Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Marleen

Marleen

18-12-2010 om 21:53

Kolfperikelen

Hoi. De borstvoeding loopt goed , dochter is nu 4 maanden, ene ik wil gaan kolven. Omdat het de vorige keer niet lukte (twee soorten handkolven geprobeerd) nu een volautomatische dubbelloopse kolf gekocht van aveda. Nou, eerst kreeg ik het al voor elkaar om bij het uitkoken een deel van de schelp en een stuk van een flesje te smelten! Ik had alles in een pan gegooid, en omdat er extra flesjes bijzaten was de pan te vol en kwam het denk ik tegen het metaal van de pan aan oid. Nou, met wat schuren kreeg ik het wel weer bruikbaar. Toen kolven. Na een hele poos zat ik op 20 cc. Uit één borst. Mupje begon nl tijdens het kolven te huilen, dus die kreeg de andere borst. Maar goed, 20 cc is niks natuurlijk, volgens mij had ik ook niet echt een toeschietreflex. Wil iemand me even moed inpraten? Ik vrees een herhaling van de vorige keer. Toen is uiteindelijk de bv enorm teruggelopen omdat ik niet kon kolven, en wel moest werken. Nu werk ik thuis en zal ik veel minder hoeven te kolven, maar toch wel wat!Ik heb de tips in het boekje wel gelezen, denk aan je baby en zo. Ze zat voor mijn neus, maar het hielp niet echt. O ja, wat ik me ook afvraag, ik geef vaak een borst, en dan na een uurtje of zo de andere. Soms ook wel gelijk allebei, maar het gaat ook wel eens wat rommelig. Hoe moet dat nou als ze de fles krijgt? Welke 'instructie' geef ik hierover? groetjes!!! Marleen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

19-12-2010 om 08:44

Al neusspray geprobeerd?

Syntocinon neusspray maakt bij mij alle verschil tussen bijna niets en genoeg kunnen kolven. Hier volstond een telefoontje naar de huisarts die toen het recept naar de apotheek faxte.

Ik voedde live ook een stukje rommeliger dan als mijn zoontje de fles kreeg. Op de creche lukte het meestal best als hij ongeveer om de drie uur een flesje met 180 cc kreeg, maar soms gaven ze hem tussendoor nog een slokje van 60 cc of zo. Volgens mij is het met flesjes afgekolfde melk ook zo dat de hoeveelheid vet nogal kan varieren, dus met flesjes moet de verzorger ook gewoon goed op hongersignalen letten en reageren. Dan drinkt de baby soms wat meer of vaker en soms wat minder. En ach, van een incidentele keer wat meer of minder drinken zal je dochter ook niets krijgen

Succes, ik hoop dat die neusspray jou net zo goed helpt als mij!

Mayte*

Mayte*

19-12-2010 om 11:57

Veilig, warm en ontspannen

Ik kan alleen maar kolven als ik in een veilige ruimte zit (waar niemand binnen komen), waar het warm is en als ik de tijd kan nemen om te kolven. Als een van die factoren ontbreekt, lukt het niet. Ik zou ook niet kunnen kolven met de baby om me heen, zoals jij beschrijft.

Kolven is ook een mentaal proces. Als je stress hebt, omdat het niet zal gaan lukken, belemmert dat het opgang komen van de melk. Dus probeer op je lijf te vertrouwen. Je hebt immers je baby al 4 maanden gevoed. Dus melk zat.

Enne inderdaad, ik zou de neusspray proberen die Biene aanraadt.

Ik gaf op de opvangdagen altijd mee, wat ik zelf in diezelfde uren kon kolven. Dat waren in mijn geval 2 Avent bekertjes van 180ml toen mijn zoontje zo oud was als jouw zoontje. Op een gegeven moment ging dat terug naar 1 flesje, omdat hij toen ook andere dingen ging drinken. De oppas gaf die hoeveelheid verspreid over de dag. Idd. zoals Biene al zegt, de verzorger moet gewoon kijken naar het kind.

Marleen

Marleen

24-12-2010 om 15:39

1 keer

Hoi,
Het is nu 1 keer gelukt om meer dan 20 cc te kolven, en wel 80 cc (uit 1 borst). Ik was helemaal blij, haha. Ik moet trouewns wel zeggen dat ik er erg weinig aanvind, maar dat zal wel voor meer dames gelden. Wel een contrast met zo'n gezellig mupje aan de borst: een pompend apparaat. Nou ja, ik heb dus goede hoop op zich. Maar zonet lukte het alweer niet. Ik wacht nog even mte de neusspray, ik gebruik nl sowieso al iedere dag neusspray ivm allergie. Waar is die neusspray die jullie gebruikten eigenlijk oorspronkelijk voor bedoeld? het zal trouwens wel moeten gaan lukken, dat kolven, want mijn dochter wil ineens geen poedermelk meer! Dat hebben we altijd in huis voor nood, en mijn vriend heeft het nu 2 keer geprobeerd maar ze wilde het niet, terwijl ze het een tijd gelden nog wel wilde. Nou ja, we experimenteren verder. Ik moet na de vakantie weer aan het werk, maar gelukkig werk ik thuis en is de opvang maar 4 huizen verder, dus in geval van nood... Hoe vinden jullie het om te kolven? Went het, en draai je er nu je hand niet meer voor om? Lees je er een boekje bij? Of blijft het een beetje saai? Groetjes, Marleen

Biene M.

Biene M.

24-12-2010 om 16:03

Neusspray

Die syntocinon neusspray is uitsluitend bedoeld om de toeschietreflex op te roepen. Je gebruikt hem vijf minuten voordat je wilt gaan kolven (of voeden, daar heb ik hem ook wel eens voor gebruikt als ik dat bijvoorbeeld in een horecagelegenheid wilde doen). Je moet dat los zien van een gewone neusspray hoor, heeft niets met elkaar te maken.

Overigens hebben wij zeker totdat mijn zoontje 1 werd poedermelk gemengd met gekolfde melk, met in verhouding steeds meer poeder en minder kolf.

Ik kolfde twee keer per dag op mijn werk, 3 à 4 dagen per week, en het was gewoon onderdeel van mijn dag. In de kolfkamers lagen tijdschriften, die bladerde ik wat door tijdens het kolven. Eigenlijk was het wel relaxed, twee keer extra pauze, zolang ik tenminste niet op mijn beurt hoefde te wachten in de wetenschap dat ik daardoor te laat zou komen bij een afspraak.

Marleen

Marleen

26-12-2010 om 20:39

Vraagje over neusspray

Hoi. Wat ik me nog afvroeg: neem je 1 keer neusspray en daarna kun je beide borsten (tegelijk) kolven? Of moet je een paar keer neusspray nemen om de verschillende tsr's op te wekken? Ik denk dat ik het toch maar ga vargen aan de ha, ik heb het vandaag weer geprobeerd, nu met heel veel moeite 40 cc, het schiet niet op. Bijkomend probleem is dat dochterlief ineens de fles weigert! Ze wilde hem 1 keer wel, maar ook 3 keer niet. Terwijl ze het twee maanden geleden nog wel wilde. Ik weet ook niet waar het nou aan ligt. Terwijl ik precies dezelfde fles gebruik (avent) zit ze heel raar te doen met haar tong, en krijgt zo'n beetje kokhalsneigingen, het wordt echt een kliederboel, de melk gaat er meer naast dan in. We zetten nog wel stug door en ik zal me eens even gaan inlezen in deze materie, want ik moet toch echt weer aan het werk! Groetjes, MArleen

Biene M.

Biene M.

26-12-2010 om 22:35

1 keer sprayen volstaat voor een hele tweeborstige kolfsessie

Vervelend dat ze de fles weigert, kan ze last hebben van doorkomende tandjes of ontstoken keelamandelen?

Marleen

Marleen

27-12-2010 om 09:51

Tandjes

Hoi Biene,
Wel toevallig dat je dat zegt van die tandjes want daar lijkt het soms wel op. Maar het lijkt me zo vroeg, ze is nu bijna 4 maanden. Maar ze kauwt als een gek op dingen, is wat hangerig, soms erg rode wangen. Maar ja, dat kan soms lang duren weet ik nog, tot ze er dan echt zijn!
Groetjes, MArleen

Sunja

Sunja

02-01-2011 om 16:56

Eigen kolfperikelen

Hoi Marleen,
Hoe gaat het nu met kolven en met het flesje drinken? Ik wilde even zeggen dat ik je verhaal echt erg herkenbaar vind. Ik ga volgende week weer beginnen met werken (buitenshuis) en maak mij grote zorgen over het kolven van mezelf en het flesje drinken van mijn zoontje (6 maanden). Hij weigert pertinent, in het kdv waar hij is gaan wennen krijgen ze er over een hele dag met heel veel moeite en veel huilen 40cc in... Ze doen echt veel moeite, dat is wel heel fijn. Mijn man heeft hier op zijn papadag minder tijd voor (met onze peuter erbij) en krijgt er 0cc in (ook minder ervaring denk ik). Nu probeer ik papjes en fruithapjes, maar hier geldt ook: wel bij mij, maar niet bij een ander! Stijfkopje he?!
En ik ga beginnen aan een nieuwe baan, lesgeven op een middelbare school, drie dagen per week. Ik verwachtte tussenuren in mijn rooster maar ze hebben een 'ideaal' rooster gemaakt voor mij dus alle uren zitten achter elkaar. Ik durf ECHT niet te zeggen dat ik nu dus alleen 2 pauzes heb om te kolven: 1x 15 minuten en 1x 25 minuten. Echt WEINIG voor alles inclusief die kolf installeren en melk in zakjes doen enzo. Ik verwacht een terugloop van mijn melk. Heel erg vind ik dat.
Oja, Rembrand, als je dit leest: jij werkt toch in de buurt van Rotterdam? Doe je ook aan consulten voor dit soort dingen of gaat het echt over zaken als spruw enzo? Ik zou wel willen weten hoe snel je melk terugloopt, hoe je dat eigenlijk merkt en of mijn zorgen eigenlijk wel terecht zijn.
Oja Marleen, anders ga je toch gewoon voeden als dat mogelijk is met je werk, 4 huizen - om de afstand hoef je het niet te laten (maar misschien wel om verwarring bij je kind tegen te gaan)!

Rembrand

Rembrand

02-01-2011 om 17:33

Sunja

Ik ben ook te consulteren voor "dit soort zaken"
[website verwijderd]
Groetjes M.

Marleen

Marleen

03-01-2011 om 14:20

Sunja

Hoi Sunja (en anderen). Ik gebruik nu de neusspray en daarmee gaat het beter. Ik vind de 'opbrengst' nog niet enorm, maar ik kolf nu ook naast de gewonen voedingen om een voorraadje op te bouwen i.p.v. om een voeding te vervangen. De ene keer komt er 30 cc uit een borst, de andere keer 50. Eén keer dus 80 gehad maar dat was tot nu toe ene uitzonderig. Ben benieuwd hoe het gaat als ze naar de opvang is. Maar goed, de neusspray is in ieder geval een aanrader! Wat betreft je werk, ik zou het echt wel gaan aankaarten. Of zeggen dat je juist graag een tussenuur wilt om in ieder geval 1 keer rustig te kunnen kolven. Zeker in het onderwijs zul je de eerste niet zijn, en je hebt er ook recht op. En niet iedereen hoeft ervan te weten, misschien zit er een aardige dame op planning die iets voor kan doen. Bij mijn vorige lukte kolven niet, en kon het ook echt niet op mijn werk, en daardoor liep het toch echt wel terug. Ik kreeg het wel steeds weer op peil, maar het is niet ideaal. Hoe het uit de fles drinken zal gaan weet ik nog niet, ze gaat morgen voor het eerst heen. In ieder geval zijn we er wel achter dat ze alleen bv wil drinken, geen poedermelk (lustte ze eerst nog wel). Maar door de neusspray is het nu dus net gelukt om genoeg op voorraad te hebben. Ik denk dat ik 200 cc meegeef. Ze heeft (dekn ik) 1 echte of 2 halve voedingen nodig. Ik ben ook maar begonnen met fruit, een beetje, met gekolfde melk erdoor. Was idee van vriend, voor het geval het echt niet wil met de fles. Gelukkig vind ze dit lekker. Succes! Groetjes, MArleen

Sunja

Sunja

09-01-2011 om 21:26

En?

Hoi Marleen, hoe gaat het? Heeft ze gedronken op de opvang? Mijn eerste werkweek zit erop en mooi dat ik dus ga voeden! Kolven lukte helemaal niet in 15 minuten (mijn eerste pauze), ik had nog iets van 3 minuten over om daadwerkelijk te kolven na lokaal zoeken, installeren, mensen wegjagen, luxaflex sluiten etc etc. Dus had ik alleen nog die andere pauze van 25 minuten over waardoor ik zelf de hele dag niets kon eten of drinken. En intussen weigert mijn zoontje nog steeds de fles, maar ook pap op het kinderdagverblijf EN bij zijn vader... Hij is een volhoudertje. Nu ga ik dus toch maar aankaarten dat ik een tussenuur nodig heb, en dan ga ik naar huis/kinderdagverblijf om te voeden. Ik hoop dat dat beter werkt!
We moesten namelijk toevallig ook naar cb voor controle en toen bleek dat mijn zoontje ook erg afbuigt van zijn lijn, naar beneden toe dus. Hij zit nu onder de onderste lijn. Niet dat ik daar wakker van lig, maar wel van dat afbuigen in combinatie met niet drinken en algehele stress. Get, ik baal ook zo van alles, maar denk dan ook: 3 dagen werken dat moet toch kunnen?! Of zou ik toch beter huisvrouw kunnen worden....

Marleen

Marleen

10-01-2011 om 14:19

Balen

Hoi Sunja, wat balen zeg! Hier gaat het gelukkig inmiddles beter, ze wil uit de fles drinken zowel bij de opvang als bij papa. het kolven lukt door die neusspray, maar ik heb de luxe dat ik thuis werk en dus kan kolven terwijl ik lekker op bed zit. het blijft toch een gedoe, die combi van werken en bv geven, zeker in het begin als ze ook nog zovaak willen drinken. Heb je al andere manieren van voeden geprobeerd? van een lepeltje, of een andere fles of zo? Lastig hoor! Ik duim voor je,
groetjes, MArleen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.