Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Kdv of gastouder?

Het liefst zou ik baby (met ondersteuning van opa en oma) zo lang mogelijk thuis houden, maar op korte termijn zal er toch een dagje opvang bij moeten komen. Kdv vind ik tot nu (na 2 keer wennen) niks. Er lijkt veel op maat mogelijk, maar in de praktijk blijkt daar echt geen tijd voor. Een gastouder spreekt wat betreft de kleinschaligheid meer aan, maar ik vind het wel lastig dat daar dan weer geen enkele sociale controle is. En heeft in de praktijk een gastouder met 5 kinderen niet net zo weinig tijd? Wat als daar de echt jonge baby's op bed gelegd moeten worden bijvoorbeeld? Dan is er niemand om op de andere kinderen te letten. Ik merk dat ik een beetje op zoek ben naar ervaringsverhalen om een goede keuze hierin te maken.


Alle gastouders in onze omgeving zijn jonge dames die zelf nog volop in het 'kinderen krijgen' zitten waardoor wij in het geval van een zwangerschap (en verlof) van zo'n gastouders soms kilometers verderop een andere gastouder zouden krijgen. En bij ziekte net zo. Als er uberhaubt al een goede achtervang daarvoor is. Dat blijkt niet overal goed geregeld te zijn merk ik ook bij ervaringen van collega's en vriendinnen.

Ons KDV is echt geweldig met hele lieve leidsters en er is genoeg tijd voor elk kind. De oudere kindjes hebben apart ook nog 'peuterles' van de VSO en BSO leidsters (waardoor de KDV leidsters weer meer tijd en aandacht voor de kleintjes hebben) en het is voorbereidend op school. En als een leidster ziek is, dan komt er een ander bekend gezicht invallen. Misschien is het KDV waar jij geweest bent, het gewoon niet voor jullie?

Mag ik als oma ook even reageren? Vanaf dat oudste kleinzoon (2 jaar 9 maanden) geboren is, heb ik ca maand na geboorte een week bij dochter/schoonzoon in huis gezeten. Daarna van 1x/week nu oppas 2,5 dag/week en jongste kleinzoon ook. En hoeveel energie 't mij ook geeft, ik stapelgek op de jongens ben en gelukkig zij op mij, het is best zwaar (ik ben net 60). De jongens zitten verder op kdv en als ik zie wat ze daar leren, doen, bezig zijn zou ik mijn eigen kinderen weer zó op kdv willen zetten   En ik kan me voorstellen dat je na 2x wennen 'niets' vond, het kost even tijd ja, maar ze hebben opleiding, ervaring en wat je zegt er zijn altijd meerdere leidsters, kinderen zitten nooit alleen. Ander kdv proberen?

Ik zou voor een KDV gaan, vooral omdat ik het heel fijn vind dat onze kinderen daar altijd geholpen worden, er geen gedoe is als er iemand ziek is (want het KDV zorgt voor invallers uit de vaste pool van medewerkers), en geen gedoe met vakanties of verloven. In de zomervakantie is er een kleinere groep maar wel met dezelfde leiding (die gaan in fases op vakantie), dus we kunnen zelf kiezen wanneer we vakantie nemen en zijn niet afhankelijk van de grillen van de gastouder. En bij het KDV houden ze mijn kind ook ontwikkelingstechnisch in de gaten: we hebben regelmatig gesprek over hun voortgang. Bij een vriendin van me heeft de gastouder flinke steken laten vallen bij hun dochter, die heeft flinke issues, maar de gastouder heeft dat nooit besproken met ouders. Zij hadden er enorm baat bij gehad als door KDV of GO iemand was ingeschakeld om mee te kijken en advies te geven, dat is nu pas op de basisschool gedaan.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

19-07-2021 om 09:52

Ik zou altijd voor een kdv gaan. Daar heb ik veel redenen voor maar de hoofdreden is wel dat er geen controle is bij een gastouder en niemand kan bijsturen als zo'n persoon ontspoort.  

Is er een reden dat je je baby zo lang mogelijk thuis wilt houden?

Ik ben gastouder geweest en ik heb op kdv gewerkt. 
Het is vooral wat je voorkeur is. 
Geen controle bij een gastouder ligt aan het bureau, ik had er 2, het ene bureau stond nooit aan de deur en hoorde je nooit iets van die.kwamen alleen de verplichte jaarlijkse controle en dat was dan alleen de opvangplek als de kinderen er niet waren. Het andere bureau stond regelmatig tijdens opvanguren voor de deur. De GGD zou regelmatig kunnen komen onverwachts. In de 5 jaar jaar dat ik gastouder was zijn ze 0 keer geweest. Wassen neus dus die controle.

Ik heb ook gekozen voor een dagverblijf om de redenen die hierboven al genoemd worden.

Waarom heb je na twee keer wennen een slecht gevoel? Wellicht dat dit gewoon niet het juiste dagverblijf voor je is.

Kan je negatieve ervaring ook samenhangen met de wens om baby zo lang mogelijk thuis te houden? Dat je er misschien al niet genoeg voor open staat dat "vreemden" voor jouw baby zorgen.

Mijn dochter heeft in het begin een lastige periode gehad, maar inmiddels vind ze het geweldig. Ik vond het enorm lastig om haar dan achter te laten. Er zijn gelukkig altijd meerdere leidsters op een groep en als mijn dochter zich niet goed voelt dan merk ik dat er altijd een leidster gewoon lekker met haar op schoot boekjes gaat lezen. Ik denk dat dat soort dingen bij een gastouder die mogelijk ook nog kinderen uit school moet ophalen een stuk lastiger.

Wat zou je op een kinderdagverblijf op maat willen zien dan?
Mijn beide kinderen gingen drie dagen per week naar het kinderdagverblijf. Het feit dat er tegelijkertijd meerdere verzorgers aanwezig zijn vond ik wel een geruststellende gedachte. Daarnaast deden ze veel leuke dingen met de kinderen. Ook de verdeling op leeftijd vond ik prettig, op de babygroep was er de nodige rust terwijl bij de peuters voldoende vertier te vinden was.

Het verschilt per gastouder en per kdv lijkt me. Wij hebben omwille van de kleinschaligheid juist gekozen voor een gastouder. Een vast gezicht, rust en een huiselijke sfeer, dit past allemaal goed bij ons zoontje. Helemaal toen hij nog klein was vonden we dit erg fijn. Qua ontwikkeling denk ik idd dat ze op een gegeven moment voordeel hebben bij een kdv, daarom hebben we hem nu ingeschreven voor de peuterspeelzaal nu hij 2,5 is.

Ik zou iig zo weer kiezen voor een gastouder! Wij hebben wel expres iemand gekozen die wat ouder is en dus niet haar eigen kinderen opvangt. Ook vangt ze alleen kinderen onder de 4 op, dus geen 'gedoe' met naar school halen en brengen. Ze is in deze 2 jaar pas 1 dag een keer ziek geweest, dat was goed te overbruggen. Controle is wat ons betreft ook goed geregeld, de GGD heeft al meerdere keren onverwacht op de stoep gestaan tijdens de opvang.

2x wennen is trouwens niks. Dat kost even tijd. Zowel voor jou als je kind.
Ik merkte wel dat het vaak voor het kind beter is meer dan 1 dag te komen. Al is het 1,5 dag. Vaak moeten ze bij 1 dag steeds opnieuw wennen.

Sommige kinderen doen het beter in een kdv met, afhankelijk van de groepsgrootte, meerdere leidsters. Anderen vinden de kleinschaligheid bij een gastouder fijner. 

Ik zou heel eerlijk zelf kiezen voor een kdv. Ook al ben ik zelf gastouder geweest en weet ik dat ik een goede ben. Ik had een VVE, hield de ontwikkeling bij, had regelmatig leuke en interessante trainingen. Ik weet dat er ook gastouders zijn die niet zo leuk zijn. Die het doen omdat ze dan toch geld kunnen verdienen en bij hun kind kunnen zijn (gastouder is een simpele opleiding terwijl je voor een kdv een meerjarige opleiding moet hebben). En dan is de geen 4 ogen principe misschien niet fijn als dat mist. 
Ik vind het toch prettig om meerdere ogen te hebben,zeker als mijn kind niet kan praten.
Maar er zijn ook hele goede gastouders. Met wachtlijsten zelfs. Zij hebben geen reclame meer nodig maar het gaat van mond tot mond rond. 

En bij een kdv zit je natuurlijk ook niet met een opvangprobleem als de gastouder ziek wordt of op vakantie gaat. Mijn bureau had wel daarvoor een fijne oplossing: wij gastouders vingen dan elkaars kind op. Voor vakantie kon dat mooi van te voren geregeld worden. Maar als er iemand smorgens ziek wordt ben je zo weer een uur verder voor je je kind weg kan brengen. Naar een vreemde ook nog vaak. 
Je leest: ik hield van mijn vak. Het is fantastisch om gastouder te zijn. Toch is de controle gewoon niet zo goed en daarom heb ik voorkeur voor een kdv. De rotte appels vallen sneller op. 

Ons zoontje was een huilbaby en ik was erg blij dat hij naar een gastouder ging. Veel minder prikkels, veel meer mogelijkheden, meer individuele aandacht. Onze gastouder is al jaaaaren gastouder en veel tweede/derde kindjes gaan ook weer naar de gastouder. Dat vind ik altijd een goed teken. Daarnaast komt het gastouderbureau geregeld controles doen waarvan wij als ouders de verslagen ook weer opgestuurd krijgen. Ik ben erg blij met de gastouder en ben blij met deze keuze. Wij hebben ook een kdv overwogen en nu ons zoontje rustiger is zou ik hem ook met een gerust hart daar naartoe doen. Het heeft beide zijn voor- en nadelen. Doe vooral waar jij je goed bij voelt.

Ik begrijp wel dat je je kindje zo lang mogelijk thuis wil houden. Ik had dat ook, maar ik merk nu hij ruim 1 is, dat hij ook graag met andere kindjes speelt. Ik heb hem ingeschreven bij een kdv, omdat:
- sluit straks aan op school (zelfde gebouw, zelfde kindjes, zelfde ritme)
- bij ziekte vd leidster is er vervanging en hoef ik niet zelf opzoek te gaan
- er lopen meerdere leidsters rond, dus ik denk dat er meer aandacht voor mijn zoontje is
- ik had er een heel prettig gevoel bij

MIjn zoon was ook een huilbaby en ik vond het dan ook fijn om te zien dat er altijd een leidster met hem in de armen liep als ik hem kwam halen.
Ik heb twee kinderen met autisme maar op het KDV was alles voorspelbaar, rustig en gezellig en werd er veel samen met de kinderen gedaan.
Er werd goed voor de kinderen gezorgd.
Het was alleen soms wat spannend als ik bij die kleintjes in het begin borstvoeding kwam geven. Dat werd niet door iedereen op prijs gesteld en ik kreeg soms geen plek om te zitten. Ik heb wel eens onder de kapstok gezeten.
Nou ja, 23 jaar geleden.
Toen ik daar kwam vroeg ik hoe dat ging als een kind een allergie had. Maar dat was toen nog niet zo ingeburgerd en daarvoor zou ik naar een 'medisch kinderdagverblijf' moeten. En ook dat gaf soms wrijving met een hele enkele leidster.
Ook al was de allergie medisch vastgesteld er waren/zijn altijd mensen die het flauwekul vinden.

Ik werk bij een kinderdagverblij en we hebben ook gastouders. Het heeft allebei voordelen. Wat iemand al zei: controle en zekerheid is meer bij t KDV. Vakanties  van gastouders worden bij ons wel eens opgevangen door het KDV. 
5 kinderen in verschillende leeftijden bij een gastouder is vol. 16 peuters bij de t KDV ook.
Kijk waar je je het prettigste bij voelt, wie weet ander KDV kijkenof toch gastouder als je echt opvang op maat wil. ( al zal je kindje daar ook weleens mee moeten draaien in het ritme. Er zijn nog 4 andere kinderen)

Wij hebben gekozen voor een goed, kleinschalig kdv waar ze de boel op orde hebben. Veel structuur, leuke en leerzame projecten, groot natuurgebied eromheen waardoor de kinderen veel buiten komen, vaste leidsters op vaste dagen die lang blijven, dus niet steeds wisselingen. 

Nooit gedoe dat er iemand ziek is, want er wordt inval geregeld door het kdv. In de vakantie kunnen de kinderen ook komen, dus je weet dat er altijd een plekje is als je moet werken. Dit zorgt voor veel rust, want het kan erg stressvol zijn als je elke keer iets anders moet regelen. 

JtM

JtM

19-07-2021 om 11:14

Wij hebben zonder twijfel gekozen voor een KDV.
De sociale controle, het meerdere-ogen principe vinden wij heel belangrijk. Bij ziekte, vakantie is het KDV gewoon open. Bij een gastouder heb je dan een 'probleem' of je moet je kind naar een (meestal) wildvreemde gastouder brengen.
Ook moet je kind maar net een klik hebben met de gastouder die je hebt uitgekozen. Op het KDV zit er altijd wel een leidster bij waar wel een klik mee is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.