Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
marjolica

marjolica

20-06-2011 om 23:51

Katoenen luiers

zomaar een belangstellende vraag.

Bestaan er ann0 2011 nog katoenen kuiers? Niet alleen om af te drogen en om als sloopje aan het hoofdeinde in het bedje te gebruiken, maar zoals ooit, als wasbare luier dus?
Bestaan er nog ouders die luiers wassen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rianne

Rianne

21-06-2011 om 01:15

Ja zeker

Er bestaan zeker nog katoenen luiers. Ik woon in Canada, en was mijn eigen luiers. Er zijn die simpele dingen die je nog moet vouwen, maar ook voorgevormde waar je nog iets absorberends instopt, maar ook voorgevormde waar je een luierbroekje bij nodig hebt, of voorgevormde die je gewoon als een wegwerp luier aandoet.
Je zou hier eens kunnen kijken. http://www.dragen-en-voeden.nl/forum/viewforum.php?f=40&sid=045b6ca689fa97b0fcca4a05da746461

Weet niet waar mensen in Nederland ze kopen, maar dat zou je via die link moeten kunnen vinden.

En de luiers die je tegenwoordig kunt kopen zijn zo schattig. Google maar eens naar Kawaii, Fuzzibunz, bumgenius, tots bots. En er zijn echt nog veel meer merken.

Fransien

Fransien

21-06-2011 om 10:03

Ja hoor, al 4 kinderen lang

En het werkt prima, weinig meer werk dan papieren luiers. Ik heb mijn gewone vierkante katoenen lappen destijds nog bij de hema gekocht, maar die verkopen ze niet meer helaas. Hydrofielluiers nemen onvoldoende vocht op, voor baby's ouder dan een paar weken heb je oogjesluiers nodig, da's dikkere katoen. Investeer wel in goede luierbroekjes, anders lekken je kinderen zo vaak door dat de lol er snel vanaf is. Die voorgevormde luiers zijn echt vreselijk schattig en handig, maar ook erg duur. Vierkante lappen die je zelf vouwt zijn vele malen goedkoper.
Als je toevallig net van plan bent je wasmachine te vervangen, neem een bovenlader. Wij hebben er zoeen en dat is echt heerlijk, je kiepert de boel er in zonder vieze handen, schepje poeder erbij, klaar.

Marie

Marie

21-06-2011 om 13:33

Site katoenen luiers

Hallo
Kijk hier ook eens:
http://katoenenluiers.startpagina.nl/
Verder droegen mijn kinderen destijds 14 en 12 jaar geleden voorgevormde luiers van Kakaloe.
Succes

marjolica

marjolica

22-06-2011 om 23:26

Dus ik kan voorzichtig concluderen

op grond van jullie verhalen dat er op dit moment anno 2011 vrijwel niemand meer katoenen luiers gebruikt (want sommige van jullie kinderen zitten inmiddels op de middelbare school) en dat ze ook niet meer gewoon bij de Hema te koop zijn, zoals ooit.

Terwijl iedereen een wasautomaat en velen een droger bezitten, besteden alle ouders met luierdragende kleintjes jaarlijks vele, vele tientallen euro's aan weggooiluiers. Gemak dient de mens, natuurlijk, maar het is wel een ommezwaai vergeleken met de tijd waarin mijn kinderen baby's waren en ik op mijn geld moest passen.

Rianne

Rianne

23-06-2011 om 01:25

Ken genoeg mensen

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar ik ken, hier in Canada, bij mij in de buurt zat mensen die katoenen luiers gebruiken. Zo makkelijk, om de paar dagen een lading luiers wassen en in de droger. Een stuk goedkoper, ook al koop je de duurdere voorgevormde luiers. En veel beter voor het milieu.
Mijn dochter is 15 maanden, en heeft sinds dag 3, toen ik uit het ziekenhuis kwam, alleen nog maar katoenen luiers aangehad. Ik heb ze zelfs mee op vakantie naar Nederland genomen.
Ik gebruik ook gewoon washandjes ipv billendoekjes.

Rembrand

Rembrand

23-06-2011 om 10:48

Marjolica

Ik beweeg mij regelmatig in de alternatieve kringen ( om het maar even zo te zeggen) en daar zijn best veel mensen die katoenen luiers gebruiken.
Bijv. met bamboe vulling zoals deze: http://www.babybum.nl/index.php?main_page=index&cPath=6
M.

Ikea

Ikea heeft hele leuke hydrofielluiers met motiefjes. Ze heten Barnslig, kosten nauwelijks iets en zijn ook nog eens van een lekker groot formaat.

Ikea omschrijft ze als volgt:

BARNSLIG
Hydrofielluier
€ 2,99
Hoofdeigenschappen
- Diverse praktische gebruiksmogelijkheden; als handdoek of washandje, voor op de commode of voor vieze handjes of snoetjes na het eten.
Designer
Eva Lundgreen
Milieu
Vernieuwbaar materiaal (katoen).
Onderhoudsinstructies
Wasbaar op 95°C.
Niet bleken.
Drogen in de droogtrommel, normale temperatuur.
Strijken op hoge temperatuur.
Niet chemisch reinigen.
Krimpen: 4%

De eerste gebruiksmogelijkheid van een LUIER vergeten ze te noemen!

Hanne.

Hanne.

23-06-2011 om 11:07

Katoen gebruikt

Ik heb katoen gebruikt, dat wil zeggen, voor mijn oudste (nu 6).

De hoeveelheid werk valt misschien mee, maar ik moest wel om de dag een was draaien. Anders had ik de dag er na een probleem. Drogen kostte namelijk ook minimaal een nacht.

Ik heb de kosten bijgehouden en als ik aanschaf, wassen en de inlegvelletjes voor de poept (toen nog wel bij de hema) meerekende was het voor mij nét iets goedkoper. En dan gebruikte ik 1) geen droger 2) combineerde ik een luier was met gewone was om niet met een halve trommel te hoeven wassen en 3) negeerde ik het feit dat luiers op het kinderdagverblijf gratis waren.

Toen de tweede kwam ben ik gestopt, met 2 kinderen gelijktijdig in de luiers werd het me echt te veel werk. Bovendien werd de oudste zo groot dat ik weer nieuwe, grotere luiers aan moest gaan schaffen en dan kwam ik wel echt duurder uit dan met wegwerp luiers.

Mijn oude luiers had ik op marktplaats wel binnen een week verkocht (nu 4 jaar geleden). Dus belangstelling was er wel voor

Fransien

Fransien

23-06-2011 om 16:25

3 kinderen tegelijk in de katoenen luiers gehad

Al was het maar 3 maanden lang. Dat was gewoon een kwestie van de wasmachine het werk laten doen, ik vond het geen extra werk ten opzichte van papieren dingen. Overigens gebruikte ik wel een papieren luier als we een dagje weg gingen, om dan de vieze luiers weer in een zakje te doen en mee te nemen ging me net te ver. Ik ben vrij gemakzuchtig van aard.
Ik heb de broekjes en de inlegvelletjes bij de babywalz besteld, werkt prima, daar kun je ook de katoenen luiers bestellen. Hydrofiel is heerlijk zacht, maar neemt weinig vocht op, oogjesluiers zijn echt nodig vanaf een maand als je kind veel plast, of twee maanden als je kind iets bescheidener is (hier een jongetje gehad die met 4 weken al ongeveer 150-200 cc moedermelk wegklokte, zo'n 8 keer per dag, ben ik even blij dat ik niet aan de maximale hoeveelheden bij poedermelk vast zat, hij groeide overigens wel erg goed).
Katoenen luiers is echt goed te doen, maar je moet je er even op instellen en de startset is vooral via internet te bestellen. Ik heb overigens niet aan voorgevormde gedaan, hoe leuk en schattig die ook zijn, maar aan gewone lappen die je zelf vouwt, veel handiger bij snelgroeiende kinderen. Overbroekjes heb je wel in maten, daar ontkom je niet aan, maar die kosten je de kop niet, daar heb je veel minder van nodig (3 a 4 per maat is ruim voldoende).

Valkyre

Valkyre

26-06-2011 om 20:28

Ik heb begrepen

Dat katoenen luiers alleen maar milieuvriendelijker zijn als je ze niet im de droger droogt.

En ze zijn natuurlijk nog milieuvriendelijker en goedkoper als je ze inderdaad tweedehands aanschaft. Het produceren van niet-biologische katoen is echt verschrikkelijk milieubelastend. Hoe meer hergebruik, hoe beter natuurlijk.

Al deze wijsheid ten spijt hebben wij wegwerpluiers gebruikt. Ik kon het eerste jaar na de geboorte van zoon nauwelijks bukken, dus manlief deed naast zijn werk ook nog het leeuwendeel van het huishouden... Ik kon hem echt niet opzadelen met nog weer werk.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.