Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Dita van Hoek

Dita van Hoek

30-06-2010 om 12:56

Kat krabt baby - wat zouden jullie doen?

Hallo,
Gisteravond was onze dochter, 4,5 week, wat overstuur omdat ze overduidelijk honger/dorst had. Ze maakte wilde bewegingen en huilde fors. Het aanleggen ging hierdoor wat lastiger dan anders.
Onze kat, 14 jaar en altijd een schat van een beestje, kan blijkbaar niet zo goed tegen het huilen want ze kwam vaak kijken en miauwen. Ik heb haar weggebonjourd maar ineens dook ze van achter de bank op en haalde uit naar onze dochter, die een krasje op haar hoofd heeft (niet kapot!) Onze dochter gilde het uit van de schrik/pijn (?).

Ik ben erg geschrokken en nu best bang voor de kat en weet echt niet wat ik moet doen. Ik hoop op een goede tip, de kat is nu uit de kamer wanneer ik ga voeden maar we kunnen niet altijd en eeuwig beiden gescheiden houden. Wat als dochter straks in stoeltje of box zit/ligt of gewoon op schoot en dan ineens gaat huilen.

Dank,

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ach gossie

Wat naar.

Onze katten hebben ook nooit zomaar uitgehaald naar onze spruiten (maar wel al eens met een zeer goeie reden, nadat ze in bad werden gedaan bv...). Ik heb sowieso altijd de katten weggehouden bij de kinderen toen ze nog heel erg klein waren. Dit ivm het risico dat ze er bovenop de baby zouden gaan liggen.

Ik zorgde er dus voor dat de katten boven waren als ik met de baby beneden was en andersom. Was even wat gedoe, maar op een gegeven moment werd het een gewoonte.

Zou het trouwens kunnen zijn dat poes een beetje jaloers is?

sidneysheldon

sidneysheldon

30-06-2010 om 21:06

Hetzelfde gehad

hoi, ik heb hetzelfde meegemaakt, ook een wat oudere kat (10 jaar), die ineens uithaalde, de eerste keer dacht ik nog het zal niet meer gebeuren, maar het gebeurde daarna nog 2 x waarvan we de laatste keer in het ziekenhuis zaten omdat hij in zijn oog was gekrabbeld, er kwam ook bloed uit. Gelukkig viel de schade uiteindelijk mee maar ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren (permanente schade etc)
poes was al heel wat jaartjes bij ons en het deed me erge pijn aan het hart, maar kind is toch belangrijker
dus hij is naar het asiel gegaan. Gelukkig is hij na 2 maanden opgehaald door een echtpaar zonder kinderen.
ik zou, hoe erg ook, hem toch wegdoen. Hem in ieder geval nooit alleen laten met de baby!

sidneysheldon

sidneysheldon

30-06-2010 om 21:07

Met hem

met hem bedoel ik trouwens ons zoontje, die in zijn oog was gekrabbeld.

rozenstruikje

rozenstruikje

30-06-2010 om 21:41

Hier

Toen mijn oudste baby was, moest poes daar heel erg aan wennen. Poes vond het gehuil maar niets, maar ging dan vaak zelf de kamer uit. Zeker de eerste malen is ze zich echt kapot geschrokken van het babygehuil. Kon jouw kat wel de kamer uit of was de kamerdeur misschien dicht?
Poes heeft twee keer mijn babydochter gekrabt op haar hoofdje, beide keren zonder dat mijn dochter aan haar zat dus uit het niets, terwijl babydochter op mijn schoot zat. Ik ben daar toen ook enorm van geschrokken ook al was het twee keer een kleine schram. Ik heb toen het lievelingskussen van poes vanuit de woonkamer naar de studeerkamer verplaatst zodat poes gewoon zelf vaker boven zou zijn. Dat werkte al heel goed. Verder een tijd bewust ook aandacht gegeven aan poes, hoeft helemaal niet veel en lang te zijn. Ik dacht namelijk echt dat het jaloezie was en geen valsheid ofzo.
Verder heeft poes nooit meer uitgehaald zonder reden. Toen dochter een dreumes was, heeft ze heel vaak poes te hard geaaid, per ongeluk haren getrokken, in de oogjes of neus geprikt met een vingertje, dat soort dingen. Poes bleek toen echt supertolerant en als het haar echt te gortig werd, ging ze naar boven. Toen dochter nog wat groter was, ging poes heel soms een tikje geven, zonder nageltjes, om haar grens aan te geven. Dat werkte perfect voor beiden.
Ik zou zeggen: kijk het nog even aan en geef poes nog wat tijd om te wennen. Maar goed, ik ken jouw poes natuurlijk niet, je weet het zelf het beste.

Rozenstruikje

Sera

Sera

01-07-2010 om 00:10

Ook gehad

Toen mijn oudste dochter geboren is vond onze kat haar helemaal niet leuk. Onze kat was ook al wat ouder en erg op zijn rust gesteld. Hij ging heel erg mauwen als hij de baby hoorde huilen en heeft ook een keer naar haar uitgehaald hoewel het gelukkig mis was. Vanaf toen hebben we meer voorzorgsmaatregelen genomen om kat en baby uit elkaar te houden. Ik zorgde dat ik altijd mijn aandacht erbij had als kat en kind samen in de kamer waren. Het hield wel in dat de kat wat vaker naar de keuken moest dan voorheen. Vanuit de keuken kon kat naar de tuin en daar had hij ook een mandje en stond zijn eten.

Op rustige momenten 's avonds of als baby sliep of als ik mijn aandacht erbij had dan kon kat er gewoon bij maar tijdens drukke uurtjes overdag dan ging hij dus in de keuken.

Uiteindelijk na een paar maanden wende kat aan baby en vanaf toen was er geen probleem meer hoewel de kat nooit een fan is geworden van de baby. Hij negeerde haar vanaf toen helemaal. Drie jaar later is hij overleden en pas op het allerlaatst begon hij dochter een beetje leuk te vinden. Mijn dochter was een vrij rustige peuter dus als ze hem rustig aaide vond hij het wel fijn.

Ik zou een kat van 14 jaar zeker niet naar het asiel brengen en zeker niet gelijk na 1 keer. Geef het wat de tijd en zorg ervoor dat kat rustig kan wennen aan je kind. Bij mij is het nooit opgekomen om kat weg te brengen. Natuurlijk niet. Het was mijn kat en mijn baby en ik was voor allebei verantwoordelijk. Daarnaast hield ik enorm veel van onze kat. Ik zag het als mijn taak om een werkbare situatie voor iedereen hier te krijgen en als het dan wat meer werk was of meer opletten voor mij dan was dat maar zo.

Moeilijk

ik zou het nog even aan zien. Verder kan je de poes direct boos toespreken als ze dreigt uit te halen en naar buiten doen. Dit heb ik altijd gedaan en ik heb de poes ook altijd geprobeerd voldoende aandacht te geven. Zodra hier de kinderen op bed liggen komt de poes naar beneden, dan krijgt ze eten en komt ze gezellig op schoot liggen en loop ik met haar een rondje in de tuin (ik ga we eens onkruid trekken en dat vind ze erg leuk en 'jaagt' dan gezellig wat).

Ik merk hier een verandering, toen de oudste er net was liep de poes klagend en zennuwachtig rondjes om mij heen te draaien en zat ze vol frustratie de baby af en toe vals aan te kijken, ze heeft ook wel eens een tik uitgedeeld alleen nooit met nagels. Nu de jongste er is doet ze dit niet, ze is heel mild geworden, ze laat het zelfs toe als mandarijntje een ruk aan haar vacht geeft, dat had ze vroeger nooit geaccepteerd.

Een poes die haar nagels uithaalt is niet te vertrouwen met kleine kinderen. Ik zou er ook eens met de dierenarts over hebben, misschien zijn er tips en trucs die hier nog neit genoemd zijn.

liora

liora

01-07-2010 om 12:30

Vreemd

Waarschijnlijk moet je een kat hebben om dit te kunnen begrijpen, ik kan er niet bij. Als de kat niet te vertrouwen is zou ik mijn keuze al gemaakt hebben.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

01-07-2010 om 13:32

Berber

Ik vind een dier niet hetzelfde als een mens. Als het niet samengaat, is de keuze vast snel gemaakt. Ik neem ook aan dat als je kind allergisch is voor je huisdier, het dier weggaat, toch?

In dit geval begrijp ik dat je eerst probeert of het toch samengaat, maar als het een probleem blijft, zou ik de kat wegdoen.

Liora

Ja dat is moeilijk

te begrijpen. Ik zelf snap dat dus nooit met honden, die vind ik zelf doorgaans snel eng, ben ooit gebeten door zo'n beest en mijn neefje ook een keer. Maar goed mensen met honden zullen dat dan wel net zoals ik dat vind met poezen moeilijk vinden. Verschil is wel dat een poes niet in staat is een kind te doden met een krab of beet.

tja een heel oude poes die kinderen in de oogjes krabt zou hier ook de deur uit gaan, ook al was ik er stapelgek op. Eerst proberen bij familie (houden allemaal van poezen) of anders naar het asiel of laten inslapen als het al een gebrekkig diertje is.

vreselijk, gelukkig is het hier niet gaande.

Oh ja de poes

hier heb ik op op mijn 22e uit het asiel gehaald, toen was het een inimini klein figuur van een week of 7 en ziek, dus die heb ik als een kleine baby om de zoveel uur verzorgt en gevoed, dan reed ik tussen mijn lessen door (ik studeerd) heen en weer naar huis om haar eten te geven en te helpen op de kattenbak, dan zat ze onder het bed te wachten en zodra ik binnenkwam kwam ze luid schreeuwend te voorschijn. Ze heeft vriendjes en huizen zien komen en gaan. Mijn eerste kind dus en dan doe je na al die jaren zo'n poes niet even weg.

Kiki

Kiki

02-07-2010 om 23:08

4,5 week is nog best kort

Ik zou het nog even aankijken en de kat en het kind strikt gescheiden houden.

Blijft ze zo, dan zou ik een ander huis zoeken voor haar.

Mijn katten vonden de kinderen ook niet echt geweldig. Zeker mijn kater, die heeft vanaf kitten stressproblemen wat hartklachten veroorzaakt, die trok de baby echt niet in het begin.
Maar het ging al gauw beter

Dita

Dita

04-07-2010 om 20:06

Dank

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik vond en vind het nog steeds moeilijk. Onze kat is me erg lief maar onze dochter natuurlijk ook, de kat wegdoen is zeker niet mijn eerste optie. Het blijft echter wel een beest dus echt vertrouwen is moeilijk.
Op dit moment houden we beiden strikt gescheiden, zeker tijdens het voeden. Verder proberen we onze kat op vaste moment veel aandacht te geven.
Geen idee wanneer we weer een contact proberen. Er zijn een aantal onder jullie met katten, die ook de scheiding hebben aangebracht. Wanneer zijn jullie begonnen met wennen aan elkaar?

Met een maand of 8

Nadat ons kleintje kon zitten en in mijn ogen sterk genoeg was om de kat van zich af te werken, mocht deze er toch nog bovenop kruipen.

Hier heeft de jongste trouwens ook een flinke haal over zijn oog opgelopen. Gelukkig alleen over de oogleden, en zeer waarschijnlijk nadat ie poes flink in de houtgreep genomen had terwijl ie onder de tafel zat. Het blijft uitkijken dus.

Katten en kinderen gaan eigenlijk pas echt goed samen als de kinderen een jaar of 3-4 oud zijn, en soms zelfs dan nog niet. Onze middelste is nu 8 en die begint eindelijk een beetje te snappen dat poes het echt niet leuk vindt om overal mee naar toe gesleept te worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.