Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Biene M.

Biene M.

06-09-2011 om 12:49

(hoe) stoppen met borstvoeding?

Wat ik zelf al vermoedde werd vanochtend bevestigd door de endocrinoloog: ik heb hoogstwaarschijnlijk osteoporose. Oorzaak zijn vijf zwangerschappen en in totaal bijna 3 jaar borstvoeden in vijf jaar. In de afgelopen maanden heb ik inzakkingsfracturen gekregen in twee rugwervels, een teen gebroken en is het implantaat in mijn kaak los komen te zitten. Er volgen nog bloedonderzoeken en een botdichtheidsmeting en ik heb voor nu vitamine D en calcium in een hoge dosering voorgeschreven gekregen.

OK, vervelend genoeg allemaal. Maar de endocrinoloog zei ook dat ik binnen een maand moet stoppen met borstvoeding. Ze zei dat door het geven van borstvoeding een stofje wordt aangemaakt dat slecht is voor de botaanmaak (heb er helaas niet aan gedacht te vragen hoe dat stofje heet). Ze verwacht dat mijn botdichtheid zich herstelt als ik geen bv meer geef en mocht dat niet zo zijn, dan kan ze me medicatie voorschrijven die niet samen gaat met borstvoeding.

Laat ik beginnen te stellen dat ik het heel erg vervelend zou vinden als ik moet stoppen met borstvoeding. Verder heb ik een tijdje terug al wat gegoogeld op dit alles en ik las dat niet alle artsen zeggen dat je moet stoppen met borstvoeding als je in deze situatie zit. Ik ga daar nog wel verder op zoeken met pubmed etc., maar ik ben benieuwd of hier ook mensen zijn die hier wat van weten.

En dan een stapje verder: mijn dochter van 8 maanden is een flesweigeraar. Op de dagen dat ik werk krijgt ze twee keer pap en een fruithap en dan wordt ze nadat ik haar naar bed gebracht heb wakker rond 22.00, 3.00 en 5.00 uur voor een voeding. Als ik haar overdag nog heb kunnen voeden is dat vaak rond 1.00 en 5.00 uur. We oefenen met haar te laten drinken uit een bekertje, maar meer dan 30 ml drinkt ze dan nog niet. Het is een flinke dame van ruim 10 kg en ze heeft best wat nodig op een dag. Heeft iemand tips hoe ik in haar melk- en vochtbehoefte kan voorzien als ik haar geen borstvoeding meer kan geven?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

06-09-2011 om 15:55

Ik ga

voor je zoeken.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

06-09-2011 om 18:13

Biene

Ik heb geen zinnige tips, maar ik schrik erg van dit bericht en wens je toe dat het allemaal onder controle te brengen is - liefst met behoud van de bv. Ik begrijp je helemaal, ik zou het echt erg vinden om nu te stoppen - en dan heb ik nog geen flesweigeraar. Dikke knuffel voor jou.
Groetjes
Massi

Beker

Wat jammer Biene als je zou moeten stoppen, maar ik kan het me wel voorstellen. Ondanks dat ik zelf kalk nam en supplementen ben ik toch een paar kiezen kwijtgeraakt in de borstvoedingsperiode.
8 Maanden is niet meer heel klein, kan ze misschien leren om uit een bekertje te drinken? Eerst samen met jullie uit een kopje, als je zelf ook wat drinkt en dan een tuitbekertje?

Rembrand

Rembrand

06-09-2011 om 19:51

Wat ?!

Ik schrik me een rotje Biene !!
Mijn eerste reactie is dat je endocrinoloog het mis heeft. Des te langer je borstvoeding geeft des te kleiner de kans op osteoporose. Ik heb hier alvast een nuttige link (maar die heb je vast zelf ook al gevonden). http://www.borstvoeding.com/archief/calcium.html
Weet je zeker dat de medicatie die ze voor wil schrijven niet samen kan met borstvoeding ?
Ik wacht even af waar Tirza mee komt, maar ik heb hier (net als jij) een heel dubbel gevoel bij. Borstvoeding krijgt weer eens de schuld. Heb je de endocrinoloog gevraagd of haar beweringen evidenced based zijn, want ik zou daar best wat meer over willen weten.
Dikke knuf,
M.

Hoe stoppen?

hier ben ik gewoon gaan afbouwen. 1 voeding laten vallen, week later weer eentje.

Kan het me slecht voorstellen

Vooropgesteld dat ik geen verstand heb van borstvoeding en ook niet van osteoporose, maar het lijkt me zo onlogisch. Vroeger kregen vrouwen meer kinderen en volgens mij hielden ze ze ook langer aan de borst. Vroeger op de savanne dan, bedoel ik. Als je daar osteoporose van zou krijgen zouden bosjes mensen dat toen toch gekregen moeten hebben.

Ik vind het in dat opzicht zo'n onlogisch verhaal. Daar heeft de evolutie toch wel wat op gevonden zou ik denken.

Groeten,

Temet

Biene

Even los van de borst: wat een schrik zeg. In deze fase van je leeftijd. Juist als ik net nog met iemand (die een engelachtig dochtertje op schoot had) heb zitten kletsen op een regenachtige dag in juni komt dat keihard binnen. Ik wens je vooral ook voor je eigen gezondheid het aller aller beste. En wat een bizarre onderbreking van jullie eerste (baby)jaar samen!

Biene M.

Biene M.

06-09-2011 om 22:48

Pff

Allereerst: bedankt voor de reacties tot zover. Ik ben erg benieuwd wat Tirza nog vindt.

Het afgelopen uur ben ik weer op zoek geweest naar informatie en het schijnt dat vooral borstvoeding veel calcium aan je lichaam onttrekt. Alle zogende vrouwen zouden een afname in hun botdichtheid van 1-7% hebben. En bij vrouwen die een goede botdichtheid hadden toen ze zwanger werden, herstelt dit gewoonlijk weer binnen 6 maanden nadat ze gestopt zijn met borstvoeding geven. In de gevallen waarin het tot osteoporose leidde, kan het herstel 3 jaar duren, maar ook dan komt het weer goed.

Ik ga nog verder zoeken, vooral naar wetenschappelijke bronnen, maar ik begin nu wel te geloven dat het onverstandig is om door te gaan met de borstvoeding. Van die wervelfracturen ben ik net een beetje opgeknapt, ik heb er erg veel pijn van gehad en werd er erg door beperkt in mijn dagelijks leven, waaronder de verzorging van mijn kinderen. Ik wil dat niet nog eens hoeven meemaken. En dat implantaat heeft me € 2000 gekost en zit er net anderhalf jaar in, ik wil dat niet kwijt.

Maar goed, eerst nog wat verder op zoek naar informatie.

Nog wat reacties:
Massi, dank je!
Anne, de tuitbeker had ik al uit mijn hoofd gezet, omdat de preverbale logopediste waar we wegens het flesweigeren waren zei dat we die beter konden overslaan, maar die moeten we inderdaad maar eens proberen. Het is gewoon zaak dat ze grotere hoeveelheden per keer kan drinken dan uit een bekertje.
Rembrand, het stuk op borstvoeding.com (en op andere borstvoedingsgerelateerde websites) heeft betrekking op postmenopausale osteoporose, dat is een heel andere kwestie. De meeste middelen tegen osteoporose staan niet in de lijst, het enige wat er staat is L3, dat vind ik geen geruststellende kwalificatie.
Manda, bedankt, maar dat was de vraag niet.
Temet, vroeger op de savanne kregen die vrouwen veel meer zon (vitamine D) dan wij en hadden ze veel sterkere botten doordat ze zoveel liepen en droegen, dus een afname in de botdichtheid zal bij hen niet zulke vergaande gevolgen hebben gehad.

Zo, en nu moet ik op zoek naar wat afleiding, anders kan ik zo niet slapen.

Biene M.

Biene M.

06-09-2011 om 22:57

En rodebeuk

Sorry, je stond er net niet bij, jouw berichtje was er nog niet toen ik begon te typen. Ja, schrik inderdaad, al komt het niet helemaal uit de lucht vallen. Dank je wel voor je lieve bericht. Het komt vast (bijna) allemaal weer goed. Maar het is even moeilijk te overzien nu, wat er aan de hand is en de consequenties daarvan en zoals dat gaat in het leven komt dit allemaal terwijl we ook met een kind wat dingen aan de hand hebben. Lastig om het hoofd koel te houden en niet te verzuipen in alle bezoekjes aan artsen e.d.

Biene

vreselijk nieuws vind ik het. Volgens mij zijn wij even oud (ongeveer halverwege de 30 ofzo). Indd vind ik het heel naar voor jou en ik hoop dat je te horen krijgt dat het met die bv allemaal wel mee valt en je lekker kan blijven voeden.

ik reageerde te practisch.

anna

anna

07-09-2011 om 06:27

Biene. deze beker?

Ik probeer al zo lang af te bouwen met bv, en fles, en beker, en en en, was toen hier een draadje begonnen. Jongetje is nu ook 8 maanden en 11 kg... Dus ja, honger!!
Anyway, deze beker werkt hier het best, ook niet altijd: http://doidycups.com/
Ja, mischien ook weer een marketing stunt, maar ja!
Wel naar voor je allemaal, ik weet nog dat m'n knieën heel erg waren gaan kraken laats, maar dat is deze keer niet zo. Mischien is er een "holistic" approach die je kan proberen? Mischien weet Tirza het...
In ieder geval veel sterkte met alles.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

07-09-2011 om 07:17

Biene

Hoi Biene,

Wat een rotnieuws!

Is het bij jou ook zo dat als je stopt met bv je botdichtheid zich binnen drie jaar nog herstelt? Lijkt me vreselijk moeilijk allemaal.
Maar weet je, je dochter zal heus meer gaan drinken, dat kan niet anders. Ze eet al pap, daar kan ze meer van drinken, en ik neem aan ook al fruit en groente. Dat komt heus wel goed.

Veel sterkte!!

Liora

Biene M.

Biene M.

07-09-2011 om 08:15

Anna

Wat een goede tip, dank je wel! Via welke website heb jij de beker gekocht? Of heb je hem in een echte winkel gevonden?

Ja, die krakende knieën, die heb ik sinds deze zwangerschap, en tegenwoordig doen ze vaak ook flink pijn, zou ook door de osteoporose kunnen komen. En de pijn die ik nog in mijn heupen heb weet ik aan een restant bekkenpijn, maar ook dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de osteoporose.

Ik hoop nog dat Tirza iets vindt waaruit blijkt dat stoppen met bv nergens goed voor is, maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik begin te vrezen dat dat, naast inname vitamine D/calcium en opvolgen van leefstijladviezen, het enige is wat ik kan doen.

Biene M.

Biene M.

07-09-2011 om 08:22

Liora

Ja, als het goed is herstelt de botdichtheid zich. Inmiddels heb ik ook een forum gevonden (http://www.inspire.com/groups/national-osteoporosis-foundation/discussion/pregnancy-associated-osteoporosis/?page=1#replies) waar al die vrouwen vertellen dat hun botdichtheid verbeterde na het stoppen met borstvoeding.

Het zal inderdaad wel lukken, met drinken, als het echt moet. Gisteren was ik nogal overwhelmed (sorry, kan niet op het NL woord komen) door alles. En het is best emotioneel als je moet stoppen met bv terwijl je daar gevoelsmatig nog niet klaar voor bent en ook nog praktische bezwaren ziet. Bij mij zoontje heb ik de voeding afgebouwd omdat ik nog een kind wilde, en aangezien we nu geen kinderwens meer hebben dacht ik dat ik dit keer zou kunnen voeden totdat mijn dochter er geen zin meer in had.

Wel fijn om er hier met jullie over te schrijven, zo wordt de kwestie wat meer in behapbare stukjes gehakt.

Rafelkap

Rafelkap

07-09-2011 om 11:16

Biene

Dus toch, waar je al bang voor was.. En het is al helemaal rot om te moeten stoppen omdat het je 'laatste' is. Ik heb geen tips voor je, doe wat je het verstandigste lijkt.
Ik kan me voorstellen dat als je dochtertje echt niet meer bij jou mag drinken, ze wel uit een bekertje gaat drinken. Gewoon, uit dorst.
Heel veel sterkte en een knuffel voor je kleine meisje!

liora

liora

07-09-2011 om 13:02

Borstvoedingscentrum

Hoi Biene,

Misschien kun je over het stoppen advies vragen aan het bv-centrum. Zij hebben vast ervaring met stoppen als baby flesweigeraar is. En ook hoe je ermee om moet gaan als je dochtertje erg huilt en jij haar niet 'mag' helpen. Vooral dat aspect lijkt me erg moeilijk.

Liora

Rembrand

Rembrand

07-09-2011 om 13:18

Abstract

Hoi Biene,
Wellicht heb je iets aan deze link : http://edrv.endojournals.org/content/18/6/832.full.pdf
M.

Tirza G.

Tirza G.

07-09-2011 om 16:54

Info

Over het algemeen zie je een afname van de botdichtheid over de eerste maanden dat bv gegeven wordt. Daarna treedt snel en volledig herstel op, ook als nog bv gegeven wordt of er weer een zwangerschap is opgetreden. Er zijn een paar zeldzame gevallen beschreven van osteoporose tijdens zwangerschap of bv. Het is niet duidelijk of er in die gevallen al iets aan de hand was voorafgaande aan de zwangerschappen. Het kan gewoon toeval zijn, een probleem dat al aanwezig was en nu naar buiten komt.

Ik heb twee artikelen voor je en nog wat meer theorie, mail me even op jegrootje-at-zeelandnet.nl

Tirza

Biene M.

Biene M.

07-09-2011 om 18:01

Dank!

Rafelkap en Liora voor het meedenken en -leven, Rembrand voor het artikel (taaie kost zeg!) en Tirza voor het opzoeken, je hebt mail!

Kari1

Kari1

07-09-2011 om 19:43

Temet, andersom

Temet, dat vrouwen vroeger meer kinderen langer aan de borst hielden en er toch geen bosjes mensen osteoporose kregen is voor Biene niet zo relevant. De vraag is niet of je van (lang) borstvoeden osteoporose krijgt, die vraag kan i.h.a. gelukkig negatief worden beantwoord.
De vraag voor Biene is of, ALS er osteoporose bij je is vastgesteld, het verstandig kan zijn om de borstvoeding te stoppen.
De endocrinoloog meent van wel. En dat lijkt mij dan weer niet geheel onlogisch, gewoon op gezond verstand want ik heb niet gezocht naar onderbouwing. In het artikel van Rembrand staat genoemd: "Lactation causes a loss of 3–8% of bone mineral content that is restored after weaning". Die percentages kunnen misschien van belang zijn als je toch al ver onder de grens zit, en misschien net het verschil maken tussen nog een fractuur of niet.
Kari

Kari

"De vraag is niet of je van (lang) borstvoeden osteoporose krijgt, die vraag kan i.h.a. gelukkig negatief worden beantwoord. "

Uit de openingsposting kreeg ik de indruk dat in elk geval aan Biene was verteld dat borstvoeding de osteoporose ook (mede) had veroorzaakt : "ik heb hoogstwaarschijnlijk osteoporose. Oorzaak zijn vijf zwangerschappen en in totaal bijna 3 jaar borstvoeden in vijf jaar". Vandaar mijn reactie.

Groeten,

Temet

anna

anna

08-09-2011 om 03:11

Biene- doidy cup

Ik heb die beker op een australiesche site gevonden.
Je kan het op Engelse Amazon vinden anders:

http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B000RBE6Q6/ref=redir_mdp_mobile/277-2478222-1850256

Sterkte met alles

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kari1

Kari1

08-09-2011 om 07:38

Aha

Sorry Temet, die had ik even gemist. Dat lijkt mij idd ook een iets te sterke opmerking; als zwangerschappen en borstvoeden zulke ernstige osteoporose veroorzaaken dan zag het er slecht uit voor een groot deel van de mensheid. Blijft over dat de vraag of dat nu wel of niet de (hoofd)oorzaak is, minder belangrijk is dan de vraag of het in deze gegeven omstandigheden verstandiger kan zijn om te stoppen of om door te gaan.
Kari

Gerdina

Gerdina

08-09-2011 om 09:24

Biene

wat een naar bericht, dit kon je er nog wel bij hebben . Ik hoop dat de beker van Anna voor jullie meisje gaat werken en dat je botdichtheid zich weer snel herstelt!

Asa Torell

Asa Torell

08-09-2011 om 14:33

Jakkes

Wat een zorgen allemaal Biene! Inhoudelijk heb ik niets toe te voegen maar wel sterkte gewenst met alles wat er bij jullie speelt. Ik hoop dat zal blijken dat er een duidelijk juiste keuze te maken is hierin.

Brrrr

nou, wat een flauwigheid is dit nou weer! Een dikke firtuele knuffel vanaf hier en ik hoop idd ook dat het zich gauw weer gaat herstellen. En dat je meisje zich bedenkt dat een flesje ook best lekker is (of een beker). Remy was trouwens 9 maanden toen hij geen borst meer bliefde, Misha ook. Ik weet dat er ook genoeg kleintjes zijn die jaren door kunnen gaan, maar ach, gewoon ff als hart onder de riem.
Liefs lunamaya

Biene M.

Biene M.

09-09-2011 om 20:56

Lief

Lief, het medeleven!

Inmiddels ben ik weer iets wijzer, met dank aan Tirza, internet en pubmed. Het heet pregnancy and lactation associated osteoporosis (of post pregnancy osteoporosis of pregnancy induced osteoporosis, er zijn veel varianten) en is behoorlijk zeldzaam. Jullie kunnen rustig non-stop zwanger zijn en borstvoeden, de kans dat je dit krijgt is erg klein. Pech voor mij dat ik het wel heb, maar een geluk dat ik allemaal artsen heb getroffen die mijn klachten serieus genomen hebben waardoor ik nu in elk geval een diagnose heb. En een prognose, want waarschijnlijk komt het weer goed.

In een aantal artikelen wordt er zelfs over gesproken dat herstel sowieso optreedt vanaf 6 maanden postpartum (en dat komt wel overeen met het afnemen van de pijn wat ik de laatste tijd ervaar). Dit weekend ga ik nog meer lezen, maar op basis van wat ik tot dusver heb gelezen ga ik de borstvoeding zo ver afbouwen dat mijn cyclus weer op gang komt en dan eens zien wat de volgende botdichtheidmeting over twee maanden laat zien. Misschien verander ik nog van gedachten als ik de artikelen heb gelezen die ik opgezocht heb, maar voor nu is dit mijn plan.

Verder ga ik, als ik de artikelen heb gelezen, de endocrinoloog lastig vallen met een mailtje. Ik ben toch wel erg benieuwd naar de uitslagen van het bloedonderzoek en de botdichtheidmeting en ik vind het nu te lang duren als ik daar tot 15 oktober op moet wachten. Ik zal er ook eerlijk over zijn als ik besluit de borstvoeding niet binnen een maand volledig af te bouwen.

Gebaseerd op wat ik tot nu toe heb gelezen weet ik in elk geval wel dat ieder advies van de dokter gebaseerd is op een zekere mate van giswerk. Dit komt zo weinig voor dat er nergens zekerheid over is en de adviezen en behandelingen lopen enorm uiteen per arts. Ik kan me goed voorstellen dat het eerste advies is de bv te staken. BV onttrekt veel calcium aan je lichaam en zorgt bij alle vrouwen voor een afname van de botdichtheid (met name in de eerste 4 maanden!) Verder is stoppen met bv natuurlijk een ontzettend goedkope interventie met weinig bijwerkingen en krijgen de meeste baby;s van 8 maanden het in Nederland sowieso niet meer. Maar goed, voor mij is het best ingrijpend en ik heb steeds meer twijfels over het nut, aangezien ik dus vermoed dat het nu toch weer de goede kant uitgaat met mijn botdichtheid.

In elk geval ga ik deze winter niet skiën!

Massi Nissa

Massi Nissa

09-09-2011 om 22:07

Ik zou die twijfels ook zo hebben, zeker als de experts elkaar tegenspreken omdat er zo weinig bekend is. Ontzettend naar is het wel. Alsof je niet al genoeg aan je hoofd hebt. Ik hoop enorm voor je dat je uiteindelijk toch nog bv kunt geven, maar als dat niet zo is, hoop ik dat je in elk geval snel herstelt.
Groetjes
Massi

Tink

Tink

10-09-2011 om 01:28

Pfoe hee

Dat is schrikken inderdaad. En brings back memories. Ik lees dat je intussen al een plan gereed hebt, en ik hoop echt héél erg voor je dat je gelijk hebt en dat je kunt blijven voeden! Ik weet nog precies hoe ontzettend naar en rot het voelde toen ik 3 jaar geleden noodgedwongen moest stoppen met de BV aan mijn kleinste meisje (die was 12 weken toen, wel iets jonger dus dan jouw meisje), ik heb anderhalve week niet anders gedaan dan huilen. En zij ook, want ja hoor ook hier een flesweigeraar. Krijg je er fijn nog eens het gevoel bij dat je je eigen kind uithongert en tekort doet, pffff. Gelukkig kwam dat weer goed na een aantal dagen tobben, maar vergeten doe ik het niet meer.
Overigens, mócht het zo zijn dat je toch moet stoppen, dan kan het soms ook heel snel gaan. Ik móest snel, en zag daar enorm tegenop (het liep immers prima en ik was best bang voor ontstekingen en andere ellende), maar binnen een week of anderhalf was het eigenlijk grotendeels gepiept, ik denk ook wel deels door de stress eromheen toen. Nouja, schrale troost, maar toch...
Ook van mij een hele dikke knuf, want dit zijn gewoon geen leuke dingen, je stelt het je allemaal zo heel anders voor (doorgaan tot ze zelf niet meer wil, ik dacht dat dus ook!). Ik hoop dat je snel weer herstelt en dat je dochter meewerkt door deels uit een bekertje te willen drinken. Sterkte met alles!

Biene M.

Biene M.

10-09-2011 om 08:52

Tink

Wat jou toen overkwam heb ik altijd een spookbeeld gevonden. En dat het gelukt is met de fles een bemoedigende gedachte. We gaan maar aan de slag. Straks een pak yoghurt kopen, misschien lukt het makkelijker om dat uit een bekertje te drinken dan water of melk. En ook maar eens gaan kijken of ze opvolgmelk wil drinken, die smaak kent ze nog niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.