Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

05-05-2011 om 09:54

Hoe zit het nu? borstvoedingsvraagje

Ja, de zoveelste borstvoedingsvraag, haha. Het gaat om hoeveelheid. Zoon is vandaag zeven weken en heeft de he-le dag Honger. Hij drinkt elke twee tot drie uur beide borsten leeg en wil vaak nog een toetjesborst (de derde dus). 's Avonds is het nog erger, dan wil hij eigenlijk continu aan de borst, waardoor ik rond negen uur niets meer heb en hij tot een uur of tien, half elf mijn pink er bijna afsabbelt van de Honger. Dan drinkt hij nog een keer beide borsten leeg en gaat dan eindelijk onder zeil. 's Nachts heb ik meestal stuwing en ben ik blij als hij weer komt - 1 of 2 keer en dan maar een borst, hij slaapt erg goed. Dan rond een uur of zeven 's ochtends begint de hele riedel weer.
Ik denk best vaak: volgens mij zijn er maar twee mogelijkheden. Of ik heb niet genoeg, of hij is abnormaal hongerig. Niet genoeg is volgens mij niet aan de orde, hij groeit iets van 400 gram per week. Dan moet het dus de andere optie zijn: zoon heeft een eating disorder . Heeft iemand nog een andere optie of een tip?
Groetjes
Massi (past wel weer in al haar pre-zwangerschap-broeken, dat is het grote voordeel van zo'n gulzig jongetje)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

05-05-2011 om 11:52

Normaal gedrag

Hoi Massi,
Als ik je verhaal zo lees lijkt het me normaal gedrag voor jouw baby. Ook het clusteren in de avonduren is niet ongewoon. Je kunt hem toch aanleggen ook al denk je dat je borst bijna leeg is. Door het wisselvoeden krijgt je productie een flinke boost, en wat hij binnen krijgt is juist lekkere vette verse melk. De hoeveelheid is wellicht minder, maar doordat het zo vet is geeft het hem veel voldoening waardoor hij daarna een flink aantal uren achter elkaar kan slapen. Dat je borsten dat nu nog even niet snappen is normaal. Het komt vanzelf als vraag en aanbod wat meer op elkaar zijn afgestemd. De twee mogelijkheden die jij hebt bedacht gaan volgens mij dus niet op. Je hebt genoeg als je hem op vraag voed ( en dat doe je). Of hij abnormaal hongerig is weet ik niet. Ik denk dat hij gewoon een gezonde eetlust heeft. Denk je dat hij last heeft van het feit dat je veel melk hebt of dat hij zo hard groeit ? Met 400 gram gewichtstoename per week zie je soms dat baby's hier krampjes van hebben of veel spugen. Hoe zijn zijn poepluiers ?
Groetjes M.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-05-2011 om 15:57

Geen last, denk ik

Hij geeft na elke voeding wel een mondje terug, maar veel is het nooit. Poepluiers zijn vol, maar lang niet na elke voeding. Af en toe zit er een uitschieter bij, niet elke dag (waarmee ik bedoel dat-ie af en toe tot zijn nek onder zit, haha). Krampjes - ik weet het niet. Meestal als hij erg jengelt, blijkt het trek te zijn. Zodra ik hem oppak, gaat dat mondje richting borst. Hij knaagt ook op zijn vuist als hij (denkt dat hij) honger heeft.
Ik vind het gewoon zo veeeeeel wat hij drinkt en zo vaaaaak. Ik gun het hem graag en heb inmiddels al heel veel nieuwe tv-programma's ontdekt (ik kijk normaal geen tv, maar lezen en bv gaan niet zo goed samen). Het is gewoon dat ik denk: goh, ik overvoed hem toch niet? Straks zit-ie bij Overeaters Anonymous en is het allemaal mijn schuld. Dan had ik hem niet zo achterlijk vaak moeten aanleggen .
Groetjes
Massi

Rembrand

Rembrand

05-05-2011 om 19:19

Overeaters anonymus

Ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Als je iets niet kunt opdringen is het de borst. Als hij niet wil zal hij echt niet aanhappen en gaan drinken.
Ik zou eerder bang zijn voor striae haha.
Ik bedoelde met mijn poepvraag eigenlijk wat voor kleur zijn poep is.
Waarom denk je dat hij vaak en veel drinkt ? Is dit omdat je vergelijkt met je andere borstvoedingskind(eren) of omdat je omgeving je hierop attent maakt ?
Ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat je hier vast niet over na zou denken als je op een onbewoond eiland zat ( zonder klok en referentiekaders).
Groetjes M.

dc

dc

05-05-2011 om 19:42

Hier ook hoor

Zelfde patroon, ook met oudste 2 gehad. En die zijn beide nu fit en normale eters, dus niet druk maken.

sorry voor steno berichten, baby aan borst!

Massi Nissa

Massi Nissa

05-05-2011 om 20:05

Ha, goeie vraag

Waarom vraag ik het? a) Dochter kwam veel minder vaak en dronk minder lang en gulzig en sliep veel meer overdag (maar kwam 's nachts aan de lopende band). b) Zoon groeit de pan uit maar lijkt eigenlijk vrijwel doorlopend honger te hebben, een beetje maffe combi is het wel naar mijn idee. c) Ja, mijn omgeving vindt dat-ie best veel aan de borst ligt. Men vraagt zich af of ik huidhonger niet aanzie voor trek in melk, of ik wel aan mezelf toekom (ja hoor, hij en ik zijn nog zo close dat ik hem gewoon bij mezelf reken), of ik op deze manier niet opnieuw enorme tepelproblemen ga krijgen (denk ik niet, ik heb nu veel betere begeleiding gehad tijdens de kraamtijd en weet gewoon beter hoe het moet voelen, plus zoon hapt supergoed aan, vanaf de eerste minuut).
Daarnaast denk ik in mijn achterhoofd natuurlijk al aan de tijd dat ik weer moet werken. Hij blieft geen speen, geen flesje kolfmelk, niks. En ik ben dus zijn wandelende toko. Hoe mot dat, denk je dan. Maar dat is nog van later zorg.
Poep is kerriegeel, gewoon. Heel af en toe zit er een vleugje groen bij. Hoezo?
Groetjes
Massi

Valkyre

Valkyre

05-05-2011 om 20:44

Massi

Dat klinkt mij normaal in de oren, hoor! Zoonlief was ook zo'n gulzige baby, en hij eet ook nog steeds best veel (nou ja, volgens de richtlijnen normaal, maar ik vind 't knap dat er drie boterhammen in dat maagje passen). Hij was een flinke baby, maar sinds hij kan lopen is hij behoorlijk in de hoogte geschoten. Nu is hij aan de magere kant.

Kortom: ik gok erop dat je zoon gewoon ofwel een groeispurt heeft, of een snel metabolisme. Zolang lengte en gewicht gelijk op gaan, zou ik me echt geen zorgen maken, hoor! Een borstvoedingsbaby gaat zichzelf echt niet overvoeren met melk. En bovendien: al dat clustervoeden in de avond maakt wel dat hij 's nachts zo goed slaapt!

Lekker op hem afgaan, hoor. Zoals de Amerikanen zeggen: never change a winning team!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-05-2011 om 21:29

O en dc

Daarom schrijf ik ook vaak korte berichtjes. Kort - baby aan de borst, lang - hij slaapt!
Groetjes
Massi
PS: Valkyre, goed om te horen (en ook van dc) dat ook bij jullie borstvoeden een dagtaak bleek. Nogmaals, echt geen probleem, ik doe het heel graag en je zou hem eens moeten zien, zo'n heerlijk bolrond plaatje van een vent, maar soms slaat ineens de twijfel toe.

En is dat altijd?

Of pas sinds kort?

Niet dat ik antwoorden heb. Maar als beginnende borst-voeder heb ik nog vele vragen. In dit geval is dit niet iets wat bij speelt (althans, nog niet), maar ik vraag het me toch af...

Is dit iets van de laatste tijd? Oftewel, heeft hij nu opeens veel meer honger, en moeten je borsten nog aan de nieuwe vraag wennen? Of is dit al tijden zo, en is alles prima op elkaar afgestemd (en is e.e.a. alleen maar anders dan mij je eerste)?

Kraanvogel

Massi

dit sluit aan bij je eerdere draadje.. M/V verschillen.
Die gulzige mannen ook!
De mijne kwam ook in de eerste weken 400 g per week aan, mijn moeder zei dat hij me opat. Vond ik niet zo leuk. Wel begrijpelijk vanuit haar optiek. Bloed is dikker dan water.

Ik ben wel een beetje gaan rekken tussen de voedingen, maar dat was omdat hij op een gegeven moment meer dan 400g aankwam en hij kreeg steeds meer krampen. Toen heb ik in overleg met de lactactiekundige de periode naar 3 uur teruggebracht, dat gaf veel meer rust maar was wel lastig het laatste kwartier/half uur. Het klinkt bezorgdemoederig, maar bij mijn tweede zoon was het weer hetzelfde liedje. Zodra ik om de twee uur voedde groene poep, kramp en spugen. Dat leerde ik snel af.

Anyway, alleen maar ff zeggen dat jongens idd soms zo kunnen drinken. Uiteindelijk zijn het dan geen overeaters maar krijgt mama weer de schuld (what else is new?); lactactiekundige zei dat Mama Overproductie had.
Zo. Die zit.

Biene M.

Biene M.

06-05-2011 om 06:46

J/m

Mijn zoontje hing ook eindeloos aan de borst, liet ook nooit vanzelf los. Groene poep en volgde de +2 lijn. Jongste dochter nu drinkt al heel lang om de 4 uur 20 minuten en vindt clusteren niets, maar volgt wel de +2,5 lijn. Meer groeien met minder melk.

Massi Nissa

Massi Nissa

06-05-2011 om 12:11

Aha

Dus toch normaal voor een jongetje. Gelukkig maar. Dat rekken tussen de voedingen probeer ik al, want ik voelde al aan mijn water dat het een beetje te gek wordt zo. Hij spuugde gisteren trouwens ook ineens veel, misschien heeft-ie stiekem meegelezen?
Zojuist heb ik hem zeker een kwartier laten brullen, het was moeilijk (kromme tenen) maar hij dronk daarna wel sneller dan anders. Geloof ik.
O, nog een leuk verhaal over moeders met overproductie en gulzige jongetjes: in de jaren zeventig was er bij het cb niet altijd heel veel kennis over borstvoeding. Mijn broertje C. bleek een bijzonder gretige drinker die boven alle lijntjes van het cb uitsteeg. Te dik! Alarm! Hij moest op dieet! Ja maar, zei mijn moeder, ik geef borstvoeding, hoe moet dan dan? O, daar had het cb wel een oplossing voor: maximaal vijf minuten aanleggen en zowel voor als na wegen om te zien wat hij binnen had gekregen. "Ach," zegt mijn moeder grinnikend als ze dit verhaal vertelt, "Het duurde toch zeker twee voedingen voor C. doorhad dat hij gewoon heel, heel snel moest drinken."
En ja, Biene, die van mij zal nooit uit zichzelf loslaten, of hij moet per ongeluk in slaap vallen. Elke vier uur twintig minuten, wat een droommeisje is het toch!
Groetjes
Massi

Mathilde

Mathilde

09-05-2011 om 11:51

Normaal

Mijn kinders (jongen en meisje) dronken ook zeker elke drie uur, tot ze een maand of 8/10 waren en ik langzaam voedingen ging vervangen door gewoon eten (hier hielden ze tot die tijd het 'elke drie uur' tempo ook aan tijdens de nacht). Op de bekende dipdagen, dus ook rond de zes weken, schroefden ze het schema op naar anderhalf uur of korter. Met zeven weken groeiden ze bij mij niet meer zo hard, nog maar 200 gram per week. Maar vooral de oudste was een echte spekbaby . Nu is ze een slanke den.
Ik heb zelf trouwens ook nog steeds zes eetmomenten op een dag .

Massi Nissa

Massi Nissa

09-05-2011 om 12:29

Groei

Mathilde, ik weet niet of hij nog steeds 400 gram per week 'doet', volgende week is er weer een weeg- en meetmoment en ik ben erg benieuwd. Wel heb ik toen hij precies 7 weken oud was de doos met maat 68 tevoorschijn gehaald, want de meeste truitjes maat 62 krijg ik niet meer over zijn bolle hoofdje en ze worden ook te kort. Hij groeit nog wel behoorlijk in de lengte.
Ik heb me er maar weer bij neergelegd dat er nog geen ritme of patroon in komt. Hij is zo'n heerlijk mannetje, ik laat hem maar gewoon komen wanneer hij wil en dan zien we voorlopig wel waar het schip strandt. Ik heb nog een week of zes voor ik weer moet werken, tegen die tijd is er misschien weer van alles veranderd.
Allemaal erg bedankt voor het hart onder de riem, ik begrijp zelf ook niet waarom ik soms zo loop te twijfelen terwijl het zo'n overduidelijk gezond en blij ventje is.
Groetjes
Massi

Mathilde

Mathilde

10-05-2011 om 11:47

Twijfel

Die twijfel herken ik wel, vooral bij mijn oudste had ik dat heel erg in de eerste paar maanden. Terwijl ze zo'n blozende spekbaby was! Zat ik weer te janken op de bank en te jammeren dat het helemaal niet ging. Mijn man snapte er niks van. Ik was gewoon een overbezorgd, hormonaal weekdier .

Massi Nissa

Massi Nissa

10-05-2011 om 15:37

Mathilde

Ik zit erg te grinniken, want zo'n weekdier ben ik ook! Mijn man is door mijn vader bijgepraat over vrouwen en hormonen, dus die kijkt stoicijns voetbal en zet na tien minuten een lekker kopje koffie voor me.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.