Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

14-11-2009 om 13:40

Ik heb een buikslaper

Mijn zoontje slaapt alleen maar op zijn buik of als hij beweegt.

Dus als hij moet slapen moet ik of rijden met de kinderwagen of hem op zijn buik neerleggen.
Nou is dat overdag niet zo'n punt. Ik leg hem gewoon naast mij neer of ga inderdaad die wandeling maken en hij slaapt uren heerlijk op zijn buik.

Maar 's nachts is het niet zo makkelijk. Hij slaapt nu op zijn buik bovenop mij, want ik krijg hem met geen mogelijkheid zijn bedje in.
Maar ik ben ervan overtuigd dat als ik hem op zijn buik in zijn bedje leg hij wel zal slapen.

Zouden jullie dat doen? Hij is nu een maand oud, hij kan zijn hoofdje nog niet zelf in bedwang houden. Ik heb een aerosleep matrasje en een aerosleep hoeslakentje.
En de manier waarop hij nu slaapt (bij mij dus) is ook niet echt veilig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

14-11-2009 om 13:47

Gedaan

Hoi Kiki,

Ik heb het ook gedaan met de aerosleep dingen. 's Naxchts was het hier niet nodig, anders had ik het ook gedaan. Ik zou het 's nachts alleen doen als je baby wel in een bedje naast je slaapt.

Mijn zoontje heeft zelfs in de wagen vaak op zijn buik gelegen.
Uiteindelijk ben ik gaan inbakeren, vanaf ruim 2 maanden, dat werkte helemaal perfect!

En nu is hij 5 maanden, slaap al anderhalve maand gewoon in een slaapzak op zijn rug.

Liora

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-11-2009 om 13:59

Misschien op zijn zij?

Mijn zoontje slaapt op zijn zij in een babysleep (twee kussentjes waartussen hij ligt). Toen hij na de kraamtijd op zijn rug 'moest' slapen, sliep hij gelijk heel onrustig en kort. Omdat ik het toch eng vind om hem op zijn buik te leggen, heb ik zo'n babysleep gekocht op internet, zodat hij op zijn zij slaapt. Misschien ook iets voor jouw zoontje?

Bij mijn oudste durfde ik zelfs zo'n babysleep niet aan en die heb ik altijd op zijn rug gelegd, met als gevolg een super slechte slaper en een oververmoeide moeder. Dat kon ik geen tweede keer aan

Primavera

Primavera

14-11-2009 om 19:22

Op jouw kamer laten slapen

Nou Kiki,
Het grote probleem van buikslapen is voornamelijk dat het risico erg versterkt wordt door de baby op een kamertje alleen te slapen. Door een baby op z'n buik alleen te laten slapen heb je 17 keer zoveel kans op wiegendood. Door je baby s'nachts alleen op een kamer te laten liggen heb je 2,6 keer zoveel kans op wiegendood en door je baby op z'n buik bij jouw op de kamer te laten slapen is het risico op wiegendood 3,28 keer zo groot.
Het is mij volstrekt onduidelijk waarom het alleen op de kamer laten liggen van baby's juist aanbevolen wordt door allerlei rust-en-regelmaat-goeroes, maar het op de buik slapen zelfs op de ouderlijke slaapkamer wordt gezien als een onaanvaardbaar risico aangezien die percentages in onderstaand onderzoek erg dicht bij elkaar liggen en in andere onderzoeken soms zelfs min of meer omgekeerd zijn.
Percentueel beschouwd maakt het namelijk niet veel uit (verschil valt binnen de standaard-deviatie) of je een baby met allerlei kunstgrepen zoals inbakeren in z'n eentje laat slapen of dat je de baby op z'n buik bij je legt.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

14-11-2009 om 19:24

Link onderzoek

Ik vergat nog de link van het onderzoek mee te sturen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8531589?dopt=Abstract
Primavera

Hier ook

Mijn jongste (inmiddels alweer 8 maanden) is ook een echt buikslaper. Ik heb hem vanaf een week of 6 op zijn buik te slapen gelegd, ook 's nachts, maar wel met zijn bedje naast ons bed.
Nu ligt hij sinds een week of wat op een eigen kamertje, in een slaapzak maar hij draait gewoon met slaapzak en al op zijn buik, duim in z'n mond en slapen maar... Mijn oudste en tweede kind waren ook buikslapers trouwens, die heb ik ook al redelijk snel op hun buik gelegd. Maar ook bij hen: wel met hun bedje naast het onze!

kien

kien

14-11-2009 om 20:42

Ik ook kiki

Ik herken je verhaal Kiki. Mijn zoon, nu 4 1/2 maand legden we in het begin wel eens op zijn buik in de wagen als hij wat last van krampjes had. Hij sliep dan heerlijk en veel langer dan de hazeslaapjes die hij op zijn rug deed. 's Nachts sliep hij gelukkig wel gewoon goed op zijn rug, tot hij ongeveer 2 1/2 maand was, en 's avonds niet meer op zijn rug in slaap kon vallen. Vanaf toen legden we hem 's avonds op zijn buik in bed en als hij dan goed sliep draaiden we hem om en sliep hij de rest van de nacht, ook na de voedingen, op zijn rug. Maar ook dat ging voorbij en de volgende stap was eerst op zijn buik en na de nachtvoeding(-en) op zijn rug. Toen dat ook niet meer ging hebben we onze angst maar overboord gegooid en gekozen voor een uitgeruste baby (en ouders ). Sinds hij 3 1/2 maand is slaapt hij dus alleen nog maar op zijn buik, m.u.v. in de wagen, waar hij soms nog spontaan op zijn rug in slaap valt.
's Avonds ga ik regelmatig bij hem kijken en hij slaapt in zijn wieg naast ons bed. Verder heb ik alle andere risicofactoren (voorzover mogelijk) uitgebannen: geen knuffels in bed, slaapzakje, raam op een kier, ik geef borstvoeding etc. En we hebben dus een heerlijk slapend kind, hij slaapt nu meestal van 1/2 8 tot een uur of 4, soms zelfs tot 5 uur of 1/2 6! En als ik hem dan voed, haalt hij meestal door tot 1/2 9 of 9 uur. Echt luxe hoor, dit ben ik van mijn andere 3 niet gewend, terwijl dat toch niet echt slechte slapers waren.
Het risico van buikslapen heeft overigens volgens mij niet te maken met het niet kunnen optillen van het hoofdje, maar met het 'vergeten' te ademen omdat ze op hun buik dieper slapen (net als bij inbakeren). Daarom ga ik ook vaak even naar hem toe en aai hem dan over zijn hoofd, heb het idee dat ik hem dan uit zijn hele diepe slaap haal. Ik heb in het forumarchief gezocht op buikslapen en dan krijg je een hoop informatie. Succes!

Kien

Beyonce

Beyonce

16-11-2009 om 14:25

Ook gehad....

Hi Kiki,

Ik heb het ook gehad met mijn dochter. Ze is inmiddels bijna 10 , maar dat was dus precies hetzelfde verhaal. De eerste paar weken alleen maar 's nachts slapen op mijn buik, maar daar werd ik ook niet vrolijk van, want erg goed sliep ik dan niet.

Dus op een gegeven moment kwamen we er achter dat ze wel goed ging slapen als we haar op haar buik legden. Aangezien ik zelf toch wel een beetje aan het einde van mijn latijn was heb ik dat toen maar gedaan, idd bij ons op de kamer en in slaapzak e.d. en vanaf die tijd sliep ze ontzettend goed.

Ik zou het dus doen als ik jou was, maar wel met zn bedje bij jou op de kamer.

Gr. B.

Hier ook

Mijn zoontje is nu 2 gepasseerd. Als baby sliep hij heel moeilijk, enkel in de auto of in de kinderwagen op wandel. 's Nachts werd ie heel vaak wakker. Na een tijd ben je doodop als ouder!
Ik had gehoord dat baby's die last hebben van krampjes beter slapen op de buik. Dus toch ff uitgetest... en inderdaad. Hij sliep beter. Ook 's nachts legde ik hem vanaf toen (een maand of 3) op de buik. (Eerlijk gezegd ook wat denkende aan mijn eigen nachtrust)
Als ik zou terugkeren in de tijd, dan legde ik hem al eerder op z'n buikje. We hadden een veel beter uitgeslapen, vrolijker jongetje in huis.
Hij slaapt trouwens nog steeds op de buik (en niet anders!)
Een langslaper is hij wel nooit geworden.
Succes

Kiki

Kiki

17-11-2009 om 12:59

Bedankt allemaal

Ik heb hem overdag nu gewoon op zijn buik liggen. 's nachts ben ik nog over aan het nadenken.
Ik vind het namelijk toch een beetje griezelig

Mijn oudste is ook een buikslaper, maar die sliep in het begin nog wel op zijn rug en zij. Maar zodra hij kon draaien rolde hij zich naar zijn buik.

Mijn man is ook een buikslaper, het is dus duidelijk genetisch

Mikki Marloes

Mikki Marloes

17-11-2009 om 23:46

Buikslaapverklaring

Ik heb hetzelfde gehad, zelfs zo dat ik op de creche na twee maanden een verklaring moest tekenen dat Juul op haar buik mocht slapen. Ik kreeg het niet voor elkaar alleen zoals je zelf al aangeeft in de kinderwagen of ingebakend. Het is wel van belang dat je ziet dat je mannetje het fysiek aan kan, anders zou ik hem wat vaker vast in de wagen leggen. Dat helpt en daar worden ze rustig van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.