Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Jeanette

Jeanette

30-12-2008 om 21:25

Hoe lang wakker achter elkaar?

Ik heb een zoon van 2,5 jaar en een van 11 weken. Mijn eerste zoon was er echt een uit het boekje. Hield zich na 6 weken aan strakke ritmes, at goed, was vrolijk, etc. Bij mijn tweede kindje probeer ik dezelfde 'technieken' te hanteren en op zich gaat eten goed, slapen 's nachts super, overdags wat minder. Maar op de een of andere manier zit ie niet lekker in zijn velletje. Hij had in het begin nogal last van spugen, maar volgens de kinderarts heeft ie geen reflux (zit overigens wel op reflusvoeding). Het spugen is nu over, maar nog steeds is ie niet lekker relaxed. Ik ben bij de fysio geweest en die zegt dat ze hem heel gespannen vindt. Hij lacht ook bijna niet. Er gaan echt dagen zonder big smile voorbij, terwijl mijn eerste de hele dag door lachte. Ik weet dat ik ze niet moet vergelijken, maar dat gaat eigenlijk vanzelf.

Mijn analyse is nu wel een beetje dat ie heel snel overprikkeld raakt en de omgeving niet zo goed aan kan. Hij kan op dit moment echt een uurtje achter elkaar wakker blijven en dan begint ie te huilen, omdat ie moe is. Hoe lang kon jullie kind bij een maand of 3 achter elkaar wakker blijven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verschillend per kind

Mijn oudste wilde na 2 maanden het liefst de hele dag wakker zijn en overal bij blijven, hij sliep toen nog 3 keer even en 's nachts de hele nacht. De middelste was er een volgens het boekje, sliep de hele nacht door en overdag netjes paar uurtjes slapen, eten, even spelen en weer een paar uur slapen enzovoorts. En de jongste kon de hele dag wel slapen. Die was ook steeds na een uurtje, hooguit anderhalf weer zo moe dat hij echt naar bed moest. En nog steeds, hij is 22 maanden, slaapt hij 2 keer op een dag. 's Ochtends tussen de anderhalf en 2 uur en 's middags 2enhalf uur en dan 's avonds rond 19.00 weer naar bed tot ongeveer 7.30 de volgende ochtend.
Het verschilt gewoon heel erg per kind, is mijn ervaring en ik zou me dus ook geen zorgen maken om het vele slapen. Het gespannen zijn, niet lekker in zijn vel zitten, dat lijkt me niet fijn. Ook voor hem zelf niet, dus daar zou ik wel achteraan gaan, denk ik.

hout anne

hout anne

31-12-2008 om 14:24

Maak je niet te druk

Mijn zoontje van 7,5 week is ook vaker wakker dan kinderen 'uit het boekje'. Mijn man maakte zich daar zorgen om en heeft zitten googlen en kwam er achter dat kinderen van deze leeftijd gemiddeld tussen de 10 en 22 uur per dag slapen, het kan dus behoorlijk afwijken zeg maar.
Ik maak me al een tijdje niet meer zo druk en daardoor is mijn kleine ook een stuk relaxter en ... hij slaapt weer een stuk beter. Nog steeds is hij per voeding gem. 1,5 tot 2,5 uur wakker (volgens 'het boekje' zou dit max. een uur moeten zijn!) 'smiddags slaapt hij soms tussen 2 voedingen in niet of een klein uurtje op schoot! De voedingen doe ik overigens op verzoek (fv) en meestal zit er nu 4 tot 5 uur tussen 2 voedingen. In het begin kwam hij wel eens eerder en dat vond ik ook geen probleem. Bij fv moet er alleen min. 2 uur tussen zitten en bij bv is 1,5 uur het beste. Dan is de vorige voeding nl. verteerd en kun je niet te snel 'overvoeden'.
Probeer je eigen ritme dan ook een beetje te laten varen en kijk eens wat er gebeurd als je de kleine zijn ritme volgt. Je zal al snel zien dat ie echt wel een ritme heeft, alleen wijkt dit af van het jouwe.
En als je dit gaat volgen dan zul je zien dat je snel weer een blije baby hebt!
Mijn zoontje reageert overigens ook vrij heftig op prikkels, met kerst bij anderen eten was dan ook een groot fiasco, hij was zwaar overprikkeld en volledig overstuur. Wij proberen thuis de prikkels ook zo min. mogelijk te houden (tv of radio zachtjes, niet te veel lampen aan 'savonds, etc) en gaan niet naar anderen als het daar druk is, en sowieso niet te lang. Dat helpt ook heel goed moet ik zeggen!

Veel succes in ieder geval en ik hoop dat je gauw weer een big smile van je kleintje krijgt!

zon

zon

01-01-2009 om 21:18

Jeanette

De tijd dat je kind achter elkaar wakker kan blijven zegt helemaal niks. Dat is ten eerste heel erg per kind verschillend en daarnaast wisselt het zelfs per kind nog met de dag. Onze zoon was met 3 maand volgens mij ook niet vaak langer dan een uur wakker. Inmiddels is hij 4,5 maand. De ene keer is hij na een half uurtje wakker al weer moe en dan opeens verbaasd hij ons weer door 2,5 uur gezellig wakker te zijn. Mij maakt het niet zoveel uit. Ik leg onze zoon altijd op bed zodra hij aangeeft moe te zijn of dit nu na een half of na 2 en een half uur is. Gapen, ogen wrijven of zeurderig worden is naar bed. Ik zou als ik jou was echt niet op die tijd focussen.
Wat dat lachen betreft zou ik me geen zorgen maken. Natuurlijk is het erg leuk een baby die continu lacht maar elk kind is anders. Wij hebben 3 kinderen. De oudste en de jongste lachten ook heel veel. Onze zoon hoef je maar aan te kijken en je krijgt een big-smile. Echt genieten natuurlijk maar niet elk kind is zo. Bij onze middelste moest je toen ze baby was echt moeite doen voor je een lach kreeg. Inmiddels is ze bijna 2 en ze is echt een serieus en soms ernstig meisje. Ze kan heel vrolijk zijn, zit goed in haar vel maar is niet zo uitbundig als de oudste. Dat zit gewoon niet in haar. Het kan zijn dat jou zoon inderdaad niet goed in zijn vel zit maar hij kan ook gewoon een ander kind zijn die nu eenmaal ook wat serieuzer en ernstiger is. Overigens is onze middelste echt niet minder leuk als de andere twee. Ik geniet er verschrikkelijk van haar super geconcentreerd bezig te zien met hele moeilijke puzzels, het maken van bouwwerken en andere dingen waar ze heel lang en heel geduldig druk mee is. Dat heeft zij weer wat de oudste bijv. helemaal niet heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.