Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Kinderen en kraamvisite


3xscheepsrecht schreef op 24-10-2021 om 11:34:

onopgevoed is weer wat overdreven. Maar kleine kinderen gooien nou eenmaal soms een beker om, hoesten met regelmaat, vragen om aandacht ook als het even niet uitkomt. Dat zijn kinderen en dat is prima maar tijdens kraamvisite draait het om moeder en baby en is het fijn als het bezoek zo rustig mogelijk verloopt.

Zo rustig verloopt kraamvisite niet in mijn familie en vriendenkring. Kraamvisie is hier net als gewone visite met stokbrood en Franse kazen en andere hapjes en bier en wijn. Beschuit met muisjes deden wij niet aan om dat niemand daar om gaf. Het "scheel" eraf drinken is een veel voorkomend gezegde hier in Brabant. 

Eigenlijk denk ik dat kraamvisite die drie uur lang blijven en verwachten dat ze bedient en vermaakt worden vele malen storender is dan iemand die een druk kind meeneemt en een kwartiertje langswipt. 

Poezie schreef op 24-10-2021 om 12:00:

Eigenlijk denk ik dat kraamvisite die drie uur lang blijven en verwachten dat ze bedient en vermaakt worden vele malen storender is dan iemand die een druk kind meeneemt en een kwartiertje langswipt.

Haha, na een uurtje zei ik gewoon dat ik nu weer naar boven ging met de baby. Er is wel visite langer gebleven met eten maar dat kwam omdat die een uur moesten rijden en dat was ook van te voren besproken. 

Ik vond zelf onaangekondigd bezoek het vervelendst en mensen die zich niet aan de afgesproken tijd hielden. Als ik dan om 13.00 afsprak omdat ik om 14.15 uur moest voeden, dat ze dan om 13.45 aan kwamen kakken. Dan zette ik ze dus gewoon om 14.15 uur weer de deur uit.
Ik had ook een vriendin met erg avontuurlijke kinderen. Die mochten wel mee en in plaats van beschuit met muisjes gaf ik ze een koek met muisjes. Vond ze dat ze prima een beschuitje konden eten. Die heb ik dus zelf laten stofzuigen nadien.

alhambra schreef op 24-10-2021 om 08:56:

Ik denk dat het ligt aan
- hoe dicht het gezin bij je staat
- hoe rustig de kinderen zijn

Stel je broer krijgt een kind, dan neem je je kinderen echt wel mee op kraamvisite. Maar bij een collega ga je misschien zonder kind op zaterdagochtend.

Bij mij maakte het niks uit hoe dicht het gezin bij ons staat. En hoe rustig de kinderen zijn was bij ons ook een no-go, want de directe neefjes/nichtjes zijn hier veel irritanter dan die van vrienden. Dat kon ik niet maken. Het ging vooral om: hoe lang geleden is de bevalling.

Al de volgende ochtend mochten mensen langskomen, maar echt geen kinderen. Ook niet de neefjes/nichtjes van mijn man. Zijn zussen begrepen dat wel trouwens, die vonden het al heel leuk dat ze zo snel mochten komen. En een paar weken later kwamen ze alsnog met kids en ging ik zelf ook weer naar hun verjaardagen.

MMcGonagall schreef op 24-10-2021 om 12:04:

Ik vond zelf onaangekondigd bezoek het vervelendst en mensen die zich niet aan de afgesproken tijd hielden. Als ik dan om 13.00 afsprak omdat ik om 14.15 uur moest voeden, dat ze dan om 13.45 aan kwamen kakken. Dan zette ik ze dus gewoon om 14.15 uur weer de deur uit.
Ik had ook een vriendin met erg avontuurlijke kinderen. Die mochten wel mee en in plaats van beschuit met muisjes gaf ik ze een koek met muisjes. Vond ze dat ze prima een beschuitje konden eten. Die heb ik dus zelf laten stofzuigen nadien.

Haha, wij hebben n.a.v. de kraamtijd een kruimeldief gekocht.

Aviendha schreef op 24-10-2021 om 12:11:

[..]

Haha, wij hebben n.a.v. de kraamtijd een kruimeldief gekocht.

Bij mijn tweede heb ik kraamvisite vaak klusjes laten doen. Ik was alleenstaand en had een dermate heftige bevalling gehad dat ik veel dingen amper kon.

3xscheepsrecht

3xscheepsrecht

24-10-2021 om 12:27 Topicstarter

Aviendha schreef op 24-10-2021 om 12:10:

[..]

Bij mij maakte het niks uit hoe dicht het gezin bij ons staat. En hoe rustig de kinderen zijn was bij ons ook een no-go, want de directe neefjes/nichtjes zijn hier veel irritanter dan die van vrienden. Dat kon ik niet maken. Het ging vooral om: hoe lang geleden is de bevalling.

Al de volgende ochtend mochten mensen langskomen, maar echt geen kinderen. Ook niet de neefjes/nichtjes van mijn man. Zijn zussen begrepen dat wel trouwens, die vonden het al heel leuk dat ze zo snel mochten komen. En een paar weken later kwamen ze alsnog met kids en ging ik zelf ook weer naar hun verjaardagen.

Hier ook zo. Eerste maand kwam mijn naaste familie en vrienden op kraamvisite zonder kinderen. Daarna ging ik zelf weer naar hun toe. Maar dus op een moment dat ik er weer klaar voor was, veel prikkels aankon en niet midden in een naweeën met stuwing en hormonale huilbuien periode zat 😄

dan

dan

24-10-2021 om 12:28

Het ligt eraan bij wie ik op kraamvisite zou gaan of ik (jonge) kinderen mee zou nenen. Waarschijnlijk alleen bij familie zoals broer, zus maar niet bij kennissen of collega's

MMcGonagall schreef op 24-10-2021 om 12:04:

Ik vond zelf onaangekondigd bezoek het vervelendst en mensen die zich niet aan de afgesproken tijd hielden. Als ik dan om 13.00 afsprak omdat ik om 14.15 uur moest voeden, dat ze dan om 13.45 aan kwamen kakken. Dan zette ik ze dus gewoon om 14.15 uur weer de deur uit.
Ik had ook een vriendin met erg avontuurlijke kinderen. Die mochten wel mee en in plaats van beschuit met muisjes gaf ik ze een koek met muisjes. Vond ze dat ze prima een beschuitje konden eten. Die heb ik dus zelf laten stofzuigen nadien.

Hahaha. Goud! 

---

---

24-10-2021 om 12:53

MamaE schreef op 24-10-2021 om 10:17:


Een kraamfeest lijkt me ook de hel. Je bent alleen maar aan het rennen met eten en drinken, je spreekt niemand echt fatsoenlijk en mensen krijgen amper wat mee van jou en de baby. Zou echt niet mijn ding zijn en ik betwijfel of ik zou gaan als een ander het zou houden (bij hele nabije familie moet je wel, maar bij een kennis zou ik niet gaan denk ik).

Je begrijpt blijkbaar niet hoe een kraamfeest werkt. Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat de kersverse ouders gaan rennen met eten en drinken. Daar moet je iemand voor inhuren Serieus als je het zo doet als jij zegt is het inderdaad de hel. 

---

---

24-10-2021 om 12:59

Als mijn kinderen een familieband hebben met de baby dan gaan ze mee. Geen haar op mijn hoofd die ze dan ergens onderbrengt als we naar een neefje of nichtje gaan kijken maar ik had verder eigenlijk nooit kraambezoeken toen mijn kinderen jong waren. Er worden nu kinderen geboren van onze neven en nichten en natuurlijk gaan mijn pubers mee. Het was voor ze daadwerkelijk de allereerste keer dat ze een baby vasthielden toen ons eerste achterneefje was geboren. Prachtig om te zien, we hebben mooie foto's. 

Als je in de kraamweek op visite gaat houd je het kort, neem je geen kinderen mee die onhandelbaar zijn en neem je zeker geen kinderen mee als het om een collega gaat ofzo. Als mijn schoonzus of zus zou zeggen dat ik mijn kinderen niet mee mag nemen zou ik dat heel bijzonder vinden. Ik vind het ook absurd dat je zoiets op een kaartje zou zetten en daarmee alle kinderen over 1 kam scheert. Je kunt een neefje/nichtje toch niet gelijk zetten aan de kinderen van een collega of een buurvrouw? 

Bij al het bezoek wat bij mij kwam toen ik bevallen was mochten de kindjes mee maar die hebben zich ook allemaal gedragen en ik heb ook hier mooie foto's van kindjes van rond de 2 jaar bij het wiegje bijvoorbeeld. 

---

---

24-10-2021 om 13:00

Salomewinterqueen schreef op 23-10-2021 om 21:52:

[..]

Raar? Wat raar is is dat je denkt dat het om jouw gedane moeite gaat. Dan beredeneer je een situatie die sowieso al totaal niet om jou draait volkomen vanuit jouw tunnel. Egoistischer kan haast niet. Niemand vraagt jou om moeite te doen of om een cadeautje te kopen. Dan doe je dat toch niet? En jouw norm is niet die van een ander. De meeste moeders die net bevallen zijn voelen zich kwetsbaar en onder druk gezet. We zouden de pas bevallen ouders eens wat meer die eerste dagen met rust moeten laten. En ongastvrij? Hoe krijg je het je strot uit? Het is geen feestje waar je voor bent uitgenodigd. Die mensen hebben net een nieuw leven de wereld in gebracht en zijn geradbraakt en die eerste dagen zijn een ongetrainde marathon met borsten tot het plafond, hechtingen tot aan je nek en een kind dat nog helemaal niet gewend is aan de wereld en al haar geluiden etc. Het is wel degelijk een gunst dat je daar deel van mag uitmaken. Ga de zaken nou niet omdraaien zeg. Of ben je vergeten hoe jij er 8 jaar geleden bij lag?

als het zo erg is moet je helemaal geen visite ontvangen die eerste dagen. Dan is elk persoon er eentje teveel en dat heeft niks te maken met rustige kinderen die na een uurtje weer weg zijn en 1x bezoek per dag. 

---

---

24-10-2021 om 13:01

Lena55 schreef op 23-10-2021 om 21:54:

Ik lees op viva ook veel over een kraamfeest. Wat vinden jullie daar dan van?

Persoonlijk vind ik dat helemaal vreselijk en het toppunt van ongastvrijheid. Nou omdat het moet en dan graag in 1x dan zijn we ervan af. Graag wel alle cadeaus verzamelen.

Ik heb zelf helemaal geen goede kraamperiodes gehad van de 1e en de 2de door hele nare, bijna fatale, bevallingen. Bij de 3de had ik een keizersnede. Ik had helemaal geen zin in bezoek, want de roze wolk was ver te zoeken.
Daar was ik gewoon heel eerlijk in. Veel bezoek (behalve hele naaste familie) heb ik zeker 8 weken uitgesteld en mensen zelf gebeld toen ik er aan toe was. Kan het iedereen aanraden...kraambezoek na 2 maanden. Kon er ook veel meer van genieten.

Dat is dan toch prima maar mochten toen neefjes en nichtjes ook niet komen? 

Naaste familieleden kwamen wel gelijk op kraamvisite maar de meeste mensen kwamen pas na een week. Ik vond dat jammer want ik verveelde me een beetje met een kraamhulp in huis die alles deed. Ze wilde zelfs koken maar daar heb ik wel een stokje voor gestoken want dat is mijn hobby en doe ik liever zelf. Ik vond die eerste week ontzettend saai en ben boodschappen gaan doen en naar de babywinkel geweest om iets te ruilen. Kraamhulp boos op mij want de huisarts kwam langs en ik was niet thuis. Ik heb een hele makkelijke bevalling gehad en was snel weer hersteld. Ik heb ook nooit overdag op bed gelegen en had de koffie al klaar staan als 's morgens de kraamhulp kwam. Dat was ik al aangekleed en gedoucht. Dat had ze nog nooit mee gemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.