Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Kdv of gastouder?


Pollita schreef op 19-07-2021 om 13:38:

[..]

Die eenkennigheidsfase begint al te komen (9 maanden) Voor die tijd laten wennen ergens is dus al geen optie meer helaas. Bij grootouders gaat gelukkig wel heel goed. Wat is jouw ervaring op welke (latere) leeftijd het weer wel 'makkelijker' wordt?

Het is op wat latere leeftijd vooral ook afhankelijk per kind. Mijn dochter ging met 2 jaar op peuterdans. 1 groot drama. Alleen maar brullen als wij er niet waren. Na 4x maar opgezegd want het moest wel leuk voor haar zijn.

Het scheelt wel dat hij al gewend is om naar opa en oma te gaan. Dus een andere omgeving dan thuis. 

Mijn dochter was alleen mij gewend.

Wij hebben ook vol overtuiging voor een kinderdagverblijf gekozen; alle redenen waarom zijn hier al genoemd. Ik weet niet in welke regio je zit, Pollita, maar hier in de stad hadden we in ieder geval veel keuze. Er is bijvoorbeeld ook een antroposofisch kinderdagverblijf, en een "onvoorwaardelijk ouderschap" kinderdagverblijf (waar ze dus bijv. werken met draagdoeken en een nooit laten huilen beleid hebben). Ik zou dus zeker alle opties uitpluizen & kijken wat bij jullie past. Wij hebben gekozen voor een regulier, kleinschalig kdv met een huiskamer gevoel. Er wordt warm gegeten tussen de middag, veel buiten gespeeld in de grote tuin, en er werkt een klein groepje vaste leidsters die mijn peuter ondertussen allemaal goed kent. In de peutergroep hebben ze ook een VVE programma waar ze veel van oppikt. Ze ging al met 4 maanden, en vindt het helemaal fantastisch daar. Zelfs als we op vakantie zijn, vraagt ze constant of ze naar de opvang mag. 

Pollita

Pollita

19-07-2021 om 15:16 Topicstarter

Renmuis schreef op 19-07-2021 om 14:05:

Wij hebben ook vol overtuiging voor een kinderdagverblijf gekozen; alle redenen waarom zijn hier al genoemd. Ik weet niet in welke regio je zit, Pollita, maar hier in de stad hadden we in ieder geval veel keuze. Er is bijvoorbeeld ook een antroposofisch kinderdagverblijf, en een "onvoorwaardelijk ouderschap" kinderdagverblijf (waar ze dus bijv. werken met draagdoeken en een nooit laten huilen beleid hebben). Ik zou dus zeker alle opties uitpluizen & kijken wat bij jullie past. Wij hebben gekozen voor een regulier, kleinschalig kdv met een huiskamer gevoel. Er wordt warm gegeten tussen de middag, veel buiten gespeeld in de grote tuin, en er werkt een klein groepje vaste leidsters die mijn peuter ondertussen allemaal goed kent. In de peutergroep hebben ze ook een VVE programma waar ze veel van oppikt. Ze ging al met 4 maanden, en vindt het helemaal fantastisch daar. Zelfs als we op vakantie zijn, vraagt ze constant of ze naar de opvang mag.

Dit klinkt inderdaad echt heel goed, maar zoiets zit helaas niet bij ons in de regio.  

KDV of gastouder is allebei prima. Het is hoe het wordt ingevuld. Je hebt fantastische kdv's en hele leuke gastouders en vice versa. Bij een gastouder is een persoonlijke klik natuurlijk heel belangrijk. 

Ik heb allebei gehad en vind allebei prima. We hebben een poos een ontzettend leuke gastouder gehad waar het heel goed mee klikte. Niet dat ze zulke bijzondere dingen met de kinderen deed maar er heerste daar in huis een hele warme, fijne sfeer met veel persoonlijke aandacht voor elk kind. 

We hebben ook gebruik gemaakt van het kdv. Een was eigenlijk niet zo leuk en daar waren we vlug weg. Niet omdat ze niet goed voor de kinderen zorgden maar het was vrij druk en onoverzichtelijk. Een ander kdv was juist weer heel leuk, met vaste groepen en leidsters en een fantastische buitenruimte (op een boerderij.)

Gemiddeld is het kdv voor iets oudere kinderen denk ik leuker dan een gastouder omdat er meer activiteiten zijn en meer andere kinderen om mee te spelen. Als je veel flexibele uren nodig hebt is een gastouder vaak weer handig omdat je daar meer persoonlijke afspraken mee kan maken. Toen ik veel met de trein naar werk moest reizen vond ik het heel fijn dat we een gastouder haddden omdat ik wist dat ze bij grote vertraging mijn kinderen langer kon houden. Dat hadden we ook van te voren besproken. Dat was ook een paar keer nodig, grote chaos op het spoor en uiteindelijk pas rond 20:00 thuis. Dan was het heel fijn dat ze daar al gegeten hadden en alles relaxed was verlopen. Bij een kdv is dat minder handig. 

Mijn voorkeur gaat voor baby's tot een maand of 6/7/8 uit naar een gastouder of oppas aan huis (indien het niet mogelijk is zelf ouderschapsverlof te nemen, want dat is natuurlijk het fijnst,  of opa's en oma's aan in te zetten) Voor baby's is veel individuele aandacht, rust en niet te veel prikkels denk ik heel belangrijk en bij een kdv en ook bij een gastouder met veel kinderen kunnen ze denk ik niet altijd de rust en aandacht krijgen die ze nodig hebben. Vervolgens zou ik een kdv verkiezen boven een gastouder. Om al genoemde redenen. Kies je toch voor een gastouder dan zou ik sowieso vanaf 2,5 kiezen voor een kdv of de opvang combineren met 2 ochtenden peutergroep.

Biscuitje schreef op 19-07-2021 om 18:50:

Mijn voorkeur gaat voor baby's tot een maand of 6/7/8 uit naar een gastouder of oppas aan huis (indien het niet mogelijk is zelf ouderschapsverlof te nemen, want dat is natuurlijk het fijnst, of opa's en oma's aan in te zetten) Voor baby's is veel individuele aandacht, rust en niet te veel prikkels denk ik heel belangrijk en bij een kdv en ook bij een gastouder met veel kinderen kunnen ze denk ik niet altijd de rust en aandacht krijgen die ze nodig hebben. Vervolgens zou ik een kdv verkiezen boven een gastouder. Om al genoemde redenen. Kies je toch voor een gastouder dan zou ik sowieso vanaf 2,5 kiezen voor een kdv of de opvang combineren met 2 ochtenden peutergroep.

Ik hoorde toevallig laatst dat ze op het kinderdagverblijf momenteel merken dat kinderen die in coronatijd zijn geboren echt meer moeten wennen aan de drukte daar. Vooral kinderen die geen oudere siblings hebben. Niet dat het daar altijd hysterisch is, maar deze kinderen zijn bijna niets gewend. Minder bezoek thuis, geen grootschalige verjaardagen, niet naar dierentuin/pretpark/horeca. Of het goed is of juist niet, weet ik niet. Het kost de kinderen alleen wat meer tijd om te wennen. 

BlauweVeer schreef op 19-07-2021 om 19:43:

[..]

Ik hoorde toevallig laatst dat ze op het kinderdagverblijf momenteel merken dat kinderen die in coronatijd zijn geboren echt meer moeten wennen aan de drukte daar. Vooral kinderen die geen oudere siblings hebben. Niet dat het daar altijd hysterisch is, maar deze kinderen zijn bijna niets gewend. Minder bezoek thuis, geen grootschalige verjaardagen, niet naar dierentuin/pretpark/horeca. Of het goed is of juist niet, weet ik niet. Het kost de kinderen alleen wat meer tijd om te wennen.

Klopt, ik merk het ook bij 'mijn' kinderdagverblijf.

TO, Ik snap dat je gevoel nu niet prettig is. Twee keer wennen is niet genoeg om je kindje volledig te laten wennen maar je beeld is (logisch) nu wel gekleurd door de afgelopen twee keer. De eerste tijd is het altijd een beetje wennen en zoeken, voor zowel de baby als de leidsters, zeker bij een baby die nog niet verbaal kan laten weten wat hij of zij wil/niet wil. Geef je slaapwensen zeker nog een keer aan. Mochten ze hier niet in mee willen gaan zou ik inderdaad verder kijken of er een kinderopvang is die mee wil gaan in jouw wensen (die overigens heel normaal zijn, twijfel niet aan jezelf hierin hoor!).

Veel kinderdagverblijven werken met de mogelijkheid om halve dagen af te nemen. Bij ons is dit van 07.30 tot 13.00 en van 12.45-18.00. Wel hebben wij een minimale afname van 1 volle dag (als in 10,5 uur minimaal in de week) maar deze mag dan ook in 2 delen opgenomen worden. Informeer dus zeker even naar die mogelijkheden. 

Voor een kindje met de leeftijd van jouw kindje gaan wij trouwens áltijd mee met het ritme en gewoonten van de baby zoals die thuis gevolgd worden. Laat jij je baby huilen, dan doen wij dat. Ben je tegen laten huilen en slaapt je baby beter in een draagzak? Geen probleem. Idem voor borst- of flesvoeding en het opstarten van vaste voeding. Het verhaal van een van de posters over kolven of voeden onder een kapstok... wauw, dat is totaal niet kind (en ouder) gericht! 

Je twijfels zijn er niet voor niets. Voel je je niet goed bij de huidige plek en/of situatie kijk dan zeker verder. De klik met de plek waar je je kindje heen brengt moet gewoon goed zijn en je moet hem/haar er met vol vertrouwen in de leidsters achter kunnen laten. Succes met je zoektocht!

Ik heb ervaring met twee kdv's en één gastouder. Ook een paar gastouders gezien in de onderzoeksfase.
De gastouders die het niet werden, hielden er zo hun eigen ideeën op na, wat niet strookte met mijn ideeën. Bijvoorbeeld 'alle kindjes slapen hier overdag, tot hun 4e jaar'. Wat een onzin. Of 'alle kindjes slapen tot 13.30, want dan moeten we de oudere kinderen ophalen van school'. Ik vind de pré van een gastouder juist dat die heel volgzaam kan zijn en heb dus expres gezocht op een gastouder die geen oudere kinderen op ving. Toen we uiteindelijk een gastouder vonden waren we enthousiast, tot ze zeer regelmatig gezondheidsklachten kreeg. We hadden kind dus steeds onverwachts thuis, of moesten kind naar een compleet onbekende vervanger brengen. 
Toen kind ouder werd, was hij de enige oudere peuter en merkten we dat hij uitdaging begon te missen tussen de jonkies. En toen, van de ene op de andere dag, stopte de gastouder met gastouder zijn om gezondheidsredenen. En stonden we met lege handen.

En daar zie je gelijk het voordeel van een kdv, de continuiteit is er daar gewoon. Geen problemen met ziektes en vakanties, maar het hele jaar door opvang. Het ene kdv hield maar tot één jaar de ritmes van de kinderen aan en daarna gingen ze mee in de groepsstructuur. Het andere kdv hield de flexibiliteit wel tot aan peutertijd (binnen een zekere marge). De keerzijde is dan weer dat je maar moet afwachten wel leidsters er op de groep komen te staan en dat het als afstandelijker kan worden ervaren. Maar toch zag ik bij mijn kinderen altijd hele warme reacties (en vice versa ook bij de leidsters), waardoor ik nooit het gevoel heb gekregen dat ze niet om mijn kind gaven of hem/haar over het hoofd zagen.

Onze dochter is tot haar tweede jaar opgevangen door een gastouder. 1 dag bij ons in huis en 1 dag bij haar in huis. Dit was toen tegelijkertijd met een ander meisje van haar leeftijd. 
Onze gastouder heeft een pabo achtergrond en is een goede kennis van mij. Voor ons waren de voordelen groter dan de nadelen. Voordelen: minder kindjes, samen boekjes lezen of spelen, mogelijkheid tot snel contact tussendoor, tijd voor overdracht, als we dingen wilden proberen ging zij daar in mee, één dag aan huis dus wij hoefden niet alles in te pakken en dochter weg te brengen (ze lag dan bv nog heerlijk in bed als de gastouder aankwam en wij daarna naar het werk gingen) Nadelen: ziekte en vakantie, ze is gelukkig niet vaak ziek geweest maar er was dan geen vervanging.

Vanaf haar tweede is ze 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal gegaan en 1 hele dag naar kdv. In het begin even wennen, maar dat was al snel goed. Heel tevreden geweest, nadeel is wel dat ze sneller een verkoudheid oid oppikte. Ik denk niet dat er een 'goede' leeftijd is waarop dit makkelijk gaat, het heeft met fases van je kind te maken maar bovenal hoe jou kind daar mee omgaat. De één neemt amper de tijd om je een kus te geven en staat al binnen, de ander wil je niet loslaten. 

Daarbij hoor ik nu soms verhalen van de bso juffen dat ik denk is dat mijn kind? Dan blijkt dat ze ook anders is als ik en man buiten beeld zijn, ze gaat bij het wegbrengen als een timide meisje naar binnen maar schijnbaar trekt ze dan de hele dag op met de oudste kinderen en wil ze overal aan mee doen. 😅

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.