjes, dan hoef je niet met allerlei flesjes aan de slag. Succes ermee en probeer je niet te druk te maken, dat helpt ook al niet.
Sunja

Suzanne Rethans

Suzanne Rethans

29-12-2008 om 20:46

Hier precies hetzelfde!

Ha Daphne,

Mijn dochter is nu ook zo'n 11, 12 weken en slaapt ook opeens korter. Ik ben met 6 weken begonnen met inbakeren en de Ria Blom methode, wederom tot grote tevredenheid (heb mijn zoontje vijf jaar geleden ook ingebakerd). Met name 's avonds zit de winst. Toen ik nog niet inbakerde, huilde ze elke avond van half zeven tot half twaalf, met inbakeren gaat ze om 19.00 de nacht in. Ik geef haar om een uur of half elf nog een borst (merkt ze nauwelijks wat van) en ze slaapt door tot de volgende ochtend 7 uur. De dag zit dus tussen 7 en 19.00 en daarbinnen heeft ze een cylcus van twee uur. Het was: half uur wakker, anderhalf uur slapen. Vond ik prima (mijn zoontje was een uur wakker en sliep vervolgens drie uur, dat was helemaal fijn, maar goed, ieder z'n meug). Nu is ze een uur wakker, maar dat gaat dus af van de slaaptijd, want ze blijft om de twee uur komen. Uurtje wakker, uurtje slapen dus, ik kom nergens meer toe!
Maar goed, hoor hier dus dat het vanzelf overgaat. Ik hoop het maar. Ik heb ook Ria Blom een mail gestuurd met de vraag hoe ik dit kan oprekken. Zodra ik wat hoor, laat ik het weten!

Zo gemakkelijk

Je neemt je kind gewoon in een goede draagdoek, en je kunt overal naar toe. In een draagdoek kan je kind slapen (geeft net als inbakeren beperking) en drinken wanneer het wilt. En jij kunt gaan en staan waar je wilt. Gewoon kind aan de voorkant, rugzak op je rug en je hebt je handen vrij.

Suzanne Rethans

Suzanne Rethans

30-12-2008 om 20:08

Pff

Ja, en pijn in m'n rug.

Nee hoor

Met een goed geknoopte doek en gewoon goed op je houding letten helemaal niet.

liora

liora

31-12-2008 om 10:38

Juist niet

Hoi,

baby in draagdoek levert geen rugpijn op hoor! Laatst sprak ik iemand met een heel kleine baby in de babybjorn en die vond de draagdoek ook zo zwaar. Maar dat geldt denk ik voor zo'n banaan of zo, want als je een goede doek hebt, zoals de baby cuddle, dan doet het totaal geen pijn. Het voelt alsof iemand anders de baby tegen je aanhoudt vond ik.

Wel even een vraag: ik krijg in juli een baby en woon in een huis dat heeeeel warm wordt (rond de 30 graden als het buiten 28 graden is) en dan kan ik dus geen draagdoek gebruiken in huis. Weet iemand nog een alternatief?

Liora

Meh tai

Probeer eens een meh tai of een afrikaanse doek.
De meeste babies in de tropen worden ook gedragen hoor!

liora

liora

31-12-2008 om 11:47

2 maanden

Hoi Dirksmama,

Heb alleen een luchtige zomerdoek nodig voor de eerste 2 maanden, dus eentje waarin de baby als komma ligt zeg maar. Die meh tai zie ik alleen gebruikt voor rechtop zitten, dat is pas later.

Liora

Liora

He Liora, jij ook al zwanger? Gefeliciteerd! Pfff, ik ben een paar maanden niet hier geweest en nou is het halve forum zwanger.

Over die draagdoek: zo'n rekbare doek als jij noemt is inderdaad super warm. Een niet-rekbare of geweven doek is een stuk minder warm, zeker als je en knoopmethode gebruikt die maar enkellaags over je kind heen gaat. Er zijn speciale dunnere doeken voor de zomer, bijvoorbeeld Calin Bleu Cool gauze. Die zijn alleen in internetwinkels verkrijgbaar.

Ik kwam van de week trouwens ook nog ergens een shirtje tegen waar je de baby direct op je huid in kon dragen, dat vond ik ook wel een mooie oplossing. Hier: http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=148&zenid=eed5dba20456a9a482c16dbaace6c9ed

Ik vind het jammer dat mijn jongste hier al weer te groot voor is, ik zou het graag uitproberen. Lijkt me in de eerste weken heerlijk!

Nog even over die hazenslaapjes

Hi Daphne,

Ik reageer nog even op je bericht waar dit draadje mee begon. Het is namelijk heel herkenbaar en precies waar ik de afgelopen twee weken met mijn meisje (3 maanden) ook mee heb geworstelt.

Ook ik volg de methode Ria Blom en ze deed het daar geweldig goed op. Nu steeds zo'n 1,5 uur wakker en dan weer ruim 2 uur slapen. Mooi ritme had ik er in, helemaal klaar om weer aan het werk te gaan. Ik heb dat niet af hoeven dwingen, door ritme en regelmaat te bieden ging dat helemaal vanzelf.

Maar opeens was het helemaal mis. Ze was veel wakker, korte slaapjes en dan eigenlijk ontroostbaar. In eerste instantie dacht ik: regeldagen. Dus vooral aan toe geven en veel extra voeding. Dat hielp, na twee dagen was mn voeding weer op peil (ik kon het verschil met daarvoor duidelijk merken, had echt weer vollere borsten). Toen was het even over, maar na een dag of twee begon het weer van voren af aan. Mijn o zo tevreden, zoete baby was opeens heel onrustig en totaal uit haar doen. Ook 's nachts weer voor voeding komen etc. Dan denk je: hoe kan dit nou en wat moet ik ermee? Maar opeens realiseerde ik me dat ze een sprong in haar ontwikkeling aan het maken was. Dat doen ze zo rond de 11-12 weken, maar misschien is je zoontje daar wat eerder mee. Is hij te laat geboren? Je moet namelijk rekenen vanaf de uitgerekende datum.

Bij mijn dochter merkte ik extra goed dat het een sprong was omdat ik bijvoorbeeld gaapte terwijl ze me aankeek en opeens moest ze daar heel hard om huilen, alsof ze schrok (en dus meer zag en zich bewust was). Want geloof me: ik heb echt wel eens eerder gegaapt waar ze bij was...! Ik heb vervolgens besloten om zoveel mogelijk het schema van Ria aan te houden, dus een vaste opeenvolging van dingen als ze wakker worden. En geprobeerd me er niet meer druk over te maken en het los te laten want ook ik moet weer aan het werk en dat lever alleen maar extra stress op en dat voelen ze ook altijd die kleintjes.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, sterkte en klinkt cliche: maar het is tijdelijk.

Groeten
Christa

liora

liora

31-12-2008 om 18:14

Delice en berber

Dank voor felicitaties! Dat shirtje ziet er spectaculair uit zeg!!
Ik zal eens op zoek gaan rond mei/juni, als het al warmer is.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.