Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Rein zeggen

Rein zeggen

21-08-2010 om 14:24

Huilen is voeden

Onze baby van 3 maanden is eigenlijk altijd vrolijk, lacht en kwebbelt vollop. Maar zo van het ene moment op het andere kan er een bijna paniekerig huilbui komen. Normaal geven we hem bij een huilbui (meestal vermoeidheid) een vinger en slaapt hij snel, maar die helpt zelfs dan niet. Enkel voeding helpt, maar het kan zijn dat hij een uur na de vorige voeding zo'n huilaanval heeft. En dan loopt het aantal voedingen op een dag snel op en dat is weer minder voor mijn vrouw.

Wat doen jullie in zo'n geval (als je dit herkent) idd voeden of maar gewoon eens een keer flink laten huilen. Hij is nu 3 maanden dus hij kan nu proberen zijn dominantie te laten gelden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

21-08-2010 om 14:47

Wat is vervelender?

Gewoon voeden op verzoek ( even aanleggen een uur na de voeding dus ), en alle partijen tevreden, of "een keer" flink laten huilen en alle partijen de pest in ?
Ik geloof niet zo in die dominantie, maar je hebt er natuurlijk niet voor niets een smiley achter staan.
Voor een baby van deze leeftijd is 10 voedingen per etmaal niet ongewoon.
Hoe is zijn groei ?
M.

Mayte*

Mayte*

21-08-2010 om 16:14

Vaak wel, de eerste maanden

Een baby kijkt niet op de klok. Dus ook een uur na een voeding kan hij weer al honger hebben. Huilen betekent ongemak. Je baby is echt nog te jong om al bewust te manipuleren. Je kan even het rijtje langslopen: te warm, te koud, vieze luier, ongemakkelijke houding, kleding die knelt? Als dat het allemaal niet is en voeden helpt om hem te troosten, dan zou ik daar absoluut niet moeilijk over doen. Het is heel geruststellend voor een baby om bij huilen even de nabijheid van de moeder te voelen. Het grote voordeel van borstvoeding is dat je altijd even snel een slokje troost kan bieden. Ik zie dat soort momentjes zelf dan ook niet als voeding, meer als een vorm van communicatie tussen mij en de baby.

Fransien

Fransien

21-08-2010 om 19:29

Zie je de huilbui aankomen?

Weet je wat de tekenen zijn dat er zo'n huilbui aankomt? Slaap, honger, ongemak, etc. Als je kunt voorkomen dat er zo'n huilbui komt door eerder op de signalen in te gaan, scheelt dat je baby ongemak, en je vrouw ook.

dc

dc

21-08-2010 om 19:55

Regeldagen

niet dominantie, maar regeldagen om de melkproductie op te vijzelen. Twee dagen compleet aan toegeven en dan is het weer over! Google maar eens op regeldagen.

liora

liora

21-08-2010 om 21:37

Moe?

Als een baby van drie maanden een uur na een voeding huilt, is mijn diagnose meestal: moe.

Liora

Rein zeggen

Rein zeggen

21-08-2010 om 22:00

We zien het niet aankomen

Het ene moment kan hij vrolijk met mij aan het kwebbelen zijn, twee tellen later is het totale paniek.
Hij is momenteel in mijn ogen ook wel erg veel wakker en lijkt zich ook tegen slaap te verzetten, hij wrijft met beide handen in zijn ogen en beweegt krampachtig. Soms slaapt hij 10minuten om dat alweer vrolijk lachend wakker te worden en een heel verhaal op te hangen

Rembrand

Rembrand

22-08-2010 om 12:23

Tekenen die op moeheid kunnen wijzen.

Tijdens het spelen met jullie weg gaan kijken en niet meer de concentratie op kunnen brengen, handjes sluiten ( vuistje maken ),in zijn ogen wrijven, jengelen etc.
Als je hem dan op bed legt kan het zijn dat hij zelf gaat slapen. Sommige kinderen willen nog even bij hun moeder drinken en gaan dan slapen.
M.

liora

liora

22-08-2010 om 13:21

Toevoeging

En heel veel baby's gaan eerst even huilen en vallen Dam vanzelf in slaap.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rein zeggen

Rein zeggen

22-08-2010 om 18:04

Slaapt weinig

hij slaapt alleen heel weinig momenteel

is vollop aktief, wil steeds aandacht

Fransien

Fransien

22-08-2010 om 20:42

Hmmm, te veel prikkels?

Het maakt nogal uit of je last hebt van regeldagen of van een kind wat uit z'n doen is. Regeldagen gaan vrij vlot weer over, overprikkeling, waar dan ook door, wat minder. Sprongetje kan ook, een vriendin van me heeft 2 dochters die alle sprongetjes keurig op tijd van het boekje oei ik groei doen, mijn kinderen hadden dat boek duidelijk nog nooit gelezen en deden alles gewoon op hun eigen tijd.
Probeer echt goed te kijken wat voor signalen er aan een huilbui vooraf gaan, daar kun je veel aan hebben. Mocht je de laatste tijd meer tv zijn gaan kijken, of meer muziek aan hebben, voor sommige babies is dat teveel, de mijne konden vooral slecht tegen dat geflits van de tv, waar in de kamer ze ook zaten. Bij hen had dat als gevolg dat ze zo overprikkeld waren dat ze door hun vermoeidheid heen gingen, dus weinig sliepen en ontzettend aktief waren, en mega-hongerig. Overigens hoeft het bij jullie niet aan de tv te liggen, er zijn legio dingen waar de ene baby overprikkeld van raakt en de andere totaal geen last van heeft.

Rein zeggen

Rein zeggen

22-08-2010 om 23:02

Tv wat is dat?

TV kijken doen we zelden hier, is er iets de moeite van het kijken in het dombokastje

wat er wel is veranderd is dat we tot vorige week nog in rusland zaten (5 weken) waar hij van alle kanten aandacht kreeg van bv familie, em nu we weer samen thuis zijn we allebei druk bezig zijn en hij dus minder aandacht krijgt

Je hebt de oplossing toch bij de hand?

Gewoon even aanleggen.
Heeft niets met dominantie te maken, maar alles met de normale behoeftes van een mannetje van die leeftijd.

dc

dc

23-08-2010 om 09:53

Nou

die fout maakte ik met mijn oudste, de hele tijd aanleggen als mijn baby huilde, en dat resulteerde in een oververmoeide baby (zelfs in een draagdoek sliep hij niet meer). Een paar dagen kunnen regeldagen zijn, langer, lijkt me meer een baby die heel erg moe is, en moeite heeft lang te slapen.

Ik zou zeggen, voeden wanneer de baby uit bed komt, verschonen, knuffelen, heel eventjes alleen laten spelen, en zodra er gegeeuwt, in ogen of oren gewreven wordt, hup, gelijk naar bed. En mijn oudste kon alleen na zo'n 5 à 10 minuten huilen in slaap vallen, dat had hij echt nodig. Mijn jongste huilde helemaal niet.

Hier wel goeie ervaringen met mijn jongste

Die dronk de hele dag door, maar dan iedere keer maar 5 minuten. Ik vond het juist superhandig. Gewoon af en toe 5 minuutjes zitten, baby aanleggen en daarna weer door met de rest.

Ik vond het bij de middelste (die gewoon standaard iedere 3 uur 20 minuten dronk) veel onhandiger en zwaarder omdat ik dan iedere keer 20 minuten uit de running was. En dat terwijl ik een ondernemende 3 jarige had rondlopen die ik dan ook nog in de gaten moest houden.

Ji Hye

Ji Hye

24-08-2010 om 16:21

Iets anders?

Mijn zoontje van nu vijf maanden huilt ook minstens 2 keer per dag onbedaarlijk. Ondertussen ben ik er achter dat hij dan gewoon boos is omdat hij iets wil wat hij nog niet kan. Wat ik dan doe is soms wel, en soms niet de borst geven, en tegen hem praten terwijl ik hem vast houdt. De borst geven helpt bij hem namelijk niet altijd. Hij kan echt wel een uur heel boos huilen. Dat is niet altijd prettig, maar dat lost zich vanzelf op als hij meer zelf kan. Hij wil zo graag lopen, maar dat kan hij nog echt niet. Boos huilen heeft dan echt geen zin en je kan hem er niet mee helpen. Als de borst alltijd zou werken bij hem, dan deed ik dat wel. Misschien net als die van mij, teveel willen, maar nog te weinig kunnen?

Drie-vier maanden dip

Hierboven zijn al veel goede adviezen gegeven. Bij onze zoon moesten we toch concluderen: als hij huilt heeft hij meestal honger, voeden is dan het enige wat helpt. Maar bij ieder kind kan dat weer anders zijn. Zo'n reis, en zo'n hittegolf in Rusland, lijkt me in ieder geval niet niks voor een baby (ook niet voor ouderen...).

Ik had gelezen dat het bij drie-vier maanden moeilijk kan zijn, en bij ons klopte dat wel. De melk-behoefte neemt flink toe. Bovendien gaat in het lichaam van de moeder de borstvoeding op een andere manier functioneren. In die periode zijn er daarom vaak "problemen" met de borstvoeding: niet genoeg melk, ontevreden baby, regeldagen, etc. Het is ook een periode waarin de borstvoeding mis kan gaan. Dat kan als oorzaak o.a. hebben dat er in de beginperiode (eerste twee weken) te weinig is aangelegd of gekolfd. Dan wordt er iets onvoldoende aangemaakt, en dat heeft dan drie-vier maanden later kwalijke gevolgen.
Dus als je zoontje vaak wil drinken zou ik daar zeker aan toe geven, dat verhoogt de bv-productie. En als je zoontje ontevreden blijft zou ik goed zijn groei in de gaten houden om er achter te komen of hij wel genoeg moedermelk binnenkrijgt, en ev. een lactatiekundige raadplegen.
En ondertussen natuurlijk wel een oogje houden op andere mogelijke oorzaken...
"Huiluurtjes" zijn trouwens op een gegeven moment heel normaal. Wij hadden een periode dat we er de klok op gelijk konden zetten: vanaf ongeveer 19.00 uur tot ca. 23.15 was zoontje steeds aan het huilen en wilde eigenlijk de hele avond in mijn armen liggen. Tja daar ging de avond, leuk vond ik het niet, ik wilde dan juist wat tijd voor mezelf hebben... En dan opeens, zo tegen half twaalf, viel hij opeens rustig in slaap, als een wonder. Iedere avond weer! Ik had toen gelezen dat dit vaak voorkomt op een bepaalde leeftijd. En natuurlijk gaat het na een tijdje weer over... (en dan komen er weer nieuwe problemen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.