Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Kinderen en kraamvisite


dan

dan

24-10-2021 om 13:47

watertoren schreef op 24-10-2021 om 13:21:

Naaste familieleden kwamen wel gelijk op kraamvisite maar de meeste mensen kwamen pas na een week. Ik vond dat jammer want ik verveelde me een beetje met een kraamhulp in huis die alles deed. Ze wilde zelfs koken maar daar heb ik wel een stokje voor gestoken want dat is mijn hobby en doe ik liever zelf. Ik vond die eerste week ontzettend saai en ben boodschappen gaan doen en naar de babywinkel geweest om iets te ruilen. Kraamhulp boos op mij want de huisarts kwam langs en ik was niet thuis. Ik heb een hele makkelijke bevalling gehad en was snel weer hersteld. Ik heb ook nooit overdag op bed gelegen en had de koffie al klaar staan als 's morgens de kraamhulp kwam. Dat was ik al aangekleed en gedoucht. Dat had ze nog nooit mee gemaakt.

Ik lag ook weinig op bed, misschien 1 of 2 keer net na de middag maar dan nog met tegenzin. Ontbijt op bed was voor mij ook niet weggelegd, ik at mijn brood liever beneden, al bleef ik wel boven totdat de kraamhulp mijn hechtingen ed gecontroleerd had. Wel dagelijks kraambezoek gehad. 

watertoren schreef op 24-10-2021 om 13:21:

Naaste familieleden kwamen wel gelijk op kraamvisite maar de meeste mensen kwamen pas na een week. Ik vond dat jammer want ik verveelde me een beetje met een kraamhulp in huis die alles deed. Ze wilde zelfs koken maar daar heb ik wel een stokje voor gestoken want dat is mijn hobby en doe ik liever zelf. Ik vond die eerste week ontzettend saai en ben boodschappen gaan doen en naar de babywinkel geweest om iets te ruilen. Kraamhulp boos op mij want de huisarts kwam langs en ik was niet thuis. Ik heb een hele makkelijke bevalling gehad en was snel weer hersteld. Ik heb ook nooit overdag op bed gelegen en had de koffie al klaar staan als 's morgens de kraamhulp kwam. Dat was ik al aangekleed en gedoucht. Dat had ze nog nooit mee gemaakt.

Ik was ook weer niet zó hyper, maar ik deed wel vaak s ochtends de deur open voor de kraamhulp en ben meerdere keren teruggefloten dat ik rustiger moest doen. Dat ik geen zin had in kinderen was meer het geestelijke aspect (heel erg druk in mn hoofd was ik)

Daar is in z’n algemeenheid weinig van te zeggen. Wat is je relatie tot de kraamvrouw, hoe is de bevalling gegaan, hoe is haar thuissituatie tijdens de kraamtijd, hoe oud is je kind? Al die dingen wegen mee. 
De kraamhulp is minder uren aanwezig dan toen onze kinderen werden geboren. En de weken erna is het allemaal flink wennen. 
Het is al vele jaren gebruik dat je even belt om bezoek af te spreken ( in mijn tijd kwamen mensen gerust spontaan langs) en wees als kraamvrouw/partner nooit te bescheiden in het afwimpelen van bezoek. Wees duidelijk in je tijden, als het eenmaal gezellig is, is het lastig bezoek weg te sturen.

En ga je op bezoek: houd het kort. Blijf vooral s avonds niet te lang. Jonge ouders hebben zware nachten voor de boeg.  

Lena55 schreef op 23-10-2021 om 21:54:

Ik lees op viva ook veel over een kraamfeest. Wat vinden jullie daar dan van?

Persoonlijk vind ik dat helemaal vreselijk en het toppunt van ongastvrijheid. Nou omdat het moet en dan graag in 1x dan zijn we ervan af. Graag wel alle cadeaus verzamelen.

Ik heb zelf helemaal geen goede kraamperiodes gehad van de 1e en de 2de door hele nare, bijna fatale, bevallingen. Bij de 3de had ik een keizersnede. Ik had helemaal geen zin in bezoek, want de roze wolk was ver te zoeken.
Daar was ik gewoon heel eerlijk in. Veel bezoek (behalve hele naaste familie) heb ik zeker 8 weken uitgesteld en mensen zelf gebeld toen ik er aan toe was. Kan het iedereen aanraden...kraambezoek na 2 maanden. Kon er ook veel meer van genieten.

Ik vond een kraamfeest handig voor het 'derde kringetje'. Moeders van school, buren, collega's, mensen die je nou niet per se twee uur individueel op de bank wil hebben, maar die toch graag de baby een keer willen zien. Familie en vrienden zijn dan wel eerder welkom, één op één.

Ik heb zelf nog nooit een kraamfeest mee gemaakt. Vaak doen mensen dat om er in 1 keer vanaf te zijn. Mij lijkt het een beetje saai want ik vond het altijd wel gezellig die visite hoewel het wel een dure tijd was want ik haalde altijd van alles in huis. De laatste kraamvisite kwam toen onze zoon al een jaar was. Dat was een nicht van mij met haar man.

dan

dan

25-10-2021 om 14:38

watertoren schreef op 25-10-2021 om 14:03:

Ik heb zelf nog nooit een kraamfeest mee gemaakt. Vaak doen mensen dat om er in 1 keer vanaf te zijn. Mij lijkt het een beetje saai want ik vond het altijd wel gezellig die visite hoewel het wel een dure tijd was want ik haalde altijd van alles in huis. De laatste kraamvisite kwam toen onze zoon al een jaar was. Dat was een nicht van mij met haar man.

Op zich lijkt het me wel handig hoor, in 1 keer er vanaf en dat vooral voor de mensen waarmee je minder close bent. 

watertoren schreef op 24-10-2021 om 13:21:

Naaste familieleden kwamen wel gelijk op kraamvisite maar de meeste mensen kwamen pas na een week. Ik vond dat jammer want ik verveelde me een beetje met een kraamhulp in huis die alles deed. Ze wilde zelfs koken maar daar heb ik wel een stokje voor gestoken want dat is mijn hobby en doe ik liever zelf. Ik vond die eerste week ontzettend saai en ben boodschappen gaan doen en naar de babywinkel geweest om iets te ruilen. Kraamhulp boos op mij want de huisarts kwam langs en ik was niet thuis. Ik heb een hele makkelijke bevalling gehad en was snel weer hersteld. Ik heb ook nooit overdag op bed gelegen en had de koffie al klaar staan als 's morgens de kraamhulp kwam. Dat was ik al aangekleed en gedoucht. Dat had ze nog nooit mee gemaakt.

Tjonge, dat is best bijzonder Watertoren, zoveel energie.

Mensen met wie ik niet echt close ben, hoeven van mij niet op kraambezoek te komen. Dus daar ga ik ook geen heel feest voor organiseren. Als die mensen graag willen komen, kun je ook aangeven dat je daar op het moment geen behoefte aan hebt. Nee is ook een antwoord. Het is echt geen ramp als die de baby pas zien als die een half jaar of nog ouder is. Dan is het natuurlijk geen kraamvisite meer, maar dat maakt niet uit.

Bij kraamvisites zet ik (als bezoeker) mijn eigen ego opzij. De wens van de kraamvrouw is leidend. Dus ik zal altijd overleggen wat het prettigst is voor haar. Het is al zo'n roerige tijd voor zo'n kraamgezin!
Maar in elk geval: overleg is volgens mij echt belangrijk. Dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn (we spreken toch altijd pas na half negen 's avonds af? Je vond onze sint-bernard toch zo'n vrolijke, speelse hond? Mijn vijfjarige tweeling gedraagt zich altijd heel lief, dat weet je toch??), kunnen heel anders komen te liggen als er een verse baby is.

Dat hangt helemaal af van de omstandigheden. Hoe lang is de bevalling geleden? Is het de eerste of een volgend kind? Hoe oud zijn mijn kinderen? Hoe is de verhouding met de kraamvrouw (een collega is weer anders dan een beste vriendin) ?  Wat voor soort kraambezoek is het (even een half uurtje bij de buurvrouw langs die net een baby heeft gekregen of op bezoek bij familie aan de andere kant van het land)?

Het handigst is om gewoon even te overleggen als je van plan bent je kinderen mee te nemen. 

Ik ga vaak even zonder man en kinderen als het gaat om een vlug bezoekje, een bevalling die echt kort geleden is, om een collega die mijn man/kinderen helemaal niet kent.. 

Met het hele gezin gaan we als het om familie/vrienden gaat die met hele gezin bevriend zijn, zeker als die verder weg wonen en vaak als de bevalling wat langer geleden is.

Maar ik overleg eigenlijk altijd even wat de bedoeling is.

Kraamfeesten vind ik niet zo leuk want de uitnodigingen komen bijna altijd van mensen waar je toch niet op kraambezoek zou gaan of van mensen waar je al persoonlijk op kraambezoek bent geweest. Als ik normaal niet bij mensen thuis kom dan zou ik dat ook niet doen als ze net een baby hebben. 

Kyana schreef op 25-10-2021 om 15:36:

Kraamfeesten vind ik niet zo leuk want de uitnodigingen komen bijna altijd van mensen waar je toch niet op kraambezoek zou gaan of van mensen waar je al persoonlijk op kraambezoek bent geweest. 

Ik ben nog nooit uitgenodigd voor een kraamfeest, maar dat is inderdaad wat me een beetje tegenstaat aan het idee. Bij mensen met wie ik een band heb ga ik graag op kraamvisite, maar als we niet zo close zijn dan lijkt zo’n feest me ook niet echt wat. Geen tijd om de ouders te spreken, geen tijd om de baby eens rustig te bewonderen, het ademt een “nou, zijn we daar ook weer van af”. 

dan

dan

25-10-2021 om 17:18

Ginevra schreef op 25-10-2021 om 16:07:

[..]

Ik ben nog nooit uitgenodigd voor een kraamfeest, maar dat is inderdaad wat me een beetje tegenstaat aan het idee. Bij mensen met wie ik een band heb ga ik graag op kraamvisite, maar als we niet zo close zijn dan lijkt zo’n feest me ook niet echt wat. Geen tijd om de ouders te spreken, geen tijd om de baby eens rustig te bewonderen, het ademt een “nou, zijn we daar ook weer van af”.

Mij lijkt het wel ideaal voor bijvoorbeeld collega's of buren, dat zijn mensen die ik best aardig vind maar niet persé thuis over de vloer wil hebben na een bevalling. 

Hier 29 jaar geleden al een kraamfeest gegeven eigenlijk bij nummer 2 omdat bij nr 1 teveel was misgegaan en een ruggenprik voor 2 weken ernstige hoofdpijn zorgde na de bevalling van nr. 2. Ouders broers en zussen zijn wel geweest, maar verder kwam alles op het kraamfeest in 2 groepen. Had prima de tijd om te praten, geen getrek aan de baby, hapjes waren voorbereid, drinken stond klaar. Veel rustiger voor gevoelige oudste en vader, meer hersteltijd voor moeders, nog steeds geen spijt van dat we dat zo gedaan hebben.
 

Lena55 schreef op 23-10-2021 om 21:54:

Ik lees op viva ook veel over een kraamfeest. Wat vinden jullie daar dan van?

Persoonlijk vind ik dat helemaal vreselijk en het toppunt van ongastvrijheid. Nou omdat het moet en dan graag in 1x dan zijn we ervan af. Graag wel alle cadeaus verzamelen.

Ik heb zelf helemaal geen goede kraamperiodes gehad van de 1e en de 2de door hele nare, bijna fatale, bevallingen. Bij de 3de had ik een keizersnede. Ik had helemaal geen zin in bezoek, want de roze wolk was ver te zoeken.
Daar was ik gewoon heel eerlijk in. Veel bezoek (behalve hele naaste familie) heb ik zeker 8 weken uitgesteld en mensen zelf gebeld toen ik er aan toe was. Kan het iedereen aanraden...kraambezoek na 2 maanden. Kon er ook veel meer van genieten.

Hebben wij ook gedaan. Alle bezoek zeker 8 weken uitgesteld. Heerlijk rustig.Maar ja toen wilde iedereen allemaal wel langs komen.En om dan nog weken in de visites te zitten... hebben wij dus wel een kraamfeest gegeven. En cadeaus wilden we niet. Wilde je echt wat geven, dan kon je een financiële of een fysieke donatie doen aan de speelgoedbank. Veel mensen hebben dat gedaan. En zo konden we een mooie bijdrage geven aan kinderen in Nederland die het minder breed hebben.  

rutiel schreef op 25-10-2021 om 15:05:

Bij kraamvisites zet ik (als bezoeker) mijn eigen ego opzij. De wens van de kraamvrouw is leidend. Dus ik zal altijd overleggen wat het prettigst is voor haar. Het is al zo'n roerige tijd voor zo'n kraamgezin!
Maar in elk geval: overleg is volgens mij echt belangrijk. Dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn (we spreken toch altijd pas na half negen 's avonds af? Je vond onze sint-bernard toch zo'n vrolijke, speelse hond? Mijn vijfjarige tweeling gedraagt zich altijd heel lief, dat weet je toch??), kunnen heel anders komen te liggen als er een verse baby is.

Dit dus.

Met alle respect en niet vervelend bedoeld, maar als de bevalling net is geweest, dan hebben die mensen meer dan genoeg aan hun hoofd. En behalve mezelf, komen er nog veel mensen op kraamvisite.

Daar probeer ik rekening mee te houden.

Of ik de kinderen meeneem, verschilt per geval. Hebben ze al oudere kinderen waar mijn kinderen goed mee op kunnen schieten, dan wel. Hebben mijn kinderen verder niet veel met de kersverse vader en moeder, dan neem ik ze niet mee.

Verder spreek ik een tijd af en blijf ik niet te lang als ze bevalling relatief kort geleden is geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.