Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Hoe maak je eigenlijk een papfles

Stomme vraag want ik heb al twee kinderen. Ik lees hier veel over papflessen. Wat is dat en hoe maak je die?
Fles met opvolgmelk, papspeen en Bambix? Gaat dat door het gaatje inde de speen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou

Hoe wij het al die jaren gedaan hebben/doen:

papspenen van Avent, dat zijn die 3 standen spenen.
gewoon een flesje van 180 water + nutrilon schepjes + 4 schepjes Bambix rijstebloem, of bambix groeiontbijt fijne granen. De bambix licht volkoren gaat niet lekker door het gaatje dus die gebruiken we alleen voor in een bordje. Verder gebruiken we ook bambix avondpapje biscuit daar hoe je geen merlk bij te doen.

Verder geen aandelen.

Rembrand

Rembrand

21-04-2010 om 21:51

Niet?

Hoi Virdantia,
Ik heb mijn oudste spruit pap gegeven omdat ik dacht dat dit moest. De middelste en jongste kregen na de derde maand nog volop borstvoeding en ik vond het teveel gedoe om te kolven en er dan pap van te maken. Vooral toen ik hoorde het qua voedingswaarde vrijwel niets toevoegt aan moedermelk. Een volle eetlepel van die droge papvlokken staat qua caloriën gelijk aan twee slokken moedermelk. De keuze was toen snel gemaakt voor mij.
M.

Ja maar rembrand

viridantia geeft volgens mij helemaal geen borstvoeding want ze refereert naar opvolgmelk.

liora

liora

22-04-2010 om 09:23

Niet

Hoi,

Bij mij is het niet gelukt. Zoon kreeg de pap niet door de Avent stand 3, en ook niet door de gewone Etos papspeen. Dus ik geef pap van een bordje. Dan kan er echt heel veel pap door de melk en is het dus ook veel voedzamer.

Liora

Hanne.

Hanne.

22-04-2010 om 11:08

Ook niet

Hier ook nooit een papfles gehad. Net als Rembrandt gaf ik bij de oudste wel pap (maar uit een bordje) omdat pap 'hoorde'. Bij de middelste ben ik meteen met brood begonnen. Ging prima

Marie

Marie

22-04-2010 om 13:06

Opbouwen

Hallo
Mijn ervaring is dat je het wel een beetje moet opbouwen.
Kinderen kregen hier vanaf 4 maanden rijstebloem in de laatste fles. Begon met 1 schepje en werd uiteindelijk 4 (voedings)schepjes.
Met een maand of 7 werd dat Bambix en dan 4 tot 6 schepjes.
Was inderdaad wel even uitzoeken welke speen daar het geschiktst voor was. Uiteindelijk bleek de papspeen van Etos met een "kruisje" i.p.v. een gat het beste te werken.
Ze kregen trouwens 's morgens en 's avonds pap uit de fles omdat ze gingen kokhalzen en overgeven van pap van de lepel (griezelden blijkbaar van de structuur in de mond?) en brood ging veeeel te langzaam. Was vooral 's morgens om 6.30 uur niet echt een optie ("midden in de nacht").
Succes

Gekke manier van eten

Ik vind papflessen maar een rare manier van eten hoor.
Pap hoort wat mij betreft gewoon van een bord, en als je de melk niet uit een borst geeft geef je uit de fles gewoon melk.

angelina ballerina

angelina ballerina

22-04-2010 om 20:29

Ook geen pap

wat een gedoe zeg. Ik ben gewoon met 7 maand begonnen met brood naast melk.

liora

liora

22-04-2010 om 20:52

Angelina b

Wat een gekke reactie. Jij vindt pap gedoe. Geeft dat antwoord op de vraag hoe een papfles te maken?

Overigens, net zo min boeiend, ik vind brood veel meer gedoe dan pap.

Liora

Rembrand

Rembrand

23-04-2010 om 08:53

Liora.

Wellicht vind Virdantia het minder nodig om een papfles te maken als ze begrijpt dat dit helemaal niet nodig is en vrijwel niets toevoegt aan de melk die ze haar kindje geeft.
Als ze het nog steeds een strak plan vind om pap te geven zal de beste manier om dit te doen vast nog wel uit het draadje naar boven komen. Overigens staat het ook op het pak zelf hoe je het moet doen.
M.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

23-04-2010 om 11:14

Niet

Geen van mijn vier kinderen hebben pap gekregen. Ik vind het geen toegevoegde waarde naast brood en (moeder)melk. Pap hoeft dus helemaal niet Viridantia.
Klopt mijn indruk dat pap en 'papfles' (klinkt ook niet lekker) wat minder in de mode zijn dan pak 'm beet 5 jaar geleden?
Elisabeth.

Kiki

Kiki

24-04-2010 om 15:05

Hier ook niet

bijna bij mijn jongste wel gedaan, omdat hij de fles niet wilde. Maar hij zag uiteindelijk het licht.

Maar mijn oudste moest het gewoon niet, nou laat dan maar zitten.

Mijn jongste zoon is in feb 3 geworden en is nu net pas af van zijn papfles ontbijt. Hij vond het heerlijk en het is een prima voedzaam ontbijt. En het voodeel voor mij: hij dronk die fles binnen een minuut leeg! Geen getreuzel met die broodstukjes.

Wat betreft de speen: ik knipte gewoon met een schaar een klein gaatje in het topje van de speen. Bij een kleine baby niet een te groot gat maken, anders verslikt hij zich!

viridantia

viridantia

25-04-2010 om 19:57 Topicstarter

Papfles

bij mijn oudste ook ooit gedaan, alleen fles met melk, of pap van bord of met yoghurt gemengd (evt. eens met dik rietje ipv lepel voor de afwisseling). Maar de jongste begint nu net brood te eten (korstje) en vindt het ingewikkeld. Ze lebbert en likt eraan en het meeste komt elders terecht, heel schattig. Daarom dacht ik eens aan een papfles. Iedereen schijnt te weten wat dat is, maar ik wist het dus helemaal niet (nu wel )
bedankt viridantia

angelina ballerina

angelina ballerina

25-04-2010 om 20:12

Liora, wat betreft gedoe

De enige toegevoegde waarde van pap geven, vind ik, het leren eten van een lepeltje. Maar dat vind ik tevens een gedoe gezien de kliederboel die de meeste 7 maanden oude baby's daar van maken en het werk dat je er zelf aan hebt. Dus mijn tip; helemaal geen pap. Misschien geen direct antwoord op de vraag maar veel ouders denken dat pap hoort terwijl baby's prima zonder kunnen. Dus ook al is het geen direct antwoord, je zou er iets aan kunnen hebben.
Bij ons zaten de baby's vanaf een maand of zeven gezellig bij ons aan tafel terwijl iedereen ontbijt of middageet en baby eerst bv krijgt en vervolgens zelf een broodje naar binnen werkt. Ik vind dit veel minder een gedoe als pap moeten geven en wie weet denken ander werl, he dat kan dus ook.

liora

liora

25-04-2010 om 21:42

Supermakkelijk

Zo zie je maar: baby's zijn allemaal verschillend. Als ik het mezelf eens makkelijk wil maken, geef ik 2 maal op een dag pap, in plaats van 1 maal pap en 1 maal brood. Ik vind brood juist een enorm gedoe en kliederboel.

En volkoren pap is echt supergezond, dus dat het niks toevoegt bestrijd ik. Kijk maar op het pak, ook ijzerrijk bijvoorbeeld.

Liora

Voordeel van pap

is dat er geen gist en zout in zit wat in brood wel zit.

Ik vind zelf pap prettiger (bordje), omdat mandarijntje gewoon brood nog steeds moeilijk vindt. Ik geef dus zowel een boterham met wat boter (waar ze dan een paar mini stukjes van eet, de rest eet ik dan zelf op) en een bordje volkoren pap (120 cc water, 2 schepjes nutrilon, flinke hoeveelheid papvlokken). En daarbij een flesje water.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

26-04-2010 om 21:45

Voor mij voegt het niets toe...

... naast borstvoeding en brood, schreef ik. Wat er op het pak staat zal allemaal best, maar dat krijgt hij al binnen via moedermelk en brood. Daarom voegt het voor ons niets toe.
Als je pap geeft in plaats van brood en melkvoeding, dan lijkt het me prima. Pas dan alleen op dat het niet te veel vult zodat het ten koste gaat van ander eten zoals fruit en groente.
Elisabeth.

Morgana Fata

Morgana Fata

26-04-2010 om 23:37

Elisabeth b.

Dat ligt maar helemaal aan je doel natuurlijk. Hier is het juist andersom, dat hij niet te vol raakt van groente en fruit zodat hij zijn pap wel opeet. Daar zitten nl. veel meer calorieën in. Het eerste jaar is (moeder)melk toch echt de grootste voedingsbron. In groente en fruit zitten goede dingen hoor, maar met alleen melk (of pap) redden ze het prima.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

27-04-2010 om 22:14

Morgana fata

Eens, (moeder)melk is de belangrijkste voeding het eerste jaar. Het probleem dat ik beschrijf ontstaat pas na het eerste jaar, veel papflessen bederven de eetlust. Eigenlijk meer iets voor de volgende rubriek.
De keuze tussen (moeder)melk en brood en een 'papfles' blijft en dan kies ik toch echt voor het gemak van brood. Leren ze gelijk eten en kauwen en zo
Elisabeth.

Jessie

Jessie

28-04-2010 om 20:15

Gat in speen knippen

Hallo,
mijn ervaring is dat pap meestal niet fijn door de spenen wil, dus heb ik extra gaatjes of streepjes geknipt in de speen met een steriel schaartje. En onze dochter dronk dit heerlijk snel op, zonder haar te verslikken. Eerst is het wel even uitproberen hoeveel je kunt knippen.
Groetjes, Luzette

Ps: het voordeel van pap vind ik dat ze voeding en vocht tegelijkertijd krijgen. Bij onze oudste doen we er vaak honing door, maar dat mag pas vanaf 1 jaar. Zij is nu bijna 5 jaar en drinkt haar pap nog het liefst. Voor de rest eet ze prima gewoon eten met vork of lepel hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.